Článek
Ano, skutečně se tady budu krátce zabývat minulou generací Škody Superb, ale konkrétní auto je dost zajímavé. I když na první pohled tedy není zajímavé vůbec, prostě normální (byť i po těch letech dost hezký) černý kombík, jakých jezdí po silnicích mraky. Ovšem opravdu jen na ten první pohled, pak si začnete všímat maličkostí, například různě umístěných LED stroboskopů v masce nebo z boku na držáku registrační značky. Další jsou ukryté v blinkrech předních světlometů i v zrcátkách a také v zadních svítilnách. A v případě, že otevřete kufr, tak i v něm jsou modře blikající LEDky.
Další, co neunikne pozornému oku, je poněkud menší průhled dovnitř. Za skly je vidět, že jsou všechny sloupky tlustší, a to už mnohým začne svítat. Ano, auto je kompletně vyztužené a pancéřované, i když na první pohled vypadá civilně. Právě taková vozidla ale občas potřebuje policie nebo speciální složky, například pro převoz cizích státních návštěv. Vývoj zabral britské společnosti UTAC Special Vehicles dlouhé tři roky a hotové auto splňuje požadavky normy PAS 300 v odolnosti vůči střelbě a výbuchům.
Zadní prostor pro posádku zůstal nezmenšený u nohou, což VIP cestující určitě ocení. Do šířky je ale o pár milimetrů méně, u hlavy taktéž, ale museli byste si přesednout z normálního Superbu do tohoto, abyste si změn vůbec všimli. Kolem prostoru pro posádku je totiž za tepla tvářená pancéřovaná schránka od společnosti Benteler z Bielefeldu. Nová technika tepelného tváření vyrobí lehčí schránku levněji. Zkrátka samé výhody. Bezpečnost doplňují pancéřovaná skla – čelní, boční a speciální sklo za zadními opěradly. Pod ním je únikový výlez a na víku kufru pojistka pro nouzové otevření.
Změny jsou na první pohled opravdu nepatrné
Interiér zůstal také v hojné míře nezměněný, ale při nastupování dávám pozor na hlavu, abych se vešel do menších otvorů za dveřmi. Ostatně britská firma UTAC umí kromě Superbu nabídnout i pancéřovaný Kodiaq, ale tamní bezpečnostní složky preferují Superb, který má větší a delší dveře, takže i po zmenšení otvorů v nich zbude dost místa. Dveře jsou hodně těžké a tlustší a opravdu si do nich nechcete skřípnout prsty, to byste se s nimi mohli rozloučit. Výplně dveří jsou zkrácené, takže v zadních už nenajdete výškové reproduktory a v předních schází obligátní deštník. Navíc nejdou stahovat tlustá neprůstřelná okna.
Jízda není příliš odlišná od běžné varianty jen s výjimkou hmotnosti. Pokud autu přidáte tunu (celková hmotnost dosahuje 2,8 tuny), tak to prostě poznáte při rozjezdu, zatáčení i brzdění. Pokud budete chtít jet úplně stejně, musíte víc šlapat na plynový i brzdový pedál. Ale spíš jsem za chvíli přizpůsobil styl jízdy autu. Ostatně nejvíc mi zvýšená hmotnost vadila v zatáčkách, kde už fyzikální zákony neošidíte. Na zrychlení je tu totiž načipovaný dvoulitr TSI na 280 koní (206 kW) a 350 Nm se sedmistupňovým automatem DSG a na deceleraci zase větší brzdy. Auto má i jiné tlumiče a stabilizátory a speciální pneumatiky runflat. Ale v těch zatáčkách je to jen na řidiči. Odezva řízení naštěstí zůstala. Podvozek se snaží, a tak je vůz stále dostatečně komfortní. Samozřejmě je upravený, aby se i s vyšší hmotností Superb choval přijatelně. V tomto autě je pohon všech kol, nabízí se ale i čistá předokolka.
Superb je tedy i v této verzi pořád svůj – hezký, decentní a pohodlný. Jen vám mnohem lépe ochrání život. Cena? Britové za něj chtějí v přepočtu necelé 4 miliony korun, ale něco můžete ušetřit nákupem tohoto předváděcího exempláře u specialistů Dajbych 4×4. Britská policie si převzala přes 500 těchto automobilů, takže je prověřila opravdu důkladně. A její neviditelnost považuji za opravdovou výhodu. Tak co, nepotřebujete právě takové auto?