Hlavní obsah

Srovnání Hyundai Bayon a Hyundai ix20: Jaké auto je lepší pro seniory, má větší kufr či se lépe řídí

Foto: Dalibor Žák

V redakci máme na dlouhodobý test crossover Hyundai Bayon. Půjčili jsme si ojetou ix20, abychom porovnali vnitřní prostor a praktičnost. Je tedy Bayon důstojným nástupcem velmi praktické a oblíbené ix20?

Článek

V redakci nám teď nějakou dobu dělá společnost Hyundai Bayon, což je crossover v nabídce nahrazující model Hyundai ix20. To bylo mezi českými rodinami a důchodci velmi oblíbené auto, ale pro podobné křížence MPV a hatchbacku zřejmě dnes není na trhu místo. Přestal se vyrábět i Roomster a další auta této kategorie. Je to zvláštní, protože zrovna ix20 potkáte na silnicích mraky a lidé se po malých MPV a autech podobné koncepce shánějí. V bazarech jsou pak taková auta už téměř nedostatkové zboží. Inu, ne všichni ta SUV chtějí. Možná by to někdo mohl marketingovým oddělením automobilek konečně říci.

Výrobci ale přešli právě na tyhle malé crossovery. Je tedy Bayon plnohodnotná náhrada za ix20? Jelikož jsme si ojetou ix20 půjčili v Auto ESA do klasického testu ojetiny, nemohli jsme vynechat přímé srovnání těchto dvou modelů značky Hyundai v těch nejdůležitějších aspektech: jak jsou prostorné uvnitř a jak působí z pohledu řidiče.

Osobně nejsem žádný velký příznivce těchto malých crossoverů a SUV, ale Bayon ve skutečnosti působí spíše jako trochu zvednutý hatchback. I tak mám s tímhle designovým směrem Hyundai osobně trochu problém, ale to není předmětem tohoto srovnání. Design je věc osobních preferencí a určitě bude plno lidí, kterým se Bayon líbí.

To ix20 je klasický praktický Hyundai z doby, kdy se ještě auta nestyděla za to, že jsou především praktická a prostorná. Hned na první pohled si všimnete toho, jak je ix20 vyšší. Proti Bayonu je vyšší o 10 cm, ale je o 8 cm kratší a 1 cm užší. Má ale delší rozvor, i když jen o 3,5 cm. Do ix20 se nastupuje jako do SUV, jeho sedačka je citelně výš. Do Bayonu naopak zapadnete jako do sporťáku.

Foto: Dalibor Žák

Hned na první pohled je vidět, že ix20 je vyšší auto. Je v něm i více místa nad hlavou. Nižší stavbu kompenzuje Bayon nižší podlahou a níže umístěnou sedačkou

Foto: Dalibor Žák

Do ix20 se nastupuje pohodlně a sedačka je umístěna příjemně vysoko. I přes trochu dodávkovitý posez se ale za volantem nesedí špatně, ergonomie je u ix20 vcelku příjemná

Foto: Lukáš Volšický

Na fotkách to tak nevypadá, ale do Bayonu zapadnete jako do nějakého sportovního auta. Ve srovnání s ix20 se sedí velmi nízko. Z řidičského pohledu je to samozřejmě lepší, ale když máte bolavá záda a omezenou pohyblivost, budete mít v Bayonu problém

Právě skutečnost, že je sedačka Bayonu o dost níže, bude určitě mnoha starším lidem soužití s tímto autem komplikovat. Výše umístěná sedačka v ix20 byla jedna z obrovských výhod tohoto modelu. Do ix20 se také lépe dává dětská sedačka dozadu, kdy se k ní nemusíte tak natahovat a sklánět. A polohovací opěradlo zadních sedaček v ix20 umožňuje dětskou sedačku naprosto přesně podepřít. Je to malá drobnost, ale pokud máte malé děti, určitě víte, jak je ta stabilita malé sedačky důležitá a uklidňující.

Ne každý totiž může nebo chce používat pevné uchycení ISOFIX. Například proto, že několikrát denně sedačku přendavá, jak střídá často auta. Když pak totiž potřebujete na zadních sedačkách vozit dospěláky a jejich věci potřebujete naházet do kufru, základna ISOFIX bývá spíše na obtíž. Ale ani v tomto ohledu Bayon nezaostává a dětskou sedačku samozřejmě uchytíte i v něm. Jen se k ní tak pohodlně nepoleze.

ix20 má větší kufr

Důležité ale je, jak se konstruktérům podařilo využít vnitřní prostor. Vzali jsme tedy do ruky laserové měřidlo, nastavili sedačku řidiče podle univerzálního figuranta (kterým byl v našem případě Dominik jakožto zástupce zcela průměrně tvarovaného středoevropského jedince o výšce 184 centimetrů) a začali zapisovat změřená data.

Foto: Dalibor Žák

Variabilní sedačky ix20 jsou možná trochu zbytečnou drobností, protože i tak má auto dostatečně velký a využitelný kufr. Každopádně ve srovnání s Bayonem vítězí ix20 praktičností

Foto: Dalibor Žák

Zase se musí nechat, že kufr Bayonu není směšně malý jako u některých konkurečních modelů. Pokud jde o objem a rozměry, za ix20 zas o tolik nezaostává. Špatné to není ani s místem vzadu

Vše uvádíme v následující tabulce. Data, která se liší o jednotky milimetrů, můžeme považovat za prakticky shodná, důležité jsou především značnější rozdíly v desítkách milimetrů. Toho už si při přímém srovnání všimnete. Ještě připomínáme, že sedačku řidiče jsme umístili v obou autech do nejnižší možné polohy a v případě ix20 jsme ještě zadní sedačky umístili do základního nastavení. Jsou totiž posuvné a s nastavitelným úhlem opěradla, což u Bayonu k dispozici není.

