Článek
Když se budete pídit po tom, kde že se ten facelift Fiesty vlastně projevil, zjistíte, že se bavíme více méně jen o drobných retuších zejména přídě a o možnostech výbav. Jak tedy omlazený hatchback spolehlivě poznat? Jednoduše dle loga modrého oválu nastěhovaného uprostřed masky chladiče.
Další změnu doznaly hlavní lampy, od standardu diodové, volitelně s technologií Matrix. Zbytek už je jen modelařina.
Kdekomu se to může zdát málo, na druhou stranu přílišné zásahy do exteriéru by akorát zbytečně zvedly cenu, což není, obzvlášť v této době, vůbec žádoucí. A co víc, Fiesta před modernizací stále platí za solidní hatchback nižší třídy, tak nač zběsile měnit to co funguje.
Neznamená to ovšem, že by kompaktní fordka nešla s dobou. Technologický krok udržuje střídmě a vylepšení přichází postupně, proto jsme za poslední roky u Fiesty neviděli žádnou skokovou divočinu, a to ani uvnitř.
Kam tedy modrooválníci cílí? Zejména na slušnou standardní výbavu v prvních dvou stupních za rozumnou cenu, neb to jsou obvykle nejprodávanější specifikace u nás.
A není se čemu divit, protože základ už obsahuje krom zmíněných LED světel také manuální klimu, rádio, tempomat a další fíčury, zatímco stupeň nad přidává digiklimu, parkovací senzory nebo loketní opěrku.
Nesmíme opomenout ani fakt, že Fiesta je vpředu relativně prostorná i pro vysoké lidi, takže žádná stísněnost se nekoná. Rovněž kufr o objemu 311 litrů, respektive 288 litrů s rezervním kolem, není na svou třídu k zahození.
Správně tedy chápete, že důležitým rozhodujícím prvkem bude u Fiesty motor s převodovkou, přičemž Ford nabízí hned čtyři pohonné kombinace.
Kouzla malého hybridu
Základní atmosférická jednotka 1,1 litru o výkonu 75 koní je spárovaná s pětirychlostním manuálem a tvoří odrazový můstek k přeplňovanému litrovému tříválci EcoBoost, který se nabízí ve 100koňové variantě se šestikvaltem nebo ve 125koňové mild-hybridní specifikaci s manuálem či automatem.
A právě poslední zmíněnou kombinaci, jež se zdá jako nejuniverzálnější z hlediska všeobecného použití, jsme důkladně testovali i v rychlém dálničním provozu.
Ford je totiž už deset let znám tím, že jeho litrové EcoBoosty dokážou poskytnout zajímavé výkony – což musíme vzhledem ke 125 koním výkonu a 200 Nm točivého momentu u zkoušené Fiesty potvrdit.
Auto s provozní hmotností 1 251 kilogramů je tedy příjemně hravé, živé, agilní, nečekáte dlouho na kýženou akceleraci a ve spojení s mild-hybridním pohonem si agregát vysloveně libuje.
Přítomnost malého elektromotoru zde není nikterak obtěžující, naopak jej počítače vytěžují prakticky pokaždé i kdy dáte nohu z plynu. Jednak kvůli rekuperaci a jednak pro samotné zpomalování. Máte-li dostatečný prostor před sebou, předvídavost i zkušenosti, můžete tímto ekonomickým jízdním stylem ušetřit zejména ve městě cenné litry paliva.
Nastřádanou energii pak využijete především při akceleraci nebo jízdě do kopce. Pomocná elektrická síla totiž ve stoupání kooperuje s benzinovým tříválcem, který sice netočí kdovíjak vysoké otáčky, nicméně vozidlo i tak zrychluje a neztrácí dech.
Kdekdo by to označil za další válec či vyšší objem, leč jde o prostou asistenci elektromotoru, přinášející dočasně pár koní a Nm navíc.
Výsledek se zajisté pozitivně podepíše i na spotřebě paliva, která se v kombinaci pohybuje okolo 5,3 litru na sto. Jezdíte-li po dálnicích méně/minimálně, pak je reálné fungovat za 4,9 litru na sto a níže.
Naopak když vyrazíte někam na delší výlet složený vesměs jen z dálnic, pak už se bavíme o nějakých 6,5 litrech benzinu na sto svižně ujetých kilometrů.
