Článek
Dynamická prezentace obou německých novinek začínala v Praze a mířila do jižních Čech. Ano, píšu opravdu německých, protože Countryman se i přes britský původ značky v aktuální třetí generaci kompletně vyrábí v německém Lipsku (jako první Mini vůbec). Obě novinky jsme na dlouhé cestě mohli poznat nejen v pražském provozu, ale i na dálnici, hlavní silnici a klikatých okreskách s mnoha zatáčkami.
Mini Countryman
Nový Countryman je už opravdu hodně velký (první generace by vedle něj vypadala jako drobek) a někdejší obliny nahradily mnohem hranatější tvary. Díky mohutnějším rozměrům ale Mini pohodlně pojme čtyři dospělé pasažéry.
Palubní desce trůní velký kruhový displej, který má připomenout centrální budík v původních Mini z šedesátých let. Pod ním je projektor, jenž dokáže prosvětlit celou palubku. Nahoře najdete head-up displej promítaný na sklíčko, které je však trochu nízko – i když mám ideální posez (sedačka je ovšem i v nejnižší pozici stále dost vysoko), musím k němu sklápět oči.
Displeje si všimnete na první pohled, ale novinkou je i systém jedniček a nul, který jej pohání. Infotainment je v obou autech už ve své deváté generaci a je tentokrát založený na Androidu. Přímo do něj si tedy stáhnete nové aplikace a notně se zlepšila i grafika. Displej nabízí spoustu možností zobrazení a mnoho animací včetně otáčející se vinylové desky při přehrávání hudby. Mini také pro auto nahrálo kompletně nová zvuková upozornění.
Velkým tématem je pro Mini udržitelnost, takže interiérové čalounění je z recyklovaných látek a i líbivá kola jsou z velké míry vyrobena ze slitiny, na jejíž materiál posloužila vysloužilá litá kola. Sedadla na pohled nepůsobí výrazně ergonomicky, ale i tak boční vedení funguje dostatečně. Trochu nás ale vytrestá startování. Chvilku hledáme klasické tlačítko, než si všimneme otočného čudlíku. Ten vypadá jako zastrčený klíček a stejným otočným pohybem se s ním i motor skutečně probouzí. Je to sice efektní, ale tady bych asi zůstal u obyčejného tlačítka.
Vrcholná varianta John Cooper Works sází na čtyřválcový dvoulitr s turbodmychadlem a chlubí se výkonem 300 koní (221 kW) a točivým momentem 400 Nm. Na stovku tak zrychlí za velmi svižných 5,4 sekundy a maximální rychlost je omezená na 250 km/h. Ve všech variantách je sedmistupňový automat ZF. Jeho reakce nejsou ale bezprostřední, i při kick-downu jako kdyby auto chvilku váhalo a nutilo vás přepnout se do sportovního režimu, který nese název Go Kart. V hustém dálničním provozu tak není samozřejmostí dostat se do vyhlédnuté skulinky ve vedlejším pruhu.
Podvozek JCW je příjemně tuhý, ale stále dostatečně filtruje nerovnosti. Velmi dobře je zvládnuté také odhlučnění. Řízení není špatné, ale působí docela odtažitě a necitlivě, a navíc ve vyšších rychlostech auto až nečekaně silně tahá za volant. Dílem to je také kvůli tlustému věnci malého multifunkčního volantu. Pro ryzí nadšence do sportovní jízdy tedy Countryman nebude, ale to asi u Mini v případě crossoveru ani nečekají. Za základní cenu 1 261 000 korun si tato verze bude spíše hledat kupce mezi zájemci o hodně stylové a přitom praktické auto.
Krátce jsme mohli vyzkoušet i Countryman C s mild-hybridní tříválcovou patnáctistovkou pohánějící jen přední kola (startuje na cenovce 874 900 korun). Motoru samozřejmě proti JCW znatelně chybí výkon (má jen 125 kW / 170 koní, přitom 15 kW je výkon elektromotoru), ale díky elektrické asistenci na sešlápnutí plynu reaguje tato verze o fous rychleji. Navíc si zachovala stejně sebejisté jízdní vlastnosti. Náklony v zatáčkách jsou mírně větší, ale stále hodně potlačené a celkově působí Countryman velmi neutrálně. Také výše zmíněné tahání za volant verze JCW zde nenajdete.
