Článek
Je klasická dopolední dopravní špička u Říčan nedaleko Prahy a já sedím za volantem jednoho z nejnovějších bavoráků posledních měsíců. Začátkem letošního léta mnichovská automobilka představila novou generaci populárního čtyřdveřového kupé BMW řady 4 Gran Coupé, navazující na úspěšného předchůdce, a v těchto dnech jej uvádí na náš trh a české zastoupení značky nám umožnilo krátké první seznámení.
Víte, že ze všech prodaných „čtyřek“ je právě nejpraktičtější čtyřdveřové kupé nejúspěšnějším modelem? V prodejích má přibližně poloviční podíl, zatímco dvoudveřové kupé a kabriolet mají po zhruba 25 procentech. Stylové čtyřdveřové kupé se poprvé představilo v roce 2014, kdy se zařadilo mezi menší trojku a větší pětku a zacílilo na zákazníky toužící po luxusnějším a zajímavějším autě, než je standardní trojka, ale zároveň chtějící praktičtější vůz, než je klasické čtyřkové kupé.
Stejného receptu se drží i nástupce, a když opomeneme hlavního konkurenta Audi A5 Sportback, znovu se musí vypořádat i se silným oponentem ve vlastních řadách – se sedanem BMW řady 3. I Gran Coupé je z těch bavoráků, u nichž bude v preferencích zákazníků rozhodovat i zvláštní design, ale přestože na první pohled vypadá jako stylovější trojka se sportovnějším stylingem se splývající zádí, odvážnějším designovým jazykem s kontroverzními ledvinkami, ve skutečnosti je rozdílností mezi trojkou a čtyřkou mnohem více.
Technický základ nového čtyřkového Gran Coupé sice vychází z dvoudveřového kupé, jehož platforma zase vychází ze standardní nejnovější trojky, ale majitelé největší čtyřky v portfoliu získají luxusnějšího a prostornějšího bavoráka. Mezigeneračně je o 143 milimetrů delší, o 27 milimetrů širší a o 53 milimetrů vyšší, rozchod kol se také zvětšil, a to o 50 milimetrů vpředu a 29 milimetrů vzadu. Po přesednutí z předcházejícího Gran Coupé se pak zejména na zadních sedadlech projeví i o 46 milimetrů delší rozvor s celkovými 2 856 milimetry. Ten je navíc delší než u trojkového sedanu, a to 5 milimetrů.
Jak se z Říčan blížím k dálnici, mám čas na to, abych si prohlédl interiér, ale budu upřímný – architekturou se nijak neodlišuje od nejmodernějších „bavorácků“. Jelikož řídím vrcholnou verzi, v rukou mám sportovní volant s malým znáčkem M na spodním rameni, koukám skrze něj na virtuální kokpit s digitálními přístroji s protiběžnými ručičkami, uprostřed palubní desky nechybí obrazovka infotainmentu iDrive 7.0 a na středovém tunelu je typický „ostrůvek“ s voličem převodovky a tlačítky pro nastavování jízdních režimů a ovládání multimédií.
Vzadu jsou však změny výraznější – s mezigeneračním prodloužením rozvoru je na zadních sedadlech více místa než v předchůdci, a dokonce se zvětšil i otvor pro nastupování nebo vystupování. I když se čtyřkové čtyřdveřové kupé pyšní osobitým stylovým zevnějškem se svažující se zadní částí střechy, nijak tím netrpí jízdní komfort a prostor nad hlavou – na zadní sedadla se pohodlně posadí i dospělí.
Jakmile ale sjíždím na nejslavnější českou dálnici, využívám první příležitosti na větší vyzkoušení jízdních vlastností. Upřímně, tady se asi nějaké větší překvapení neschovává, ale to, co nastává, mám rád. Zrychluji, osmistupňový automat ZF podřazuje a začíná se ozývat typický hluboký zvuk řadového šestiválce M Twin Power Turbo. První jízdní dojmy za volantem Gran Coupé získávám v nejsilnější motorizaci M440i xDrive z portfolia modelů M Performance.
Mild-hybridní šestiválec s 48voltovým elektrickým systémem, 374 koňmi (275 kW) a 500 newtonmetry umí vystřelit stylovou čtyřku z 0 na 100 km/h za pouhých 4,7 sekundy a je ukázkou toho, proč BMW nejspíše ani nepřemýšlí o Gran Coupé vycházejícím z nejnovější M3 nebo M4. Tohle totiž na dálniční rychlou jízdu bude dokonale stačit.
Už po několika kilometrech ale opouštím dálnici a vracím se do Říčan po okreskách. Jízdní vlastnosti jsou silnou pozitivní vlastností bavoráků a nové Gran Coupé není výjimkou. S variabilním řízením, které s rostoucí rychlostí tuhne a zrychluje, se vede zatáčkami přesně a ladným průjezdům oblouků napomáhá i čtyřkolka xDrive s preferencí zadní nápravy a standardním M sportovním diferenciálem.
Standardem všech BMW M440i xDrive Gran Coupé je i sportovní výfuk a M adaptivní podvozek. Ten se mi nejprve zdá až příliš tuhý na normální cestování, ale už v městských ulicích mi dokazuje, že se trochu pletu. Je sice tužší a auto s ním výrazněji kopíruje povrch, ale není tvrdý a nedrncá. Vždy, když propruží natolik, že čekám lehkou ránu do interiéru, jemně utlumí ráz. A to dokonce i přejíždění kanálů.
I když jsem ujel jen přibližně 20 kilometrů, zase se blížím k místu, kde moje první seznamování s novou čtyřkou Gran Coupé začalo. Co se vnějšího vzhledu týče, stále si k nejnovějšímu designovému jazyku BMW pro řadu 4, M3 a M4 hledám cestu, ale to nic nemění na tom, že jsou to povedená auta. A nové Gran Coupé je důkazem. Nemusí se vám stoprocentně líbit, ale zdá se jako pečlivě vyvinutý vůz, který s jistotou naváže na úspěch předchůdce.
A kolik bude stát? Nejlevnější BMW řady 4 Gran Coupé se základní motorizací 420i začíná od 1 258 400 korun a za testovanou motorizaci M440i xDrive zaplatíte od 1 820 000 korun. Dalšími motorizacemi jsou 430i, 420d a 420d xDrive. Součástí nabídky je také elektrická verze i4, a to za cenu od 1 453 000 korun za slabší verzi eDrive40, silnější i4 M50 pak stojí od 1 797 900 korun.