Článek
První X-Trail vznikl již v roce 2000, a i když vypadal jako hranatý drsňák, v jádru byl starostlivým rodinným přítelem, který vás v týdnu pohodlně dovezl do práce a na nákupy a o víkendu vás vyvezl za dobrodružstvím, ať už jste ho hledali v jakkoliv náročném terénu. Stejného receptu se drželi i jeho dva nástupci, každý k němu však přistoupil ještě o něco civilizovaněji a kultivovaněji – a zákazníci na to slyšeli, proto se X-Trailu po celém světě dosud prodalo skoro osm milionů kusů!
Víc místa až pro sedm lidí
Čtvrtá generace se sice po uhlazenějších tvarech svého předchůdce vrací k hranatějšímu pojetí, komfortem, zpracováním, výbavou a technologiemi představuje velký skok kupředu. Základem je modulární koncernová platforma CMF-CD (stojí na ní i současný Qashqai), která využívá lehčí materiály a pokročilé techniky lisování a svařování, které zvyšují pevnost, ale také snižují hmotnost.
X-Trail 4. gen | X-Trail 3. gen | Rozdíl | |
---|---|---|---|
Délka | 4 680 mm | 4 643 mm | +37 mm |
Šířka | 1 840 mm | 1 820 mm | +20 mm |
Výška | 1 725 mm | 1 740 mm | -15 mm |
Rozvor | 2 706 mm | 2 705 mm | +1 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 575 l | 565 l | +10 l |
Z tabulky můžete vyčíst, že X-Trail ve vnějších rozměrech povyrostl pouze mírně, uvnitř je však pocitově o dost víc místa než dříve (k dojmu větší vzdušnosti přispívá i panoramatické střešní okno). Nissan dále usnadnil nastupování a vystupování – dveře se otevírají ve velkém úhlu (a pochopitelně kryjí prahy, abyste se neušpinili), což vzadu usnadní také usazování vašeho potomka do dětské sedačky nebo ulehčí přístup k volitelné třetí řadě sedadel. Pro ni však stále platí, že je spíše nouzového charakteru, sám Nissan přiznává, že kdokoliv nad 160 cm se tam nebude cítit pohodlně. Ale nikdy nevíte, kdy se vám můžou dvě bonusové sedačky hodit.
Komfortnější a digitálnější interiér
Ještě větší posun však přišel v celkovém pojetí interiéru, které z velké části vychází z modernizovaného vozu Qashqai e-Power (což není na škodu, naopak je to poklona Qashqai za jeho pokročilost). Najdete tu tak lány koženého čalounění, měkčené plasty a vkusné dekory, vše skvěle zpracované, a především ukázkově ergonomické. Samozřejmě nesmí chybět spousta odkládacích ploch a schránek (jedna velká je ukrytá ve spodní části plovoucího středového tunelu), praktické je i dvoukřídlé otevírání středové loketní opěrky, takže do schránky v ní dosáhne kromě řidiče a spolujezdce také posádka z druhé řady sedadel.
Fanoušci digitalizace budou nadšení z 12,3palcového multifunkčního přístrojového panelu (s možností doplnění šikovným 10,8palcovým průhledovým displejem) a 12,3palcového dotykového infotainmentu s širokou online funkcionalitou a mobilní konektivitou. Jednoduchost jeho ovládání zajišťuje dotykové menu na pravé straně displeje a ovládací tlačítka s kolečkem hlasitosti pod ním, na středové konzole zůstal také samostatný ovládací panel klimatizace, takže se v kabině X-Trailu rychle zabydlíte.
Za volantem jako doma
Za volantem si taky budete připadat hned jako doma. Snadno si najdete pohodlnou řidičskou pozici, výhled ven je skvělý a X-Trail poslouchá na slovo. Vpředu má zavěšení typu McPherson a vzadu vždy víceprvkové zavěšení, takže se ochotně skládá do zatáček, poslušně drží stopu a nenechá se rozhodit žádnými nerovnostmi. Naladění podvozku je spíš tužší (to kvůli vyšší hmotnosti a těžišti), ale nikdy nepůsobí nepohodlně, což osvědčil i na šotolinových lesních cestách.
Nissan se chlubí rozšířeným balíkem sofistikovaných jízdních asistentů ProPilot, které vás budou chránit před nehodou (nouzové brzdění detekující i cyklisty a chodce, monitorování slepých úhlů zasahující v případě ohrožení do řízení, upozornění na okolní dopravu při výjezdu z parkovacího místa s možností samočinného zastavení při hrozícím nebezpečí atd.) a usnadní vám každodenní situace (360° kamerový systém a samočinný parkovací asistent) i cestování na dlouhé vzdálenosti (adaptivní tempomat s udržováním jízdy v pruhu, který využívá čtení značek i navigační data pro přizpůsobení rychlosti), ale řídit X-Trail je tak příjemné, že ani nebudete příliš často cítit potřebu je využívat.
