Hlavní obsah

Buďte radikální: Nabroušený Alpine A110 R je precizní skalpel pro řezání okruhů

Foto: Alpine / Yannick Brossard

Poprvé za volantem Alpine A110 R, sexy zadokolky s motorem uprostřed, výkonem 300 koní a náturou okruhového brusu, na horských okreskách v okolí Madridu a na okruhu Jarama. To vypadá na svezení z říše snů! Jenže místo toho…

Článek

Je mi na zvracení. Přikurtoval jsem se šestibodovým pásem na karbonovou sedačku spolujezdce a vyrazili jsme na točitou silničku, kolega Michal za volantem to nešetří – ostrá akcelerace, tvrdé brzdy, zatáčka doprava a hned zase doleva a tak pořád dál, až se mi začne žaludek obracet naruby a už se jen modlím, aby byl téhle horské dráhy konec.

Vlastně proto na horské dráhy moc nechodím a na centrifugu bych ani nepáchl, ale na silnici se mi to ve sportovním autě fakt nestává. Jenže Alpine A110 R není normální sportovní auto – je to extra nabroušená varianta už tak ostrého kupé A110, okruhová verze skvělého silničního sporťáku, je to opravdový radikál.

Foto: Alpine / Yannick Brossard

„R“ v názvu nejrychlejší A110 neznamená Racing ani Rallye, ale Radical, tedy nejvyhrocenější verze daného vozu, stejně jako tomu bylo u ostrých Meganu od RenaultSportu

Co je sakra Alpine?

Francouzskou automobilku založil v roce 1955 úspěšný závodník a podnikatel Jean Rédélé a jeho mistrovským dílem byl zrod kupé A110, které se prosadilo ve světě rallye závodů. Značka Alpine se brzy stala součástí automobilky Renault.

Novodobá historie značky se píše od roku 2016, kdy se poprvé ukázala moderní verze A110 inspirovaná původním kupé, tedy lehkonohý dvoumístný sporťák s motorem uprostřed. Ten se na trhu rychle uchytil a jeho prodeje postupně rostou (1 527 prodaných vozů v roce 2020, 2 659 předloni a 3 546 loni) i díky novým variantám, jako je třeba A110 R. Závodní tým Alpine pak působí kromě rallye a vytrvalostních závodů také ve Formuli 1, kde v loňské sezóně získal čtvrté místo v pořadí konstruktérů.

Foto: Tomáš Hyan

Původní A110 si dokázala podmanit nejednu závodní zkoušku rallye, přitom ji poháněla skromná benzinová třináctistovka

Takže byste v první řadě čekali pořádnou porci výkonu navíc. Jenže A110 R má úplně stejných 300 koní jako A110 S. Samozřejmě za to trochu můžou emise i náklady (vyšší výkon by vyžadoval tužší komponenty, výkonnější brzdy atd.), ale hlavní důvod je, že A110 to prostě nepotřeboval – díky nízké hmotnosti cílenou dietou ještě dále snížené si vystačí i s docela rozumným stádem. Stovka za 3,9 sekundy, maximálka 285 km/h a můj rozbouřený žaludek to jen potvrzuje. Proto se inženýři mohli zaměřit na důležitější věci…

Foto: Alpine / Yannick Brossard

A110 R nemá pod kapotou větší stádo koní, ale to vůbec nevadí, rychlosti má totiž na rozdávání

A začneme rovnou tou dietou – A110 R zhubl docela skromných 34 kilo, jenže výchozí A110 S se svými 1 116 kily nebyl žádný tlouštík a výsledných 1 082 kg je mezi moderními sporťáky nevídaná hodnota. Snižování hmotnosti navíc proběhlo na přesně cílených místech: Zmíněné karbonové skořepiny ušetřily pět kilo (a další kilo a půl uspořilo vyjmutí klasických tříbodových pásů), karbonová kola (vyrobená francouzskou firmou Duqueine), která najdete jen u těch nejexkluzivnějších supersportů (a nadopovaného Mustangu GT350R), pomohla ušetřit 12,5 kilo, zadní sklo nahradila o 4 kg lehčí karbonová kapota (prostřední zpětné zrcátko vám bude možná chybět) a další uspořená kila připadla na karbonové díly karoserie (jen kapota je o 2,6 kg lehčí).