Hyundai ix20Hyundai Bayon
prostor vpředu
šířka v loktech14681475
prostor pro hlavu10321011
délka opěradla641635
délka podsedáku507510
šířka podsedáku325332
výška podsedáku345303
vzdálenost sedačky od prahu222257
prostor vzadu
šířka v loktech14351446
prostor pro hlavu956962
prostor pro kolena225228
vzdálenost zadního opěradla od předního705706
šířka podsedáku318321
výška podsedáku362375
délka opěradla652668
šířka prostředního podsedáku252280
zavazadlový prostor
šířka kufru min/max1162/1316906/1126
hloubka kufru716/847732
výška kufru po plato411/570390/474
výška otevření 5. dveří18671855
výška nakládací hrany679776
hloubka k přednímu sedadlu15221535
maximální délka předmětu20031982

Jak vidíte, tak Bayon a ix20 se v mnoha měřitelných parametrech prakticky neliší. Znatelným rozdílem je jen prostor na hlavu vpředu, kdy je v ix20 více místa, a rovněž se v ix20 sedí výš a sedačka není tak utopená v autě (vzdálenost sedačky od prahu). Hyundai ix20 také vede ve využitelnosti a variabilitě kufru. Na druhou stranu Bayon nabídne o kousek lepší místo na zadních sedačkách.

S Bayonem se jezdí výrazně lépe

Potřeboval bych s Bayonem najezdit více kilometrů, abych mohl podrobněji porovnávat, ale i těch pár kilometrů během jednoho dne stačilo k odhalení těch zásadních věcí. Když se vžiju do role potenciálního kupce, který si chce Bayon vyzkoušet, tak si proti ix20 všimnu hodnotnějšího interiéru. V autě se taky sedí níže, jako v klasickém hatchbacku.

Foto: Dalibor Žák

Interiér ix20 je poplatný době, ve které vznikl. Ergonomicky to ujde, ale dojem kvality je horší a příliš intenzivní modré podsvícení je otravné. Absence dotykových displejů nevadí, spíše naopak. Obsluha je jednoduchá a rychlá

Foto: Lukáš Volšický

Modelu Bayon se musí nechat, že i přes spíše budgetový charakter vypadá uvnitř lépe. Dojem kvality je vyšší než u ix20. Ergonomie je povedená, jen ten dotykový displej vyžaduje zvyk. Není ale tak rušivý a otravný jako v jiných autech

Sedačky lépe drží tělo, volant je o trochu lépe nastavitelný (ale i v ix20 se dá najít velmi dobrá poloha za volantem) a celkově je pozice řidiče za volantem Bayonu více řidičská. Nedokážu ale posoudit, jestli to bude všem vyhovovat. Do ix20 se prostě lépe nasedalo lidem, kteří mají třeba problémy se zády. Ale to už je potřeba osobně vyzkoušet.

Každopádně se Bayon celkově lépe řídí a jeho podvozek je mnohem lepší. Zatímco ix20 je taková laciná a uskákaná koza, které zadní náprava cestuje sem a tam (a pozor, tohle není problémem konkrétní bazarovky, takhle mizerně jezdily i nové novinářské ix20 před lety), Bayon se chová skoro jako sportovní auto, ale bez obětování pohodlí. Alespoň tedy při přímém srovnání a přesednutí z ix20. Má přesnější řízení, lépe se s ním trefíte do vrcholu zatáčky.

Povedený je i ten malý přeplňovaný litrový tříválec, který si velmi rozumí s dvouspojkovou převodovkou. Motor má dost síly, je pružný a má i překvapivě hezký zvuk. Atmosférická šestnáctistovka v ix20 rozhodně není slabý motor, vlastně je na ix20 možná až moc silná (vzhledem k neschopnosti toho podvozku), ale pružnosti tříválce se rovnat nemůže. Zdá se, že u tříválce bude lepší i dlouhodobá spotřeba. Kolegům tam svítí 6 l/100 km, já mám v ix20 průměr sedm.

Srovnávat ceny obou aut smysl nemá, protože tu máme nový model a desetiletou ojetinu. Navíc auta plošně zdražila (nejen kvůli inflaci, ale také kvůli emisním pokutám). Proto uvedeme ceny jen pro zajímavost. Před deseti lety stál Hyundai ix20 s motorem 1.6 CVVT v nejvyšší výbavě Style 394 990 Kč a v akční výbavě Trikolor byl tenhle motor k dispozici za 304 990 Kč.

Nový Bayon dnes s nejsilnější verzí motoru 1.0 TGDI (88 kW) přijde v nejvyšší výbavě na 549 990 Kč. Ale zas má tu výbavu o něco bohatší a mnoho elektronických systémů a prvků výbavy pak v ix20 vůbec nebylo možné mít. Když se na to podíváte pohledem statistické průměrné mzdy, tak v roce 2012 jste na ix20 v nejvyšší výbavě potřebovali 15,8 průměrné mzdy a dnes na Bayon v nejvyšší výbavě a s nejsilnějším motorem potřebujete jen 15,3 průměrné měsíční mzdy.

Verdikt: Je Bayon důstojný nástupce ix20?

Po stránce praktičnosti a prostoru rozhodně není Bayon žádným velkým krokem zpět. Uvnitř je stejně prostorný, pokud jde o místo pro posádku. Naše měření to dokazuje. Ovšem ix20 má variabilnější a větší kufr a spoustě lidem bude v Bayonu chybět výše umístěná sedačka, do které se jim v ix20 určitě lépe nasedalo. Po stránce jízdních vlastností a dynamiky je pak Bayon ale významné zlepšení, má také nižší spotřebu paliva a působí hodnotnějším a kvalitnějším dojmem.

Načítám