Článek
Víte, jaká je největší bolístka současných opulentních a vysoce výkonných SUV? Jízdní vlastnosti? Kdeže, řada takových prémiových rodinných korábů může směle rovnou na Nürburgring a nepovedou si tam úplně špatně.

BMW X7 sice platí za mastodonta, ovšem má i řadu sportovních genů
Tak nedostatečný motor? To už vůbec, vždyť například v námi testovaném bavoráku M60i pracuje mild-hybridní 4,4 litrový osmiválec, navíc podpořený dvěma turbodmychadly. Nebo vám přijde jeho 530 kobyl málo?
Hmotnost vs. stabilita? Souhlasíme, že dnešní luxusní SUV baculky váží 2,5 tuny ani to nehvízdne, ovšem moderní technika umí tento hendikep poměrně slušně kompenzovat, v případě X7 například i aktivními podvozkovými stabilizátory.

Hmotnost X7 M60i? Inu 2 650 kg, nicméně v běžném provozu to vůz nedává znát
A co málo sportovnosti? Odpovídáme sportovním výfukem, sportovním vzduchovým podvozkem, sportovním diferenciálem, sportovním volantem, sportovním automatem, sportovními brzdami, sportovní čtyřkolkou s dominancí zadní nápravy. Tohle vše BMW X7 může mít, přičemž není jediné, neb jeho konkurence – Mercedes-AMG GLS – nabídne podobný hardware.
A můžeme pokračovat dál a dál a stejně pro vás budeme mít nějaký argument, proč jsou X7 a jeho rodinní rivalové technicky skvělá auta.

Mnichovské SUV sedmé série platí za technickou špičku! Na druhou stranu kdo z reálných uživatelů onen potenciál skutečně využije…?
Tak kde je ten problém? V široké skupině tuzemských uživatelů, kteří mají automobil primárně jako společenský status a až sekundárně jako potřebný dopravní prostředek. A protože zejména takováto klientela je solventní, snaží se ji jednotliví výrobci podchytit.
Vizitka lepší společnosti
A začíná to vzhledem, protože proč prostě nenabídnout dynamicky tvarovanou karoserii, v případě BMW navíc dotvořenou masivními podsvícenými ledvinami (ledvinky už to zdaleka nejsou)? Vždyť zejména z přídě X7 srší luxus, opulentnost a po faceliftu i jakási marnivost vysvětlovaná designérem automobilky tak, že dělená světla složená ze stylového denního svícení a poněkud obyčejných hlavních projektorů jsou jako váš byt.

Faceliftovaná příď je chtě nechtě demonstrací krásy marnivosti
Taky jste zmatení? Inu výklad pokračuje dále tím, že jsou věci, které doma ukazovat chcete, třeba pěkný obývák, kuchyni. Jenže pak máme rovněž místnosti, co jsou sice velice potřebné, ale před návštěvou se jimi nechlubíte. Například technická místnost či kotelna.
No a přesně v tomhle duchu je navržený obličej omlazené X7. Má ukazovat to hezké, to potřebné naopak skrýt a odhalit až v noci, kdy se stejně na krásu nehraje, neb je tma.

Tak tohle je prosím váš byt. Nahoře najdete to, co chcete ukazovat a dole to, co naopak ne. Alespoň takto vysvětlují kontroverzní dělená světla v BMW
Pokud onu filosofii nechápete, nevadí, ono to finálním kupujícím bude stejně putna. Buď se jim designový jazyk SUV sedmičky zalíbí, anebo prostě odejdou k umírněnějšímu Mercedesu GLS či naopak k ještě kontroverznějšímu Bentley Bentayga. Kdo peníze neřeší vůbec, patrně se vrátí k BMW Group, ovšem zakotví v přístavu jménem Rolls-Royce Cullinan.
X7, obzvláště v provedení M60i, tedy platí za jezdící společenskou vizitku, palác luxusu, zabezpečenou silniční jachtu s perfektním řízením… Těch přirovnání bychom našli fakt dost. Nicméně podstatné je, že to, co světu chcete říct, tak to mu tímto vozem říkáte. Ať už je to cokoli.

