Hlavní obsah

Cupra se do toho opřela: Testovali jsme hned dvě rychlé novinky, které se dostanou i do Česka

Foto: Cupra

Jako samostatná značka se Cupra poprvé uvedla teprve před šesti lety, tehdy s vlastně jen přeznačkovaným modelem Ateca. Od té doby se hodně změnilo, aktuálně přibyla hned dvojce rychlých elektromobilů Tavascan a Born VZ. Oba jsme prohnali v okolí Barcelony.

Článek

Začnu s Tavascanem, ten je přece jen o kousek důležitější novinkou, Born VZ představuje „pouze“ výkonnější verzi již známého elektrického modelu.

Něco jako elektrický Formentor

Tohoto auta jste si na českých silnicích určitě všimli, i díky zajímavé nabídce operativního leasingu se Cupra Formentor u nás velmi rozšířila. A jak možná víte, jednalo se o vůbec první původní model nově osamostatněné značky. A skoro bych se odvážil tipnout, že se Formentor většinou líbí. Je to atraktivní, dynamicky působící auto, které hlavně s výjimečným pětiválcem dynamické také je. Tohle bylo mimochodem jedno z nejlepších svezení za poslední roky, pětiválcový Formentor mě dostal.

Foto: Cupra

Cupru Tavascan byste si s ostatními koncernovými elektromobily splést neměli…

Teď ovšem sedím v motoricky naprosto odlišném autě, svým charakterem jakéhosi SUV-kupé však Formentor jednoznačně připomínajícím. Podobný mi přijde i velmi vyzývavý, sportovní styl, a i když je to velmi nesourodé srovnání elektromobil vs. spalovací auto, u vzdálených sourozenců Tavascan/Formentor můžeme vysledovat i výkonovou podobnost vrcholných specifikací. Zmíněný pětiválcový Formentor to dotáhl až na 287 kW, nejrychlejší Tavascan VZ umí 250 kW. Ještě si pojďme pro ilustraci porovnat zrychlení, to máme benzinových 4,2 sekundy proti elektrickým 5,5 sekundy. A teď už jen Tavascan!

Výkonnější varianta VZ kombinuje zadní elektromotor s výkonem 210 kW a přední motor s dalšími 80 kW, což dohromady dává zmíněných systémových 250 kW, do baterky se vejde 77 kWh, což by mělo stačit na normovaný dojezd přes pět set kilometrů. My jsme se tedy s kolegou na silničkách kolem Barcelony pohybovali nejspíš poněkud svižněji, než odpovídá metodice WLTP, náš dojezd atakoval nejvýš 400 kilometrů, průměrná spotřeba se pohybovala něco nad 20 kWh. Vzhledem k tempu, převýšení a bezpočtu zatáček jde spíš o slušný výkon.

Mrkněte na Tavascan i na videu.Video: Cupra

Dynamika víc než odpovídá rychlému designu, těch 250 kW zvládne velmi energický přesun. V tomto jsou elektromobily opravdu nenapodobitelné, mimořádně rychlá a bezprostřední, kolikrát až zdrcující reakce na pravý pedál. U Tavascanu VZ bych o zdrcující dynamice asi vyloženě nepsal, od toho jsou tady jiní a výrazně dražší specialisté typu Hyundai Ioniq 5 N. Hodně intenzivní akceleraci však Cupra Tavascan VZ zvládá víc než spolehlivě.

Jízdní projev se nijak zásadně neliší od koncernových sourozenců na elektrické platformě MEB. S těžkou baterkou v podlaze auta toho moc nevymyslíte, vždycky budete mít pocit, že auto v zatáčkách skvěle sedí – právě díky nízko položenému těžišti. Do zatáčky se však i Tavascan dostává trochu odtažitě, ne vyloženě těžkopádně, ale od volantu toho moc necítíte.

Foto: Cupra

Nejnovější verze palubního systému je konečně použitelná. Infotainment je přehledný, pracuje rychle a zatím to vypadá, že by mohl být i stabilní.

Tavascan se tak přesouvá velmi, velmi svižně, ale za mě stále převažují jiné a pro elektromobil typičtější vlastnosti než vyloženě sportovní jízda. I Tavascan je pochopitelně velmi tichý a dle španělské zkušenosti také dostatečně pohodlný a pohodový společník. Uvidíme, co na to řeknou přece jen drsnější české podmínky. Ale za mě je Tavascan pořád hlavně příjemný a komfortní elektromobil, který se od koncernové většiny velice odlišuje designem karoserie i interiéru. Cupra zkrátka na už několikrát využité technice postavila výrazné a troufám si napsat nezaměnitelné auto.

V interiéru musíte být přece jen ještě víc naladěni na cupráckou notu, tvary jsou tady dost divoké a třeba s nepřehlédnutelnou „páteří“ táhnoucí se z přístrojovky až ke středovému tunelu jsem úplně nesouzněl.

Foto: Cupra

Na mě už trochu divočina, ale Cupra se toho zkrátka nebojí. Pokud by si ale na tu páteř vybrala o něco hodnotnější materiál, úplně bych se nezlobil.

Třeba budete souznět nebo si do uvedení modelu na český trh zvyknete. Času bude dost, u nás se Tavascan objeví ke konci roku, ceny zatím neznáme. Jistou nápovědou může být německý ceník, kde základní verze Tavascanu (označená Endurance, jediný elektromotor s výkonem 210 kW) vyjde na v přepočtu 1,4 milionu.

Nejrychlejší Born

Born se poprvé ukázal před třemi lety, aktuálně se v Česku prodává v jediné specifikaci s elektromotorem o výkonu 150 kW, baterkou o kapacitě 58 kWh a cenou od 1 259 900 Kč. V Barceloně jsme však kromě Tavascanu otestovali zběsilejší Born s už známým rychlým označením VZ.

Foto: Cupra Born VZ

Cupra Born VZ dostala nová, dvacetipalcová kola. Naživo vypadají hodně dobře!

A co znamenají tato písmena pro Born? Jediný elektromotor mu zůstává (na zadní nápravě), povýšil ovšem až na 240 kW, což je už víc než slušná porcička. Na stovku se Born VZ dostane za 5,6, tedy jen o desetinku pomaleji než Tavascan. Dynamikou se tak obě cupry velmi podobají, rozdíl jsem popravdě v podstatě nezaznamenal. Born VZ však na stejné zatáčkovité trase působil lehčím dojmem, do oblouku se mu chtělo o něco víc. Aby ne, proti Tavascanu uspoří skoro tři metráky.

Jako zadokolka by Cupra Born VZ mohla být i docela zábavná, pokud byste na výjezdu ze zatáček byli horlivější na pedál akcelerátoru. Případnou legraci však Born VZ jenom tak nesměle naznačí, stabilizaci úplně vypnout nelze. To je takový koncernový zvyk, pro leckoho z nás zlozvyk, nechávat stabilizaci aktivní i tehdy, když se tváří jako sportovně velmi omezená, nebo dokonce vypnutá.

Verze BZ se dočkala též sportovnějšího adaptivního podvozku, Cupra upravila tlumiče, pružiny i stabilizátory. Ani zde jsem – podobně jako v Tavascanu, neměl pocit diskomfortu, jakkoliv se schopnost tlumení nerovností na prakticky dokonalém asfaltu v okolí Barcelony odhadovala dost těžko.

Než se svezeme na těch našich, řekněme, různorodějších asfaltech, si však ještě počkáme. Born VZ by měl do Česka dorazit až někdy na podzim.

Načítám