Článek
DS 3 se po modernizaci vzdala označení Crossback, což vnímáme jako pozitivum z hlediska modelové orientace, nicméně na pojmenování auto nejezdí a ani to není obvykle důvod ke koupi. Jinak tomu je u designu, který byl u takřka 50 % kupců DS 3 důvodem, proč si ji vybrali.
Na faceliftu modelu začal celý tým specialistů pracovat už od roku 2019, přičemž konečný výsledek přinesl podstatně méně chromu. Dokonce jej ubylo natolik, že můžeme hovořit o určité detoxikaci.
Tvary původně baculaté karoserie se zostřily a vyrýsovaly, přičemž mimo přepracovaných vertikálních denních světel se do standardu dostaly nové hlavní diodové lampy se třemi moduly a dosahem až 322 m, volitelně nahraditelné za ještě pokročilejší osvětlení s neoslňující technologií Matrix.
Zlepšila se také aerodynamika, a to o 7 %. Přibylo pár konstrukčních prvků, nová šedá barva střechy i dva nové laky karoserie – šedý a červený. Na oné rudé barvě je zvláštní to, že ji vývojáři ladili devět let, než ji dovedli do současné podoby.
Vzadu z lišty zmizel nápis Crossback, nicméně na jeho místo nastoupila ručně sázená signatura DS Automobiles. Celý omlazovací proces nakonec vyšel v rozumném duchu, tudíž jej lze označit za střízlivý.
Svou trochou do mlýna přispěla rovněž šestice nově tvarovaných litých kol, pojmenovaných po světových městech. Jedna sada tenčích disků – Toulouse – je ovšem specifická, jelikož se používá u jednoho provedení čistě elektrické verze, které má navíc kvůli zlepšení aerodynamiky nižší světlou výšku a také delší dojezd.
Made in France
Další podstatné změny se totiž týkají elektromobilu DS 3 E-Tense postaveného na vylepšené eCMP platformě, který nabídne ještě více francouzských komponentů než dříve a zachovanou domácí produkci v Poissy.
Mezi zásadní posuny patří nahrazení původního 50kWh akumulátoru (uživatelská kapacita 46,3 kWh) zcela novým s kapacitou zvýšenou na 54 kWh (uživatelská 51 kWh). Baterii složenou ze 17 modulů a 102 článků tvoří z 80 % nikl, z 10 % mangan a z 10 % kobalt.
Vylepšení se dočkal též samotný elektrický motor, nyní se samolepkou „Made in France“. Jednotka o hmotnosti 58 kg nabídne výkon 115 kW, točivý moment 260 Nm a tišší provoz. Už nyní nám však zástupci značky řekli, že reálná evoluce tohoto elektromotoru bude v duchu posilování výkonu i síly.
Pokud jde o kombinovaný dojezd, tak ten dle WLTP v optimálním případě činí až 404 km na jedno nabití. Jestliže vás zajímá akcelerace z nuly na sto, pak se bavíme o devíti sekundách.
Nabíjení na rychlodobíjecí stanici (DC) zabere z 10 % na 80 % rovných 30 minut, z domácího wallboxu 11 kW (třífáze) pak necelých šest hodin.
Mapy, kam se podíváš
Původní slabina modelu DS 3 Crossback jménem pomalý a zastaralý infosystém byla s faceliftem na DS 3 vyřešena, jelikož se zde objevuje jak nový hardware, tak software včetně on-line konektivity spojené s poskytováním dopravních dat pro pokročilou navigaci TomTom. Samotné rozhraní je celkově svižnější, modernější, laděné do stylu mobilních widgetů.
Novinkou je i vylepšený přístrojový štít s čitelnější grafikou, který umí opět zrcadlit mapové podklady, přičemž tato funkce dle slov zástupců značky přejde i do head-up displeje.
Na základě nasazení nové generace infotainmentu musel být přepracovaný rovněž volant, díky čemuž zmizel samostatný ovladač pro nastavení tempomatu, jehož jsme užívali před modernizací vozu.
Už jen za malou drobnost považujeme upravené rozložení ovladačů na centrálním panelu a těm nejvšímavějším neuniknou ani luxusnější materiály použité zejména v rámci čalounění.
Tříhrnek a elektrika
Do rukou se nám prvně dostal volant plnohodnotné elektriky, s níž jsme mohli obdivovat krásy zatopených rýžových polí při venkovní teplotě necelých 20 stupňů Celsia. Tyto takřka letní podmínky nás ukonejšily k defenzivní jízdě, v níž se pozitivně projevilo ztišení pohonného ústrojí.
Procenta baterie nemizela závratným tempem ani na tamních dálnicích, což svědčí o zlepšené efektivitě celku. Tedy posun nenastal jen papírově, ale především fyzicky.
Deklarovaný dojezd je ovšem pouze v optimálních podmínkách, přičemž naše spotřeba předpisovým tempem ve dvou lidech stejně činila necelých 15 kWh na sto, proto bychom takovým stylem ujeli na jedno nabití cirka 350 km.
Druhým „pánem na holení“ byla oblíbená varianta DS 3 s přeplňovaným zážehovým tříválcem 1,2 litru o 130 koních, jemuž významně pomáhá osmirychlostní automat. Díky turbodmychadlu má motor nejvyšší točivý moment 230 Nm, tudíž v rámci běžného provozu zcela dostačuje i dálničnímu tempu.
Jednotka je navíc na základě tříválcové konstrukce příjemně točivá, takže nepostrádá agilitu ani ve vyšších rychlostech. A nebýt onoho typického vrčivého zvuku, nepoznali byste, že pod kapotou benzinové DS 3 pracují jen tři hrnky.
Motoristické baroko
Kdo by chtěl vstoupit do světa DS, může tak učinit již za 690 tisíc za benzinovou variantu o 100 koních s manuálem. Drtivá většina kupců spalováků ovšem sáhne po 130koňovém provedení s automatem, které se prodává od 770 tisíc korun.
V nabídce je taktéž diesel o objemu 1,5 litru a výkonu 130 koní (300 Nm), nicméně jeho ceník startuje od 820 tisíc. A nakonec tu máme elektro, které může být vaše od 1,15 milionu korun.
Modernizace DS 3 se tedy nese v duchu střízlivého vylepšení, jež vůz na poli uživatelské přívětivosti posunulo zase o pár stupínků výše. Líbí se nám, že výrobce ubral na chromu a samotný design uzpůsobil dnešní době, která vyznává spíše ostré linie. Co si budeme povídat, baculaté tvary už jsou takové motoristické baroko.
Technicky tedy v rámci omlazení doznalo změn zejména elektrické hnací ústrojí, přičemž elektromobilita bude jedinou cestou, jakou se značka vydá. Už v roce 2024 totiž „déeska“ nebude uvádět motory s vnitřním spalováním bez elektrifikace a od 2026 už bude nabízet pouze plně elektrický pohon.
Jestliže toužíte po kompaktním avantgardním SUV se svižným benzinem či úspornou naftou, pak neváhejte, neb za tři roky kapitola s nadpisem fosilní paliva u DS Automobiles definitivně končí.