Článek
Zdražilo úplně všechno. Vy tak už víte, že slušné rodinné auto se dnes pod 100 000 korun koupit nedá. Na větší auto v kategorii Octavie prostě potřebujete dvojnásobek, tedy zhruba 200 000 korun. Určitě jste si také všimli, že některá atraktivní vozidla ne a ne zlevnit. Jenže kde je poptávka a nabídka ji nestačí uspokojovat, ceny klesat jen tak nebudou. To jsou zákonitosti trhu.
Našli jsme ale několik dobrých ojetých aut, která se dají proti svým zavedeným konkurentům koupit za zajímavé peníze. Kdo tohle pečlivě sledujete, všechny vozy určitě znáte. Ale někteří z vás nad nimi možná vůbec nepřemýšleli. Do ničeho vás nenutíme, ale místo zoufání nad tím, jak jsou škodovky a passaty drahé, zkuste dát těmto jiným automobilům aspoň šanci.
Ford Mondeo IV
Věřte, nebo ne, ale pěkné Mondeo v kombíku s nízkým nájezdem do 100 000 km se dá koupit za méně než 300 000 Kč. A pokud vám to rozpočet dovolí a můžete přihodit třeba dalších 50 tisíc, můžete mít povedený diesel 2.0 TDCI, hezkou výbavu, nízké kilometry a hlavně auto, které nedělá nic zásadního špatně.
S Mondeem se vždycky dobře jezdilo, i když u této generace už je cítit, že klade na první místo komfort. Ale řidič tady trpět nebude, to se nebojte. Uživatelsky jsou nejpříjemnější auta z konce roku 2016 a mladší, která už mají vylepšený infotainment Sync3. Z jeho funkce a odezvy dotykového displeje konečně nebudete šílet.
Vyloženě špatný motor v Mondeu není, spíše je potřeba dávat pozor na původ vozu a jeho servisní historii. Například zanedbaný servis drahého dvouspojkového automatu Powershift je hrozba. Dost se podvádí s tachometry a historií, takže opatrně s importy bez jakéhokoli razítka. Tahle rizikovost tlačí dolů ceny i jinak pěkných aut v dobrém technickém stavu. Takže chvíli přehrabujte, vynechejte vybydlené taxikářské stočenky z Francie a určitě ulovíte hezký kus.
Opel Insignia (a také Astra i Zafira)
Osud tomuto Opelu moc nepřál, ale nutno říci, že to není zas tak špatné auto, aby musel pěkný faceliftovaný kus první generace s povedeným dieselem 2.0 CDTI stát pod dvě stě tisíc. A to i u kusů s kompletní historií a celkem rozumným nájezdem. Když se ale podíváte na ceny druhé generace Insignie, i ta se dá koupit opravdu výhodně, klidně pod 300 000 Kč. Podobné passaty jsou o hodně dražší, o Superbu ani nemluvě. Opel se dá dokonce koupit o dost levněji než výše uvedené Mondeo, které je samo o sobě velmi dostupné.
Naším tipem je oblíbený diesel 2.0 CDTI, ideálně v kombinaci s pohodlným a spolehlivým automatem s měničem točivého momentu. Insignii můžete mít i ve čtyřkolce, navíc mimořádně schopné. O zmíněném dieselu už víte, že je to spolehlivý motor, který má jen jedno choulostivé místo - těsnění olejového čerpadla. Doporučujeme okolo 150 000 km v rámci většího servisu nechat sundat vanu, čerpadlo přetěsnit a máte na další roky klid.
Stejně jako u Insignie zažil propad hodnoty další Opel, a to zejména Astra. Obě poslední generace se dají koupit za zajímavé peníze, i když u starší Astry bude trochu obtížné najít zcela neprůstřelný motor.
