Hlavní obsah

Bouřlivá síla osmiválce, více technologií i pohodlí: Řídili jsme modernizované Porsche Cayenne

Foto: Porsche

Bestseller Porsche Cayenne prošel zásadní modernizací, která přinesla mnoho vítaných novot na poli designu, techniky i komfortu. Hlavně však nepřipravila oblíbené sportovní SUV o to nejdůležitější – osmiválec!

Článek

Brumlá na volnoběh, pod plynem zlostně bručí a burácí a po povolení plynu prská do výfuku – osmiválec zkrátka přidává jízdnímu zážitku s Cayenne ten správný soundtrack. Nemluvě o rychlosti. Jeho 474 koní a 600 Nm vystřelí velké SUV z klidu na stovku za pouhých 4,7 sekundy a rozparádí ho na rychlost až na 273 km/h. To je na SUV už pořádný kalup!

Foto: Porsche

Čtyři macaté koncovky výfuku hrají jako celý orchestr.

Dvakrát přeplňovaný vidlicový osmiválec prošel zásadním přepracováním (například má místo dvoukomorových turbodmychadel jednokomorová, vstřikovače pracují s vyšším tlakem, variabilní časování ventilů je nyní dvoustupňové, obtokové ventily turbodmychadla jsou řízeny elektronicky atd.) zaměřeným na snížením spotřeby a emisí. Zároveň však výkon poskočil o 15 koní nahoru oproti předchozí verzi GTS. Hlavní ale je, že osmiválec vystrnadil pod kapotou šestiválec původní verze Cayenne S, která si tak polepšila rovnou o 34 koní a 50 Nm!

Dvě dekády úspěchů

Porsche Cayenne loni oslavilo 20 let od svého narození. A i když to na samém počátku nevypadalo úplně slavně (tedy hlavně designově nebyl první Cayenne úplná paráda), rychle si získalo přízeň zákazníků. Stalo se nejprodávanějším autem značky (do příchodu ještě populárnějšího Macanu) a pomohlo (spolu s Boxsterem) zachránit automobilku. Za to mu patří obrovský dík!

Foto: Porsche

Za dvacet let prodalo Porsche už více než 1 250 000 kusů modelu Cayenne.

Ostatně výkonnější je i přeplňovaný třílitrový šestiválec pod kapotou základní verze Cayenne – a rovnou o 13 koní a 50 Nm. Plug-in hybridní Cayenne E-Hybrid pak má nejen větší baterii (25,9 kWh) pro dvojnásobný dojezd (až 90 km na jedno nabití), ale také výkonnější elektromotor (176 k a 460 Nm) stále kombinovaný s přeplňovaným šestiválcem. Jejich společný výkon pak dosahuje 470 koní a 650 Nm, což jsou prakticky shodné hodnoty s osmiválcovým Cayenne S!

Foto: Porsche

Posílil i základní šestiválec a hybrid – ten má stejnou sílu jako osmiválec, a stovku proto zvládne podobně rychle, tedy pod pět sekund!

Automobilka Porsche se zkrátka nebojí šlápnout do moderních technologií a je to znát i na překopaném interiéru. Tedy palubní deska je vlastně stejná, ale do ní je zakomponovaný nový 12,6“ prohnutý digitální přístrojový panel (nyní s jednodušším rozložením na tři kulaté ciferníky místo dřívějších pěti) bez krycího kšiltu ve stylu elektrického Taycanu (odlesků se nebojte). Z něj pochází také dvojice dotykových displejů infotainmentu (s úhlopříčkou 12,3“ uprostřed a 10,9“ před spolujezdcem), které tu nejsou jen na parádu – hodí se, když vám spolujezdec může pohodlně zadávat další cíl cesty, případně ladit rádio nebo připojovat svůj telefon, zatímco vy dál nerušeně sledujete mapu s navigačními pokyny.

Foto: Porsche

Přepracovaný interiér přináší víc pohodlí a technologií, přesně to dnešní nároční zákazníci chtějí.

Z Taycanu pochází také kompaktnější volič převodovky, který se přestěhoval na pravou stranu palubky za volant – tím uvolnil místo na středové konzole, kde se rázem objevilo víc odkládacích prostor včetně schránky na telefon s indukčním nabíjením. Klimatizace má navíc stále vlastní (dotykový) ovládací panel, takže modernizace nepřinesla žádné ústupky z ergonomie ovládání. Tedy do momentu, kdy budete chtít vypnout stop/start nebo udržování jízdy v pruhu a budete se muset ponořit do menu infotainmentu (a to za vás spolujezdec na svém displeji udělat nemůže).

