Článek
Byl to jeden z nejočekávanějších bavoráků posledních let. A pro pravověrné milovníky značky je současně asi největším automobilovým zklamáním. V Mnichově si loni nadělili opravdu kontroverzní dáreček, když jubilejní 50. výročí legendární divize BMW M oslavili novým sportovním SUV. Všichni jsme věřili, že inženýři vytvářející nejrychlejší bavoráky dneška vyvinou exkluzivní supersport a navážou na kultovní BMW M1, první silniční „eMko“ vůbec. Jenže při slavnostním debutu novinky nám doslova vyrazili dech.
A teď je jejich originální sportovní SUV konečně v Česku. Jsem na okraji Prahy a mám jedinečnou šanci se s novým unikátním bavorákem vyvinutým sportovní divizí poprvé svézt. Jen před malou chvilkou jsem si jej vyzvedl v pražském Inveltu a zajel jsem na odlehlou cestu, abych si jej mohl v klidu prohlédnout. A doteď jsem se nerozmyslel, zda jej nazvu „ošklivým“. Krása je čistě subjektivní dojem a minimálně je svérázným SUV pro lidi se specifickým vkusem.
Cool futuristický design, avšak s obyčejným bavoráckým interiérem
Nové BMW XM Je novým vlajkovým sportovním SUV značky. V portfoliu se zařazuje nad obyčejnější modely X5 M a X6 M, přičemž naživo je přibližně stejně velké. Vzpomínám si, jak na oficiálních fotkách vypadá až obrovsky, ale ve skutečnosti je překvapivě menší a kompaktnější. Tomu dojmu pomáhá i „zmenšující“ černá barva Sapphire, skrývající designovou zběsilost. Diskrétnost tu však rozhodně nehledejte, protože všechny charakteristické rysy zvýrazňuje kontrastní zlaté linky.
„XMko“ je jedním z nejexkluzivnějších dnešních bavoráků. Jakmile otevřete dveře, zejména v tomto konkrétním testovaném voze vás zaujme luxusní interiér spojující světlou a hnědou kůži s karbonovým dekorem. A pokud máte zkušenost s moderními „eMkovými“ bavoráky, rychle začnete poznávat typické ovládací prvky. Na sportovním volantu najdete červená tlačítka M1 a M2 pro individualizaci jízdních režimů i karbonová pádla a je tu i charakteristický „křížový“ volič převodovky na typickém ostrůvku.
Moderní architektura interiéru zakládá na nejnovějším infotainmentu iDrive 8 a příliš se neodlišuje od standardních vozů značky. Možná je to až škoda, mohla by být futurističtější. Minimálně, když si vzpomenete, že tohle SUV zvenku vypadá jinak než vše, co v Mnichově dodnes vyrobili. Naopak si i v nejvýkonnějším SUV značky můžete připadat jako v limuzíně. Komfortním doplňkem prostorných zadních sedadel jsou stylové polštářky. Návrháři jimi vyvolávají příjemnější atmosféru s „vintage“ nádechem.
První plug-in hybridní osmiválec od BMW M
A teď se pojďme projet. Nejvýznamnější novinkou sportovně-luxusního BMW XM není prvotřídní luxusní interiér. „XMko“ je historicky prvním „eMkovým“ bavorákem s novým osmiválcovým plug-in hybridem M Hybrid. Už brzy bude zbraní i nového BMW M5 a dalších osmiválcových hybridů divize BMW M. Inženýři vsadili na novou „vé-osmičku“ S68 a spojili ji s jediným elektromotorem integrovaným do osmistupňového automatu ZF.
Spalovací motor M TwinPower Turbo vyvine nejvyšší výkon 490 koní (360 kW) a točivý moment 650 newtonmetrů a je spojen s elektromotorem o 197 koních (145 kW) a 280 newtonmetrech. Výsledkem kooperace benzinu a elektřiny je kombinovaných 653 koní (480 kW) a 800 newtonmetrů ve velmi širokém spektru od 1 600 do 5 000 otáček za minutu. Elektrická energie je uložena v lithium-ion akumulátoru s využitelnou kapacitou 25,7 kWh.
A když přijíždím na ospalou okresku, konečně se mohu s nejmodernější „eMkovou“ technikou seznámit. Zrychlení je docela intenzivní. Emisní prodleva a opožděná reakce osmiválce je díky elektrifikaci minulostí, a když se ve sportovním režimu připojí i elektromotor, s plnou silou zvládají divy. Kontroverzní SUV s pohotovostní hmotností 2 785 kilogramů se naplno zakusuje do asfaltu a s hrubiánským burácením zrychluje šíleným tempem.
S oficiálním zrychlením z 0 na 100 km/h za 4,3 sekundy a elektronicky omezenou maximální rychlostí 250 km/h (s volitelným balíčkem M Driver's Package až 270 km/h) a obrovskou hmotností sice není rychlejší než čistě spalovací sourozenci, ale ve skutečném světě dynamika působí jinak než na papíře. Tohle SUV je velmi rychlé, ale také velmi těžké, a je docela překvapením, že jej automobilka nevyrábí s karbon-keramickými brzdami. Standardní ocelové kotouče sice na zastavení bezmála tří tun stačí, ale při sportovní jízdě na okreskách se rychleji unaví.
Se zpomalováním vám pomáhá i rekuperace elektrické energie, dobíjející akumulátor, abyste ve městě mohli jezdit čistě na elektřinu. A když BMW XM nastavíte do základního komfortního jízdního režimu, začne častěji využívat pouze síly elektromotoru a s plně nabitou baterií ujede čistě na elektřinu přibližně 85 kilometrů s omezenou rychlostí do 140 km/h. V tu chvíli si ve větším tichu užijete ještě lepšího komfortu. Jen se připravte na skutečnost, ze se sportovním adaptivním podvozkem je XM pocitově pevným SUV, které je tvrdé na ostřejších nerovnostech. Zejména na největších 23palcových kolech.
A jak působí na první dojem? Nové BMW XM je vážně kontroverzním bavorákem. Jestli je naživo ošklivé? Upřímně, ani moc ne. Je zkrátka jiné, ale k futuristickému exteriéru by se jistě hodil i extrovertnější interiér. Kombinace karbonu, alcantary a kůže by pomohla mnohem sportovnějšímu dojmu. Zejména ve výkonnější variantě Red Label by pak XM mohlo být zajímavým konkurentem úspěšného Lamborghini Urus. Jenže to je otázka subjektivního vkusu.
A jestli přemýšlíte, na jaké blázny automobilka cílí, právě jste našli cílovou skupinu zákazníků. V Mnichově dobře vědí, že většina zákazníků si jej objedná už jenom kvůli tomu, že budou velmi vyčnívat z řady. K lepším obchodním úspěchům mu pomůže i ikonický znak divize M. A my automobiloví nadšenci si jej jednou budeme pamatovat, protože bylo „technologickou ukázkou“, představující novou koncepci pohonu nejrychlejších bavoráků.
Nové plug-in hybridní BMW XM se v Česku prodává se základní cenou od 4 339 400 Kč.