Foto: Alpine / Yannick Brossard

Exkluzivní karbonová kola pomohl ušetřit 12,5 kilo – navíc jde o neodpruženou hmotu, což hodně ulehčuje práci podvozku

Ty kromě snížení hmotnosti plní funkci nejen estetickou, ale především aerodynamickou – lízátko pod předním nárazníkem s novými vstupy vzduchu, boční prahy s vytaženými křidélky a zadní difuzor, kapoty s průduchy, zadní křídlo se zavěšením „labutím krkem“ spolu přepracovaným zakrytováním podlahy přidávají 30 kg přítlaku na přední nápravě a 110 kilo na zadní, aniž by zvyšovaly aerodynamický odpor. Inženýři zapracovali i na zvýšení účinnosti chlazení brzd, proto na ramenech předního zavěšení najdete důmyslné přívody vzduchu a klapky směřující proudící chladivé dobro k 320milimetrovým kotoučům Brembo.

Foto: Alpine / Yannick Brossard

Karbonové díly vyniknou nejlépe v kontrastu s modrým lakem Racing Matte Blue, shodným odstínem s barvami závodního týmu Alpine F1. Akorát si za ni musíte připlatit mastných 162 tisíc

Ty jsou beze změny převzaté z verze „S“ spolu s řízením i zavěšením, podvozek však doznal radikálních změn. Tou nejdůležitější jsou stavitelné tlumiče ZF Racing (s pružinami Eibach), které nabízejí 20 možných nastavení komprese a odskoku (abyste si manuálně naklikali vaši volbu, stačí auto přizvednout heverem, nemusíte sundávat kola) a snížení světlé výšky o dalších 10 mm oproti silniční homologované výšce (ta činí -10 mm oproti verzi „S“; tady už ale kola budete muset shodit). K tomu si připočtěte tužší stabilizátory (o 10 % vpředu a o 25 % vzadu), přepracovanou geometrii a semi-slicky Michelin Pilot Sport Cup 2 (s rozměrem 215/40 R18 vpředu a 245/40 R18 vzadu) a máte před sebou radikálně odlišný řidičský zážitek.

Chcete víc exkluzivity?

Alpine se rozhodl oslavit 32 vítězství svého jezdce Fernanda Alonsa ve Formuli 1 se speciální edicí A110 R. Ta se odlišuje především odlišným nastavením podvozku přesně podle Alonsových preferencí, ale také produkcí omezenou na pouhých 32 kousků (právě podle počtu vítězství). Škoda, že Fernando ohlásil svůj odchod z týmu ještě před uvedením vozu na trh, ale zákazníkům to nevadilo, po speciální edici se jen zaprášilo.

Foto: Alpine

Edice A110 R Fernando Alonso se okamžitě vyprodala, i když ji Fernando nestihl ani sám představit

Už na dálnici je cítit jistý neklid A110 R, jako by se nemohla dočkat, až se začne silnice stáčet – což je na dlouhých cestách možná trochu otrava (spíš vás budou limitovat ty tence čalouněné, jednodílné karbonové skořepiny), ale jakmile sjedete na okresku, hned vám to vynahradí. Už tak lehký a obratný A110 působí ještě víc lehkonohým a hbitým dojmem, silnici před sebou nedrtí, nebojuje s ní, naopak se po asfaltu pohybuje s grácií tanečníka pohybujícího se na špičkách, připraveného kdykoliv změnit směr.

