Článek
S novým pětiválcovým Audi TT RS už deset minut projíždím šílenou španělskou okreskou v místech připomínajících pustinu. Je tu sucho, ranní slunce začíná hřát a asfalt pod mým „TTčkem“ je hrubý, zvlněný i rozbitý. A kdybych tu přece jen chtěl jet rychleji, zákeřně tu číhají špatně viditelné vysoké retardéry. Se sportovním kupé je musím přejíždět maximálně šnečím tempem. Zajíždět až sem byl bláznivý nápad, ale věřím, že toho nebudu litovat.
Je devět hodin ráno když zastavuji, vystupuji a zblízka si prohlížím ohromující technologickou stavbu. Jsem ve Španělsku, přibližně 30 kilometrů od Sevilly, hlavního města Andalusie. Koukám na moderní solární elektrárnu, kterou jsem viděl už z letadla. Je to Planta Solar 10, hned vedle stojí další jednotka Planta Solar 20, a každoročně vyrobí až 23 400 MWh elektrické energie ze slunečních paprsků. Odrážejí se od 624 heliostatů vstříc centrální věži. Španělé ji postavili za čtyři roky, vyšla je na přibližně 850 milionů Kč a ročně jim generuje příjem až 150 milionů Kč.
Audi TT RS iconic edition oslavuje 25 let elegantního kupé
Unikátní solární elektrárnu vám však ukazuji jen pro zajímavost, protože dnes tu jsem s jiným cílem. Němci z Audi mi dávají příležitost seznámit se s nejnovějším speciálním derivátem ikonického Audi TT, kterým automobilka oslavuje blížící se výročí 25 let od zahájení výroby elegantního sporťáku. Spolu se supersportem Audi R8 jej čeká už jen pár měsíců života, ale protože spěchám na nedaleký závodní okruh Circuito Monteblanco, tak vám jej přiblížím za volantem.
Jmenuje se Audi TT RS iconic edition a vyrobí se v omezeném počtu pouhých 100 kusů. Omezená série je zacílená na nejvěrnější zákazníky. Jestli vás autorizovaný dealer vybral jako potenciálního klienta a vy jste zaváhali, s jistotou vám ji vyfoukl někdo jiný. Všechny budou v šedém odstínu pojmenovaném po italské vysokorychlostní trati Pista di Nardó, kde Audi tradičně testuje všechny nové RS modely. Zajmou i specifickými 20" černými koly a motorsportem inspirovaným aerokitem s obrovským křídlem. Pochopitelně jej vyvinuli ve větrném tunelu.
Jedu po dálnici vstříc okruhu a v nejmodernějším Audi TT všech dob si uvědomuji, jak se během necelého desetiletí změnila architektura interiérů značky. Je až zvláštní sledovat cestu před autem a nevidět v zorném poli displej infotainmentu. Nejnovější třetí generace „TTčka“ je na světě už od roku 2014 a i v současném modelu se infotainment ovládá výhradně přes digitální přístrojový štít. Dokonce i volič převodovky je poctivá páka, stáří je tu opravdu znát.
To je jedině dobře. Jednodušší interiéry ke sportovním autům prostě patří, protože v nich jde především o zážitek z řízení. V Audi se navíc rozhodli podtrhnout unikátnost speciální edice „iconic“ a vybavili ji sportovními sedadly s kůží Nappa, alcantarovým čalouněním i kontrastním žlutým prošíváním a stylovými doplňky. Dvanáctou hodinu volantu ve všech jízdních situacích poznáte podle žlutého proužku a na středovém tunelu najdete sériové číslo vašeho auta. Všechna mají individuální číslování, u Audi nečekejte podraz s utajenými auty nad limit.
Konečně opouštím ospalou španělskou dálnici, přijíždím na prázdné okresky a s nadšením zrychluji tempo. Turbodmychadlem přeplňovaný 2,5litrový řadový pětiválec o 400 koních (294 kW) a 480 newtonmetrech začíná nabírat na otáčkách i elánu a zintenzivňuje svůj charakteristický hluboký řev. Je to soundtrack vyvolávající vzpomínky na legendární Audi quattro z rallye skupiny B. Pořád jej tam slyšíte, což ovlivňuje i typické pořadí zapalování 1-2-4-5-3.
Na kratších rovinkách umí ikonické TT RS konkurovat i starším supersportům. Z nuly na stovku akceleruje za pouhých 3,7 sekundy a zvládá jezdit maximální rychlostí 280 km/h. Na španělských okreskách využívám hlavně razantní pružnou akceleraci, doslova požírající rovinky mezi technickými zatáčkami. Ve zdejších kopcích jedna zatáčka střídá druhou, okamžitě na sebe navazují a úzké můstky připomínají tratě z rychlostních zkoušek závodů rallye.
Vrcholnému Audi TT RS iconic edition k solidní rychlosti pomáhá i sedmistupňová dvouspojková převodovka S tronic s pohonem všech kol quattro a adaptivním sportovním podvozkem. Na výjezdech z techničtějších pomalých i rychlejších zatáček je skvěle cítit, jak chytrá čtyřkolka pracuje, aby jimi „TTčko“ projelo co nejrychleji i nejelegantněji. O to více si to užíváte s plně otevřeným výfukem, upozorňujícím okolí řevem devítinásobného mezinárodního motoru roku.