Na řazení automatu ani požitek z řízení si též nelze stěžovat, Fiesta zkrátka patří k moderním a dobře jezdícím kompaktním vozům, což stvrzuje rovněž její faceliftované provedení.
Co se týče výtek, najdeme jen drobnosti jako je malá a nenastavitelná loketní opěrka, popřípadě na dnešní dobu graficky zastaralý typ infosystému, který ovšem podporuje on-line služby a konektivitu Apple CarPlay/Android Auto.
Taktéž vnitřní ergonomie sází na fyzické voliče, dobře známé z ostatních fordů. Jde tedy o snadno dosažitelné ovladače obstarávající všechny potřebné základní i pokročilé funkce.
Zdravotní sedačky pro ST
V interiéru ostré Fiesty ST se objevují nová sportovní sedadla s integrovanými hlavovými opěrkami a ergonomickou certifikací AGR, vyvinutá s cílem poskytnout ještě účinnější vedení trupu při dynamické jízdě a zároveň vyšší komfort v běžném provozu. Jsou seřiditelná ve 14 směrech, aby si každý řidič našel vhodnou pozici. Kromě Fiesty ST mají sedačky pro zdravá záda ještě modely Galaxy, S-Max, Focus ST nebo Puma ST.
Konkurenti nespí
Koukneme-li do statistik Svazu dovozců automobilů (SDA), zjistíme, že se Fiesta drží ve svém segmentu malých vozů spíše v dolní desítce, což ještě v roce 2017 nebyla vůbec pravda. Tak kde je problém?
Především v obrovské konkurenci na českém trhu a v různých lákavých pobídkách. Vždyť malá fordka musí čelit takovým atraktivním matadorům, jakými jsou například Škoda Fabia, Renault Clio, Peugeot 208, Citroën C3, Toyota Yaris, Volkswagen Polo nebo třeba Dacia Sandero.
Řada těchto konkurentů se prodává už v novogeneračním provedení a za lepší základní cenu, případně vítězí výbavou. Fiesta to má v tomto směru extrémně těžké, jelikož její soupeři jsou zkrátka zákaznicky hodně atraktivní.
Koupí Fiesty od Fordu každopádně neprohloupíte, jelikož jde skutečně o solidní auto pro každý den, ale také si nijak zvlášť nepomůžete, poněvadž vedle v salonu prodávají „to samé (podobné) a místy levněji“. Rozhodovat tak budou i argumenty typu skladová zásoba či doba dodání, protože někteří kupci potřebují jezdit ideálně hned, a nikoli na svůj vůz čekat.
Technická data | Ford Fiesta ST-Line X |
---|---|
Karoserie | pětidveřová, hatchback |
Motor | mild-hybridní přeplňovaný řadový tříválec |
Palivo | bezolovnatý benzin (min. N95) |
Zdvihový objem | 998 ccm |
Max. výkon | 92 kW (125 k) při 6 000 ot./min. |
Max. točivý moment | 200 Nm při 1 750 ot./min. |
Převodovka | sedmirychlostní, automatická (Powershift) |
Objem palivové nádrže | 42 l |
Objem kufru | 311/1 093 l |
Provozní hmotnost | 1 251 kg |
Max. rychlost | 199 km/h |
Zrychlení 0–100 km/h | 9,6 s |
Průměrná spotřeba (WLTP) | 5,3–5,6 l/100 km |
Délka/šířka/výška | 4 048/1 735/ 1 484 mm |
Rozvor | 2 493 mm |
Světlá výška | 122 mm |
Základní ceny | Ford Fiesta |
1.1 PFI + 5st. man. (75 k) | 383 900 Kč |
1.0 EcoBoost + 6st. man. (100 k) | 403 900 Kč |
1.0 EcoBoost (mHEV) + 6st. man. (125 k) | 455 900 Kč |
1.0 EcoBoost (mHEV) + 7st. aut. (125 k) | 505 900 Kč |
Konkurence | Ford Fiesta |
Příbuzné vozy | Ford Puma |
Konkurenční vozy | Škoda Fabia, Renault Clio, Peugeot 208, VW Polo, Citroën C3, Toyota Yaris, Dacia Sandero |