Foto: Alpine / Yannick Brossard

A110 R citelně ožije, když se silnice začne kroutit

No, tenhle druh lehkosti a přirozenost pohybu asi důvěrně znají všichni, co řídili „běžný“ A110 S – i ten umí prosvištět okreskou s neuvěřitelnou elegancí, perfektní kontrolou a za vzrušujícího vrčení motoru, syčení sání a práskání do výfuku. Verze „R“ k tomu přidává jen o trochu víc pevné sebejistoty v podobě tužšího podvozku, menších náklonů karoserie a vyšší přilnavosti (a zašmodrchané vnitřnosti, i když sedíte za volantem). Tyto rozdíly však vyniknou mnohem víc jinde než na silnici…

Foto: Alpine / Yannick Brossard

Na okresce si ho užijete, ale A110 R byl stvořená pro okruh

Vítejte na Circuito del Jarama, skoro čtyři kilometry dlouhém španělském závodním okruhu, kde se od konce 60. do začátku 80. let jezdila Velká cena F1 a motocyklů. Dnes tu můžeme A 110 R vypustit z řetězu obav o to, kam ta neznámá silnice vede a co se ukrývá za další zatáčkou. Trať je široká tak akorát a vine se docela přirozeně s několika klesáními a stoupáními, jejích 16 zatáček nabízí přehledné oblouky i vingly s dobře ukrytými apexy, technické pasáže i místa, která jsou na srdce. Prostě perfektní mix připomínající okresku, ale nabízející daleko větší bezpečí pro objevování skrytých hlubin talentu A110 R.

Foto: Alpine / Yannick Brossard

Okruh Jarama umí být záludný, ale vine se podobně přirozeně jako okreska

A hned od prvních momentů se zdá, jako by se nejostřejší Alpinka pro tento okruh narodila. Je zakousnutá do stopy jako honicí pes, drtí rovinky a zarputile se žene za dalším apexem, v zatáčkách se můžete opřít o spoustu gripu. Za volantem cítíte naprostou jistotu, protože všechno máte precizně pod kontrolou. Vlastně to působí… Tak nějak normálně.

Jenže tohle není závoďák, ale auto s běžnou silniční homologací, kterém má nárok na určité slabiny. Mohli bychom se u něj dočkat třeba toho, že motoru u červeného pole dojde dech, že podvozek na limitu vyměkne, brzdy se utaví a gumy sežvýkají, že se projeví neduhy v podobě nestability na brzdách, nudné nedotáčivosti, nebo záludné přetáčivosti.

Foto: Alpine / Yannick Brossard

Působí tak sebejistě a neúnavně, že byste s ním mohli hoblovat okruh celý den

Nic z toho ale u A110 R prostě nehrozí, je poslušný, přístupný a přívětivý, přitom ani zkušeného pilota nebude nudit, pořád si plynem a brzdami můžete hrát se stopou a přenosy hmoty, pořád má dost vzrušující rychlosti. A taky projevuje tu správnou neúnavnou houževnost okruhových speciálů od RenaultSportu. Až dojedete svůj stint, budete se potřebovat vydýchat spíš vy než auto. A pak hned budete chtít skočit za volant a dát si to znovu!

A110 R je prostě boží, to je bez diskuse. Jenže těch 2 690 000 Kč, o kolik si za vůz u Alpine řeknou, je sakra hodně peněz. Ne neúměrně dost, protože za své těžce vydělané koruny dostanete koncentrovanější řidičský nástroj, spoustu rychlosti v zatraceně sexy balení a punc exkluzivity k tomu (každý vyrobený kus je číslovaný, ačkoliv produkce není nijak omezená). Ale na rovinu si můžeme říct, že o 800 tisíc lacinější A110 S vám odvede dost podobnou službu a přinese podobnou míru radosti.

Radikální A110 R je auto vyvinuté závodníky pro ty, kdo jsou v srdci také závodník. Pro ty, co to s okruhy myslí vážně, co chtějí pravidelně řádit na uzavřených tratích a ukrajovat setinky ze svého nejrychlejšího času na kolo. Akorát vás musíme varovat – kromě peněz na něj musíte mít i řidičské zkušenosti a především silný žaludek.

Související témata:
Závodiště
Načítám