Audi RS 3 performance edition je zatím nejlepší verzí. V Česku se jí bohužel nedočkáme
Konečně jsem na závodním okruhu Circuito Monteblanco, kde na mne už čeká finální Audi R8 V10 GT RWD a speciální Audi RS 3 performance edition, jaké se v Česku bohužel nebude prodávat. S desetiválcovým supersportem vás seznamuji samostatně, takže pojďme zaparkovat finální „TTčko“ a společně se svezme nejlepší „RS-trojkou“ dnešních dnů.
Audi ji vyrobí v limitovaném počtu 300 kusů a oslavuje jimi okamžik, kdy se nejnovější Audi RS 3 na italském vysokorychlostním okruhu Nardó rozjelo na magických 300 kilometrů v hodině. Je to také hlavní důvod, proč maximální rychlost extrémního sportovního hatchbacku i sedanu od divize Audi Sport vzrostla z normálních 290 na 300 kilometrů v hodině. Továrně si to užijí jen majitelé exkluzivní limitky.
A s testováním začínám pěkně zostra. Největší technologickou zajímavostí nové Audi RS 3 je elektronicky řízená zadní rozvodovka Torque Splitter, ovládající vektorování točivého momentu mezi jednotlivá kola. Lidé z Audi nám pochopitelně chtějí ukázat, jak to funguje, a proto nám na asfaltové ploše v paddocku okruhu postavili driftovací polygon, kde si to můžeme bezpečně vyzkoušet. Aktivuji jízdní režim RS Torque Rear, pádlem pod volantem řadím dvojku a jdu na to.
Přijíždím na kružnici, stáčím auto na střed a razantně přidávám plyn. Ze sportovního hatchbacku se čtyřkolkou se jednoduše stává zadokolka a „RS-trojka“ skutečně driftuje! Elektronika je dokonce natolik chytrá, že vám pomáhá s optimálními otáčkami motoru a vy se můžete soustředit hlavně na práci s volantem. S trochou cviku najednou objíždím první, druhou i třetí kružnici. S tímhle autem se rychle naučí driftovat i úplní začátečníci.
V následující chvilce se o tom ještě přesvědčuji. Zhruba v osmdesátce se odvažuji Audi „zahodit“ do smyku a rázem je z toho intuitivně ovladatelný třicetimetrový drift. Nikdy by mne nenapadlo, že tohle jednou budou umět sportovní hatchbacky. Je to o to zajímavější, že k tomu nepotřebujete ani velmi pokročilé řidičské zkušenosti. Když to ale umíte, s novou RS 3 budete driftovat jako se schopnou zadokolkou. Chytrá elektronika dokonce zvládá i „přehozy“ ve smyku z jednoho směru do druhého, což je na driftování nejnáročnější.
Speciální „RS-trojka“ se silnějším přeplňovaným 2,5litrovým pětiválcem o 407 koních (299 kW) a 500 newtonmetrech, navíc s rozšířeným vrcholem otáčkového spektra o dalších 100 otáček, to pak umí rozparádit i na velkém okruhu. Z desetiválcové „R-osmičky“ při našem stintu přesedám rovnou do další RS 3 a vyjíždím na čtyřkilometrovou variantu trati s dlouhými rovinkami a pomalými i rychlými zatáčkami.
Audi RS 3 performance edition je přibližně stejně rychlé jako stylové kupé Audi TT RS iconic edition, jenže největším rozdílem je zejména zadní rozvodovka. Zatímco v „TTčku“ najdeme starší generaci quattra, nová rozvodovka Torque Splitter v RS 3 ji dělá mnohem agilnější a přetáčivější v zatáčkách. Správným zacházením s volantem a dávkováním plynu můžete pracovat s rozložením točivého momentu na jednotlivá kola. Hlavně při výjezdech z technických zatáček je cítit, jak se elektronika snaží udělat auto co nejrychlejším.
Dokončuji poslední kolo, zpomaluji a sjíždím do boxů. Odcházím od své „RS-trojky“, naposledy si prohlížím silné karbon-keramické brzdy a přicházím ke svému „TTčku“. Vyrážím vstříc dalším kilometrům na španělských okreskách a začínám přemýšlet, jaké z nich bych si vybral. Ani nejde tvrdit, že jedno z nich je lepší a to druhé naopak horší, každé je zkrátka trochu jiné. Kupé TT RS vám nabízí elegantní sporťák, zatímco s nová RS 3 větší praktičnost i modernější techniku. Je to jen o vašich preferencích.
Stokusová limitka Audi TT RS iconic edition se prodává se základní cenou od přibližně 2,75 milionu Kč. Třísetkusová speciální edici Audi RS 3 performance edition pak začíná od zhruba 1,82 milionu Kč jako hatchback a od 1,88 milionu Kč jako sedan. Vylepšenou „RS-trojku“ si však v Česku oficiálně neobjednáte.