Článek
To to trvalo! Celá léta se modelům značky Lexus konkurenti posmívají, že jejich infotainmenty vizuálně a uživatelsky neodpovídají vysokému standardu prémiové třídy, vlastně ani běžnému standardu pár let zpět. Až nyní japonská automobilka definitivně přestala lpět na osvědčených, ale zastaralých technologiích a novému NX dala do vínku zbrusu nový infotainment, který je radost používat.
Nový systém (doplněný 10“ průhledovým displejem a 7“ přístrojovým digitálním panelem) běží na 14“ displeji (největším ve své třídě, v základu má 9,8“) s dotykovým ovládáním (ano, otravný touchpad je pryč!) a nabízí ty nejmodernější funkce (včetně cloudové navigace, široké mobilní konektivity a online funkcionality včetně vzdáleného přístupu přes mobilní aplikaci) v překvapivě přehledném prostředí. A to, jak má integrované ovládání klimatizace včetně fyzických otočných ovladačů nastavení teploty, je prostě skvělé. Japonští vývojáři se zjevně ke kritice postavili čelem a přišli se systémem, který patří na trhu k těm nejlepším.
Vlastně celé auto je našlapané těmi nejmodernějšími technologiemi – většina z nich se stará o bezpečí posádky a řidiči usnadňuje jeho práci. NX dokáže v případě nebezpečí sám brzdit a zabránit havárii (nebo zmírnit její následky), dokáže udržovat rychlost v závislosti na provozu kolem a dokáže udržovat jízdu v pruhu, dokáže se sám dokonce i zaparkovat, k tomu přepíná dálková světla, čte dopravní značku a řidiče upozorní, když se blíží únava.
NX 2. generace | NX 1. generace | Rozdíl | |
---|---|---|---|
Délka | 4 660 mm | 4 630 mm | + 30 mm |
Šířka | 1 865 mm | 1 845 mm | + 20 mm |
Výška | 1 640 mm | 1 645 mm | - 5 mm |
Rozvor | 2 690 mm | 2 660 mm | + 30 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 554 l | 555 l | - 1 l |
Taky má chytré elektronické zámky, takže nemusíte lomcovat klikou, ale stačí zmáčknout kouzelné tlačítko a dveře odskočí. Není to žádná samoúčelná frajeřina – využívá je systém chránicí členy posádky (na předních i zadních sedadlech), aby při vystupování nevyskočili pod kola projíždějícího auta nebo cyklisty (auto prostě nedovolí otevřít dveře a varovně zapípá), využívá je také aplikace pro vzdálený přístup, díky které můžete z pohodlí domova zkontrolovat stav vozu a jeho polohu, odemknout nebo zamknout vůz, případně ho dokonce na dálku i zaparkovat nebo vyparkovat (což se hodí v těsných garážích).
VÍTE, ŽE…
Lexus prodal od roku 2014 MILION kusů první generace NX ve více než 90 zemích po celém světě. Rychle se tak z něj stal klíčový model značky, momentálně je druhý nejprodávanější.
Chytré jsou i pohonné jednotky – jsou dvě a obě silně elektrifikované. Základní hybridní (dobíjí se pouze jízdou) verze NX 350h už podle označení oproti předchozímu 300h posílila, konkrétně o podstatných 45 koní (nyní má 244 koní, které mohou pohánět jednu nebo obě nápravy), takže projevuje citelně větší radost ze života (nemusíte ho tolik ždímat, takže je i tišší), a přitom jezdí stále příkladně úsporně (klidnější jezdci se vejdou do šesti litrů).
Vyšší verze NX 450h+ je plug-in hybrid, což znamená, že jeho baterii o kapacitě 18,1 kWh dobíjíte ze zásuvky, čímž získáte až 76 km čistě elektrického dojezdu (když elektřina dojde, jezdíte dál v úsporném hybridním režimu). PHEV verze má také vyšší kombinovaný výkon (309 koní) pohánějící vždy všechna čtyři kola, výhodu lacinějšího provozu (pokud budete pravidelně nabíjet) doplňují další bonusy dané nízkoemisní „elektrickou“ SPZ.
NX 350h | NX 350h 4×4 | NX 450h+ 4×4 | |
---|---|---|---|
Pohonné ústrojí | Spalovací motor + 1× elektromotor | Spalovací motor + 2× elektromotor | Spalovací motor + 2× elektromotor |
Kombinovaný výkon | 244 k | 244 k | 309 k |
Pohon | předních kol | všech čtyř kol | všech čtyř kol |
Převodovka | automatická s plynule měnitelným převodem e-CVT | ||
Akcelerace 0–100 km/h | 8,7 s | 7,7 s | 6,3 s |
Elektrický dojezd | - | - | až 76 km |
Spotřeba (kombinace) | 5,6 l/100 km | 5,7 l/100 km | 1,0 l/100 km |
Tak co, netočí se vám ze všech těch technikálií hlava? Pokud ano, tak se neděste, NX se nesnaží řidiče technologiemi utlouct, místo toho je dovedně ukrývá pod povrchem. Na povrchu je totiž mimořádně příjemným a uklidňujícím autem s prémiovým charakterem (jako každý Lexus). Je krásný a sebevědomý na pohled, má propracovanou, prostornou a konejšivou kabinu, která vás bude rozmazlovat svou kvalitou a pohodlím, jezdí sebejistě a komfortně, jak se na luxusní model sluší a patří – prostě je vypiplaný (takřka) k dokonalosti. A to včetně infotainmentu. Konkurenci tak nejspíš ztuhl úsměv na rtech a zákazníci by měli zpozornět.
Základní cena Lexusu NX 350h činí 1 340 000 Kč (verze 4×4 je o 50 tisíc dražší), plug-in hybridní NX 450h+ pak stojí 1 850 000 Kč.