Hlavní obsah

Zapomeňte na TDI! Ojetý Volkswagen Touran je jedno z nejlepších rodinných aut i s benzinovým motorem

Foto: Dalibor Žák

Ačkoli moderní benzinové motory umí také zlobit, ve srovnání s extrémně složitými a choulostivými diesely začínají být bezpečnější volba s ohledem na peněženku. A zrovna VW Touran je určitě lepší s motorem TSI.

Článek

Skoro až fanatické uctívání naftových motorů pomalu z české motoristické veřejnosti mizí. Mnoho lidí totiž vystřízlivělo, když se jim začaly hromadit desetitisícové faktury za servis a opravy. Ono je sice moc hezké, když auto jezdí za pět litrů, ale když pak každý rok necháte v servisu o padesát tisíc víc, nějak se ta výhoda nižší spotřeby ztrácí.

Jenže moderní benzinové motory nejenže jedou také pěkně, ale ani spotřebu už nemají nijak šílenou. To je třeba případ tohoto testovaného ojetého auta. VW Touran je typické moderní MPV, kterých je na trhu stále méně a méně. Z trhu nových vozů mizí, ustupují kategorii SUV. Touran sice pořád koupíte, dokonce teď v akci za 700 tisíc, ale trh ojetin je pořád jednodušší cesta, jak se k takovému autu dostat.

Rozhodně bychom se benzinových motorů v bazarovkách nebáli tolik jako některých dieselů. Nejsou tak rizikové a hlavně mívají proti naftovým motorům o řád méně najeto. Jsou samozřejmě výjimky a málo jetý naftový Touran se pořád dá sehnat. Ale budete ho opravdu chtít?

Za pěkné si připlatíte

Na test jsme si v Auto ESA půjčili Volkswagen Touran s motorem 1.4 TSI o výkonu 110 kW a automatickou převodovkou DSG. Velmi pěkně vybavený vůz z roku 2016 měl v době testu najeto jen 80 000 km a prodejce za něj chtěl 435 000 Kč.

Foto: Dalibor Žák

Ačkoli se dá Touran sehnat pod 200 000 Kč, hezká auta s atraktivní výbavou, slušným motorem a nízkým nájezdem pořád stojí od 400 tisíc nahoru.

V inzerci je aktuálně kolem tří stovek Touranů II a nejlevnější seženete už pod 200 000 Kč. Takové ale mají zpravidla základní diesel a najeto hodně přes 300 000 km. Rekordman v inzerci má aktuálně najeto 437 614 km. Mezi motorizacemi převládají diesely, více aut má také automatickou převodovku. Čtyřkolka v Touranu nebyla.

Benzinových touranů a s nájezdy do 100 000 km je v inzerci zhruba 60 a startují u 400 000 Kč. Motory 1.2 TSI jsou vzácné, spíše koupíte právě tuto čtrnáctistovku, případně pozdější verzi 1.5 TSI. Osmnáctistovka TSI v inzerci skoro není a ani vedle motorů 1.4 a 1.5 TSI nedává moc velký smysl. Kvůli převodovce je totiž uškrcená na stejných 250 Nm, které umí i menší motory.

A jak si Touran stojí v bazarech? Odpovídá Filip Kučera z Auto ESA. „Volkswagen Touran zaujal za rok 2024 v TOP 10 nejprodávanějších ojetých vozů deváté místo. Je to vynikající MPV, které si zákazníci vybírají pro jeho praktičnost, pohodlí a spolehlivost. Tento konkrétní vůz je unikátní kombinací nejvyšší výbavy, automatické převodovky a benzinového motoru, což z něj dělá ideální volbu pro rodiny, které hledají prostorný a zároveň dynamický vůz. Díky pokročilým funkcím nabízí tento Touran maximální komfort a bezpečnost na cestách. V posledních letech zažívají vozy segmentu MPV znatelný ústup na úkor stále populárnějších SUV modelů. Řada automobilek postupně ukončila výrobu svých MPV modelů. Pokud jde o Volkswagen Touran, tento model je stále v aktuální nabídce nových vozů Volkswagen. Touran zůstává jedním z mála zástupců klasických MPV, které si zachovaly své místo na trhu díky skvělé praktičnosti, prostornému interiéru a osvědčené spolehlivosti. I přes klesající popularitu MPV dokáže Touran oslovit zákazníky, již hledají vůz primárně pro rodinné účely, s důrazem na pohodlí a flexibilitu. Alternativou pro podobnou cílovou skupinu by mohly být například Ford S-Max, Renault Grand Scenic nebo Opel Zafira. Všechny tyto vozy nabízejí dostatek prostoru, vysokou míru bezpečnosti a dobrou výbavu. Jednou z velkých výhod nákupu vozu u Auto ESA je možnost využít garantované slevy, výhodné financování nebo třeba bezplatnou dopravu vozu až domů. Navíc naši zákazníci oceňují možnost nezávazné rezervace vozu, flexibilní protiúčet s bonusem až 50 000 Kč a také fakt, že všechny vozy jsou důkladně prověřené a připravené k okamžitému užívání.“

