Hlavní obsah

Český moped Korado přežil až do dnešní doby. Stojí dvě podprůměrné výplaty, kopce se nezalekne a odveze i pořádného chlapa

Foto: mpKorado

Doby, kdy se lidé proháněli na mopedech jako dnes na koloběžkách, sice už vzaly za své, nicméně pištivé jednostopé stroje s dvojicí šlapek přece jen nevymřely. Detailně jsme si prohlédli a vyzkoušeli prskolety Korado, které se jeví jako optimální dopravní prostředek pro začátečníky nebo na dojíždění z vesnice. A navíc za ty prachy…

Článek

Jestliže vám slovo moped nic neříká, pak si vzpomeňte na legendární Babettu a jste doma. Svým způsobem vlastně jde o lepší jízdní kolo s motorem, které je schopné vás bez šlapaní dopravit z bodu A do bodu B za relativně směšnou porci paliva. A pokud je nejhůř a musíte ze silnice, tak prostě dupnete do pedálů.

Foto: mpKorado

Klasický moped se šlapadly a spalovacím motorem? To se dnes už moc nevidí.

Tyto dopravní prostředky však v podstatě vymřely a byly nahrazeny elektrickými koloběžkami, které umí svištět daleko rychleji, jsou tišší, modernější a kolikrát i ekonomičtější na provoz, jenže…

Málokterá z cenově srovnatelných koloběžek ujede na jedno nabití skoro 200 km a ne každý je nadšený z toho, že musí čekat, než se mu jeho stroj nabije. Proto existují mopedy se spalovacími motory, které v jejich pravověrné podobě se šlapkami sice málem zabila emisní norma EURO 5, nicméně minimálně jeden modelový typ přežil a my jej otestovali.

Foto: mpKorado

Stroj se nabízí v barvách červená, modrá, šedá a zelená.

Celým názvem jde o mpKorado Supermaxi 50 EFI EURO 5, tedy o model, který se vyvinul evolučně ze svého předchůdce Euro 4 a za nímž stojí česká firma MP KORADO CZ z Uherského Hradiště.

Základ stroje tvoří rám z pozinkovaného železa, k tomu tu máme nerezové blatníky, zadní odpružení vinutými pružinami s nastavitelnými tlumiči, klasickou olejovou vidlici a 14palcové hliníkové disky.

Foto: mpKorado

Osvětlení je kompletně diodové včetně hlavní lampy.

Osvětlení vozidla je kompletně diodové, brzdy bubnové, tachometr standardně analogový, nádrž plechová o objemu 3,5 litru se zamykacím víčkem. V rámci sezení pak vybíráte mezi jednosedadlem a komfortním dvousedadlem.

Dojezd až 180 km

Bližší zkoumání a také možnost porovnání stroje s jeho předchůdcem odhalilo, jak moc velký vývojový pokrok v Uherském Hradišti udělali. Současný model o hmotnosti cirka 68 kg zkrátka nepůsobí jako dětská hračka, použité materiály se jeví jako robustnější a ani hmatová manipulace nijak nenapovídá, že by snad mělo jít o nekvalitní mašinu.

Foto: mpKorado

Supermaxi 50 se dělá dle koncepce firmy mpKorado v Číně, v Česku se pak ladí a kompletuje.

A to se tyto mopedy prosím vyrábějí v Číně (Hongkong). V Česku jsou pouze dokompletovány, zkontrolovány, popřípadě vylepšeny například držákem na mobil, nosným košíkem, kufry, vývodem na USB, digitálním tachometrem, předním plexisklem nebo jinou rozetou pro častou jízdu v kopcovitém terénu.

Na mopedu je celkově minimum plastů, proto se toho v případě pádu nebo jízdy mimo silnice méně rozbije. Pro bezpečné parkování pak přijde vhod integrovaný stojan.

Foto: mpKorado

Na mašině je poměrně málo plastů, takže se toho při případném pádu méně rozbije.

Jedním z hlavních lákadel je zde benzinový čtyřdobý jednoválcový motor 49 ccm se vstřikováním o výkonu 2 kW, licenční provedení nesmrtelné jednotky Honda Monkey. Kromě pravidelné výměny oleje v prvních 500 km a posléze každých 1000 km tahle jednotka nepotřebuje nic. A pokud by se přece jen něco událo, nechybí tu OBD zásuvka pro bližší diagnostiku problému.

Moped má elektrický startér, takže jej nakopnete buď tlačítkem, nebo tradičně pootočením šlapacích pedálů. Ovšem to už je jenom taková nostalgie. Pokud se bojíte řazení, nemusíte, tento prskolet má pouze jeden převod, proto ovládáte jen plyn a brzdy. Brzdové světlo navíc při zastavování bliká, aby upozornilo ostatní kolemjedoucí, že zpomalujete.

Foto: mpKorado

Moped má jeden převod, proto není třeba řadit.

Jestliže by vám při průměrné spotřebě 1,9 litru na sto, a tedy celkovému dojezdu až 180 km, přece jen došlo palivo (nádrž 3,5 l), můžete takzvaně dupnout do pedálů. Jde ovšem o hodně nouzovou jízdu, určenou spíše pro chvíle, kdy se potřebujete uklidit ze silnice.