Loga jsou někdy jako Raffaello, řeknou více než tisíc slov
Luxus na pátou
Neméně jiné je to uvnitř, kde se na sportovno nikterak nehraje. Tady má prim zejména komfort, a to velepoctivý. Když u inzerátu na dvacet let starou škodovku vidíte větu „vše v elektrice“, chce se vám při srovnání s X7 trochu smát. Tady je totiž elektricky ovládané i sklápění sedadel, dovírání dveří, tažné zařízení, chlazení/vyhřívání nápojů, podbarvení prosklené střechy nebo třeba dávkování vůně do interiéru.
Masážní elektricky stavitelné sedačky vpředu jdou krásně vytvarovat na takřka každé tělo, takže i člověk s ne zrovna učebnicovou lordózou/kyfózou si užije své dávky pohodlíčka. Ani druhá řada není ochuzena o elektrickou regulaci, přičemž hlavové opěrky mají navíc jemné relaxační polštářky.

Sedačky vozu jsou ztělesněním luxusu
A co vzadu, ve třetí řadě? Tak ani zde si cestující nebudou moci stěžovat na diskomfort. Jednak kvůli vyhřívaným sedadlům a jednak kvůli pětizónové automatické klimatizaci. Chápeme, že sedět takřka v kufru v sedmimístném Kodiaqu může být trochu za trest, ale v bavorské X7? Tam je zážitek poněkud jinačí.
Navrch tu máme hromadu individuálních lampiček, ambientní osvětlení protkané i panoramatickou střechou či palubní deskou, pravé dřevěné obložení, rozličné nosiče nápojů, USB porty, okna s protisluneční ochrannou, luxusní britské audio Bowers & Wilkins…

Dokonce i třetí řada má vlastní ovládací panel klimy a výhřevu
Na smysly řidiče pak útočí dvě prohnuté sdružené obrazovky přístrojového štítu a infosystému nové generace, který takřka každou funkci řeší vlastní aplikací, takže spíše než automobilové rozhraní připomíná obyčejný tablet.
Jste-li bavorští klasici, pak vás nezklame tradiční ovladač iDrive s dotykovým touchpadem, s nímž stále obsloužíte většinu funkcí vozidla. Možná se však budete ptát, čím se tu řadí? Koukněte na středový tunel, na tu malinkou páčku vedle kulatého voliče iDrive. Tak tím.

Velký kulatý volič je pro infosystém, řadí se tou malou páčkou vedle
Laborka na kolech
Básnit o výbavě a zpracování bychom tu mohli ještě týdny. BMW X7 je prostě kus luxusního silničního korábu, a to jak zvenčí, tak zevnitř. Vzhledem k jeho hardwaru se jízda nese v duchu vysokého pohodlí prakticky na každém povrchu. A hledat tu nějaké zásadní uživatelské prohřešky? Snad kromě složitějšího infosystému těžko.

Zvuk vidlicového osmiválce je sametový, silně návykový a s trochou snahy se v rámci spotřeby dostanete i pod 10 litrů benzinu na sto
Zastavěný zážehový osmiválec verze M60i má sil na rozdávání, takže autu nějaké zadýchávání či nedostatek výkonu skutečně nehrozí. Je to instantní raketomet a vy máte pod pravou nohou jeho spouštěč. Sešlápněte pedál na podlahu a uslyšíte/pocítíte kvalitní čertovskou veselku.
Vozidlu je dobře i na dálnicích, kde platí za požírače kilometrů, jelikož poskytovaný komfort znatelně pomáhá proti únavě. Ve městě zase oceníte navigaci s rozšířenou realitou, která vám na displeji infosystému promítne živý obraz s virtuální šipkou ukazující kam máte jet a kde zastavit.

