Hlavní obsah

Zapomeňte na SUV! Ojeté Subaru XV je skvělá a spolehlivá čtyřkolka. Benzinový dvoulitr už jednodušší snad být ani nemůže

Foto: Dalibor Žák

Tak se nám zase blíží zima, a pokud někdo naprosto nutně potřebuje auto s pohonem všech kol, tak by měl vždycky na seznam potenciálních kandidátů napsat Subaru. Model XV je povedený kompaktní crossover a jezdí opravdu pěkně.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Značka Subaru to má v Evropě kvůli tabulkovému měření emisí a spotřeby těžké, protože čtyřkolky z principu vždycky „žerou“ o něco víc. Dnes automobilky honí každý gram démonizovaného CO2, na což se u Subaru nikdy moc nehledělo, protože u této značky šlo o něco jiného.

Své jádro ortodoxních fanoušků značka proslulá právě čtyřkolkami má. A to teď vůbec nemluvíme o vyhraněných sportovních modelech WRX STI. Například klasický Forester je velmi oblíbené a hlavně schopné SUV. Přesto mnoho modelů nezapře, že původně byly určené spíše pro severoamerický a australský trh, kde se s nimi jezdí v trochu náročnějších podmínkách než z pražského sídliště do obchoďáku.

Evropskému „vkusu“ a hladu po moderních crossoverech by ale mohl sedět právě model XV, kompaktní hatchback s trochu přizvednutým podvozkem. Ojetin je v inzerátech dost, tak se pojďme na toto Subaru, stojící někde mezi Foresterem a Imprezou, podívat.

Teď už jsou mnohem dostupnější

Na test jsme si v Auto ESA půjčili Subaru XV s benzinovým motorem 2,0 l o výkonu 110 kW, automatickou převodovkou a pohonem všech kol. Vůz z roku 2013 měl na začátku testu najeto jen necelých 102 000 km a prodejce za něj chtěl 330 000 Kč.

Foto: Dalibor Žák

Kvůli clům a daním byla vždycky subaru dražší. Ale na trhu ojetých aut máte mnohem širší výběr a ani nemusíte sahat jen po autech s velmi vysokým nájezdem.

V inzerátech už je několik desítek vozů a nejlevnější kusy koupíte za méně než 150 000 Kč. Nejdostupnější auta mají velmi často diesel, ale také dost najeto. Do 300 000 Kč už je celkem slušná nabídka. Naprostá většina vozidel má benzinový motor, mírně převažují automatické převodovky.

Kdo by chtěl benzin s manuálem, už se nabídka aut s nízkým nájezdem tenčí. Do 100 000 km má v inzerci najeto jen jedno vozidlo. Novější generace modelu XV se dá pořídit od necelých 400 000 Kč, pokud vám nevadí vyšší nájezd přes 200 000 km. S manuálem už ale nová generace není.

A jak si Subaru XV stojí v bazarech? Odpovídá Filip Kučera z Auto ESA. „Subaru XV první generace si na trhu ojetin drží svou pozici. Tento všestranný crossover láká řadu zájemců svou pověstnou spolehlivostí a odolností, typickou pro vozy značky Subaru. Díky standardnímu pohonu všech kol a robustní konstrukci si XV získalo přízeň řidičů, kteří hledají praktické auto zvládající jak městský provoz, tak lehčí terén. Majitelé si cení jeho nenáročné údržby, i když vyšší spotřeba paliva a méně luxusní interiér mohou být pro některé minusem. V segmentu kompaktních crossoverů a SUV čelí XV silné konkurenci modelů jako Mazda CX-30, Toyota C-HR či Nissan Qashqai. Ačkoliv Subaru nepatří k nejlevnějším značkám, což se odráží i v cenách ojetin (především těch novějších), u starších vozů se cenové rozdíly proti konkurenci stírají. Zákazníci vnímají XV první generace jako solidní investici nabízející skvělý poměr ceny a užitné hodnoty. Naše flexibilní možnosti financování navíc činí pořízení tohoto vozu ještě dostupnějším.“

Golf na chůdách? Spíše univerzální Impreza

Subaru XV se poprvé představilo na frankfurtském autosalonu v roce 2011 a první generace vydržela na trhu do roku 2017, kdy ji po ženevské premiéře začala postupně nahrazovat generace druhá. V roce 2022 dorazila generace třetí pojmenovaná i u nás jako Crosstrek, což byl název modelu na mimoevropských trzích.

