Článek
Průkopnický elektromobil Audi s robotickým jménem e-tron je na světě už čtvrtým rokem a během svého působení na globálních trzích nastavil standardy pro všechna budoucí elektrická luxusní SUV.
Do dnešních dnů díky tomu oslovil přes 150 tisíc zákazníků, a protože Audi cílevědomě pracuje na kontinuálním vývoji, s nadcházejícím novým rokem jej výrazně modernizuje. Dává mu novou tvář, vylepšuje jeho techniku i technologie a vypouští jej na svět s novým jménem.
Z originálního Audi e-tron je nově Audi Q8 e-tron. Novým modelovým označením největšího elektrického SUV automobilka upoutává pozornost na jeho důležitou pozici v portfoliu značky. Jako je standardní Audi Q8 vrcholným SUV značky se spalovacím motorem, je elektrické Audi Q8 e-tron vlajkovým elektrickým SUV. Spolu s novým jménem novinka následuje i novou korporátní identitu a je prvním modelem představujícím se minimalističtějším logem pro nastávající elektrickou éru značky.
A pro nás začíná na Kanárských ostrovech, kam nás Audi pozvalo, abychom si novinku poprvé osahali a vyzkoušeli na místních silničkách. V Česku teď vládne zima, ale tady je příjemných dvacet nad nulou, slunečno se střídá s občasnými přeháňkami a zdejší častá měsíční krajina dává vyniknout všem kosmickým rysům vylepšeného e-tronu. Ten je opticky modernější a svěžejší, ale ta nejdůležitější vylepšení jsou hluboko pod typickou elegancí.
Vylepšený elektromotor, větší kapacita baterie, delší dojezd a rychlejší nabíjení
Inženýři Audi se při modernizaci vlajkového elektrického modelu věnovali zejména technické evoluci, a tak se nový e-tron představuje s vyšší kapacitou baterie i výkonnějším nabíjením. I u nás v Česku se bude prodávat v obou karosářských variantách, jako tradiční SUV i stylovější SUV-kupé Sportback, a zájemcům o elektromobilitu se čtyřmi kroužky na masce nabídne výkonové verze Q8 50 e-tron, Q8 55 e-tron a SQ8 e-tron.
A pojďme si je představit naživo. Nejdostupnější Audi Q8 50 e-tron se zatím budeme věnovat jen letmo, protože je vylepšenou variantou odcházejícího staršího modelu „55“. Technici u něj zapracovali hlavně na novějším managementu elektropohonu a optimalizaci dojezdu. Se dvěma elektromotory má kombinovaný výkon 250 kW (340 koní), točivý moment 664 Nm a s 89 kWh využitelné kapacity akumulátoru (95 kWh celkové) dosahuje maximálního dojezdu až 505 km. Tedy Sportback, tradičnější SUV ujede jen 491 km.
Nové technologie se u faceliftovaného SUV objevují až v silnějších modelech Q8 55 e-tron a SQ8 e-tron. V Audi pro ně zvýšili kapacitu akumulátoru a při zachování stejné schránky. Nově poskytuje 106 kWh využitelné kapacity a 114 kWh celkové kapacity. Zvýšili také maximální dobíjecí výkon a vyladili nabíjecí křivku, a to u všech modelů. Základní Q8 50 e-tron nabijete výkonem až 150 kW (dříve 120 kW), silnější Q8 55 e-tron a SQ8 e-tron pak až 170 kW (dříve 150 kW). Lepší modely tak dobijete z 10 na 80 procent za pouhých 31 minut a ujedete tak až 420 km podle WLTP.
Technické údaje | Q8 50 e-tron | Q8 55 e-tron | SQ8 e-tron |
---|---|---|---|
Motor | 2x asynchronní elektromotor | 2x asynchronní elektromotor | 3x asynchronní elektromotor |
Výkon | 250 kW (340 koní) | 300 kW (408 koní) | 370 kW (503 koní) |
Točivý moment | 664 Nm | 664 Nm | 973 Nm |
Kapacita akumulátoru (využitelná/celková) | 89/95 kWh | 106/114 kWh | 106/114 kWh |
Výkon nabíjení (AC/DC) | 11 (volitelně 22)/150 kW | 11 (volitelně 22)/170 kW | 11 (volitelně 22)/170 kW |
Maximální rychlost | 200 km/h | 200 km/h | 210 km/h |
Akcelerace 0–100 km/h | 6,0 s | 5,6 s | 4,5 s |
Dojezd (WLTP) | SUV 491 km/ Sportback 505 km | SUV 582 km/ Sportback 600 km | SUV 494 km/ Sportback 513 km |
Spolu s novou větší baterií mají všechny e-trony také přepracovaný zadní asynchronní elektromotor. Zásadní modernizací je navýšený počet cívek vinutí, z původních dvanácti je nově čtrnáct. Elektromotor díky tomu generuje silnější magnetické pole při nižší spotřebě elektrické energie a silnějším točivém momentu. Navíc slibuje i delší dojezd. Audi s faceliftem trochu zachovalo i sportovní model S, první masově vyráběný elektromobil s trojicí elektromotorů.
Jako první Q8 e-tron pro seznamování s vulkanickým ostrovem Lanzarote u afrických břehů si vybírám prostřední verzi 55 quattro. Audi věří, že naváže na úspěchy předchůdce a bude nejprodávanější variantou faceliftovaného modelu. Jednou z nejvýraznějších změn, které si všímám už při vyjíždění z parkoviště, je rychlejší řízení. Inženýři Audi zapracovali na celkovém nastavení a nové e-trony vybavili o 20 procent strmějším převodem řízení než odcházející modely.