Vnesme do toho více světla

Nový Cayenne má již v základu LED světlomety s matrixovou technologií, která umožňuje svítit dálkovými světly bez oslňování dalších účastníků provozu. Nové HD LED světlomety dostupné na přání mají na každé světlo dva čipy o velikosti palce s integrovanými 16 tisíci micro-LED, které aktivovat, deaktivovat nebo ztlumit v tisíci krocích, což dává skoro neomezené možnosti, jak upravovat světelný paprsek. Tato světla tak umí takové triky jako zvýraznit pouze váš jízdní pruh nebo pruh, do něhož přejíždíte, případně zvýraznit nebezpečí v okolí, například chodce či zvíře. Jízdy za tmy tak budou ještě bezpečnější, což je u opravdu rychlého auta velmi vítané.

Foto: Porsche

HD Matrix LED světlomety jsou dalším pokrokovým prvkem ve výbavě nového Cayenne.

Nový je také sportovní tříramenný volant (Žádná haptická tlačítka, uf!), místo otočného „klíčku“ startování vlevo pod volantem je tu prosté tlačítko, do nabídky přibyly nové vzory čalounění a dekory a zajímavou novinkou ve výbavě je účinný vzduchový filtr kabiny, který má chránit posádku před částicemi a nebezpečnými látkami v okolním vzduchu, což ocení především alergici, ale také všichni, co se nevyžívají v dýchání smogu velkoměst. Cayenne je vybavený recirkulací vzduchu ovládanou GPS, takže když se blížíte k tunelu, zapne se vnitřní okruh, abyste nemuseli dýchat zatuchlý vzduch mixovaný se zplodinami. Takhle chytré je tohle auto! Ale vás určitě spíš zajímá, jak jezdí…

Foto: Porsche

Nový Cayenne snadno poznáte podle „hranatých“ vstupů vzduchu.

Stejně skvěle jako vždycky! Na jeho podvozek se můžete spolehnout, je radost posílat ho rychle do zatáček a opírat se o jistotu, kterou cítíte nejen pod zadkem, ale i z řízení a brzdového pedálu. Pod plynovým pedálem zase máte divokou bouři z osmi hrnků o síle menšího tornáda, takže můžete na okreskách klidně prohánět hot hatche a sporťáky – ve svém velkém SUV s rodinou na palubě a psem v kufru.

Foto: Porsche

Vzadu má nový Cayenne světelný pruh přes celou šířku zádi. V nabídce je stále klasické SUV i stylovější SUV kupé.

Abyste našli rozdíly oproti minulé verzi, museli byste s ní mít hodně naježděno. Inženýři Porsche přísahají, že zapracovali na komfortu jízdy (hlavně díky novým pneumatikám, které dovolují větší zatížení, umožňují nižší tlaky, lépe zvládají horší povrchy, vedou si lépe na suchu i mokru), základní verze s „ocelovým“ podvozkem (čili klasické pružiny a tlumiče) jsou nyní vybaveny PASM (Porsche Active Suspension Management), který ovládá adaptivní tlumiče vpředu a nové dvoukomorové tlumiče vzadu, vylepšený byl i vzduchový podvozek vyšších verzí. Jízda nového Cayenne tedy oproti předchůdci není výrazně jiná, jen je… vytříbenější.

A to se vlastně dá říci o celém novém Porsche Cayenne – žádné radikální změny, jen citlivé úpravy, aby jeden z nejdůležitějších modelů značky byl stále na špičce segmentu sportovních SUV pro náročné zákazníky. Tím to navíc nekončí, už brzy se můžete těšit na ještě výkonnější verze (benzinové Turbo a plug-in hybridní Turbo S E-Hybrid), ale také na čistě elektrickou variantu, která dorazí někdy v roce 2025. Ta pojede určitě také jako z praku, i když bez omamného soundtracku osmiválce…

Základní Porsche Cayenne začíná na cenovce 2 248 800 Kč, hybrid pořídíte již za 2 610 260 Kč a osmiválcové Cayenne S stojí ceníkových 2 718 231 Kč. Konfigurátor je online a dealeři již přijímají objednávky, takže rozhodně neváhejte a vybírejte.

Načítám