Hlavní obsah

BMW XM jako zvláštní rozmařilost, sedmička, která je lepší než Rolls-Royce, a klasika, co nám bude chybět. Jezdili jsme nejnovějšími bavoráky

Foto: BMW

Na golfovém hřišti Oaks jsme se potkali s trojicí BMW novinek. Na fotografii nám tak trochu přebývá M3 Competition Touring - tu už z našeho redakčního testu znáte, pro krátké svezení jsme si tak vedle obřího XM a nové sedmičky vybrali jako třetího do party odcházející pětku.

Dovozce BMW nás pozval do exkluzivního golfového klubu kousek od Prahy, abychom se projeli dvěma novinkami a připomněli si jeden odcházející kousek, který patří k našim nejoblíbenějším bavorákům. Byl to hezký den.

Článek

Hned na začátku vám dám vybrat – BMW XM, nová sedmička, nebo stará dobrá pětka? Já měl od začátku jasno. A ještě předtím, než jsem se do aut vůbec posadil. Začnu však od konce, tedy modelem, který by v mém výběru bral bronz.

BMW XM

Který tábor zastupujete? Jakou vlajku držíte? BMW XM ano? Nebo BMW XM ne? Jako většina nových bavoráků je i tento dost polarizující, já bych si troufl říct, že fanouškovskou základnu rozděluje z posledních BMW snad úplně nejvíc. BMW může být přitom srdečně jedno, jak velký a hlasitý je tábor odpůrců, XM slaví všude po světě obrovský úspěch. Česko nevyjímaje. Po letošní kvótě čtyřiceti kousků se jenom zaprášilo, tak si dovozce pro rok 2023 vyprosil ještě jednu čtyřicetikusovou kvótu. I ta už je fuč. A zákazníci prý XM kupovali, aniž by novinku fyzicky viděli. Natož se s ní svezli.

Foto: BMW

Co dodat. Obrovské rozměry, design, co už o moc expresivnější být nemůže… Jste pro? Nebo XM ani náhodou?

Já se svezl a můj šálek to tedy úplně není. Designově je to úlet, ale asi bych nenávistným protestním plakátem nemával. Je to obrovské a výrazné auto, přesně takové zákazníci v tomto segmentu chtějí. Ačkoliv, existuje vůbec takový segment? Berte to spíš jako řečnickou otázku. XM mi každopádně nepřijde vyloženě nevkusné, jenom je ho celkově tak nějak moc.

To samé bych řekl i k jízdě. Hmotnost skoro 2,8 tuny nedokáže odpárat ani BMW, auto špatně nezatáčí, možná budete ve finále překvapení, že směr mění vlastně docela ochotně. Na brzdách, při akceleraci, ale i na nerovnostech tu obří hmotu ale zkrátka cítíte.

Foto: BMW

Ono vlastně XM tak špatně nezatáčí, hmotnost skoro 2,8 tuny ale za každé jízdní situace zkrátka cítíte.

Díky plug-in hybridnímu ústrojí s benzinovým osmiválcem sice máte pod plynem systémových 480 kW, na plné sešlápnutí pedálu však XM reaguje dost vlažně. Ano, 2,8 tuny.

Největším zklamáním však byly nerovnosti. Gigantická třiadvacetipalcová kola, hmotnost a vyšší stavba karoserie, to vše je nutné zkrotit tužším nastavením odpružení. A to pak ve výsledku znamená za všech okolností daleko horší komfort než v případě nové sedmičky, kterou velebím níže.

Důvody, proč jde XM na dračku, pochopit dovedu, na tento styl však musíte být naladění. Kdo chce být za volantem vždy a všude středem pozornosti, nic moc extrovertnějšího dnes nepořídí. Ale, jak jsem už napsal, pokud vám vyzývavá osobnost BMW XM konvenuje, zatím si svých 4,3 milionu můžete pošetřit, dovozce hlásí pro letošek vyprodáno.

Foto: BMW XM

V testovaném provedení byla kůže s přiznanými defekty, trošku to celé připomínalo kresbu v mramoru. Atmosféra v XM je samozřejmě velmi luxusní.

Vidíte, ještě na jednu věc jsem si vzpomněl. Možná jste si na fotkách všimli, že XM vyjíždí na elektrických značkách. Přiznám se, že mi to přišlo takové… zvláštní… ekoznačky mi ke konceptu a poslání tohoto vozu úplně nesedí. Nicméně, legislativně je pochopitelně vše v pořádku, kombinovanou spotřebu vykazuje tento plug-in hybrid 1,5 až 1,6 litru, na jedno nabití XM ujede až 88 kilometrů, takže tak…

BMW 750e xDrive

Tohle byl zážitek. Za mě jedno z nekomfortnějších svezení, jaké jsem kdy zažil. Do porovnání zahrnuji i pár rolls-royců, s nimiž jsem v posledních letech jezdil. Bylo to vždy výjimečné svezení, ale prakticky u všech anglických šlechticů mě zarazilo, jak velké rázy umějí na nerovnostech pustit k posádce. Zvlášť v atmosféře jinak dokonalého ticha a všeobecného blahobytu byla taková rána o to rušivější.