S vyladěnějším nastavením šasi je elektrická Q8 ovladatelnější, méně se naklání a v zatáčkách se lépe řídí. I nadále je komfortní a klidu na palubě pomáhá i téměř dokonalé odhlučnění. A když se rozhodnete pro dynamičtější tempo, s kombinovanými 300 kW (408 koní) a 664 Nm vám 55 e-tron rád vyhoví. Dynamika je skvělá a s instantním točivým momentem zrychluje bez zaváhání. Jenže pro opravdovou sportovní jízdu, ač se k elektromobilům kvůli rapidně klesajícímu dojezdu moc nehodí, je tu ještě výkonnější stroj.
Na druhý den cestování po ostrově sahám po vrcholném Audi SQ8 e-tron se třemi elektromotory, konkrétně jedním předním a dvěma zadními. Beru si jej na dlouhou 180 kilometrovou cestu okolo celého ostrova Lanzarote a na dlouhých rovinkách vulkanickou „pustinou“, klikaté pobřežní silnici i kopcovitých okreskách se s ním seznamuji snad ve všech jízdních podmínkách. Jen na pár kilometrech silnice tu vystoupáte od hladiny moře až do 595 metrů.
A pojďme si představit hlavní technickou odlišnost SQ8 od slabších vozů. Obyčejnější e-trony 50 a 55 s pohonem všech kol quattro preferují silnější zadní elektromotor. Vrcholný SQ8 e-tron jezdí hlavně silou předního motoru. Cílem je velká úspora energie, protože přední elektromotor SQ8 je stejný jako ten, co 50 a 55 mají pro zadní kola. Hladová dvojice zadních elektromotorů se následně připojuje až při potřebě vyššího výkonu a ve sportovním režimu Dynamic je nejsilnější e-tron využívá pro vektorování točivého momentu a přetáčivější charakteristiku. Jenže s každou začátkou roste i hlad po elektřině.
S 370 kW (503 koňmi) kombinovaného výkonu, mamutími 973 Nm i sportovnějším naladěním je SQ8 e-tron mnohem ostřejší. Slabší 55 je pocitově měkčí a plynulejší, zatímco silnější SQ8 zrychluje zběsileji a s ostřejším kopancem do zad při prudkém zrychlení. A to i ve chvíli, kdy s oběma modely jezdíte ve stejném jízdním režimu. Nutnost krmení dalšího elektromotoru se pochopitelně projevuje i na spotřebě elektrické energie, která je u SQ8 vyšší.
Oficiální technické parametry uvádějí, že Audi Q8 55 e-tron slibuje dojezd 582 km pro SUV a 600 km pro Sportback. Výkonnější Audi SQ8 e-tron pak má ujet maximálních 494 km pro SUV a 513 km pro Sportback. O reálném dojezdu se přesvědčíme až v našem klasickém týdenním testu, ale po Lanzarote umí slabší varianta jezdit i za lehce přes 21 kWh/100 km, přičemž silnější SQ8 e-tron si říká o 28 kWh/100 km. Audi uvádí, že maximální dojezd základního modelu zvýšilo až o 44 procent, u silnějších modelů 55 a SQ8 pak o 32 procent.
Nová image, minimalističtější maska i aktivní aerodynamika
Nové Audi Q8 e-tron se spolu s novou technikou představuje i s modernějším designem. Charakteristickým rysem je nová Singleframe maska chladiče se svítícím LED proužkem a aktivní aerodynamikou. Pomocí vzduchových clon usměrňuje proudění obtékajícího vzduchu okolo, nebo skrze vůz dle aktuálních požadavků. V základním nastavení jsou clonky zavřeny a napomáhají proudění vzduchu okolo. Pro silnější chlazení elektromotorů a akumulátoru se otevírají a vedou čerstvý vzduch k zahřívající se technice.
Letmým pohledem se sice zdá, že se e-tron při faceliftu změnil jen v detailech, ale zásah inženýrů je mnohem výraznější. Audi při modernizaci zapracovalo na aerodynamice a u elegantnějšího Sporbacku snížilo koeficient odporu vzduchu z 0,26 na 0,24, u tradičnějšího SUV z 0,28 na 0,27. Spolu s aktivní aerodynamikou nové masky toho dosáhli i díky malým spoilerům v podvozku, omezujícím turbulence vznikající v blízkosti rotujících kol.
Všechna designová vylepšení na první pohled poznají hlavně nadšenci, co se s předcházejícím modelem seznámili až do posledního šroubku. Dokonce také v luxusním interiéru, z většiny stejném jako v normálních vlajkových Audi, je vše při starém. Pořád tu najdete architekturu s virtuálním kokpitem a dvojicí dotykových displejů MMI i kontroverzní virtuální zpětná zrcátka, kombinující vnější kamery a vnitřními displeji.
Nové Audi Q8 e-tron tak příjíždí s novou svěžejší tvářičkou, novým jménem, a hlavně technickou evolucí architektury elektrického pohonu. Největším lákadlem pro budoucí majitele budou zejména nové akumulátory s vyšší kapacitou, výkonnější nabíjení i delší dojezd. České zastoupení Audi očekává, že nejprodávanějším modelem u nás bude prostřední „55“. Už podle tabulkových parametrů i prvních jízdních dojmů je zřejmé, že je zlatou střední cestou.
A jaká je základní cena? Vylepšené elektrické Audi Q8 e-tron v Česku startuje od 2 870 900 Kč. Za stylovější karosářskou variantu Sportback si připlatíte 65 tisíc Kč. Nové e-trony si zájemci mohou objednávat už od poloviny listopadu a oficiální uvedení na trh je naplánováno na konec února 2023. Nejsilnější varianta SQ8 e-tron se v Evropě objeví až koncem května.