Foto: Dalibor Žák

Subaru XV se na některých trzích jmenuje Crosstrek a současná generace převzala toto jméno i v Evropě. Velikostí je XV dost podobné Golfu, ale uvnitř je více místa pro posádku.

Nabídka motorizací u první generace byla celkem skromná, ale potřebám zákazníků určitě stačila. Základem byla atmosférická šestnáctistovka FB16 s parametry 84 kW a 150 Nm, mohli jste ji mít s pětistupňovým manuálem nebo variátorovým automatem. Nejrozšířenější je právě testovaný atmosférický dvoulitr FB20 s parametry 110 kW a 196 Nm, který mohl vedle automatu mít i šestistupňový manuál. Diesel EE20 o objemu 2,0 l má parametry 108 kW a 350 Nm, byl dostupný jenom s manuálem. Ze všech verzí byl ale diesel nejrychlejší.

Subaru XV je relativně kompaktní auto a velikostí připomíná zmíněný Volkswagen Golf. Má i prakticky totožný rozvor a podobné vnější rozměry (4 450 × 1 780 × 1 570 mm a rozvor 2635 mm). Překvapivě je ale uvnitř opravdu hodně místa, zejména na zadních sedadlech. Subaru trochu obětovalo zavazadlový prostor, ale to určitě vadit nemusí. Na běžné nákupy kufr stačí a kdo potřebuje převážet něco velkého, může sklopit zadní sedačky.

Foto: Dalibor Žák

Vlastně jedinou nevýhodou tohoto XV je na dnešní poměry už zoufale zastaralý infotainment. Starší typy primitivních autorádií s tlačítky aspoň pořád fungují.

Podle tradice Subaru jezdí XV opravdu slušně a příjemně se řídí. Na suchu se k limitním situacím jen tak nedostanete, ale z dřívějších zkušeností víme, že například na sněhu tato auta fungují opravdu skvěle. Model XV se navíc nebojí ani polní cesty či trochu náročnějšího terénu a bláta. Díky čtyřkolce má trakce opravdu dost a projede více, než by si spousta lidí trouflo.

Benzinový dvoulitr sice není tak výbušný jako moderní přeplňované motory, ale výkon má a s vozem pohne slušně. Spíše ho trochu tlumí variátorový Lineartronic. Tato převodovka je vhodná pro plynulé a klidné jízdy, ale překvapivě dobře se s ní jezdí i v terénu nebo když to hodně klouže. Jen při předjíždění nečekejte ostrou reakci, kterou vám dá verze s manuálem.

Foto: Dalibor Žák

Automat nedovoluje příliš dynamické svezení, ale zas ho oceníte v jiných jízdních situacích. S manuálem XV seženete, ale aut už na trhu moc není, jen jednotky kusů.

Může nás jen mrzet, že zrovna pro model XV se nenabízel nějaký výkonnější benzinový motor, třeba povedená přeplňovaná šestnáctistovka z modelu Levorg. Nepotřebujeme vyloženě 300 koní jako ve WRX STI, ale trochu širší nabídka motorizací by byla fajn. Ale tak už to se Subaru na emisně uškrceném evropském trhu bývá. Musíte brát, co je.

Automatu Lineartronic se ve vozech Subaru nebojte. Je to dost možná nejspolehlivější převodovka svého druhu. Už jsme o ní psali podrobně v článku o ojetém Foresteru CVT. Zmínili jsme specifické situace, při kterých hrozí mechanické poškození automatu. Ale k tomu při normálním používání auta prakticky nemůže dojít.

Foto: Dalibor Žák

Pro lidi, kteří nechtějí SUV, ale potřebují schopnou čtyřkolku, která zvládne i lehčí terén, je Subaru XV jedno z mála ideálních aut na trhu. Moc podobných vozů totiž není.

I když se v mnoha situacích chová automat jako skútr, dá se na to zvyknout a pořád je tu možnost řadit pádly pod volantem předvolené virtuální převody. Pokud jedete v terénu nebo například táhnete přívěs a sjíždíte z horského kopce, je možnost podřadit a držet pevně zvolený převod příjemným bonusem. Pro běžnou jízdu to ale potřebovat nebudete. Elektronika převodovky ví podle zatížení nejlépe, jaké otáčky zvolit.

