Hlavní obsah

Hbitá a neslyšná šelmička od Fordu: Elektrickou Pumu je radost řídit, je tu ale pár kompromisů

Foto: Ford / Stuart Price

Ford na český trh právě uvádí elektrickou variantu oblíbeného crossoveru Puma. Vyrazili jsme do španělské Barcelony, abychom se s ním mohli seznámit osobně a za volantem zjistit, jestli je lepší než verze se spalovákem.

Článek

Začněme tentokrát odzadu – u Fordu by totiž určitě byli rádi, abychom vám zdůraznili, že elektrickou Pumu označenou Gen-E nabízejí hned zkraje s 50tisícovou slevou a wallboxem navrch zdarma. Pořídíte ji tak již za 699 000 Kč, což rozhodně není málo (bohužel tolik dnes podobně velká auta normálně stojí), jenže s ohledem na to, co nabízí, je to vlastně docela adekvátní částka.

Přední kola Pumy totiž roztáčí výkon 168 koní, což je stejná hodnota jako u vrcholné Pumy ST. A to srovnání elektromobilu se sportovní verzí není vůbec nemístné. Zrychlení z klidu na stovku sice benzinová Puma ST zvládne o půl sekundy rychleji, jenže Puma Gen-E kontruje svižnějším pružným zrychlení díky bleskovému nástupu elektrického točivého momentu (také ho má o dost víc, konkrétně 290 Nm oproti 248 Nm) a absenci řazení. Elektrická Puma u toho dokonce podobně „tříválcově“ vrčí, když si zapnete syntetický zvuk pohonu.

Puma Gen-EPuma ST
Motor1× elektromotorpřeplňovaný benzinový tříválec 1,0l
Výkon123 kW (168 k)125 kW (170 k)
Točivý moment290 Nm248 Nm
Pohonpředních kol
Převodovkaautomat 1 stautomat 7st
Hmotnost1 563 kg1 390 kg
Akcelerace 0-100 km/h8,0 s7,4 s
Maximální rychlost160 km/h210 km/h
Spotřeba (kombinace)13,1 kWh/100 km6,0 l/100 km
Dojezdaž 376 km
Kapacita baterie54 kWh (využitelná 43 kWh)
NabíjeníAC 11 kW, DC 100 kW

Do zatáček se Puma Gen-E vrhá neméně nadšeně, protože nemá v čumáku těžký motor a také má o něco níž těžiště (baterie jsou v podlaze v zadní části kabiny), dokáže v nich pracovat s přenosem hmoty a má přesné a rychlé řízení, takže si točité okresky za volantem opravdu užijete. Jasně, na brzdách, na mokru a některých hrbolech ucítíte o dva metráky vyšší hmotnost, ale jinak dělá podvozek vše pro to, aby ta kila zamaskoval (a také jich není zase tolik).

Foto: Ford / Stuart Price

Elektrická Puma je podobně svižná a hbitá jako ta benzinová ve sportovní verzi.

Obě auta tak nabízejí podobně zábavné svezení a obě seženete za podobné peníze s dost podobnou výbavou - 12,8palcový přístrojový panel doplněný 12palcovým dotykovým infotainmentem nejnovější generace (s podporou Android Auto a Apple CarPlay), k tomu můžete mít třeba audio Bang & Olufsen s 10 reproduktory, vyhřívané čelní sklo, volant a sedačky a mnoho dalších libůstek.

Foto: Ford / Stuart Price

Dva velké displeje a spousta šikovných odkládacích prostor k tomu – kabina elektrické Pumy je příjemným místem k životu. Tedy hlavně vpředu, vzadu už to tak slavné není.

Jasně, Puma ST vypadá o chlup dravěji díky 19palcovým kolům a sportovním doplňkům, elektrická Gen-E ale také lahodí oku se svým mírně odlišným designem zaslepené masky a upraveného předního i zadního nárazníku – zvlášť v jásavé žluté Electric nebo vkusné modré Digital Aqua.

Foto: Ford / Stuart Price

Kromě modrého a žlutého laku můžete mít ještě červenou Fantastic, černou Agate, stříbnou Solar a bílou Frozen.

Elektrická Puma kontruje svou praktičností – volič převodovky se přestěhoval na pravou páčku pod volantem, takže na středovém tunelu (a také o patro níž) vznikly další odkládací prostory, přifoukl se i kufr (chybějící výfuk umožnil rozšířit šikovný Mega Box pod podlahou na Giga Box) a další odkládací prostor (ideální na kabely, varovný trojúhelník a další drobnosti) je pod přední kapotou. Má to však své ale…

Foto: Ford / Stuart Price

Dvojitá polohovatelná podlaha, pod ní obrovský prostor s odtokovým otvorem (Giga Box) a k tomu další schránka pod přední kapotou – k dispozici máte 566 litrů prostoru, u nichž 43 litrů je vpředu, Giga Box má 145 litrů a samotný kufr tak nabízí 378 litrů. To je na 4,2 metru dlouhý crossover velmi slušné.

Elektrická Puma vznikla na adaptované platformě současné Pumy se spalovákem, bateriový balík se tak podařilo vmáčknout do podlahy pod předními a zadními sedačkami – vpředu tak sice sedíte normálně („crossoverově“ výš s nataženýma nohama), jenže vzadu se podlaha zvýšila, takže dospělák má kolena nepříjemně vysoko a nemůže si ani zastrčit špičky pod sedačku před sebou. Zadní sedačky jsou tak využitelné spíše jen pro menší děti (to však trápí většinu aut tohoto segmentu).

Samotná baterie rovněž není nijak obrovská. Její celková kapacita je sice 54 kWh, využitelná je však jen 43 kWh, což papírově stačí na 376 km dojezdu. A pokud se vyhnete dálnicím, dokážete se téhle hodnotě bez problémů přiblížit, protože elektrická Puma nemá problém jezdit v běžném provozu za nějakých 14-16 kWh / 100 km.

Ani jedno z těchto omezení však vlastně nemusí znamenat problém – elektrická Puma Gen-E bude nejčastěji fungovat jako druhé auto v rodině určené do města, takže nepotřebuje najíždět stovky kilometrů naráz a vozit na zadních sedačkách basketbalisty. Za ty peníze tak jde o velmi sympatický, praktický a příjemně jezdící městský crossover, který je radost řídit. A pokud vám to přece jen nevyhovuje, tak si za podobné peníze můžete koupit podobné auto bez kompromisů

Základní cena Fordu Puma Gen-E je akčních 699 000 Kč a dosáhne na ni i běžný zákazník, pokud využije značkové financování Ford Finance. K tomu vám Ford přihodí zdarma wallbox a firmu, která u vás realizuje studii proveditelnosti – čili analyzuje elektrickou síť v domácnosti a doporučí, jak provést bezpečnou instalaci wallboxu včetně nákladového rozpočtu. V rámci asistenčních služeb nabízí zdarma i odtah k nejbližší nabíječce, kdyby vám náhodou někdy neklaply plány.

Načítám