Díky svému naladění je ale běžný Countryman alespoň o něco pohodlnější a mnohem méně v něm cítíte výmoly a hrboly i na velmi nekvalitní okresce. Točivý moment 280 Nm je k dispozici v širokém rozsahu 1 500 až 4 400 otáček, takže motoru pružnost nechybí. Velmi příjemné je odhlučnění motoru, který tady není slyšet skoro vůbec – ani tak nevíte, že je pod kapotou tříválec. Na své si přijdou i zájemci o diesel, jen si musí přichystat minimálně 961 999 korun. Kromě zmíněných verzí dorazí brzy na trh elektrický Countryman E a jeho základní cena bude docela příznivých 999 700 korun.
BMW X2
Pro cestu zpět nám připadlo BMW X2 M35i, tedy vrcholná benzinová verze nového stylového crossoveru se stejnými parametry jako Countryman John Cooper Works (300 k a 400 Nm). Zatímco předchozí X2 byla menší než praktičtější X1, aktuální generace je od ní přímo odvozená, a tak mezigeneračně vyrostla do všech směrů. Model X2 je o 54 milimetrů delší než X1, ale jen v zadním převisu. Možná jste nástupce nečekali, ale 390 tisíc prodaných kusů za 5 let automobilku přesvědčilo, že si ho zaslouží.
Ten se chlubí agresivnějším designem inspirovaným většími modely X6 a XM, podsvícenými ledvinkami Iconic Glow, negativně skloněnou žraločí přídí a v této verzi i velmi líbivými doplňky z M paketu včetně Gurneyho zadního spoileru. Malý crossover stojí na jedenadvacetipalcových kolech, ale v základu má devatenáctky. Slabší motorizace mohou mít i osmnáctipalcová kola.
Uvnitř je jinak luxusněji vypadající kabina s digitálním přístrojovým štítem (jeho displej má úhlopříčku 10,25 palce) a centrálním dotykovým infotainmentem s dotykovým displejem o úhlopříčce 10,7 palce. Volant je kulatý a s věncem o správném průměru a tloušťce. Sedadla mají přímo fantastické tvarování a chlubí se i podsvíceným logem divize M. Jelikož do celkové délky se X2 natáhla o 194 milimetrů, zbylo víc místa i pro cestující v druhé řadě sedadel. Také zavazadlový prostor má slušných 560 litrů, v případě hybridních verzí pak o něco menších 525 litrů.
Nás ale stejně spíš zajímala jízda, byť jsme velký rozdíl od Countrymanu nečekali. BMW je však jízdně ještě lepší a potěší hlavně jeho přesnější a citlivější řízení a lepší odhlučnění. Samozřejmě se nikdy nezbavíte výše umístěného těžiště, ale BMW v zatáčkách sedí lépe a mnohem méně odskakuje na hrbolech. Precizněji je naladěná i automatická sedmistupňová převodovka Steptronic, která tady funguje bez jakékoliv prodlevy, a tak prakticky nemám potřebu používat pádla pod volantem.
Cena verze M35i xDrive začíná na 1 466 400 korunách, takže si za lepší jízdu musíte i něco připlatit. Ostatně pod milion se nedostanete v žádném případě. I základní X2 sDrive20i stojí 1 041 300 korun. Vznětová verze sDrive 18d startuje na 1 051 700 korunách a nejlevnější elektromobil iX2 vyjde na 1 384 500 korun.
To není málo, ale zájemci o stylový crossover s nízkou siluetou (ano, označení SUV-kupé se vyhýbám jak čert kříži), který navíc může nabídnout i příjemné jízdní vlastnosti, totiž zase tak moc na výběr nemají. A jelikož si dost zájemců našla i první generace, má druhá slušně našlápnuto vézt se na stejné vlně.