Foto: BMW

Design karoserie je to jediné, z čeho nejsem u nové sedmičky vyloženě nadšený. Zbytek auta je bezprecedentně skvělý.

V sedmičce začínal zážitek už nastupováním. Žádné přízemní tahání za kliku, ale automatika na tlačítko, která díky kameře dveře otevře pouze do bezpečného úhlu. Je to hodně natěsno, už už jsem chtěl brát za madlo, boční dveře se zastavily pár centimetrů od XM, které jsem před minutou vedle sedmičky zaparkoval. A pak stačilo šlápnout na brzdu a dveře se samy zavřely. Vím, je to zbytné, ale třeba i s displejem v zadních bočních dveřích (to jsem také v životě neviděl) tohle vše vytváří punc exkluzivity, luxusu a vrcholných technologií, což je mix, na který typický zájemce o vrcholnou automobilovou třídu velmi slyší.

Foto: BMW

Jak jinak u nové sedmičky ovládat dveře než tlačítkem (na fotce úplně vlevo).

A ta jízda… Vůči XM to je skoro až nespravedlivé, ale plug-in hybridní sedmička jezdí o tolik lépe než obrovitánské SUV. Je to však logické, luxusní sedan uspoří víc než tři metráky hmotnosti, díky tomu je nepřekvapivě dynamičtější (a to má z plug-in hybridu se šestiválcem k dispozici „jenom“ 360 kW) a konstruktéři nemuseli ani tolik utahovat odpružení.

XM to má v porovnání s nejnovější sedmičkou o to těžší, že vrcholný sedan je bez přehánění fantastické auto. Opravdu jsem nikdy v životě neřídil nic pohodlnějšího, technologicky vyspělejšího. Můžeme se bavit o designu, dovedu si představit i názory, že je těch novinek hlavně uvnitř na někoho až moc (bez proškolení si ani neotevřete/nezavřete dveře), auto je to však celkově fenomenální. Bez přemýšlení bych bral z dvojice XM vs. sedmička právě sedan, navíc bych ušetřil, stačily by mi tři miliony.

BMW 545e xDrive sedan

Toto byl návrat do časů, kdy tráva byla zelenější, svět byl v pořádku, BMW vypadala jako BMW… Toto berte prosím s nadsázkou, ale je fakt, že odcházející pětka je stále v mnohém tím bavorákem, na který jsme byli léta zvyklí. A jak si asi mnozí z nás produkt značky BMW představují. Nekonfliktní, elegantní, přiměřeně dynamický design, vnitřní uspořádání s dnes už klasickým a bohužel dosluhujícím rozhraním iDrive. Alespoň pro mě je pětka stále ideálem, v kombíku „to moje BMW“, které bych si vybral jako jedno auto na všechno.

Foto: BMW

Klasika, na které není co řešit. Pětka je alespoň pro mě stále tím nejvíc bavorákem.

A klidně v krátce testované verzi 545e xDrive, kde spojuje síly benzinový třílitrový šestiválec s výkonem 210 kW a elektromotor s dalšími 80 kW. Celé to pak znamená systémový výkon 290 kW a točivý moment 600 Nm.

Samozřejmě by to na detailnější popis fungování plug-in hybridního pohonu chtělo delší než zhruba dvacetiminutový úsek, už za tu chvilku jsem si však stačil potvrdit, že BMW se sladění spalovací a elektrické pohonné jednotky v posledních modelech neskutečně daří. Nedávno jsem měl k dispozici čtyřválcový plug-in hybrid X3 a zde – v případě pětky - mohu znovu jen vychválit neuvěřitelné hladké přechody mezi jednotlivými režimy, v zásadě se skutečně velmi těžko odhaduje, jaký motor/motory jsou aktuálně v zápřahu.

Mimořádně příjemné svezení. A i díky ještě celkem přijatelné dvoutunové hmotnosti vám na většinu plynulých jízdních situací skutečně stačí těch 80 kW a 265 Nm elektrického pohonu, takže by nemuselo jít vyloženě jen o plug-in hybrid na papíře, byť dojezd 47 až 57 kilometrů není kdovíjaký.

Za mě zkrátka z testované trojice jednoznačně pětka, pojďme o tom diskutovat. Dávám za sebe k probrání – XM objektivně těžké, moc nejede, mělo by být komfortnější (týká se především mnou testované verze na třiadvacetipalcových kolech). Sedmička rozhodně jedno z nejlepších aut, jaké jsem kdy v životě řídil, takovou míru luxusu a pohodlí jsem nezažil ani u těch nejexkluzivnějších značek. O designu jsem však ochotný ztratit nějaké to ne úplně nadšené slovo. Současnou a v tuto chvíli končící pětku mi však nevymluvíte – nejvyváženější a pro mě zkrátka nejvíc BMW z krátce testované trojice. Být v kombíku, nemám, co bych vytkl. A stačilo by mi něco kolem dvou milionů. Není co řešit!

Související témata:
Načítám