Bez dieselu, zato s elektrickým dopingem
Pokrok je poznat i z toho, že všechny pohonné jednotky X-Trailu jsou elektrifikované. Základem je přeplňovaný benzinový 1,5litrový čtyřválec, který však disponuje solidním výkonem 163 koní roztáčejícím pouze přední kola přes automatickou převodovku s plynule měnitelným převodem (CVT). Elektrický doping v podobě 12V mild-hybridního ústrojí mu pomáhá k rychlejším reakcím na povel plynového pedálu, ale také k lepší efektivitě – neměl by být problém jezdit s ním za slušných lehce přes sedm litrů na sto.
Horkou novinkou v nabídce Nissanu je chytrý hybridní pohon e-Power, který využívá spalovací motor pouze k výrobě elektřiny (díky tomu se obejde bez převodovky) pro elektrický pohon kol. V menším modelu Qashqai jsme si už vyzkoušeli, že skutečně funguje – auto se chová jako elektromobil (jezdí tiše, má rychlé reakce a hladce akceleruje), přitom se nemusíte trápit s dobíjecími kabely, pro plné „nabití“ se stačí stavit u benzinky.
1,5 turbo | e-Power | e-Power e-4ORCE | |
---|---|---|---|
Motor | řadový tříválec, turbo | řadový tříválec, turbo + elektromotor | řadový tříválec, turbo + 2x elektromotor |
Pohon | předních kol | předních kol | všech čtyř kol |
Výkon | 120 kW (163 k) | 150 kW (204 k) | 157 kW (213 k) |
Točivý moment | 300 Nm | 330 Nm | FR 330 Nm + RR 195 Nm |
Akcelerace 0-100 km/h | 9,6 s | 8,0 s | 7,0 s |
Maximální rychlost | 200 km/h | 170 km/h | 180 km/h |
Spotřeba (kombinace) | 7,1 l/100 km | 5,8 l/100 km | 6,3 l/100 km |
Pro X-Trail je tento pohon k dispozici hned dvou variantách: s jedním elektromotorem roztáčejícím pouze přední kola (shodný s Qashqai) a jako čtyřkolka e-4ORCE s druhým elektromotorem na zadní nápravě. Právě dvoumotorovou čtyřkolku jsme při prvním seznámení mohli vyzkoušet a udělala na nás velký dojem – má spoustu síly (zátah 525 Nm), reaguje hbitě, jezdí tiše a úsporně (vešli jsme se do sedmi litrů a nijak zvlášť jsme X-Trail nešetřili). A nemusíte se bát, na kouli dokáže utáhnout až 1,8 tuny!
Neztratí se ani mimo asfalt
Fanoušci jízdy v terénu se možná zhrozili, ale elektřina přináší výhody i mimo asfalt. Precizní dávkování výkonu vám totiž umožní hladce překonat překážky, na kterých by se auto se spalovacím motorem a převodovkou dost nadřelo – elektrický pohon všech čtyř kol totiž zareaguje v pouhé 1/10 000 sekundy. V X-Trailu e-Power tak prostě jen citlivě přidáte plyn a o zbytek se postará elektronika, která vás dokáže vytáhnout z velkého maléru i bez zběsilého protáčení kol.
X-Trail je pro tento účel vybaven voličem jízdních režimů (včetně volby pro terén a sníh), který upraví nastavení všech systémů, asistentem pro sjíždění svahů omezujícím rychlost a starajícím se o brzdění, vektorováním točivého momentu (pomáhá pod plynem utáhnout oblouk) nebo systémem zabraňujícím ponořování přídě při brzdění i jejímu zdvihání při akceleraci. Pravda, světlá výška 190 mm neslibuje žádné hardcore off-roadové zážitky, ale X-Trail přesto hravě zvládne vše, co si od něj majitelé troufnou žádat.
Zase o kus civilizovanější, o nic méně schopný
Čtvrtá generace Nissanu X-Trail tak představuje krok správným směrem – oproti svému předchůdci je výrazně propracovanější, vyspělejší a komplexnější, moderní elektrifikované pohony mu zajistí dlouhý život s řadou praktických výhod, aniž by ho připravily o jeho široké schopnosti. Nový X-Trail má tak velkou šanci pěkně zatopit svým soupeřům.
Základní Nissan X-Trail s benzinovým motorem a výbavou Visia pořídíte již za 849 990 Kč, nejlevnější hybrid e-Power s pohonem předním kol stojí 969 990 Kč a čtyřkolka e-Power e-4ORCE vyjde na 1 074 990 Kč (ve vyšší výbavě Acenta). První auta budou u dealerů k vidění na konci letošního roku, k zákazníkům pak objednané vozy dorazí v prvním čtvrtletí 2023.