Hlavní obsah

Drsný v terénu, jemný na silnici a s korbou plnou překvapení: Poprvé za volantem Fordu Ranger Wildtrak

Foto: Ford ČR / Kryštof Antůšek

Nová generace oblíbeného pick-upu Ford Ranger je nejen ještě větší pracant, ale umí také lépe jezdit po silnici i v terénu, navíc přináší víc komfortu pro posádku. Hlavně si však zachovává jednu výjimečnou věc: Šestiválec!

Článek

Nové auto se šestiválcem? To je v dnešní době mimo prémiový segment prakticky zázrak – a přitom nový Ford Ranger nabízí hned dva. Ten benzinový s výkonem takřka tři stovky koní je k dispozici jen pro drsnou verzi Raptor, dieselový V6 však můžete mít i pro civilnější variantu Wildtrak, která toho umí tolik, že vám bude určitě stačit…

Předně si ale představme nový Ranger jako takový – jde už o druhou generaci na platformě T6 a pátou celkově (tradice Rangeru trvá v Americe již od roku 1983). Stejně jako předchůdce je na rámovém podvozku, což znamená výjimečnou odolnost a užitnou hodnotu plus solidní základ pro skvělé terénní schopnosti.

Foto: Ford ČR / Kryštof Antůšek

Design nového Rangeru je inspirovaný větším F-150.

Vnějšími rozměry je novinka prakticky shodná, má však prodloužený rozvor o 50 mm a rozchod rozšířený o 60 mm. Na korbu se tak pohodlně vejde jedna europaleta (u verze Single Cab se vejdou palety dokonce rovnou dvě!), nový Ranger také uveze přes jednu tunu nákladu, případně na kouli utáhne až 3,5 tuny – je to tedy dělník k pohledání.

Foto: Ford ČR / Kryštof Antůšek

Uveze tunu, utáhne tři a půl, jeho korba je plná praktických vychytávek a víko může sloužit jako pracovní stůl. Co víc ještě potřebujete…?

Tuto roli podporuje spousta „Simply Clever“ řešení od modrého oválu – na korbě jsou pochopitelně obvyklá oka pro úchyt nákladu, ale tak běžná už není lišta s posuvnými oky (4 oka, 8 pozic; až 250 kg na úchyt), prolisy umožňují instalaci vlastních rozdělovačů a příček z prken, korba je také osvětlená a jsou v ní integrované elektrické zásuvky (230V/400 W a 12V), víko korby má kromě držáků nápojů a otvíráku na lahve také pravítko a otvory pro svorky, takže může sloužit jako mobilní pracovní stůl.

Přístup na korbu usnadňují boční nášlapy, drahocenný náklad můžete zakrýt pevným krytem nebo roletou (manuálně či elektricky ovládanou), případně vybírat z dostupných nástaveb (pracovních i obytných). V kabině na stropnici jsou navíc integrované spínače pro připojitelné elektrické příslušenství, jako jsou dodatečná světla, naviják apod. Elektrické kabely jsou již rozvedené (10 A až 30 A), pod kapotou je pak přídavná baterie pro pohon těchto dodatečných zařízení. Uf, chybí někomu ještě něco?

Pick-upy však často nebývají striktně pracovními nástroji, kterým prominete i nějaké to nepohodlí – nový Ranger tak uvnitř působí jako skutečné osobní auto. Jen trochu vyšší, na sedačku řidiče se musíte vyhoupnout vzhůru (boční nášlapy skutečně využijete). Pak už před sebou uvidíte povědomé věci, jako je multifunkční volant, digitální přístrojový štít (s úhlopříčkou 8 nebo 12 palců a konfigurovatelným zobrazením) nebo dotykový infotainment (10 či 12 palců) s nejnovějším systémem SYNC4, širokou mobilní konektivitou (včetně indukčního nabíjení telefonu) a online funkcionalitou (včetně cloudových služeb navigace, OTA aktualizací a vzdáleného přístupu přes aplikaci Ford Pass).

Foto: Ford

Kabina Rangeru připomíná běžné osobní auto.

