Hlavní obsah

Bestseller Audi potřetí: S novou Q5 bude radost žít, navíc se i příjemně řídí. A svítí jako o život

Foto: Audi

Nová generace Audi Q5 zapracovala na klíčových vlastnostech: komfortu, každodenní použitelnosti a variabilitě. Na silnicích kolem španělské Málagy jsme absolvovali první jízdy a zjišťovali detaily. Pojďme si na ně posvítit…

Článek

A to konkrétně zcela novými Matrix HD LED světlomety, které dokážou precizně řídit paprsky dálkových světel ozařující silnici díky přepínání tisíců mikroLED diod rozdělených do 16 samostatných segmentů. Dálky tak můžete mít zapnuté neustále, aniž byste oslňovali okolní auta, cyklisty nebo chodce.

Foto: Audi

Matrix HD LED světlomety jsou tak výkonné, že udělají z noci den. Navíc u nich můžete měnit světelný podpis, aby se vám na něj dívalo ještě radostněji.

Zadní světla s OLED technikou využívají svých 266 segmentů, aby zvládla kromě běžných úkolů také komunikovat s okolím, třeba varovat auta za vámi v krizové situaci. Kromě toho vás přední i zadní světla vítají a loučí se s vámi, navíc můžete měnit jejich světelný podpis volbou z osmi přednastavených variant. To jsou docela pěkná kouzla, co říkáte?

Foto: Audi

Zadní světla doplňuje varovné třetí brzdové světlo s projekcí.

Právě podle nových světel bezpečně poznáte třetí generaci Audi Q5, která navazuje na své dva veleúspěšné předchůdce. Ty díky více než 2,6 milionu prodaných kusům od premiéry v roce 2008 udělaly z Q5 nejprodávanější model Audi. Takže žádný tlak…

Na druhou stranu koncept Q5 je už natolik osvědčený, že ho nebylo třeba nijak radikálně měnit. Proto jsou tvary i rozměry novinky velmi podobné minulé generaci, stejně tak je v nabídce hned od začátku kromě praktičtější verze SUV také elegantnější Sportback se splývavou zádí pro ty, co nestěhují každý týden ledničku na chalupu.

Foto: Audi

Dvě karosářské varianty a široká paleta laků – a dokonce i jiných barev než jen černé, bílé a padesáti odstínů šedi.

Pod povědomým kabátkem je ale všechno nové – počínaje platformou (PPC, tedy prémiová koncernová platforma pro vozy se spalovacími motory), přes podvozek (v základu ocelové pružiny s adaptivními tlumiči, na přání vzduchový podvozek s měnitelnou světlou výškou) a benzinové a dieselové motory s mild-hybridní asistencí (v druhé polovině roku dorazí ještě plug-in hybridy s výkonem 300 a 367 koní) až po interiérový koncept s trojicí displejů.

Foto: Audi

Máte rádi displeje? Tady si jich užijete víc než dost – před řidičem je 11,9palcový přístrojový panel (na přání ho můžete doplnit průhledovým displejem), uprostřed 14,5palcový dotykový infotainment a před spolujezdcem může být další 10,9palcový displej rozšiřující ovládání infotainmentu.

Ten už jsme si mohli vyzkoušet v nové A5 a elektrických modelech A6 e-tron a Q6 e-tron, takže jsme se tu rychle zabydleli. A vy se po chvilce rozkoukávání zabydlíte také, protože zobrazení přístrojového panelu je přehledné a v nepřeplácaném infotainmentu se rychle zorientujete – a hned si nastavíte vypnutí varování při překročení rychlosti na programovatelné tlačítko na volantu.

Foto: Audi

Rollo už po vyjmutí nemusíte nechávat doma, dá se totiž uložit pod podlahu kufru. Maličkost, ale potěší.

Při řízení SQ5 by vás tenhle otravný systém dost rušil. Benzinový šestiválec totiž produkuje 367 koní, takže umí auto pěkně rozparádit. Z klidu na stovku vás za mocného burácení vystřelí za 4,5 sekundy a v rozletu ho zastaví až omezovač rychlosti na 250 km/h. Podvozek jeho tempu bezpečně stačí, v zatáčkách drží jako přikovaný, případně se nechá lehce řídit plynem, a na výjezdu vás pohon všech čtyř kol quattro vystřelí na další rovinku. Tuhle jízdu si fakt užijete!

Foto: Audi

SQ5 peláší jako „píchlá svině“, takže se za jejím volantem vážně nudit nebudete. Ale i běžné verze je radost řídit. Překvapivě.

Ještě zajímavější je, že vás bude bavit řídit i běžné varianty Q5 s dvousetkoňovým dvoulitrovým benzinem i dieselem. Tedy ne, že by vás divoká akcelerace vystřelila z trenek, spíš tím příjemným stylem, kdy vás baví kroutit volantem, protože Q5 ráda zatáčí a vůbec ochotně následuje vaše pokyny. A to je oproti minulé, poněkud netečné Q5 dost velký pokrok.

Pokrokem je i lepší kultivovanost obou čtyřválců – oba se ozvou jen pod plynem (diesel o chlup hlasitěji než benzin), při běžné poklidné jízdě je však skoro ani neslyšíte. A to i proto, že jsou často prostě zhasnuté. Nový 48V mild-hybridní systém totiž umí rekuperovanou energií nejen pomáhat spalováku při potřebě silnější akcelerace, ale také dokáže přímo pohánět kola (výkonem až 18 kW a 230 Nm) – poklidné rozjezdy, manévrování na parkovišti a poskakování v zácpách nebo plachtění přes obce tak zvládnete čistě na elektřinu, tedy tišeji a o pár deci úsporněji.

S novým Audi Q5 tak bude radost žít. Má prostorný a praktický interiér (zadní sedadla lze posouvat o 100 mm), skvěle zpracovanou a vybavenou kabinu s uživatelsky vstřícným infotainmentem, moc pěkně jezdí a příjemně se řídí, navíc fantasticky svítí. A ještě na vás laškovně mrkne, až se s vámi bude loučit. To se pak budete určitě těšit na každou další jízdu…

Nové Audi Q5 můžete objednávat již nyní, první auta jsou na cestě z mexické továrny. Ceník začíná na částce 1 465 900 Kč za benzinovou Q5 TFSI quattro, dieselovou Q5 TDI quattro dáte 1 499 900 Kč a vrcholnou SQ5 quattro pořídíte za 2 105 900 Kč.

Související témata:
Načítám