Hlavní obsah

BMW poprvé ukázalo další model z připravované řady Neue Klasse: Futuristické X se začne vyrábět už příští rok

Foto: BMW

Když takhle stojím vedle BMW Vision Neue Klasse X, působí najednou tak nějak menší než na fotkách. To nemachruju, jenom dávám do souvislosti se svojí průměrnou výškou 181 cm.

Možná vypadá na první pohled jako studie, která je od sériové výroby ještě na hony vzdálená. Jenže ono se BMW Vision Neue Klasse X začne vyrábět už příští rok!

Článek

Když se BMW poprvé pochlubilo s vizí sedanu budoucnosti nazvanou Neue Klasse (zároveň jde o odkaz na minulost, s „novou třídou“ přišlo BMW v šedesátých letech), bylo z toho v druhé polovině minulého roku docela haló. Jak už to tak u posledních bavoráků bývá, řeklo by se…

Tentokrát ani ne tak kvůli designu, jednoduše tvarovaný, až minimalistický sedan je vlastně velmi milé retro, spíš jsme se někteří z nás pozastavili nad jistými formulacemi z tiskové zprávy. Lehce podezřelá mi přišla třeba definice připravovaných BMW jako „pohyblivých digitálních prostorů“. To je trošku něco jiného než „Freude am Fahren“, tedy radost z jízdy.

V případě Vision Neue Klasse X už mnichovská automobilka zvolila jinou rétoriku, nová třída má být „víc BMW než kdy dřív“. To bude pro tuto chvíli spíš filosofický obrat, minimálně do té doby, než se nám sériové X předvede na silnici. Ale pár argumentů pro tu radost z jízdy nám BMW při lisabonské prezentaci předneslo.

CML

Jasně, centrální mozek lidstva. Troufám si říct, že pro jednu z nejzásadnějších novinek Neue Klasse si toto přirovnání vypůjčí nejeden kolega novinář.

Foto: BMW

Design BMW Vision Neue Klasse X je minimalistický a za sebe říkám, že líbivý.

O co půjde? Že je v moderních autech tisíc a jedna nejrůznější řídicí jednotka a kilometry kabeláže, to je vám nepochybně jasné. U BMW by tuto spleť rádi centralizovali do nových „supermozků“, tedy jakýchsi superřídicích jednotek s až desetinásobným výkonem proti stávajícímu řešení. To samozřejmě ušetří kila (supermozků bude méně než v současnosti používaných řídicích jednotek), přispěje efektivitě, ale také zrychlí reakce pohonného systému a podvozku. Proto si BMW troufá ve spojení s Neue Klasse mluvit o radosti z jízdy, byť se bude pochopitelně jednat o elektromobily. Budou však lehčí a s bezprostřednějšími reakcemi.

Crossover bude prvním sériově vyráběným zástupcem připravované rodiny modelů Neue Klasse.Video: BMW

Pohon nové generace

Novinky se odehrají i na poli elektrického pohonu. Ten by měl být v pořadí už šestou generací, což vám asi moc neřekne, tedy ke konkrétním novinkám. Jednou z těch nejpodstatnějších budou nové cylindrické články akumulátoru, ty by měly zaručit až o dvacet procent vyšší energetickou hustotu. Architektura bude 800V, i to pomůže prodloužení dojezdu (BMW mluví o třicetiprocentním nárůstu), zrychlí se nabíjení (300 km prý „natankujete“ za deset minut), šestá generace pohonného systému by pak měla být celkově efektivnější o pětadvacet procent.

Výkon? Točivý moment? Přesný dojezd? Na to si budeme muset ještě počkat. Verzí, variant a nejrůznějších kombinací bude určitě víc, zatím nám musí stačit info výše.

Foto: BMW

Ledvinky jsou možná překvapivě velmi střídmé.

X bude první

Na začátku článku jsem zmínil první novodobou Neue Klasse, kterou se v druhé polovině roku stal sedan. I ten jsme si v Lisabonu mohli prohlédnout, ta pravá show však probíhala kousek vedle sedanu. Na pódiu se totiž otáčela Vision Neue Klasse X, která bude příští rok vůbec prvním sériovým zástupcem nové třídy.

Foto: BMW

Pod čelním sklem se táhne jeden velký displej.

Vzhledem k popularitě crossoverů a SUV nepřekvapí, že si jako první odbude premiéru právě Neue Klasse s označením X. Na již představenou vizi sedanu pochopitelně také dojde a rozhodně nejen na ni, BMW připravuje ještě čtyři další modely nové třídy. Snažil jsem se z BMW expertů vypáčit info o dalších novinkách, pánové však sdílní nebyli. Prý ale není těžké si další postup domyslet, takže pokud vás napadá třeba větší sedan a SUV, mohli byste se trefit.

Lisabonské X je totiž spíš kompaktnějších rozměrů, ač by tak podle fotek nemuselo vypadat. Design vychází z již známého sedanu, vzhledem k „X charakteru“ nepřekvapí mohutnější lemy blatníků, výsledek je však znovu velmi minimalistický. A musím říct, že i líbivý. BMW prohlašuje, že se sériová verze dramaticky nezmění, tím pádem bych se na finální podobu skoro až těšil.

Foto: BMW

Vlastně je příjemným překvapením, že pod volantem zůstaly ještě klasické páčky.

Zatímco na retro karoserii bychom spoustu BMW odkazů bez problémů našli a se značkou si jednotlivé detaily v pohodě spojili (menší ledvinky jsou super!), vnitřek je absolutně futuristická přehlídka digitálních výdobytků. Obří displej uprostřed už známe, ale to je pro budoucnost zřejmě málo, BMW tak připravilo cosi, co se jmenuje Panoramic Vision. Asi uděláte nejlépe, pokud se podíváte na fotku, jen tak pochopíte skutečné rozměry displeje, který se táhne prakticky v celé délce spodní části čelního skla. Přímo před řidičem najdeme informace o jízdě (děkujeme za to), další segmenty však budou definovatelné. Jistě to bude legrace.

Naopak se mi velmi líbila celkově útulná atmosféra, byl to takový fajn obýváček. Hlavně zadní pohovka s polštářky, tady si vzít knížku a relaxovat. Všimněte si, jak sedačka krásně přechází do výplní dveří. Obýváček.

Foto: BMW

Vzadu si pohovíte jako na gauči.

Bude Neue Klasse pořád BMW?

Důraz na efektivitu, udržitelnost, kompletně digitální ovládání, obří displeje… Asi nemůžeme být naivní, abychom si malovali budoucnost, v níž by tyto narativy nehrály pro BMW klíčovou roli. Pokud se však v Mnichově podaří udržet velmi sympatický retro styl dvou již představených vizí nové třídy, v připravovaných novinkách poznáme BMW geny možná víc než u některých aktuálních modelů.

A jestli si inženýři skutečně dávají záležet na tom, aby budoucí modely byly lehčí a ovladatelnější, pak by skutečně nemuselo zůstat jen u slibů, že Neue Klasse bude „víc BMW než kdy dřív“. Třeba to nakonec ta radost z jízdy bude! Dozvíme se nejpozději příští rok.

Načítám