Zaujmout by vás ale mohlo třeba také velké rodinné MPV Opel Zafira. I to se dá koupit relativně levně. Opely nerezaví, mívají spolehlivou elektroniku, jsou to bytelná a bezpečná auta, docela dobře jezdí a umí i v relativně obyčejných verzích nabídnout luxusní prvky výbavy. Pokud vás trochu tíží rozpočet, klidně jim dejte šanci.
Renault Talisman
V záplavě passatů a superbů se dá velice dobře pořídit i tento povedený vůz od Renaultu. My víme, že to není taková „luxusní prémiovka“ jako taxikářské všudybylky od koncernu VW, ale i přes pár laciných míst není Talisman vůbec špatné auto. Rozhodně ne tak špatné, aby musel stát o 100 000 Kč méně než srovnatelný Passat. S Talismanem není moc problémů po technické stránce a s některými motory je to vlastně naprostý držák. Klidně ho berte jako náš tajný bazarový tip. Už brzy si o něm napíšeme v testech ojetin.
Spíše bychom hledali nějakou obyčejnější specifikaci, zejména bez složitého natáčení zadní nápravy 4Control, ale ani tento prvek není častým zdrojem potíží, dokonce ani u více ojetých vozů. Velice oblíbené jsou diesely 1.6 dCi, ale slušná je i benzinová šestnáctistovka s turbem. Bát se nemusíte ani automatů, na rozdíl od některých konkurenčních aut tady s dvouspojkovými převodovkami potíže nejsou.
Velký Talisman v tom není sám. Za velice zajímavé peníze se dá sehnat i poslední Mégane s povedeným motorem 1.3 TCE od Mercedesu. Tenhle opravdu dobrý hatchback můžete mít klidně pod 250 000 Kč, a to v něm budete mít opravdu hezkou výbavu a na tachometru nebude svítit nějaké strašné číslo. Zkuste nám ukázat takhle levný Golf 1.4 TSI nebo Octavii se stejným či srovnatelným motorem…
Hyundai i30 III
Třetí generace s motorem 1.0 T-GDI se dá koupit klidně už pod 200 000 Kč, a to má nájezd jen lehce přes 100 000 km a je to slušně vybavený kombík se vším, co můžete potřebovat. Octavii v této relaci seženete jen velmi vzácně. Ta bude vždycky o pár desítek tisíc korun dražší. Ano, my víme, že Octavia je o něco větší auto, ale někdo prostě ty litry a centimetry navíc nepotřebuje.
Zajímavé je, že když jsme i30 1.0 T-GDI testovali před třemi roky, držela si naopak cenu až neslušně vysoko. Ale tak už to u povedených aut, navíc v dlouhé pětileté tovární záruce, bývá. Teď po záruce už ceny spadly a kupodivu dost hluboko. Aut je na trhu hodně, což je asi hlavní důvod. Technických problémů totiž s i30 moc není.
Pokud vás tohle vozidlo zaujalo, hledejte ale kus, který má kompletní servisní historii. U mnoha fleetových aut se těžko ověřuje. Určitě nechcete kus, který několik let neviděl servis. Opatrně také s neprověřenými importy, u nás je slušných vozů dost. Tříválce 1.0 T-GDI se nebojte, jen od něj nečekejte zázračnou úspornost. Jestli vám to rozpočet dovolí, kupte si povedený motor 1.4 T-GDI. Příznivce starých pořádků pak osloví atmosférická klasika 1.5 CVVT s nepřímým vstřikováním a celkem bezrizikovou technikou.
Seat Leon III
Podobně přehlíženým autem je i Seat Leon, technický příbuzný Audi A3, Octavie a Golfu. Leon si - podobně jako Octavia, vytáhl v koncernové hierarchii tu kratší sirku, takže byl odkázán do role „budgetového auta pro chudé masy“. Jenže pohledem ojetin je to vlastně výhoda. Můžete mít technicky jednoduchý automobil bez zbytečných složitostí s dobrými motory, slušnými jízdními vlastnostmi a nějakým stylem.
