Článek
Třída kompaktních crossoverů se stala největším bitevním polem evropského trhu, přímo proti sobě tu jde hned několik desítek konkurentů. U Citroënu si tedy vyhrnuli rukávy a vybavili druhou generaci C3 Aircross pořádně silnými argumenty, které vás přivábí do showroomu a nenechají vás už odejít jinam. Ostatně přesvědčte se sami…
Spousta prostoru
Sebevědomější design nového C3 Aircross (vycházející z hranatější nové C3) není tím jediným, co vás na první pohled praští do očí. Novinka totiž také o pořádný kus povyrostla – konkrétně o více než dvacet čísel. Z konkurenta Škody Kamiq se tak stal konkurent Karoqu (Ale nevypadá na to, že jo?). To znamená, že oproti předchůdci nabídne mnohem víc místa na zadních sedadlech i v kufru. Novinka má ale ještě jednu zásadní výhodu…
Nový C3 Aircross | Předchozí C3 Aircross | Rozdíl | |
---|---|---|---|
Délka | 4 395 mm | 4 160 mm | +235 mm |
Šířka | 1 850 mm | 1 756 mm | +94 mm |
Výška | 1 660 mm | 1 637 mm | +23 mm |
Rozvor | 2 670 mm | 2 604 mm | +66 mm |
Objem kufru | 460/330 l | 410-520 l | +40 l |
Sedm sedadel
Je skoro zázrak, že se do auta s takhle kompaktním půdorysem podařilo vmáčknout třetí řadu sedadel (pouze pro verze se spalovákem). Ale jsou tu a můžou se hodit, má to však samozřejmě své kompromisy – přístup na ně ujde, ale prostor je spíš jen pro děti a pouze nouzově. Pokud jsou vyklopená, přijdete s nimi totiž kompletně o kufr. Když je sklopíte do podlahy (jsou dělená 50 : 50), získáte o 130 litrů menší prostor než u čistě pětimístné verze. Navíc za ně připlatíte 30 tisíc korun. Dobře si tedy rozmyslete, jestli je opravdu potřebujete.
Moderní technika přístupnou cestou
Cílem Citroënu je nabízet skvělý poměr cena/hodnota, takže si příliš nepotrpí na pozlátko (to má v rámci Stellantisu na starosti Peugeot). Přístrojový panel je u C3 Aircross řešený zrcadlením na lištu přímo pod čelní sklo, což není jen jednoduché, ale také ergonomické (na rozdíl od i-Cockpitu Peugeotu) – nejdůležitější informace máte vždy přímo v zorném poli.
Citroën také nabízí 10,25″ dotykový infotainment s přehledným širokoúhlým zobrazením (a možností zrcadlení telefonu i jeho indukčního nabíjení), ale zcela základní výbava má jen držák telefonu s šikovnou aplikací, která pokryje většinu potřeb. Nechybí samozřejmě ani žádné bezpečnostní funkce a jízdní asistenty, ale otravné upozornění na překročení rychlosti nebo upozornění na vyjetí z pruhu můžete vypnout fyzickými tlačítky vlevo pod volantem.
V hlavní roli pohodlí
Tohle rodinné auto si na žádnou sportovnost nehraje, což je příjemně osvěžující. Houpavý podvozek progresivními hydraulickými dorazy kombinovaný s měkoučkými křesílky s extra polstrováním zajišťují pohodu na palubě a skvělý jízdní komfort – což se na českých silnicích plných hrbolů a výmolů hodí víc než talent na ostré řezání zatáček. Vaše rodina ostatně klidnější styl jízdy ocení.
Tři pohony s různou mírou elektrifikace
Ani motory pod kapotou ke sportování nijak nevybízejí. Základní přeplňovaný tříválec s výkonem 100 koní, který by měl umět jezdit za plus minus šest litrů, můžete mít jen s manuálem, 136koňový (mild) hybrid slibující úsporu 0,7 litru paliva je zase spojený pouze se šestistupňovým dvouspojkovým automatem.
Turbo 100 | Hybrid 136 | EV | |
---|---|---|---|
Motor | řadový tříválec 1,2 l, turbodmychadlo | řadový tříválec 1,2 l, turbodmychadlo + mild-hybrid | 1× elektromotor |
Výkon | 74 kW (101 k) | 100 kW (136 k) | 83 kW (113 k) |
Točivý moment | 205 Nm | 230 Nm | 124 Nm |
Převodovka | manuální 6st | automatická 6st | automatická 1st |
Akcelerace 0-100 km/h | 11,0 s | 10,7 s | 11,7 s |
Maximální rychlost | 183 km/h | 206 km/h | 143 km/h |
Spotřeba (kombinace) | 5,9 l/100 km | 5,3 l/100 km | – |
Dojezd | – | – | 300 km |
Na vrcholu nabídky je hladká a tichoučká elektrická verze s výkonem 113 koní a dojezdem 300 kilometrů, již v průběhu roku doplní výkonnější varianta s delším dojezdem (136 k a 400 km). Na své si tak přijdou ti, kterým stačí obyčejné přibližovadlo, i náročnější zákazníci toužící po vyšším výkon a automatu nebo zcela bezemisní a komfortní jízdě.
Atraktivní cenovka na konec
Ceník C3 Aircross začíná zhruba o 100 tisíc výš než u běžné C3, z nichž technicky vychází. Jak ale vidíte, za své peníze dostanete spoustu muziky. Základní výbavu You pořídíte díky akční slevě (20 tisíc) a výkupnímu bonusu (dalších 20 tisíc) již za 430 000 Kč. A přitom dostanete ECOLED světlomety, manuální klimatizaci, zadní parkovací asistent, zrcátka a přední okna v elektrice nebo centrál s dálkovým ovládáním. Místo infotainmentu ale budete mít jen držák na mobil s aplikací od Citroënu, což může být pro některé zákazníky výhoda, pro jiné spíš nevýhoda.
Ti druzí si mohou připlatit 40 tisíc za vyšší výbavu Plus, která už má 10,25″ dotykový infotainment, automatickou klimatizaci, kožený volant nebo zadní okna v elektrice (ale pořád jen ocelová kola).
V této výbavě už také můžete zvolit hybridní motorizaci, ale za tučný příplatek 100 tisíc korun, za které získáte o 36 koní vyšší výkon, automatickou převodovku a o 0,7 litru nižší spotřebu. Náročnější zákazníci mohou sáhnout i po vrcholné výbavě Max (+60 tisíc), která už má litá kola, navigaci, parkovací kameru, dvoubarevný lak a ještě pár dalších příjemných maličkostí.
Elektrická varianta pak začíná na částce 630 tisíc korun (v základní výbavě You, k dispozici jsou ale i vyšší výbavy Plus s Max), což je na takhle velké auto poměrně zajímavá cena, ale jeho určení (výkonem i dojezdem) bude pouze příměstské. Pokud potřebujete pravidelně jezdit delší vzdálenosti, počkejte si na vyšší verzi, která dorazí v průběhu roku.