Hlavní obsah

Jiné jméno, stejný recept: Nástupce Audi A4 je skvělý cesťák, rád si ale také zasportuje

Foto: Audi

Zcela novou, v pořadí již šestou generaci Audi A4… vlastně pardon, nyní už A5… jsme vyrazili projet na silnice nad francouzským přímořským letoviskem Nice. A jaké to byly silnice!

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Dlouhá pravá do ostré levé, pak hned rychlé esíčko a zase do pomalé vlásenky… Tenhle nekonečný pruh asfaltu vinoucí se po úbočí hor národního parku nad Azurovým pobřežím se neustále kroutí, točí a naklání, ale hlavně neúnavně stoupá od moře až do nadmořské výšky 963 metrů průsmyku Col de Vence. Cyklisté to tu zbožňují i proklínají, řidiče pak rytmus téhle klikatice naprosto pohltí už po pár zatáčkách. Zvlášť za volantem nového Audi S5.

Foto: Audi

Ze zatáčky do zatáčky – přesně tak vypadá silnička na Col de Vence.

Jeho 367koňový přeplňovaný benzinový šestiválec (nahrazující diesel u minulé S4) totiž dokáže s kompaktním sportbackem pěkně cvičit, navíc u toho temně vrčí a mocně burácí, práská při přeřazení a prská do výfuku při povolení plynu a omamným soundtrackem tak podbarvuje tuhle velmi rychlou horskou dráhu. Podvozek má zatnuté svaly, gumy jsou pevně zakousnuté do asfaltu, čtyřkolka quattro se sportovním diferenciálem vám dodává jistotu a vy jen rychlými pohyby předloktí krájíte vingl za vinglem – a cítíte se dokonale propojení se silnicí, která vás táhne vzhůru do mraků…

Foto: Audi

Sportovní podvozek, pohon všech čtyř kol, sportovní diferenciál a 367 koní - to je recept na pořádnou porci zábavy. A to se můžeme těšit na ještě ostřejší RS5…

Že tohle řidičské opojení cítíte za volantem nabroušené S5, není velké překvapení. Překvapivější je, že vás do hry dokáže vtáhnout i obyčejná A5 s dieselem. Rychlosti a zvukového dramatu je sice méně, ale má podobně sebejistý podvozek, který vám umožní nebojácně se vrhat do zatáček, a stejně živé řízení s progresivním převodem, díky němuž ani v ostřejších vracečkách nemusíte přehmatávat.

Foto: Audi

I dieselové kombi dokáže na pěkné silnici vtáhnout do hry.

Kam se poděla má oblíbená A4?

Audi rádo míchá kartami, co se označení týče. Nedávné překopání terminologie označení motorizací (které pak zase potichu zrušili, protože mu nejspíš nerozuměli ani uvnitř fabriky) nyní postihlo i modelové řady – a vzniklo také kvůli elektromobilitě. Modely s lichým číslem (pro konvenční řadu A i SUV řadu Q) budou se spalovacími motory, ty sudé jsou vyhrazeny čistě elektrickým autům. Z Audi A4 se tak po třech dekádách stává Audi A5.

Foto: Audi

A4 + 1 = …?

Dynamické jízdní finesy skvěle korespondují s dynamickým designem obou karosářských variant Audi A4… ehm, vlastně A5 – sedanu (vlastně sportbacku) a Avantu (který vypadá víc jako shooting brake). Velká maska single frame doplněná novou generací digitálních LED světlometů (s měnitelným světelným podpisem) dodává A5 autoritu, zatímco hladké linie boků, střechy a zádi podtrhují prémiovou eleganci. O lepší aerodynamice ani nemluvě.

Nová A5Předchozí A4Rozdíl
Délka4 829 mm4 762 mm+67 mm
Šířka1 860 mm1 847 mm+13 mm
Výška1 444 mm (Avant 1 460 mm1 428 mm (Avant 1 435 mm)+16 mm (Avant + 25 mm)
Rozvor2 892 mm2 820 mm+72 mm
Objem kufru445 l (Avant 476 l)460 l (Avant 495 l)-15 l (Avant -19 l)

Jedním ze zadání pro vývoj A5 byla totiž vylepšená efektivita, proto inženýři přišli s vylepšeným 48V mild-hybridním ústrojím. Říkají mu prostě MHEV Plus a můžete ho mít k dvoulitrovému 204koňovému dieselu a vrcholné S5. Jeho kouzlem je, že zrekuperovanou elektřinu umí využít (kromě pohonu palubních systémů při delším stání na červenou nebo v koloně) nejen k podpoře spalováku při ostřejší akceleraci (výkonem 24 kW a točivým momentem 230 Nm, rekuperovat dokáže až 34 k), ale zvládne se na ni také rozjíždět, manévrovat v nižších rychlostech i plachtit v těch vyšších. Celkem tak dokáže uspořit 10 g/km CO2 v případě dieselu a 17 g u S5. Ano, dneska se vážně hraje o každý gram…

