Článek
Nejlevnější nové sedmimístné rodinné auto současnosti konečně přijíždí na český trh. Se žhavou novinkou jménem Dacia Jogger jsme se poprvé seznámili na přímořských okreskách v Jižní Francii, a teď jsme si jej poprvé osahali i v domácím prostředí na středočeských silnicích. Na české prezentaci jsme se navíc zaměřili na zbrusu novou motorizaci 110 TCe, která na nás udělala příjemný dojem, takže jak jezdí?
Zapomeňte na časy, kdy se Dacia nacházela na úplném dně potravního řetězce v automobilovém průmyslu. Rumunská značka vlastněná Renaultem těží z obrovského zájmu zákazníků a neustále investuje do nových modelů, aby přitáhla pozornost i náročnějších zájemců. Dacia dnes působí ve 44 zemích a jejím bestsellerem je Sandero, s nímž sdílí základy i nejnovější Jogger, náhrada za populární Logan MCV.
Nová Dacia Jogger spojuje vše, co Češi milují, a automobilka si pro svůj vstup do vysoce konkurenčního segmentu C připravila model, jež bude pro většinu rodin dokonalým univerzálem. Praktický Jogger vznikl jako dostupný mainstream a kombinuje základní rysy kombíků a MPV s prvky oblíbených SUV. Základem je přitom nejmodernější alianční platforma CMF-B, kterou sdílí s novým Sanderem a Loganem.
Dacia uvádí, že Jogger od svých sourozenců převzal celou přední část včetně interiéru a konstrukčně se odlišuje až od B-sloupku, kde střecha vzrůstá o 40 milimetrů, aby dovolila více prostoru nad hlavami posádky ve druhé a třetí řadě sedadel. Právě prostornost a praktičnost interiéru s chytře vymyšlenou sedmimístnou konfigurací je nejsilnějším tahákem Joggeru. Protože ani sedadla v zavazadlovém prostoru nejsou pouze nouzová.
Nová Jogger je přitom relativně kompaktní, na délku měří přibližně 4,5 metru, a s rozvorem náprav dlouhým bezmála 2,9 metru nabízí až neuvěřitelný vnitřní prostor. Vpředu je mezi sedadlem a střechou 923 mm, ve druhé řadě 910 mm a ve třetí řadě pořád 855 mm. Úplně dozadu si tedy sedne i dospělý člověk normálního vzrůstu, přičemž interiér je standardně pětimístný a sedmimístná verze je volitelná.
I v sedmimístném provedení umožňuje interiér svobodné nastavení konfigurace podle potřeb, přičemž druhou řadu sedadel lze zcela sklopit pro zvětšení zavazadlového prostoru. Ten má základní objem 829 litrů (212 litrů u sedmimístné konfigurace), a podle potřeby se rozroste až na 2 094 litrů. Jednotlivá sedadla třetí řady pak lze snadno vyjmout uvolněním několika bezpečnostních pojistek. Každé z nich váží jen necelých 10 kilogramů, takže to bez zbytečné námahy zvládne i křehká maminka od rodiny.
Komfortní výbavou ani škálou bezpečnostních či asistenčních prvků se Jogger nijak neodlišuje od již známých modelů značky. Dacia v interiéru nabízí trojici multimediálních systémů – prvním je Media Control s vestavěným rádiem s podporou Bluetooth a USB, dalším je Media Display s 8palcovou dotykovou obrazovkou a podporou Apple CarPlay a Android Auto (přes USB kabel) a vrcholem je Media Nav s vestavěnou navigací a bezdrátovým zrcadlením mobilních telefonů.
Nová Dacia Jogger přijíždí na český trh zatím s dvojící motorizací, a zatímco dříve populární vznětové motory jsou u automobilky již minulostí, v následujícím roce se novinka představí také s hybridním hnacím ústrojím. V současnosti můžete objednávat pouze dva přeplňované litrové tříválce – slabší nepřímovstřikovou motorizaci TCe 100 LPG, která s 50litrovou nádrží na benzin a 40litrovou nádrží na LPG slibuje dojezd až 1 200 kilometrů, a novou přímovstřikovou čistě benzinovou motorizaci TCe 110.
Při svém prvním seznámení s novým Joggerem na českých silnicích jsem zvolil sedmimístnou verzi s novým benzinovým tříválcem TCe 110 a upřímně se přiznám, že jsem odcházel příjemně překvapen. Jak už označení napovídá, tato motorizace vyvine nejvyšší výkon 110 koní (81 kW) a točivý moment 200 newtonmetrů, a přestože se to na velké rodinné auto může zdát málo, s lehkou konstrukcí karoserie a celkovou hmotností od 1,2 do 1,4 tuny se zde ukrývá potenciál pro rozumnou dynamiku.
Za volantem jsem si vzpomněl, jak jsem v našich diskuzích četl názory, že litrový tříválec je v rodinném autě prostě málo. Jogger nicméně opět dokazuje, že litrové tříválce TCe vyvinou lepší dynamiku než často vzpomínané atmosférické šestnáctistovky SCe. Objem zkrátka nahradíte turbodmychadlem a zatím nejsilnější Jogger ve středním spektru otáček ochotně táhne. Motor má dost síly pro jízdu třicítkou na trojku a padesátkou na čtyřku, a jen s malou prodlevou turba se ochotně sbírá z nízkých otáček k pružnému zrychlení.
Na často nekvalitních středočeských okreskách zaujme i relativně komfortním podvozkem a odhlučněním, přičemž nesmíme zapomenout na skutečnost, že bezkonkurenčně nízká cena se projevuje levnějším zpracováním, třeba lacinými tvrdými plasty v interiéru. Sedmimístná verze se pak navíc odlišuje i vylepšenou technikou s většími předními brzdovými kotouči a upraveným naladěním podvozku pro větší zatížení.
Když jsem se pak po padesáti kilometrech své první jízdy vracel na místo prezentace po dálnici D1, všiml jsem si jak Jogger poslouží i při cestování na dálnicích – se zařazenou šestkou při rychlosti 130 km/h tříválec točí přibližně 2 600 otáček za minutu a v interiéru je klid od řevu motoru i aerodynamického hluku.
Už teď má nová Dacia Jogger skvěle našlápnuto k tomu, aby se stala jedním z nejprodávanějších modelů značky, přičemž s velkou pravděpodobností ovládne trh s rodinnými MPV a díky svému designu osloví i zájemce o SUV. Za lidovou cenu totiž nabízí obrovskou prostornost a šikovnou praktičnost s motorizacemi, které se na první pohled zdají slabé, ale většina řidičů s nimi bude nadmíru spokojena.
Za základní Dacii Jogger s TCe 100 LPG a výbavou Essential v Česku zaplatíte cenu od 373 500 Kč. Vyšší výbava Comfort stojí 418 500 Kč a nejvyšší Extreme vyjde na 440 500 Kč. Za silnější motorizaci TCe 110 připlatíte 12 500 Kč a sedmimístná verze stojí 23 000 kč navíc.