Jedno z nejlepších rodinných aut

Druhá generace VW Touran je povedené MPV. Technicky vychází z Volkswagenu Golf a půjčuje si také jeho pohonné jednotky a převodovky. Proti SUV je to opravdu praktické a prostorné auto, je to taková mini dodávka. Dokonce se Touran vyráběl i v sedmimístné verzi, ale většina rodin si určitě vystačí s pětimístnou verzí už proto, že v Touranu dáte vzadu tři dětské sedačky vedle sebe.

Foto: Dalibor Žák

Touran má variabilní a hlavně využitelný interiér. V případě potřeby po sklopení sedadel dozadu naložíte i europaletu.

Foto: Dalibor Žák

Interiér působí hodnotně a kvalitně, skoro až prémiově. U kupovaného auta ale pátrejte po nadměrném opotřebení. Některé Tourany toho mají za sebou už hodně.

Nejenže je Touran mnohem praktičtější než SUV, ale také mnohem lépe jezdí. Geny Golfu VII se nezapřou a i přes trochu užitkový charakter je Touran překvapivě mrštný a potěší i řidiče, kterého baví řídit a nebere to jen jako nutné zlo přesunů z A do B. Pokud vám tedy žena zakázala ten sporťák, protože děti a velký kufr jsou přednější, tak s Touranem se neuzíváte ke spánku. Není to auto, v němž dáte celému světu najevo, že jste dávno splnili svůj reprodukční potenciál a nyní už jen znuděně a otráveně čekáte na smrt.

Aby Touran mohl dynamicky vyniknout, potřebuje jen dvě věci - slušný výkonný motoru a dobré pneumatiky. V tomto případě tu máme obojí. Samozřejmě si to rozumný řidič schová pro případ, kdy děti zůstanou doma, pokud tedy nechce mít vzadu nablinkáno. Touran na dobrých gumách totiž dokáže udržovat opravdu nezdravě vysoké tempo, které už může v citlivějších povahách vyvolávat nevolnost. Spolu s Fordem S-Max je to asi nejdynamičtěji pojaté MPV.

Foto: Dalibor Žák

Na rozdíl od většiny MPV má Touran velmi dobré jízdní vlastnosti a s motorem 1.4 TSI se pěkně svezete. Není to závodník, ale řidič se v něm rozhodně nudit nebude. Naměřené hodnoty zrychlení najdete v přiložené tabulce:

Volkswagen Touran 1.4 TSI DSG
0-50 km/h3,29 s
0-100 km/h9,09 s
50-90 km/h na 3. st.4,79 s
50-90 km/h na 4. st.6,02 s
50-90 km/h na 5. st.8,6 s
80-130 km/h na 4. st.8,64 s
80-130 km/h na 5. st.14,47 s

Hlavní je tu ale praktičnost, takže vedle spousty odkládacích přihrádek nechybí ani variabilní zadní sedačky s možností posouvání a sklápění. Na opěradlech předních sedadel jsou i odkládací stolečky. Když už jsme u těchto detailů, ověřte u kupovaného auta, jestli se všechno hýbe a funguje. Neopatrnou manipulací se snadno věci poškodí, třeba právě aretace těch stolečků. Stav hlavně zadní části interiéru obvykle dobře ukáže, jaký život za sebou auto má a jak pečlivý byl bývalý majitel.

Vnitřní rozměry VW Touran najdete v přiložené tabulce:

VW Touran (vnitřní rozměry v mm)
vpředu
šířka v loktech1534
prostor pro hlavu1040
délka podsedáku501
šířka podsedáku337
délka opěradla658
vzdálenost středů sedadel710
vzadu
šířka v loktech1532
prostor pro hlavu957
vzdálenost opěradel740
prostor na kolena105 – 307
délka opěradla625
délka podsedáku447
šířka podsedáku291
šířka prostředního sedadla257
zavazadlový prostor
šířka1045
hloubka1001
výška po plato499
výška ke stropu863 – 1026 *
délka k sedadlu řidiče1802
maximální délka naloženého předmětu2865 – 3132 **
výška otevřeného víka1776
výška nákladové hrany625
* mezipodlaha zavazadlového prostoru
** vzdálenost k přístrojové desce - vzdálenost od rohu do rohu

Co do objemu prostoru si nijak nezadá s největšími kombíky, třeba se Superbem III. Hlavní výhodou je tu nízko umístěná podlaha, dost místa nad hlavou a velice dobře využitelný zavazadlový prostor ve tvaru kvádru. V případě potřeby s rezervou naložíte do Touranu jednu europaletu (1200 × 800 × 144 mm) podélně.

