Článek
Víte přesně, jak funguje tlumič? Co je komprese a odskok a jaký vliv má na jízdní vlastnosti auta? Pokud ne, tak se tímhle článkem vůbec netrapte a objednejte si RS5 s adaptivním podvozkem, kde si tlačítkem v kabině přepnete mezi komfortním a sportovním nastavením podvozku – a budete nesmírně spokojení. Ale pokud se v autě rádi vrtáte a jako skvělí testovací piloti poznáte jemné nuance jemného nastavení, pak potřebujete něco lepšího…
Co je co?
Komprese: Rychlost, s jakou se odpružení při tlumení otřesu stlačí.
Odskok: Rychlost, s jakou se pružina po ztlumení otřesu vrací do původní polohy.
Audi tak k modelům RS4 a RS5 dodává příplatkový Competition Pack s pasivními tlumiči, které však mají třícestné manuální nastavení jako u skutečného závoďáku – kromě snížení světlé výšky (o 10 mm, přitom už ve standardu je s těmito tlumiči o 10 mm nižší) si můžete upravit tlumení i odskok hned v několika krocích.
Celkem umožňují přes tři tisícovky variant, takže si můžete naladit své ostré Audi přesně podle vlastních řidičských preferencí (tužší nebo vláčnější podvozek, ostřejší předek a přetáčivější zadek nebo naopak vyváženější nastavení atd.) a třeba i podle konkrétního okruhu – Audi vám k vozu přibalí manuál s ideálními nastaveními na vybrané závodní tratě.
Jak ostré to chcete?
Audi nabízí pro řadu RS4 a RS5 hned dva Competition balíky:
Základní Competition za 234 tisíc vám přinese 20“ kola a hlučnější RS výfuk, posunutí limitu maximálky z 250 km/h na 290, Matrix LED světlomety a top LED koncová světla, k tomu paket černé optiky zvenku a uvnitř sedadla čalouněná mikrovláknem Dinamica a kůží.
Vyšší Competition plus za 325 tisíc k tomu navíc přihodí dynamické řízení, sportovní diferenciál a právě zmíněné tlumiče. Volba je celkem jasná, co říkáte…?
A také sadu nářadí, ke které budete potřebovat ještě hever a klíč na kola. Tlumiče se totiž nenastavují tlačítkem v autě nebo na displeji infotainmentu, ale pěkně postaru přímo na tělese tlumiče. Což znamená, že kola musí dolů (přesněji tedy u předních tlumičů stačí otevřít kapotu ke změně nastavení odskoku, k nastavení tlumení by mohlo stačit vytočit kolo, ale u zadních to bez sundání kol nepůjde). Většina majitelů se tak ani nebude snažit cokoliv měnit a všechny ty přednášky o změně charakteristiky tlumičů a jejich vlivu na chování auta si nechají do hospody pro oblbování kamarádů u piva.
Ale ani to nevadí, protože tyhle tlumiče jsou už v základním nastavení skvělé! Přirozeně tužší, jak se na správné sportovní auto sluší a patří, přitom dost poddajné, aby z vás ani na českých okreskách nevytřásly duši. Spolu s lepivými pneumatikami Pirelli P Zero Corsa o rozměru 275/30 R20 tak máte spoustu přilnavosti, o kterou se můžete opřít, přitom pořád vnímáte drobné náklony auta jemně zdůrazňující, co se právě děje.
Oproti jinak spíš „ploché“ jízdě standardní RS přinášejí tyhle tlumiče spolu se sportovním diferenciálem čtyřkolky quattro větší míru přizpůsobivosti – jinými slovy si můžete s jízdní stopou ve vinglu trochu hrát pomocí volantu, brzdy i plynu. Auto vás tak víc vtáhne do procesu řízení a umožní vám se na oblíbené točité okresce pořádně vydovádět.
Už jen proto, že máte pod pravým chodidlem na povel 450 koní, které vás z klidu na stovku vystřelí za brutálních 3,8 sekundy za burácení a vytí dvakrát přeplňovaného šestiválce, který také rád střílí do výfuku a vůbec se vehementně snaží, abyste se za volantem nenudili. Přitom se ale umí také zklidnit a ztišit a jezdit dálky pod devět litrů.
Nejostřejší RS5 Sportback tak dokáže trochu klamat tělem. Má čtyři dveře, čtyři plnohodnotná místa a 480litrový kufr k tomu, spoustu digitálních technologií a komfortní výbavy, automatickou převodovku a talent pro pohodové překonávání kontinentů, ale pozorného pozorovatele neoblbne – jen se podívejte na všechny ty průduchy a ostré linky, na ta lehká kola s nizoučkými šlupičkami, na ty macaté koncovky výfuku připomínající spíš hlavně houfnic. Na povel se celé auto našponuje a vystřelí vás po okresce tak rychle, až bude váš spolujezdec kvičet strachy!
A skvělé je, že si tohohle silničního rychlíka můžete nabrousit podle vlastních preferencí. Už v základu funguje skvěle, s paketem Competition je ještě atraktivnější a s technickými doplňky balíčku Competition Plus je pak prostě brilantní.
Základní cena Audi RS5 Sportback činí 2 486 900 Kč, ale můžete ji vesele šroubovat nahoru přidáváním prvků příplatkové výbavy, ke kterým patří i balíčky Competition (233 900 Kč) a Competition Plus (324 700 Kč).
Technické údaje | |
---|---|
Motor | vidlicový šestiválec, uložený vpředu podél, turbodmychadlo |
Zdvihový objem | 2 894 cm3 |
Výkon | 331 kW (450 k) při 5 700-6 700 ot./min. |
Točivý moment | 600 Nm při 1 900-5 000 ot./min. |
Převodovka | automatická, 8 stupňů |
Pohon | všech čtyř kol |
Pohotovostní hmotnost | 1 817 kg |
Akcelerace 0–100 km/h | 3,9 s |
Maximální rychlost | 290 km/h |
Spotřeba (kombinace) | 9,2 l/100 km |
Objem palivové nádrže | 58 l |
Kola a pneumatiky | 275/30 R20 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 783/1 372/1 510 mm |
Rozvor | 2 832 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 465 l |