Rozšířená realita je u bavoráků poměrně nově
Kamera navíc umí ohlídat semafory, rychlostní značky i značky „stop“ či „dej přednost v jízdě“, počítače si pamatují, jak jste zajížděli do parkovacího místa, takže vám pak nabídnou samočinné vyparkování. Další senzory monitorují dění kolem vozidla, aby se třeba nestalo třeba to, že si odřete boky karoserie.
Hořkosladké reálie
Můžete se tedy modelu X7 M60i smát za to, jak vypadá, ovšem to, co vše dovede a jak je technicky nabušený? Nene, za to ne, jelikož tím strčí do kapsy pěknou řádku sportovních i výkonných rodinných vozů ostatních tříd. Na takovou technickou vyzrálost zkrátka natrefíte vesměs jen u prémiových značek, obvykle německého původu.

Technická vyspělost? Např. sedačky sklopíte nebo narovnáte stiskem jednoho tlačítka
Avšak myslíte, že v reálu někdo potenciál dvakrát foukané „vé osmičky“ skutečně využívá? Jen málokdo, jelikož tato opulentní SUV obvykle končí jako trofeje v rukou zámožných podnikatelů či jejich manželek, které pak i s takovým monstrem, jakým je BMW X7 M60i, vozí jen děti do školy a zpět.
Nevěříte? Tak se podívejte sami, kdo skutečně sedí za volanty těchto SUV mastodontů. Pokud vynecháte nás novináře, bohaté matky s ratolestmi nebudou žádným vzácným jevem.

Chcete si hrát? Co takhle hodiny v provedení osmisměrka?
Stále nedůvěra? Zeptejte se i letitých prodejců v Toyotě, k čemu nejčastěji sloužil dříve oficiálně nabízený Land Cruiser V8. Ano, převážně jezdil jako mama taxi. Ostatně obdobné příběhy pak můžete slyšet i u Mercedesu, Audi nebo Bentley.
Jde tedy o krásu marnivosti, po faceliftu navíc ještě divočejší, extravagantnější, odvážnější, okázalejší. Přesto všechno bývá osud těchto luxusních maxi SUV vozů poněkud pochmurný, když namísto hltání kiláků a sem tam nějakého blbnutí na okreskách se dočkají leda čalounění potřísněného od rozteklých nanuků.
Komu však jde primárně o vyšší tuzemskou společenskou prestiž, ten necelých 3,3 milionu korun za základ oželí. Tedy spíše přihodí několik příplatků k V8 M60i a vyndá z portmonky rovnou čtyř míče.
Ti ostatní se patrně otočí na patě a odkráčí od modernizovaného BMW X7 pryč, přestože jde o sice vzhledově kontroverzní, ale technicky jinak vysoce vyspělé auto nabízející komfortní jízdu jako na obláčku a zahrnující posádku prvotřídní luxusní péčí. Co tedy říci závěrem? Nedoceněný cestovní koráb, který málokdy dostane tu možnost naplno ukázat, co v něm skutečně dříme…
Technické údaje | BMW X7 M60i |
---|---|
Motor | mild-hybridní (48 V) zážehový vidlicový osmiválec, 2x turbodmychadlo |
Zdvihový objem | 4 395 cm3 |
Výkon | 390 kW (530 k) při 5 500–6 000 ot./min. |
Točivý moment | 750 Nm při 1 800–4 600 ot./min. |
Převodovka | automatická, 8 stupňů |
Pohon | 4x4 |
Pohotovostní hmotnost | 2 675 kg |
Akcelerace 0–100 km/h | 4,7 s |
Maximální rychlost | 250 km/h (el. omezená) |
Spotřeba (kombinace) | 12,1–13 l/100 km |
Objem palivové nádrže | 83 l |
Kola a pneumatiky | 285/45 R21 (zimní) |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 5 181/2 000/ 1 835 mm |
Rozvor | 3 105 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 750/2 120 l |