Článek
Závodní okruh Terramar kousek od španělské Barcelony nezískal svou strašidelnou pověst jen tak pro nic za nic. Nejde o tu dlouhou rovinku, která je tak plná hrbolů a výmolů, že místo jízdy na plný plyn musíte spíš předvádět zpomalený automobilový parkour. Skutečně děsivé to začne být, až když začnete najíždět do klopené zatáčky a pravý kraj tratě se začne nebezpečně rychle zvedat do výše. Nedávno jsem v autě zažil 30 stupňů, což je limit i pro drsné off-roady, co teprve pro civilní SUV. Dochází mi odvaha a sjíždím ze středu trati do bezpečí vnitřního kraje a zírám nahoru, kde klopení dosahuje až 66 stupňů. Jaké by to muselo být letět na plný plyn podél horního okraje…
Dva kilometry dlouhý okruh Terramar leží kousek od španělské Barcelony. Otevřený byl v roce 1923 jako třetí závodní okruh na světě, jeho historie byla ale hodně krátká, vaz mu zlomilo několik ošklivých nehod a ekonomická krize.
Pekelně nebezpečné! Po otevření okruhu v roce 1923 se přes horní hranu podívalo hned několik jezdců do okolního porostu a málokdy to s nimi dopadlo dobře, což jen urychlilo brzké uzavření celého závodního okruhu. Takže když později nasedám na sedadlo spolujezdce sériové Cupry Terramar vedle Jordiho Geného, méně slavného, ale o nic méně talentovaného bratra Marca známého z působení v F1, mám trochu smíšené pocity nadšeného očekávání a obav o život.
Čím rychleji jedete, tím výš si na klopeném okruhu můžete troufnout. Ale troufli byste si až nahoru k okraji…?
Na ty ale není čas. Jordi se sice po rozbité rovince jen proplazí, ale do klopenky to odpálí na plný plyn, 90 km/h a už letíme u horního kraje, 100 km/h, odstředivá síla nás tlačí do sedačky, i když je celý svět otočený na bok, 110 km/h, betonové spáry buší do gum, 120 km/h, nevím, jestli se mám smát, nebo bát, 130 km/h, trať se zase začíná rovnat a světla mžourající v klopení jen pár metrů před auto osvítí další dlouhou rovinku, kterou projíždíme znovu zvolna a se vší opatrností.
Pak ale zase v plné rychlosti vletíme do klopenky na protější straně okruhu, v půlce Gené kvůli hrbolům zpomaluje na šedesát a je už cítit, jak se vnější část auta začíná odlehčovat – kdyby jel ještě o trochu pomaleji, tak se vážně převrátíme. Proto zase přidá a doveze nás bezpečně do cíle. Uf, tak to bylo vzrušující i děsivé zároveň.
A teď si představte, že ve dvacátých letech tu borci v otevřených strojích na tenkých šlupičkách pneumatik jezdili v klopení rychlostí blížící se dvěma stovkám. Šílené!
Cupra Terramar to ale zvládla s naprostým přehledem. Přitom jde o trochu sportovnějšího a stylovějšího bráchu Volkswagenu Tiguan (technicky má ale blíž k Audi Q3, vedle něhož se bude vyrábět na stejné lince v maďarském Győru), tedy o kompaktní rodinné pětimístné SUV. A pokud máte pocit, že takové auto už Cupra v nabídce má, nejste sami. Oproti Formentoru je Terramar nejen o trochu větší zvenku i uvnitř (rozdíl poznáte hlavně v kufru), ale přináší trochu jiný zážitek.
Terramar | Formentor | Rozdíl | |
---|---|---|---|
Délka | 4 519 mm | 4 450 mm | +69 mm |
Šířka | 1 869 mm | 1 839 mm | +30 mm |
Výška | 1 584 mm | 1 511 mm | +73 mm |
Rozvor | 2 680 mm | 2 680 mm | – |
Objem kufru | 602 l | 450 l | +152 l |
V Terramaru se sedí výš a víc vzpřímeně, také A-sloupky nejsou tak skloněné a z auta máte lepší výhled ven. To potvrzuje hierarchii modelů Cupry: Formentor má být víc sportovní a dynamický, Terramar zase spíš praktičtější a klidnější. A i když právě sedím za volantem nejsilnějšího benzinového dvoulitru, vůbec mi to nepřijde – řízení je lehké, podvozek pohodlný, automatická převodovka hladce žongluje s kvalty a tiše předoucí motor působí takřka znuděným dojmem. Těch 265 koní bych do něj vůbec neřekl.