2,0 TFSI (150 k)2,0 TFSI (204 k)2,0 TDIS5
MotorŘadový čtyřválec, turboŘadový čtyřválec, turbodiesel + 48V MHEVVidlicový šestiválec, turbo + 48V MHEV
Výkon110 kW (150 k)150 kW (204 k)150 kW (204 k)270 kW (367 k)
Točivý moment280 Nm340 Nm400 Nm550 Nm
Pohonpředních kolpředních nebo všech čtyř kolpředních nebo všech čtyř kolvšech čtyř kol
Převodovkaautomatická dvouspojková, 7 stupňů
Akcelerace 0-100 km/h9,8 s7,8 s7,7 s4,5 s
Max. rychlost216 km/h248 km/h242 km/h250 km/h
Spotřeba (kombinace)6,6 l/100 km6,6 l/100 km4,8 l/100 km7,4 l/100 km

K těmto dvěma jednotkám nabídne Audi ještě dvě výkonové varianty benzinového dvoulitru (150 a 204 koní) a časem dorazí také dva plug-in hybridy druhé generace (kombinovaný výkon 300 a 367 koní, čistě elektrický dojezd kolem 100 km), ale je už celkem jasné, že většina prodejů bude patřit dvoulitrovému dieselu kombinovanému se sedmistupňovým dvouspojkovým automatem a pohonem předních nebo všech čtyř kol. A vzhledem k tomu, o jak silného a přitom úsporného, tichého a kultivovaného společníka jde, to určitě nebude chyba.

Světelná magie

Audi znovu posunuje laťku v oblasti světelné techniky. Přední světlomety mají Matrix HD LED techniku umožňující precizně rozprostřít osvětlovanou plochu a ovládat paprsek tak, abyste neoslňovali další účastníky provozu. Zadní světla s OLED technikou zase umí komunikovat, třeba varovat auta za vámi v nouzové situaci. Oboje zvládají animace, a navíc si pro ně v infotainmentu můžete vybrat speciální světelný podpis. Prostě magie!

Každodenní popojíždění i dlouhé cesty si navíc budete užívat v mimořádně příjemném prostředí v technicistním stylu: Před sebou máte 11,9palcový přístrojový panel (s možností rozšíření o průhledový displej) doplněný 14,5palcovým dotykovým infotainmentem nejnovější generace (běžícím na základu Androidu, který ale na první a nejspíš ani druhý pohled neodhalíte), k němu můžete spolujezdci pořídit na hraní další 10,9palcový dotykový displej, na kterém může ladit hudbu, hledat cíle pro navigaci, koukat na youtube videa a mnoho dalšího.

Foto: Audi

V základu jsou dva displeje a třetí pro spolujezdce můžete mít za příplatek. Ale ten si nosí svůj všude s sebou, jmenuje se to „mobilní telefon“.

Specialitou nové A5 je high-endový 3D audiosystém Bang & Olufsen s 16 reproduktory a výkonem 685 W – dva z těchto reproduktorů jsou přitom schovány v hlavové opěrce řidiče (a další dva u spolujezdce) a umožňují mu slyšet navigační pokyny bez ztlumení hudby, nebo telefonovat bez rušení spolucestujících.

Foto: Audi

Reproduktory v hlavových opěrkách prohlubují hudební zážitek a také umí řidiči našeptávat do ouška.

Prémiové technologie samozřejmě doplňují prémiové materiály (včetně podařeného látkového čalounění a veganské varianty se syntetickou kůží) a prémiové zpracování (jediným přešlapem je velký panel z pianově černého plastu na palubní desce, který se notoricky upatlává od otisků prstů).

Nové Audi A5 tak i přes změnu jména neochvějně kráčí ve stopách pečlivě vyšlapaných předchozími generacemi A4 – k prvotřídní kvalitě a nejmodernějším technologiím přidává také lehce sportovní vizáž a lehce sportovní jízdní vlastnosti, aniž byste za ně platili jakoukoliv daň. A teď už nezbývá než zjistit, jak si nová A5 povede na méně impozantních, ale podobně zatočených českých silnicích. A to se dozvíme již brzy…

Nové Audi A5 totiž dorazí do ČR již na přelomu listopadu a prosince, objednávat ho můžete už nyní. Základní benzinovou A5 2.0 TFSI (150 k) pořídíte za 1 157 000 Kč a nejlevnější diesel 2.0 TDI (204 k) vyjde na 1 363 900 Kč, sportovně laděná S5 pak začíná na částce 2 086 700 Kč. Za kombi Avant připlácíte 42 tisíc korun.

Související témata:
Audi Avant
Načítám