Povedený motor, ale servis nesmíte zanedbat

Benzinový čtyřválec 1.4 TSI z generace EA211 je známý a velice dobrý motor. Sice si prošel v minulosti nějakými porodními bolestmi, ale zhruba od poloviny roku 2014 už je to prakticky bezproblémová jednotka, která potřebuje jen pravidelnou údržbu, kvalitní palivo a rozumného řidiče, jenž motor neutrápí soustavnými krátkými trasami za studena po městě.

Foto: Dalibor Žák

Když se nevykašlete na servis a budete jezdit delší trasy, bude motor 1.4 TSI spolehlivý a bezproblémový. Z nabízených jednotek je pro Touran asi ten nejlepší.

Díky svodům integrovaným v hlavě válce se motor rychle ohřívá, přesto mu lépe dělají delší trasy. Oddalovaný olejový servis, nekvalitní palivo a nevhodný jízdní režim povedou hlavně k hromadění karbonu v sání. Je těžké odhadovat, jak na tom který motor bude. Obecná poučka je nechat kolem 100 000 km motor preventivně karbonových úsad ze sání a ventilů zbavit. Stojí to kolem 5 000 korun v závislosti na náročnosti operace.

Volkswagen má standardně nastavené variabilní servisní intervaly s limitem 30 000 km nebo dva roky pro prohlídku a výměnu oleje. Vy určitě rádi přejdete na zkrácené intervaly s prohlídkami a výměnami oleje po roce nebo 15 000 km. Zapalovací svíčky se mění po čtyřech letech nebo maximálně 60 000 km. Rozvodový řemen motoru 1.4 TSI se tu jen kontroluje. Na zvážení je po zhruba osmi letech jeho preventivní výměna. Použijte ale kvalitní, ideálně originální díl. Navíc výměna není zcela triviální a dost se toho dá pokazit. Servis musí disponovat speciálním diagnostickým přístrojem a adaptérem pro nastavení vaček.

Foto: Dalibor Žák

Průměrná spotřeba motoru 1.4 TSI se dá udržet kolem 7 l / 100 km, aniž byste nad stylem jízdy nějak přemýšleli. Dlouhé přesuny po dálnici s rychlostí kolem 130 km/h jdou zvládat do 8 l / 100 km, mimo město a dálnice se dá v řídkém provozu jezdit klidně za méně než šest litrů.

U variabilních intervalů se používá olej SAE 0W-30 nebo 5W-30 vyhovující normě VW 504.00, při přechodu na pevný interval lze použít oleje SAE 5W-40 VW 502.00. Zase s tím přechodem na pevný interval opatrně, pokud jezdíte často krátké trasy. Auto si totiž klidně může vypočítat ještě kratší interval než 15 000 km nebo jeden rok. Ale to se děje spíše u dieselů s nedokončenými regeneracemi DPF a olejem naředěným naftou než u benzinových motorů. Od roku 2018 se používají oleje 0W-20 VW 508.00. V motoru jsou jen čtyři litry oleje.

DSG jen pro někoho

Samostatnou kapitolou je pak to „nešťastné“ sedmistupňové DSG. K Touranu se samozřejmě automat hodí. Jenže tato převodovka DQ200 se suchými spojkami je vhodná spíše pro mimoměstskou a dynamičtější jízdu. Přískoky v koloně jí dlouhodobě nedělají dobře a ve větším MPV se klidně spojky můžou kolem 100 000 km už odporoučet. U vhodně provozovaných aut vydrží kolem 150 000 km. Unavené spojky se projevují škubáním a prokluzem, nakonec auto vyhodí varovnou hlášku. Občas se ale stane, že převodovka sama ztratí adaptační hodnoty (to pak spadne do nouzového režimu). Stav spojek lze ověřit i přes diagnostiku, ale pokud se někdo v minulosti v diagnostice hrabal a nastavil tam špatné hodnoty (třeba aby zmátl dalšího kupce), těžko pak zjistíte skutečnost.