Spotřeba paliva dost závisí na stylu jízdy. V autě byl uložený dlouhodobý průměr za několik tisíc kilometrů s hodnotou 9,2 l / 100 km, nám se ale podařilo jezdit mimo dálnice za 7,6 l / 100 km. Určitě to dlouhodobě půjde za nějakých osm litrů na 100 km, pokud nejezdíte moc agresivně. Není to zázračné číslo, ale pro lidi uvyklé na spotřebu benzinových subaru to je pořád moc pěkné.

Motor už jednodušší být nemůže

Technika je celkem jednoduchá a spolehlivá. Benzinový dvoulitr tradiční ploché konstrukce typu „boxer“ má atmosférické sání a hlavně nepřímé vstřikování paliva, takže odpadají neduhy moderních motorů s přímým vstřikem (ředění oleje benzinem, usazování karbonu na sacích ventilech).

Foto: Dalibor Žák

Atmosférický motor, nepřímé vstřikování. Tady se nemá co rozbít. Stačí, když budete dodržovat servisní plán a hlídat olej.

Rozvodový řetěz se zdá být spolehlivý a jediné, na co je třeba myslet, jsou pořád ventilové vůle (0,1 až 0,16 mm u sání a 0,21 až 0,27 mm u výfuku). Pevně stanovený interval kontroly tu ale není, u vozidel provozovaných jen na benzin s vůlemi obvykle nebývá potřeba do 200 000 km hýbat.

V rámci servisních opatření se řešily vadné ventilové pružiny z prvních let (byla na to dokonce svolávací akce) a také vadné vnitřní těsnění elektromagnetického regulačního ventilu oleje (za 4 027 Kč), kdy olej tekl kolem hlavy válců a víka ventilů. Mechanicky je jinak motor velmi spolehlivý, a pokud nezanedbáváte běžnou údržbu a chováte se k němu s citem za studena, problémy s ním nebudou.

Foto: Dalibor Žák

Dá se jezdit za méně než 8 l / 100 km, ale spíše počítejte se spotřebou mezi 8 a 9 litry, pokud jezdíte častěji po městě a dálnici. Pro dálniční střelce by mohl být zajímavý diesel. Je už spolehlivý, má dost výkonu a síly a umí jezdit úsporně.

Standardní servisní plán žene auto do servisu pro nový olej každých 15 000 km nebo po roce. Kabinový filtr a brzdová kapalina se mění po dvou letech nebo 30 000 km, filtr sání po 45 000 km nebo třech letech. Větší servis se dělá každé čtyři roky nebo po 60 000 km, kdy se mění olej v převodovce a diferenciálech. Zapalovací svíčky mají interval výměny až po 105 000 km, palivový filtr po 120 000 km nebo osmi letech a chladicí kapalina poprvé až po 220 000 km nebo jedenácti letech, pak každých 120 000 km nebo šest let.

Motor není na olej moc náročný. Hlavní je, aby ho v motoru bylo dost a byl včas vyměněný. Subaru doporučuje olej SAE 0W-20 plnící normu API SN, ale jsou dovolené i jiné oleje vyhovující také normám API SM a ILSAC GF-4 nebo GF-5. Subaru dovoluje také oleje SAE 5W-30 a 5W-40. V motoru je 4,8 l oleje.

Foto: Dalibor Žák

Variátorový automat Lineartronic je poměrně rozšířený a jsou s ním dobré zkušenosti. Pokud v převodovce vyměníte včas olej, do 300 000 km s ní problémy nebudou.

V manuální převodovce je 3,3 l oleje SAE 75W-90 API GL-5 (stejný olej se používá i pro přední a zadní diferenciál), variátorový automat používá speciální olej Subaru ATF K0425Y0710 a v převodovce je ho skoro 13 litrů (převodovka u vozů bez stop/startu nemá chladič oleje). Pokud často taháte vlek nebo jezdíte v náročnějším režimu, doporučuje Subaru zkrátit interval výměny oleje v automatu na 45 000 km nebo tři roky.

Subaru XV se dotklo celkem pět svolávacích akcí (nefunkční brzdová světla, selhání modulu zapalovací cívky, uvolnění šroubů zadního stabilizátoru a zmíněné prasknutí ventilové pružiny). Dodnes už by mělo být vše vyřešeno, pokud auto jezdilo na pravidelné prohlídky do značkového servisu. To naštěstí většina majitelů u nás aspoň v prvních letech dodržuje. U dovozů s tím ale buďte opatrní.

