Článek
Když poprvé přijedete do Ameriky, toužíte po poznání co nejvíce lokálních specialit i zvyků. I dnes je Amerika zemí neomezených možností a místních zajímavostí je pro nás Evropany tolik, že to během jediné návštěvy určitě nestihneme. My jsme v Kalifornii na mezinárodním představení nejnovějšího Lexusu RX, a protože se už za několik hodin budeme vracet zpět do Česka, s vycházejícím sluncem se vydáváme na naše poslední dobrodružství.
Máme chuť na pravou americkou snídani v typickém bistru, jak to známe z hollywoodských filmů, a dostáváme příležitost tam jet něčím opravdu speciálním. Lexusem, jaký si v Česku oficiálně nekoupíte. Když po něm zatoužíte, musíte se spolehnout na neoficiální import. Je to nejnovější obrovský luxusní Lexus LX, který nás už při klidném příjezdu na parkoviště ohromuje doslova gigantickou majestátní maskou.
Vůbec největší SUV japonského Lexusu se jménem LX se ve Spojených státech amerických prodává už od poloviny devadesátých let. V dnešních dnech se vyrábí v nejnovější čtvrté generaci, uvedené v říjnu loňského roku, a jeho základem je nejnovější plnotučná Toyota Land Cruiser (J300), která se poprvé představila jen o pár měsíců dřív. A je to vážně obr!
Koukáte se na Lexus zapadající do segmentu „full-size“ SUV. Je zhruba stejně velký jako největší mnichovské SUV BMW X7, ale díky ostrým a hranatým liniím naživo vypadá jako ještě větší. Je lehce přes pět metrů dlouhý, necelé dva metry široký i vysoký a pohotovostní hmotnost s nejluxusnější výbavou vzrůstá až k 2 720 kilogramům!
Chvilku se jen procházíme okolo a prohlížíme si obludu, jaká Američany nijak nevzrušuje. Na tamních silnicích jezdí spousta srovnatelných aut, a zatímco v Česku by na vás přihlížející nechápavě koukali, kam monstrózní Lexus chcete zaparkovat, ve Státech je jen dalším velkým luxusním SUV. Jsou tu na každém rohu a konkurenční Infiniti QX80 parkuje u našeho hotelu dokonce hned dvakrát.
Luxusní vnitřek vychází z vlajkové limuzíny LS, ale s přihlédnutím k vnějšku je překvapivě stísněný. Náš vůz zaujme hlavně nejluxusnější čtyřmístnou konfigurací, přičemž automobilka nabízí i standardní pětimístnou a největší sedmimístnou variantu. Nejprostornější a neluxusnější je na pravém zadním sedadle, kde se můžete příjemně natáhnout. Obě zadní sedadla navíc mají aktivní ventilaci, masáže i zábavní systém.
Vyjíždíme vstříc kalifornské Santa Barbaře a poprvé se seznamujeme s jízdou obrovského Lexusu LX. Už na docela bezchybném hotelovém parkovišti se ale ukazuje, že ani nejmodernější technologie globální platformy TGNA-F pro pick-upy a největší SUV od Toyoty bohužel neskryje charakteristickou nepříjemnost „rámových“ aut. I s pohodlným vzduchovým odpružením jsou cítit vibrace a chvění od podvozku.
Dneska ale neděláme závěry, chceme si to hlavně užít. Osmiválce předchůdců jsou však minulostí, protože nejnovější generace LX přijela s kompletně novou technikou s dvakrát přeplňovanými hliníkovými vidlicovými šestiválci. Naše benzinová verze LX 600 má 3,5litrovou jednotku o 409 koních (305 kW) a 649 Nm, přičemž je spojena s desetistupňovým automatem Direct Shift a permanentní čtyřkolkou.
Lexus LX 600 se ani nemusíte bát pořádně zapřáhnout a nechat pracovat. Lexus udává, že díky solidnímu točivému momentu v nízkých otáčkách a masivnímu podvozkovému rámu utáhne až 3 630 kilogramů. Spolu s tím nabízí i spoustu jízdních režimů a nastavení pro jízdu v terénu. A síla je znát i při naší jízdě na americkou snídani, protože tohle šestiválcové monstrum zrychluje na stovku za 6,9 sekundy a jezdí nejvyšší rychlostí 210 km/h.
Americká snídaně: Palačinky, vajíčka, slanina i T-Bone steak
Do Santa Barbary, ležící na legendární americké dálnici Pacific Coast Highway, to je od našeho hotelu méně než patnáct mil. Přejezd nám trvá jen přibližně 20 minut a už parkujeme u typického bistra IHOP. Je to přesně jako ve filmech – přicházíme do lokálu a necháváme se usadit servírkou, která nás bude po celou dobu obsluhovat. Takhle to tady funguje, v restauracích si nesedáte tam, kde kde se vám zlíbí.
Během několika málo okamžiků máme na stole typickou rozlévanou americkou kávu, naprosto skvělý pomerančový fresh džus a jídelní lístky, z jakých nás přechází zrak. Ke snídani si tu můžete objednat cokoliv, včetně až bizarních dobrot pro nastartování vašeho dalšího dne. Jsou tu hamburgery, omelety, vajíčka na tři způsoby, párky, slanina, palačinky i T-Bone steak.
My méně odvážní si objednáváme tradičnější jídla, ale Jakub z českého Lexusu neodolává. S myšlenkou, že žijeme jen jednou, si objednává právě to poslední. Už za pár minut máme na stole obrovská jídla. Jen moje menu „Split Decision Breakfast“ se skládá z míchaných vajíček se slaninou a klobásami, dvou sladkých francouzských toastů a palačinek. To je snídaně, která bohatě nasytí i tři lidi.
Králem stolu se ale nepochybně stává majestátní T-Bone steak. Za pořádný kus hovězího s vajíčky a palačinkami tu přitom zaplatíte jen 17 dolarů (410 Kč). Sotva to všechno sníme a finální účet za naší velkou snídani pro pět chlapů je 125 dolarů (přibližně 3 000 Kč). A to včetně spropitného, které v Americe dělá většinu výdělku obsluhy v restauracích.
Loučíme se s příjemnou obsluhou, která na nás překvapeně zírá, když se dozvídá, že jsme až z Česka. Nasedáme zpátky do velkého Lexusu LX 600 a vracíme se zpět do hotelu s dalším velkým životním zážitkem. Jak se říká, žijeme jenom jednou a měli bychom si to dělat příjemné.
Gigantický Lexus LX se v Americe prodává se základní cenou od 88 245 dolarů, což v aktuálním přepočtu je přibližně 2,1 milionu Kč. Za vrcholnou nejluxusnější variantu Ultra Luxury, jakou vidíte na fotkách, tam pak zaplatíte od 127 345 dolarů, tedy zhruba 3 milionů Kč.
Technické údaje | |
---|---|
Motor | zážehový, vidlicový šestiválec, twin-turbo, umístěný vpředu podélně |
Zdvihový objem | 3 500 cm3 |
Výkon | 305 kW (409 koní) |
Točivý moment | 649 Nm při 2 000 ot./min. |
Převodovka | desetistupňová automatická |
Pohon | všech kol |
Provozní hmotnost | 2 569 kilogramů |
Akcelerace 0–100 km/h | 6,9 sekundy |
Maximální rychlost | 210 km/h |
Spotřeba (kombinovaná) | 14,2 litru na 100 kilometrů |
Objem palivové nádrže | 80 litrů |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 5 085/1 990/1 895 milimetrů |
Rozvor | 2 850 milimetrů |
Objem zavazadlového prostoru | 1 302 litrů |