Článek
Představte si elektromobil s jeho snadným ovládáním, ostrými reakcemi a hladkou a tichou jízdou, ale bez strachu z omezeného dojezdu, zoufalého hledání nabíjecích stanice a zdlouhavého nabíjení – tohle auto totiž ujede přes tisíc kilometrů a jeho „nabití“ zabere pouhých pár minut. Jak je to možné?
Inženýři Nissanu totiž vzali hybridní pohon a obrátili ho naruby. Kola pohání jenom a pouze elektromotor, spalovací jednotka tu totiž zastává roli generátoru elektřiny. Díky tomu jízdní zážitek připomíná elektromobil, ale uživatelsky má blíž ke klasickému autu se spalovacím motorem.
Chová se jako elektromobil, ale jezdí na benzin – co to tedy je?
Odpověď je prostá: Hybrid! Ale trochu jiný, přesněji sériový hybrid – to proto, že spalovací motor za žádných okolností nepohání kola, ale pouze vytváří elektřinu pro elektromotor sloužící k pohonu. Většina ostatních hybridů na trhu – jako třeba hybridní Juke – jsou paralelní hybridy, jejichž kola se roztáčí přímou spoluprací spalovacího motoru a elektromotoru.
Inovativní hybridní pohon e-Power byl poprvé představen již v roce 2017 v japonské verzi rodinného kompaktu Notu. Pro evropské použití (jezdí se tu totiž dynamičtěji a je tu víc dlouhých stoupání) a nasazení ve větších typech (premiéra nyní v modelu Qashqai, ale objeví se také v X-Trailu i ve variantě s pohonem všech kol) však musel být kompletně přepracován.
Místo 80koňové atmosférické dvanáctistovky je tu přeplňovaný tříválec 1,5 l produkující 163 koní (vyzbrojený systémem proměnlivé komprese, díky němuž dokáže snadno a rychle přecházet z úsporného režimu při nízkém zatížení k vysokému výkonu při vysokém zatížení) a elektromotor posílil na 190 koní a 330 Nm. Baterie umístěná pod předními sedadly (neomezuje kapacitu kufru ani neukusuje objem palivové nádrže, ale ani nemění řidičskou pozici) má kapacitu 2,1 kWh, což je ve srovnání s běžnými hybridy trochu víc, stále však dost málo oproti elektromobilům i plug-in hybridům (takže je menší, lehčí a lacinější) – to proto, že ji nenabíjíte ze zásuvky, ale pouze samotnou jízdou, potažmo spalovacím motorem a regenerativním brzděním.
e-Power | 1,3 DIG-T X-Tronic | |
---|---|---|
Spalovací motor | 163 k a 250 Nm | 158 k a 270 Nm |
Elektromotor | 190 k a 330 Nm | – |
Hmotnost | 1 612 kg | 1 393 kg |
Akcelerace 0-100 km/h | 7,9 s | 9,2 s |
Maximální rychlost | 170 km/h | 199 km/h |
Spotřeba paliva (kombinace) | 5,3 l/100 km | 6,3 l/100 km |
Za volantem tak skutečně máte pocit, že řídíte elektromobil. Volič převodovky přepnete na „D“ a auto se v naprosté tichosti dá do pohybu. Na pokyn akcelerátoru reaguje bryskně a svižně zrychluje, přitom stále bezhlučně a bez pocukávání při řazení. Když pak potřebujete zpomalit, díky možnosti intenzivnější rekuperace stačí povolit nohu na plynu. Je tu dokonce i e-Pedal známý z čistě elektrického Leafu, kdy už řídíte prakticky jenom pedálem akcelerátoru.
Vážně máte pocit, že řídíte elektrické auto, ale to není tak docela pravda – spalovací motor totiž nenápadně běží na pozadí (ne nepřetržitě, přesto docela často) a generuje elektřinu. Většinu času ho však vůbec neregistrujete, protože do kabiny nepronikají žádné vibrace (což je u tříválce malý zázrak) ani hluk. To především díky technologii aktivního potlačování hluku, která utlumí všechny zvuky jeho chodu.
Nakonec ho však přeci jen zaslechnete, to když pořádně sešlápnete na plyn při potřebě velké akcelerace. Místo typického „héééén“ trvale vysoko vytočeného motoru typického pro hybridy s CVT (s čímž prý japonští řidiči nemají problém) však motor v Nissanu lineárně zvyšuje své otáčky s rostoucí rychlostí, takže akcelerace působí přirozeněji a netrhá uši.
Hybridní Qashqai e-Power ale není žádný závoďák (i když je nejvýkonnější a v přímce nejrychlejší verzí), jeho pohon má raději citlivější zacházení a jinak stabilní a sebejistý podvozek přechází dříve do nedotáčivosti – těch 200 kg sofistikovaného hybridního pohonu navíc je totiž situováno v přední části auta a na hraně přilnavosti je to znát. Většina řidičů se však takhle daleko při zkoumání schopností svého auta stejně nedostane…
Daleko víc je bude zajímat spotřeba. Při ploužení na severských silnicích s nízkými a přísně sledovanými rychlostními limity jsme jezdili za kombinovaných pět litrů na sto (což odpovídá tabulkovým předpokladům). To není špatné číslo (o litr až dva nižší než čistě benzinová motorizace s manuálem), ale upřímně taky nijak zázračné. Uvidíme, jak si pak Qashqai e-Power povede v běžném provozu na českých silnicích.
Na první dobrou nás Nissan Qashqai e-Power skutečně zaujal – jeho inovativní hybridní pohon dokonale kombinuje to nejlepší z aut s čistě elektrickým a pouze spalovacím pohonem. Díky tomu by se mohl stát skvělým mostem, který vás ze světa současných spalovacích aut bezbolestně přenese do elektrické budoucnosti.
Nissan nyní nabízí všechny verze Qashqai MY2022 s akční slevou 30 tisíc korun, takže hybrid e-Power pořídíte již za 839 900 Kč, tedy o 100 tisíc dráž než srovnatelný 1,3 DIG-T MHEV s automatem X-Tronic – cenový rozdíl se vám částečně vrátí v nákladech na palivo, které by e-Power měl mít o 40 % nižší.