Nemusí na STK

Moped mpKorado Supermaxi 50 spadá do kategorie vozů AM, proto je možné jej řídit od 15 let. Nebojte, nemusíte si na tento stroj dělat extra papíry, stačí vám kromě helmy i obyčejné béčko.

Foto: mpKorado

Na tento stroj potřebujete řidičák skupiny AM, kterou mj. dostanete i v rámci béčka.

Vozidlo sice je nutné zaregistrovat, připnout na něj malou značku a zaplatit komické povinné ručení (asi 500 Kč ročně), nicméně pak už nikdy nemusí na TK. Do toho model prochází neustálými (drobnými) inovacemi, které jsou zapracovávány do dalších várek mířících do výroby či ke kompletaci.

A kdo je tedy typickým uživatelem těchto mopedů? Obvykle člověk nad 40 let, co bydlí na vesnici a dojíždí za prací nebo volnočasovými aktivitami (třeba na ryby, na nákup, za přáteli). Druhou velkou sortou jsou (nejen) 15letí mladíci, kteří se na mašině chtějí naučit jezdit, než půjdou na silnější.

Foto: mpKorado

Typickými uživateli tohoto mopedu jsou starší lidé na vesnicích nebo mladí lidé, co se chtějí naučit jezdit.

Stroj jsme v uzavřeném areálu vyzkoušeli i my, přičemž jsme si ověřili, že uveze i vzrostlé osoby velikosti „pořádný chlap“. Aby ne, když papírově má moped nosnost přes 160 kg.

Po osedlání dvousedadlového provedení jsme se úplně vrátili do dětských let, kdy nás na vsi strejda Libor (a neví se, čí to byl strýc) jednotlivě vozil ke značce a zpátky. Zkrátka najednou jsme cítili ten závan svobody jednostopého prskoletu, který nás unášel po hladkém asfaltu i mezi výtluky.

Foto: mpKorado

Dvojsedadlo je solidně komfortní, nicméně v nabídce je i klasické jednosedadlo.

A došlo i na adrenalinovou část, když jsme překvapeni nekvalitou povrchu zakusili, jaké to je se ve 40 km/h trochu poprat s nerovným podkladem, nicméně dobře to dopadlo. Zkusili jsme rovněž upravenou „chipnutou“ variantu určenou pro provoz mimo pozemní komunikace, která byla od spodu podstatně živější a umožnila překročit konstrukční maximálku 45 km/h.

Neminul nás ani test rozjezdu do svahu, kde 50 ccm stroje obvykle uvadají a vy je musíte tlačit. Supermaxi mělo naštěstí dost síly, takže mu pro rozjezd z půlky svahu směrem vzhůru postačilo se párkrát odrazit na nohou. To jsme ihned pojmenovali jako mechanický asistent rozjezdu do kopce.

Foto: mpKorado

Moped nemá problém ani se stoupáním do svahu, přičemž při rozjezdu mu stačí pomoci trochou mechanické síly.

Nakonec je třeba zmínit poměrně hlučnou pohonnou jednotku, která svým prskotem dává jasně najevo, že se blížíte. Ono aby ne, když je nejvyšší výkon 2 kW dostupný až v 7 500 otáčkách za minutu. Tehdy motor skutečně zpívá nahlas.

Peníze na prvním místě

Tím hlavním trhákem tohoto dopravního prostředku, který skutečně jezdí (a vůbec ne špatně), je ovšem cena. Nový stroj vyjde bez 10 Kč na 37 tisíc, zatímco dvousedadlové provedení stojí 39 tisíc. Barvy jsou k dispozici čtyři, a to červená, modrá, šedá a zelená.

Po skončení jízdy jsme si tak klepali na čelo, jak je možné, že něco, co stojí dvě podprůměrné výplaty, vlastně jezdí a nejde o dětskou hračku. Kouzlo je jednak ve výrobě v Číně a také ve velkých objemech odběru.

Každopádně za 37 000 Kč, případně 39 000 Kč jde o stroj, který po jezdecké stránce nabídne zase něco jiného než obdobně drahá a parametrově srovnatelná elektrická koloběžka, na niž stejně budete muset mít nově povinné ručení. Do toho si přidejte trochu toho retro nádechu, klasický design a příjemný jízdní zážitek. Za ty prachy prostě solidní mašina…

Technické údajempKorado SUPERMAXI 50 EFI Euro5
Rozměry jednosedlo1600 x 805 x 1080 mm
Rozměry dvousedlo1790 x 805 x 1080 mm
Rozvor1100 mm
Výška sedla850 mm
Provozní hmotnost68 kg
Celková hmotnost235 kg
Spotřeba1,9 l / 100 km
Objem nádrže3,5 l
Palivobenzin, N95
Typ motoručtyřdobý, jednoválec
Objem motoru49 ccm
Max. výkon2 kW (2,7 k) při 7500 ot./min.
VstřikováníEFI
Chlazenívzduchem
Převodovkaautomatická, 1 stupeň
Max. rychlost45 km/h
Kola a pneu2.75/14
Akumulátor12V/5 Ah
Brzdyruční, bubnové
Načítám