Terramar má už v základu progresivní řízení a sportovní podvozek snížený o 10 mm, na přání můžete mít výkonnější brzdový systém Akebono nebo dvouventilový adaptivní podvozek DCC Pro.
Ale stačí Terramar přepnout do některého z ostřejších režimů (Performance nebo rovnou Cupra) a auto citelně ožije: Volant ztuhne v dlaních, adaptivní tlumiče zatnou svaly a motor zavyje v otáčkách, jak dvouspojka podřadí o dva kvalty dolů. Na točitých španělských horských silničkách je Terramar najednou ve svém živlu – drtivě brzdí (zvlášť s příplatkovými brzdami Akebono), ochotně se vrhá do zatáček a na výjezdu vás s jistotou pohonu všech čtyř kol vystřelí na další rovinku za naštvaného vrčení (bohužel přebíjeného syntetickým brumláním z reproduktoru) rozdováděného motoru.
Z Terramaru vymáčknete maximum jeho schopností jen v ostřejších režimech, v tom normálním působí až nečekaně krotce.
1,5 eTSI | 2,0 TSI 4Drive | eHybrid | |
---|---|---|---|
Motor | 1,5 turbo + 48V MHEV | 2,0 turbo | 1,5 turbo plug-in hybrid |
Výkon | 110 kW (150 k) | 195 kW (265 k) | 130 kW (177 k) |
Točivý moment | 250 Nm | 400 Nm | 250 Nm |
Elektromotor | – | – | 116 k a 330 Nm |
Kombinovaný výkon | – | – | ¨272 k a 400 Nm |
Převodovka | DSG 7 | DSG 7 | DSG 6 |
Pohon | předních kol | všech čtyř kol | předních kol |
Akcelerace 0-100 km/h | 9,3 s | 5,9 s | 7,3 s |
Maximální rychlost | 205 km/h | 243 km/h | 215 km/h |
Kapacita baterie | – | – | 25,8 kWh |
Elektrický dojezd | – | – | až 121 km |
Nabíjení | – | – | AC 11 kW, DC 50 kW |
Jakmile však zatlačíte ještě o něco víc, začne Terramar zase měknout a ztrácet jistotu pod koly. Je to tedy přesně tak, jak říká Cupra – na skutečné sportování je Formentor, s Terramarem si pěknou okresku také užijete, ale ne na krev, spíš v příjemně svižném tempu. To však bude většině majitelů nejspíš stačit, daleko víc ocení větší životní prostor, snazší nasedání a lepší výhled z Terramaru.
S Terramarem se hezky svezete i na zatočených okreskách, na závodění to ale vyloženě není. Na to potřebujete Formentor…
Také si užijí moc hezky zpracovanou (kvalitní a hezky sladěné materiály doplňuje povedené ambientní osvětlení palubní desky a dekorů ve dveřích) a skvěle vybavenou kabinu - před řidičem je 10,25palcový digitální přístrojový štít (s možností doplnění průhledovým displejem), uprostřed pak 12,9palcový dotykový infotainment nejnovější generace nabízející široké online služby a mobilní konektivitu dostupnou přes poměrně přehledné rozhraní, přitom si hovíte v objímajících, ale pohodlných skořepinových sedačkách a užíváte si čistý zvuk hi-fi Sennheiser s 12 reproduktory a výkonem 390 W.
Kabina působí sportovně, přitom je komfortní a skvěle vybavená, vypadá stylově a je příkladně zpracovaná. Tady se vám bude líbit.
Nezapomnělo se však ani na moderní technologie, těšit se totiž můžete také na Matrix HD LED světlomety s 25 tisíci segmenty, velký balík vyspělých jízdních asistentů (varování při překročení rychlosti a udržování jízdy v pruhu ale můžete snadno vypnout na volantu) nebo plug-in hybridy druhé generace s dojezdem přes 100 km.
Cupru Terramar tak můžete vnímat jako stylovější a sportovnější variantu poměrně nudného a konfekčního VW Tiguan, případně jako rozumnější alternativu k Formentoru. Pořád se ale trochu bojím, že si tyhle dvě cupry polezou do zelí…
A Terramar bude mít o trochu složitější startovní pozici. Je sice o chlup větší a modernější, ale také o dost dražší. Zatímco základní Terramar s mild-hybridem 1,5 eTSI stojí 1 084 900 Kč, Formentor se stejným motorem a podobnou výbavou vyjde na 979 900 Kč. Dvoulitrový Terramar VZ pak vyjde na 1 359 900 Kč, za Formentor VZ dáte jen 1 289 900 Kč a k tomu dostanete o 68 koní výkonnější motor.