Motory 1.2 TSI a 1.4 TSI se dávno zbavily svých dětských nemocí a od druhé poloviny roku 2014 jsou to prakticky neprůstřelné pohonné jednotky. Dobře jedou, mají až zázračně nízkou spotřebu (v krátkém Leonu s lehkou nohou pojedete klidně za 5 litrů na 100 km) a kromě pravidelné údržby a trochu kvalitnějšího paliva nic nevyžadují. Jenom bychom byli opatrní s „malým“ automatem DSG, který umí s vyšším nájezdem pozlobit.
Rozpočet 250 000 Kč stačí na opravdu pěkný Leon s historií a rozumným nájezdem. Můžete mít za ty peníze i málo jeté „holátko“, pokud nepotřebujete v autě zbytečnosti. Pár kusů se skromnou výbavou dostalo i atraktivní motor 1.4 TSI, s nímž jede Leon opravdu pěkně a potěší i náročnějšího řidiče, na kterého už je ostrá Cupra moc drahá na pořízení a hlavně provoz.
BMW řady 3 (F30)
Trojkové BMW minulé generace F30 se dá také koupit velice výhodně. Úmyslně neříkáme levně, protože ojetý bavorák nikdy není levný. To vědí všichni, kteří si někdy nějaký koupili a pak s ním jeli prvně do servisu. Ale uznejte, že desetiletá prémiovka s nízkým nájezdem do 150 000 km a cenou i pod 300 000 Kč by snad i za hřích stála. Vždyť se bavíme o autě, které nové stálo často hodně přes milion.
Nemyslete si, že za tři kila koupíte maximálně bouranou holotu, co má „namotáno třikrát kolem koule“. Samozřejmě mezi nimi takové vraky jsou, ale v inzerátech najdete i atraktivní auta, praktické kombi, diesel 320d, dokonce ve čtyřkolce s automatem. Pár vozů má i silný benzinový čtyřválec 2,0 l ve verzi 328i, se kterým jede tenhle bavorák moc hezky (pokud tedy funguje, jak má). A v tom bývá často právě potíž… ale zas jenom nestrašme.
Největší hrozbou ojetých bavoráků byl vždycky zanedbaný servis a mezery v historii. Pokud se ale jedná o původně české auto, má „orazítkovanou“ servisku a nic kolem něj nesmrdí (třeba že by v posledních letech několikrát změnilo majitele, což není nikdy dobrá vizitka), nemůžeme ho zakázat. Jenom od téhle generace BMW řady 3 nečekejte ty tradiční jízdní vlastnosti. Ani zadokolky s manuálem (kterých je stále méně a méně) už nejsou tak podmanivá auta. Ale možná i to právě drží ceny dole, protože ortodoxní nadšenci o ně nemají takový zájem.
Pozor na podezřelé inzeráty
Samozřejmě i výše uvedené modely najdete ve vyšších cenových relacích, protože vždycky záleží na mnoha faktorech a cenové politice konkrétního prodejce. Pokaždé se někde najde opravdu hezké auto s nízkým nájezdem, které něčím vyniká. A takové podbízivě levné nebude. Navíc skutečnost, že je vozidlo nezvykle levné, má vždycky nějaký důvod. Často je to škraloup v historii. Ale ne vždy, prodejce se třeba chce auta jen rychle zbavit. Ovšem je potřeba se mít na pozoru.
Musíme také připomenout, abyste se nikdy nenechali oslepit nezvykle nízkou cenou a vůz nezapomněli důkladně prověřit. A to jak po technické, tak i právní stránce. I když se u nás daří postupně zvyšovat kulturu prodeje ojetých aut, pořád místy narazíte na praktiky jak z první poloviny 90. let.
Vy už ale dnes máte široké možnosti, a dokonce ani nemusíte kvůli prověření automobilu zvedat zadek z gauče. Stačí párkrát kliknout. Přesto bychom nikdy osobní fyzickou prohlídku nevynechávali. Stejně na vás musí auto, a také jeho prodejce, udělat osobně dobrý dojem.