Foto: Dalibor Žák

Dvouspojkové DSG (typ DQ200) se moc nehodí na soustavné ploužení v koloně. Cuká a spojky se umí přehřát. Lepší automat DQ250 se ale dával jen k dieselu 2.0 TDI a ten má zase svoje mouchy a rizika.

Originální opravárenská sada pro výměnu spojky stojí 19 260 Kč, ale samozřejmě je s tím také nějaká práce, obvykle šest až osm hodin. S prací a materiálem okolo tak počítejte klidně s 35 000 Kč na výměnu spojek. Dobrou zprávou aspoň je, že od modelového roku 2014 už je tato převodovka vlastně celkem spolehlivá bez dřívějších protivných závad jako netěsnosti, poškození ovládacích mechanismů spojek a podobně. Pořád ale platí, že převodovce pomůže zhruba po 90 000 km vyměnit olej v ozubeném soukolí (1,7 l oleje VW G 055 512 A2) a hlavně ovládací hydraulickou kapalinu (0,9 l kapaliny VW G 004 000 M2).

Foto: Dalibor Žák

Volkswagen Touran má vzadu složitější víceprvkovou nápravu, u které je potřeba čas od času zkontrolovat a seřídit geometrii. Pro zajištění dobrých jízdních vlastností je to nezbytné.

Kdo nechce řadit a jezdí hodně po městě, je pak benzinový Touran s automatem DSQ velkou otázkou. „Lepší“ DSG s mokrými spojkami s delší životností má jen diesel 2.0 TDI, a to zase není verze, která by se na trvalý městský provoz hodila. Já bych si koupil Touran asi raději s manuálem, abych měl klid. Samozřejmě výměna spojky u manuálu také není zadarmo. Spojková sada stojí podle výrobce od 6 do 12 tisíc a je s tím také skoro šest hodin práce.

Zlobí tu něco?

Vlastně ani ne. Touran platí za spolehlivé auto. Když vynecháme běžné opotřebení brzd a celkově kvalitního podvozku a také někdy horší stav interiéru více ojetých aut, verze s benzinovými motory nadměrné množství systémových problémů netrápí.

Volkswagen Touran: Obvyklé závady a problémy

Vadný ventilátor chlazení motoru

Vadná spínací skříňka

Vadný akční člen elektronické parkovací brzdy

Vadný bzučák parkovacího asistenta

Klimatizace nefouká: Obvykle poškozené elektrické spoje

Klimatizace nechladí: Nedostatek média, vadný kompresor nebo vadný snímač tlaku chladiva

Nefungují blinkry a dálková světla: Zpravidla vadný spínač páčky pod volantem

Svítí kontrolka ABS/ESP: Nejčastěji jen vadný spínač brzdového pedálu

Nelze nastavit tlaky pneumatik: Většinou jen vadný snímač vnější teploty vzduchu

Už jsme zmínili, že některé tourany za sebou mívají těžký život. Prohlédněte dobře interiér a hlavně vzadu prozkoumejte, jestli auto nesloužilo jako náklaďák na převoz stavební suti a hovězího dobytka. Nečistoty a vlhkost ochromí mechanismus a poškozené kolejnice pojezdů sedaček začnou reznout.

Také myslete na to, že volkswageny dobře maskují svůj skutečný nájezd, takže hledejte stopy, které by mohly svědčit o stočení auta (hlavně u importů bez historie na tohle pozor). Na korozi karoserie je ještě brzy, stejně tak na závady typické pro přílišné stáří aut. Přesto vybírejte rozumně a raději si připlaťte za pěkná mladá vozidla s kompletní servisní historií a naprosto jasným původem.

Celkové hodnocení: Ojetý Volkswagen Touran 1.4 TSI DSG

Touran je skvělé auto. Kombinuje velkou praktičnost klasického MPV s dynamikou normálního hatchbacku a pohodlím a kultivovaností větších luxusnějších vozů. Vlastně nechápu, proč si rodiny raději kupují podivná oteklá SUV, když Touran je ve všech objektivně měřitelných kritériích lepší a v těch subjektivních řidičských vlastně také. Stejně do terénu skoro nikdo nejezdí a uježděnou polní cestu k chatě Touran přece zvládne. Já osobně bych si asi odpustil tohle „malé“ DSG a klidně bych si v benzinovém Touranu i řadil. Pak bych měl prakticky bezrizikové univerzální auto.

Co máme rádi

Praktické a pohodlné rodinné auto

Na poměry MPV moc pěkně jezdí

Úsporné a spolehlivé motory TSI

Velice dobře si udrží svou hodnotu

Co nás vytáčí

Rizika sedmistupňového DSG

Žalostný stav některých ojetin

Z trhu taková skvělá auta pomalu mizí

Načítám