Hlavní obsah

Omlazený Ford Fiesta se dočkal drobných retuší a pokročilé techniky, jezdí však pořád solidně

Foto: Tomáš Kopečný

Drobné změny kompaktnímu fordu pomohou, ale zachrání ho?

Faceliftovaná Fiesta od Fordu vstoupila do druhé poloviny svého životní cyklu vybavená vyspělejší technikou, díky níž chce soupeřit s mnohdy o generaci novější konkurencí. Má tedy konvenčně laděný hatchback, využívající starší architekturu, šanci zaujmout oproti čerstvé moderně? Zjišťovali jsme to.

Článek

Když se budete pídit po tom, kde že se ten facelift Fiesty vlastně projevil, zjistíte, že se bavíme více méně jen o drobných retuších zejména přídě a o možnostech výbav. Jak tedy omlazený hatchback spolehlivě poznat? Jednoduše dle loga modrého oválu nastěhovaného uprostřed masky chladiče.

Foto: Tomáš Kopečný

Jak poznat faceliftovanou Fiestu? Zejména podle loga Fordu v masce

Další změnu doznaly hlavní lampy, od standardu diodové, volitelně s technologií Matrix. Zbytek už je jen modelařina.

Kdekomu se to může zdát málo, na druhou stranu přílišné zásahy do exteriéru by akorát zbytečně zvedly cenu, což není, obzvlášť v této době, vůbec žádoucí. A co víc, Fiesta před modernizací stále platí za solidní hatchback nižší třídy, tak nač zběsile měnit to co funguje.

Foto: Tomáš Kopečný

Facelift Fiesty zahrnuje jen drobné retuše a porci techniky navíc

Neznamená to ovšem, že by kompaktní fordka nešla s dobou. Technologický krok udržuje střídmě a vylepšení přichází postupně, proto jsme za poslední roky u Fiesty neviděli žádnou skokovou divočinu, a to ani uvnitř.

Kam tedy modrooválníci cílí? Zejména na slušnou standardní výbavu v prvních dvou stupních za rozumnou cenu, neb to jsou obvykle nejprodávanější specifikace u nás.

Foto: Tomáš Kopečný

Fiesta se prodává primárně v pětidveřovém provedení, třídveřová verze v létě skončí

A není se čemu divit, protože základ už obsahuje krom zmíněných LED světel také manuální klimu, rádio, tempomat a další fíčury, zatímco stupeň nad přidává digiklimu, parkovací senzory nebo loketní opěrku.

Nesmíme opomenout ani fakt, že Fiesta je vpředu relativně prostorná i pro vysoké lidi, takže žádná stísněnost se nekoná. Rovněž kufr o objemu 311 litrů, respektive 288 litrů s rezervním kolem, není na svou třídu k zahození.

Foto: Tomáš Kopečný

Kufr má objem 311 litrů, s rezervou pak 288 litrů

Správně tedy chápete, že důležitým rozhodujícím prvkem bude u Fiesty motor s převodovkou, přičemž Ford nabízí hned čtyři pohonné kombinace.

Kouzla malého hybridu

Základní atmosférická jednotka 1,1 litru o výkonu 75 koní je spárovaná s pětirychlostním manuálem a tvoří odrazový můstek k přeplňovanému litrovému tříválci EcoBoost, který se nabízí ve 100koňové variantě se šestikvaltem nebo ve 125koňové mild-hybridní specifikaci s manuálem či automatem.

Foto: Tomáš Kopečný

Pod kapotou Fiesty pracují zážehové tříválce

A právě poslední zmíněnou kombinaci, jež se zdá jako nejuniverzálnější z hlediska všeobecného použití, jsme důkladně testovali i v rychlém dálničním provozu.

Ford je totiž už deset let znám tím, že jeho litrové EcoBoosty dokážou poskytnout zajímavé výkony – což musíme vzhledem ke 125 koním výkonu a 200 Nm točivého momentu u zkoušené Fiesty potvrdit.

Foto: Tomáš Kopečný

Testovaný litrový EcoBoost nabídne výkon 125 koní a sílu 200 Nm

Auto s provozní hmotností 1 251 kilogramů je tedy příjemně hravé, živé, agilní, nečekáte dlouho na kýženou akceleraci a ve spojení s mild-hybridním pohonem si agregát vysloveně libuje.

Přítomnost malého elektromotoru zde není nikterak obtěžující, naopak jej počítače vytěžují prakticky pokaždé i kdy dáte nohu z plynu. Jednak kvůli rekuperaci a jednak pro samotné zpomalování. Máte-li dostatečný prostor před sebou, předvídavost i zkušenosti, můžete tímto ekonomickým jízdním stylem ušetřit zejména ve městě cenné litry paliva.

Foto: Tomáš Kopečný

Kabina stále sází na fyzické ovladače, což podporujeme

Nastřádanou energii pak využijete především při akceleraci nebo jízdě do kopce. Pomocná elektrická síla totiž ve stoupání kooperuje s benzinovým tříválcem, který sice netočí kdovíjak vysoké otáčky, nicméně vozidlo i tak zrychluje a neztrácí dech.

