Hlavní obsah

Evoluční Subaru Crosstrek se drží svého a na nic si nehraje, v tom nejspíš tkví tajemství úspěchu. Slabinu ale má

Foto: Václav Bauer

Nelze popřít, že subaristé jsou specifická komunita, kde se najdou obyčejní lidé, různí dobrodruzi, ale i naprosto zaslepení fanatici. Jedno je jisté, model XV uvedený na trh v roce 2011 komunitní řady značky dost rozšířil, protože přinesl do reálného světa pravověrný crossover. Ten se nejnověji jmenuje Crosstrek a je to evolucionář.

Článek

Kdo z vás nedával ve škole pozor, tak připomeneme, že evoluce je pomalý vývoj, zatímco více známá revoluce je naopak rapidní změnou. A právě v prvním zmíněném duchu se nám představuje i nástupce XV, které evropskou nabídku Subaru rozšířilo už v roce 2011.

Foto: Michal Jirák

První generace Subaru XV je vlastně nazvedanou čtvrtou Imprezou.

Auto prvně působilo jako zjevení, protože šlo de facto o nazvedanou Imprezu, což ale spoustě lidí začalo chutnat. A chutnat tak moc, že se tahle outdoorová „réza“ stala hlavním tahounem značky na starém kontinentu. A to platí dodnes, jelikož XV, nyní přejmenované na Crosstrek, tvoří asi 40 % celkového prodejního objemu Subaru v Evropě.

A když se na Crosstrek zadíváte, tak co uvidíte? Žádné divoké změny mimo jinak tvarovaných blatníků, ale spíše retuše, které odpovídají tomu evolučnímu vývoji. Ostatně přiložené fotky starších generací řeknou asi více než Raffaello a sojka práskačka dohromady.

Foto: Lukáš Volšický

V duchu Impreza-XV se pokračovalo i v dalších generacích.

Důležité změny na karoserii ovšem nastaly, nicméně nejsou vidět. Výrobce tvrdí, že zvýšil torzní tuhost karoserie o 10 %, zlepšil jízdní stabilitu, odezvu řízení i ochranu posádky a chodců. A není důvod inženýrům z Japonska nevěřit, protože zrovna u Subaru jsou bezpečností posedlí, což ovšem má i své proti, ale k tomu se dostaneme později.

Ale vlastně ano, bystřejší z vás možná poznali, že má auto přepracované kliky přepracovaných dveří, tři upravené ostřikovače čelního skla a delší zadní stěrač. Ono si řeknete, že je to maličkost, ale počkejte v dešti, terénu nebo v zimním provozu.

Dotykománii nechceme

Pohledem do interiéru vás na první dobrou zaujme asi jen středová obrazovka multimédií s bezdrátovou konektivitou Apple CarPlay / Android Auto a vertikálně orientovaným dotykovým displejem. Než začnete klít a nadávat, k čemu se to subaráci upsali, zadržte. Ano, vůz sice má velký displej, ale po jeho okrajích jsou klasická fyzická tlačítka na ovládání hlavních funkcí.

Foto: Václav Bauer

Dominantou palubní desky je centrální dotykový displej.

Tomu odpovídá i tradiční volant ověšený knoflíky a spínači, který subaristé už několik let velmi dobře znají. Filozofie „neměň, co funguje“ do tohoto vozu vysloveně sedí, proto by montáž nějakého hi-tech volantu působila stejně nepatřičně asi jako Dodge Challenger Demon Widebody na srazu městských elektromobilů. Takže vlastně díky do Subaru za to, že nevymýšleli krávoviny.

Z fotky to nepoznáte, ale pokročilého tvarování se dočkala rovněž sedadla, která jsou nyní ještě lepší na delší cestování. Během testu jsme si nějakou tu delší trasu dali a kvalita sezení byla zkrátka znát. A také je tu lepší odhlučnění a méně vibrací, abychom nezapomněli.

Foto: Václav Bauer

Sedačky? Pozitivní posun vpřed.