Známé závady a problémy

Pokud svítí výstražná kontrolka ABS a VDC a v paměti chyb se uloží kódy C1531 a C0054, bývá to jen nesprávně namontovaný spínač brzdových světel pod pedálem. Občas se stane, že nejde vyjmout klíček ze zapalování (u vozů bez bezklíčového přístupu), když se páka automatu přesune do P. Může za to vnikání nečistot do voliče převodovky a selhání bezpečnostního kontaktu. Týká se to hlavně aut s VIN do …J*010497.

Když bliká kontrolka systému stop/start, bývá to vadný snímač akumulátoru za 4 578 Kč. Chybový kód B1500 značí vadný snímač hladiny paliva. Musí se kvůli tomu vypustit a demontovat celá nádrž. O úniku oleje kolem hlavy válců už byla řeč výše, ale je potřeba připomenout, že u desetiletých aut jednotlivá pryžová těsnění začínají stárnout a netěsnosti začínají být poměrně běžné. A to se týká i těsnění převodovky a diferenciálů. Hlídejte to, ať nemáte pak na STK problém.

Foto: Dalibor Žák

U více než desetiletých aut už spodek vyžaduje více pozornosti. Pozor na úniky oleje z převodovky a diferenciálu, včas řešte vznikající korozi.

U starších vozů se vyskytuje netěsný kondenzátor klimatizace, je potřeba použít vylepšený díl za 11 106 Kč. Druhovýrobní díl stojí zhruba čtyři tisíce. Hluk zepředu při nízkých rychlostech (u vozidel s VIN do …G*263916) bývají vadná uložení držáků vzpěr zavěšení (nový díl 3 076 Kč). Hluk a drnčení u manuálu (ve vozidlech s VIN do …E*097181) při ustálené jízdě způsobují vadné tepelné štíty a chybějící izolační materiál. Mění se kryt rozvodovky (nový kus za 440 Kč), ale také přední (3 178 Kč) a zadní (1 778 Kč) tepelný štít.

S mechanikou celkově problémy nebývají a řešit budete jen běžnou údržbu. Smiřte se ale s tím, že více než osmiletá auta už budou vyžadovat více péče o detaily. Drobná poškození karoserie, stejně tak komponenty podvozku vystavené celoročnímu provozu jsou živnou půdou pro postup koroze. Subaru nemusí reznout, ale čím je auto starší, tím prostě potřebuje více pozornosti. Investujte včas do ochrany dutin a spodku auta, vyplatí se to.

Nehledejte také ty nejlevnější díly. Používejte schválené komponenty, Subaru nemá přemrštěné ceny náhradních dílů a práce, když je srovnáte s jinými značkami. Opatrně také s volbou pneumatik. Pohon všech kol a rozvodovka potřebují přesně ten předepsaný rozměr, který tam má být. Není to žádná drobnost, nesouhlasné rozměry kol a pneumatik mohou složitý systém pohonu 4 × 4 opravdu poškodit. Toto není jen riziko u Subaru ale prakticky u všech čtyřkolek.

Celkové hodnocení: Ojeté Subaru XV 2.0i CVT

Subaru XV je určitě velmi zajímavé auto pro někoho, kdo potřebuje spolehlivou a celkem nenáročnou čtyřkolku. Automatu Lineartronic bychom se nebáli, protože pokud v převodovce měníte olej a netaháte autem z lesa klády (nebo nepomáháte vytahovat zapadnutý traktor z příkopu), problémy s ním nebývají. Celkově jsou subaru velmi spolehlivá a vlastně i odolná auta, když je budete používat normálně. To, že mnoho vozů této značky skončí u velmi náročné práce (odvoz stavebního materiálu po polích někam k horské chatě) spíše jen značí, že lidé těmto autům věří. Není tedy důvod, abyste modelu XV se spolehlivým benzinovým dvoulitrem nevěřili také.

Co máme rádi

Nevyčerpatelná zásoba trakce

Moc příjemně se řídí

Uvnitř je spousta místa pro čtyři lidi

Techniku má velice spolehlivou

Co nás vytáčí

Pro dynamickou jízdu se automat CVT nehodí

Nedělalo se s výkonnějším benzinovým motorem

Palubní infotainment je beznadějně zastaralý

Slušný diesel má špatnou pověst a je jich málo

Načítám