Kdekdo by to označil za další válec či vyšší objem, leč jde o prostou asistenci elektromotoru, přinášející dočasně pár koní a Nm navíc.

Foto: Tomáš Kopečný

Sedadla jsou celkem pohodlná i pro dlouhé dálniční přesuny

Výsledek se zajisté pozitivně podepíše i na spotřebě paliva, která se v kombinaci pohybuje okolo 5,3 litru na sto. Jezdíte-li po dálnicích méně/minimálně, pak je reálné fungovat za 4,9 litru na sto a níže.

Naopak když vyrazíte někam na delší výlet složený vesměs jen z dálnic, pak už se bavíme o nějakých 6,5 litrech benzinu na sto svižně ujetých kilometrů.

Foto: Tomáš Kopečný

Jízdní chování i spotřebu ovlivňují rovněž cestovní profily Eco, Normal, Sport

Na řazení automatu ani požitek z řízení si též nelze stěžovat, Fiesta zkrátka patří k moderním a dobře jezdícím kompaktním vozům, což stvrzuje rovněž její faceliftované provedení.

Co se týče výtek, najdeme jen drobnosti jako je malá a nenastavitelná loketní opěrka, popřípadě na dnešní dobu graficky zastaralý typ infosystému, který ovšem podporuje on-line služby a konektivitu Apple CarPlay/Android Auto.

Foto: Tomáš Kopečný

Cestující vzadu sedí o něco výše než posádka vpředu

Taktéž vnitřní ergonomie sází na fyzické voliče, dobře známé z ostatních fordů. Jde tedy o snadno dosažitelné ovladače obstarávající všechny potřebné základní i pokročilé funkce.

Zdravotní sedačky pro ST

V interiéru ostré Fiesty ST se objevují nová sportovní sedadla s integrovanými hlavovými opěrkami a ergonomickou certifikací AGR, vyvinutá s cílem poskytnout ještě účinnější vedení trupu při dynamické jízdě a zároveň vyšší komfort v běžném provozu. Jsou seřiditelná ve 14 směrech, aby si každý řidič našel vhodnou pozici. Kromě Fiesty ST mají sedačky pro zdravá záda ještě modely Galaxy, S-Max, Focus ST nebo Puma ST.

Foto: Ford

Sportovní sedadla do omlazené Fiesty ST si Ford vyvinul sám

Konkurenti nespí

Koukneme-li do statistik Svazu dovozců automobilů (SDA), zjistíme, že se Fiesta drží ve svém segmentu malých vozů spíše v dolní desítce, což ještě v roce 2017 nebyla vůbec pravda. Tak kde je problém?

Foto: Tomáš Kopečný

Malé trojúhelníkové sklíčko podpoří výhled z vozu

Především v obrovské konkurenci na českém trhu a v různých lákavých pobídkách. Vždyť malá fordka musí čelit takovým atraktivním matadorům, jakými jsou například Škoda Fabia, Renault Clio, Peugeot 208, Citroën C3, Toyota Yaris, Volkswagen Polo nebo třeba Dacia Sandero.

Řada těchto konkurentů se prodává už v novogeneračním provedení a za lepší základní cenu, případně vítězí výbavou. Fiesta to má v tomto směru extrémně těžké, jelikož její soupeři jsou zkrátka zákaznicky hodně atraktivní.

Koupí Fiesty od Fordu každopádně neprohloupíte, jelikož jde skutečně o solidní auto pro každý den, ale také si nijak zvlášť nepomůžete, poněvadž vedle v salonu prodávají „to samé (podobné) a místy levněji“. Rozhodovat tak budou i argumenty typu skladová zásoba či doba dodání, protože někteří kupci potřebují jezdit ideálně hned, a nikoli na svůj vůz čekat.

Technická dataFord Fiesta ST-Line X
Karoseriepětidveřová, hatchback
Motormild-hybridní přeplňovaný řadový tříválec
Palivobezolovnatý benzin (min. N95)
Zdvihový objem998 ccm
Max. výkon 92 kW (125 k) při 6 000 ot./min.
Max. točivý moment200 Nm při 1 750 ot./min.
Převodovkasedmirychlostní, automatická (Powershift)
Objem palivové nádrže42 l
Objem kufru311/1 093 l
Provozní hmotnost1 251 kg
Max. rychlost199 km/h
Zrychlení 0–100 km/h9,6 s
Průměrná spotřeba (WLTP)5,3–5,6 l/100 km
Délka/šířka/výška4 048/1 735/ 1 484 mm
Rozvor2 493 mm
Světlá výška122 mm
Základní cenyFord Fiesta
1.1 PFI + 5st. man. (75 k)383 900 Kč
1.0 EcoBoost + 6st. man. (100 k)403 900 Kč
1.0 EcoBoost (mHEV) + 6st. man. (125 k)455 900 Kč
1.0 EcoBoost (mHEV) + 7st. aut. (125 k)505 900 Kč
KonkurenceFord Fiesta
Příbuzné vozyFord Puma
Konkurenční vozyŠkoda Fabia, Renault Clio, Peugeot 208, VW Polo, Citroën C3, Toyota Yaris, Dacia Sandero
Načítám