Uvnitř celkem slušně prostorné kabiny objevíte mnoho známých ovládacích prvků, přičemž takové spínače výhřevu sedadel pamatují ještě Pohlreicha s vlasy. Rovněž budíky jsou analogové s barevným palubním počítačem, páka převodovky ještě klasický klacek, modul s USB porty a 3,5mm jackem okatě přidělaný k palubce…

Prostě hi-tech hnidopich by auto zkritizoval za jeho nemodernost a nepokrokovost. My naopak chválíme, protože superfuturistické „fíčury“ v autě typu Crosstrek nikdo z reálných kupců nechce. A to se nám fakt líbí, že automobilka řeší, co chtějí lidé, a ne co vymyslí kravaťáci z managementu, že kluci a holky od Volkswagenu?

Minus 14 kobyl

Zase to neuvidíte, ale Crosstrek se opět pyšní lepšími nájezdovými úhly, světlou výškou nejméně 220 mm a vylepšeným systémem pohonu všech kol včetně terénního profilu X-Mode, který je nyní aktivní i při couvání. Totiž subárka XV/crosstreky netráví veškerý čas na městských bulvárech, ale mnohdy je jejich majitelé berou za dobrodružstvím do lesů, luk a do království sněhu či bláta. A přesně tam tahle vylepšená čtyřkolka přijde vhod.

Foto: Václav Bauer

Vylepšení se dočkal také podvozek včetně pohonu 4 × 4.

V rámci prvních dojmů jsme zkoušeli model s na plocho uloženým čtyřválcem 2,0 litru eboxer, což je dle výrobce mild-hybridní, ovšem dle nás spíše hybridní model. Proč ten rozpor? Mild-hybrid (MHEV) je obvykle technologie, kdy elektromotor spalovacímu motoru jen pomáhá, ale není samostatně schopen sám pohánět auto. Jenže u Subaru lze v nízkých rychlostech jezdit po omezenou dobu jen na elektřinu (pohon), což je vlastností klasických hybridů a plug-in hybridů (HEV, PHEV).

Každopádně elektrifikovaný atmosférický dvoulitr je jedinou pohonnou jednotkou pro evropský Crosstrek, jelikož dříve nabízená základní zážehová šestnáctistovka končí. Konstrukčně vylepšený dvoulitr navíc kvůli emisím přišel o 14 koní a 12 Nm krouťáku (nyní 136 k, 182 Nm), nicméně na předem očekávané střídmé dynamice auta to není znát.

Foto: Václav Bauer

Subaru Crosstrek je nově pouze s dvoulitrem eboxer 136 koní, 182 Nm.

Navíc při přepnutí motorizace do režimu S (úprava mapy motoru) jednotka příjemně ožije, tedy v rámci svých možností. Ono od dvoulitrové atmosféry seškrcené na EURO 6 prostě nemůžete čekat úplně závodní stroj, čemuž vlastně nepomáhá ani převodovka.

Novinka očima majitele XV

Crosstrek jsme půjčili do rukou i našemu dvornímu fotografovi, který už od roku 2019 kočíruje základní Subaru XV s motorem 1,6 litru, jež občas vezme i do pořádného marastu. Tomáš Kopečný na novince oceňuje podvozek, který dle jeho slov lépe žehlí nerovnosti a je stabilnější. Pozitivní rozdíl zaznamenal i v odhlučnění a sedadlech.

Foto: Tomáš Kopečný

Kopečného Subaru XV občas vyrazí i do nějakého toho marastu.

Dále se mu líbila adaptivní natáčecí diodová světla, lépe čitelný palubní počítač, infosystém s většími piktogramy, multifunkční volant a plynulý přechod ze spalovacího na elektrický režim.

Vylepšené druhé oči

Převodovkou je totiž opět tradiční variátor CVT, který znovu prošel vyladěním a zase se o kousek víc snaží tvářit jako klasický automat. Nicméně nejde mu to tak dobře jako třeba v současném Outbacku, a navíc nasazení CVT znamená další omezení/slabinu v rámci výstupního výkonu.