Trochu netradiční jsou pak kliky schované v madlech dveří (na ty si ale rychle zvyknete) nebo e-shifter neboli volič převodovky bez mechanické vazby (shift-by-wire), který má pojistku vpředu (u tohoto tvaru byste ji čekali spíše na boku) a umožňuje plynule přecházet přes režimy P-R-N-D (když potřebujete rychle přecházet mezi jízdou vpřed a vzad, můžete se snadno splést a skončit na neutrálu nebo v parkovací pozici), na boku pak má tlačítka manuálního řazení (která jsou tak nešikovně umístěná, že je nejspíš nikdy nikdo nepoužije – přitom jimi ovládáte i rychlost asistenta pro sjíždění svahů).

Foto: Ford

Volič řadicí páky není právě nejšikovnější, ale zvyknete si.

Na středovém tunelu je také otočný ovladač jízdních režimů (na silnici nabízí kromě eko a normálního režimu také módy pro kluzký povrch nebo tažení, v terénu pak můžete využít módy bláto či písek), přepínačem uprostřed ovládáte automatický pohon všech čtyř kol (připojitelný je stále v nabídce jako alternativa), další novinku Rangeru. V terénu pak využijete třeba i takový panoramatický kamerový systém – můžete si totiž zapnout pohled z přední kamery a nahlížet přes vrcholek kopce, přes nějž byste jinak museli přejíždět poslepu.

Foto: Ford

Otočný ovladač mění jízdní režimy, tlačítka v něm ovládají pohon všech čtyř kol.

Ranger tak dělá všechno pro to, aby vám jízdu v terénu co nejvíc usnadnil – jak elektronicky, tak i mechanicky (pevný rám, široký rozsah artikulace náprav a lepší nájezdové úhly, chytrá čtyřkolka a zamykání zadního diferenciálu, hodit se mohou také dvě tažná oka vpředu). Při jízdě se tak za volantem moc nezpotíte ani v těch náročnějších podmínkách. Strmá stoupání i krpály dolů, skály či písek, dokonce i bahnité brody zvládá Ranger s naprostým přehledem a k selhání může vést jedině vyložená nešikovnost za volantem nebo špatná volba pneumatik.

Foto: Ford ČR / Kryštof Antůšek

Ranger umí brodit až 800 mm, Raptor dokonce až 850 mm.

Pneumatiky samozřejmě ovlivní i chování na silnici (pohodlí i hluk), obecně se ale dá říci, že je nový Ranger vychovanější a civilizovanější než jeho předchůdce. Delší rozvor a širší rozchod přispěl k větší stabilitě, posunutí tlumičů zadní nápravy mimo nosníky rámu zase zlepšilo komfort. Ranger tak nemá problém hravě překonávat i dlouhé vzdálenosti (ostatně je také vybaven těmi nejmodernějšími jízdními asistenty). Zvlášť se šestiválcem pod kapotou…

Foto: Ford ČR / Kryštof Antůšek

Síla šestiválce se hodí na silnici i mimo ni.

Tedy ne že by čtyřválcový dvoulitr (s jedním turbem a výkonem 170 koní ho můžete mít s manuálem i automatem, 205koňové bi-turbo je k dispozici pouze s 10stupňovým automatem) byl nějakým utrpením, ale síla (240 k a 600 Nm) a vychování šestiválce přináší prostě větší požitek. Navíc je skvěle sladěný s 10stupňovým automatem, takže jednotlivá přeřazení většinou ani nevnímáte a motor je vždy v optimálních otáčkách.

Ford Ranger tedy podle všeho bude parťák k pohledání – na každý den i v práci, pro jízdu po silnici i pro překonávání terénních překážek – a bude skutečnou výzvou postavit ho před úkol, na který by byl krátký. Tu výzvu rádi přijmeme při klasickém týdenním testu, kdy vám odhalíme všechna jeho další tajemství, příjemná překvapení i slabiny!

Ceník nového Fordu Ranger začíná na částce 990 000 Kč bez DHP (1 197 900 Kč s DPH) za pracovní verzi XL s čtyřválcem a manuálem, následně můžete vybírat nejen z jiných motorizací, ale také různě laděných výbav – Tremor a Wildtrak jsou více připravené pro jízdu v terénu, Limited a Platinum zase nabízejí víc pohodlí a luxusu na silnici. Na královském trůnu pak sedí drsňák Raptor.

V oficiálním ceníku najdete pouze verzi Double Cab, ale dealeři vám na přání dokážou objednat i Single Cab.

Načítám