Chcete-li to polopatě, tak kombinace atmosférického motoru a CVT znamená, že auto prostě nejede, čemuž odpovídá i zrychlení z nuly na sto za 10,8 sekundy. O chlup lepších hodnot totiž dosahuje i přeplňovaná litrová tříválcová Fabia (70 kW). Jenže…

Foto: Václav Bauer

O řazení se jako tradičně stará variátor CVT.

Jednak u Crosstreku se na nějaké výkony ani tak moc nehraje, protože jde o pravověrný crossover 4 × 4 určený i do náročnějších podmínek, a také ani nebudete řešit vyšší spotřebu (přes 8 litrů), protože s ní prostě u takového auta počítáte. Tedy musíte počítat.

Ono se vám na druhou stranu odvděčí solidní prostupností na nezpevněných površích. Dejte Crosstreku slušné gumy a můžete projet celé Laponsko skrz naskrz. Proč tedy vůz má slabší atmosférický motor a CVT? Odpovědí jsou emise a bezpečnost.

Foto: Václav Bauer

EyeSight má svoji vlastní ikonku, kterou lze vidět v palubním počítači.

Variátor se dá totiž perfektně ladit tak, aby auto prostě nevypouštělo tolik škodlivin. Sekundárním faktorem je poté osazení a spárování vozu včetně převodovky s bezpečnostní technologií EyeSight, která by sama o sobě mohla vydat na tištěnou publikaci konkurenceschopnou knihám typu „Všechny hrady a zámky České republiky“ nebo „Seznam prodejen a vrakovišť, kde koupíte náhradní díly Škoda“.

Tyto řidičovy druhé oči, mimochodem dodávané ve standardu, prošly zásadním vylepšením zahrnujícím takřka dvojnásobný rozsah a celkem 14 funkcí, z nichž 7 je nových. Duo kamer totiž hlídá dění před autem, monitoruje a rozpoznává okolí, čte značky i čáry, pomáhá při úhybném manévru a tak dále. Jde zkrátka o takového kopilota umístěného za čelním sklem, který po zapnutí zapalování nikdy nespí.

Nástupce Subaru XV je vlastně takovým evolucionářem s podstatným vylepšením tam, kde to sice není vidět, ovšem řidiči to ocení. S novým názvem Crosstrek tak přichází auto, které je zase o trochu bezpečnější, modernější, lepší v terénu, ovšem se zachováním původní DNA demonstrované původními modely. A to je podle nás to, co činí tento model každoročně tak populárním, byť nejde kvůli emisím a bezpečnosti o žádného rychlíka.

Nový Crosstrek Active startuje s pohonem všech kol, hybridním dvoulitrem, CVT a EyeSightem od 880 000 Kč včetně daně. Vyšší výbava Comfort vyjde na 955 000 Kč, zatímco nejvyšší Executive stojí 1 020 000 Kč. Prodeje v ČR pak začnou koncem prosince těsně po Vánocích.

Technické údajeSubaru Crosstrek
Motorhorizontálně uložený čtyřválec
Palivobenzin N95
Zdvihový objem1 995 cm3
Výkon100 kW (136 k) při 5 600 ot./min.
Točivý moment182 Nm 4 000 ot./min.
Elektromotor12,3 kW (16,7 k), 66 Nm
Převodovkaautomatická, CVT
Pohonvšech čtyř kol
Provozní hmotnost1 687–1 703 kg
Akcelerace 0–100 km/h10,8 s
Maximální rychlost198 km/h
Spotřeba (kombinace)7,7 l/100 km
Objem palivové nádrže48 l
Kola a pneumatiky225/55 R18
Rozměry (délka/šířka/výška)4 495/1 800/1 600 mm
Rozvor2 670 mm
Objem zavazadlového prostoru315 l
Načítám