Článek
Naftové octavie, osobní dodávka od Toyoty, hyundai s dieselem nebo pětkový bavorák v kombíku. Když to takhle vyjmenujeme, tak je vám asi hned jasné, že se nejedná o auta, která by si někdo šetřil na později a nechal je stát ladem.
Znovu tu tak máme přehlídku nejvíce ojetých vozidel, která v prvních letech opravdu nezahálí. Tři sta tisíc kilometrů za čtyři až pět let běžně lidé nenajíždí (u nás vychází celorepublikový průměr na řidiče asi 13 000 km ročně), ale samozřejmě takové případy jsou. Jenže co od těchto aut po takto vysokých nájezdech čekat? Tak se pojďme podívat na pět nejvíce ojetých mladých osobáků v aktuální inzerci na webu Sauto.cz.
BMW 530×d Touring: 298 000 km
BMW řady 5 vždycky patřilo statisticky mezi auta s nejvyššími průměrnými nájezdy. Verze s šestiválcovým dieselem, v kombíku, a navíc s pohonem všech kol je oblíbená i mezi ojetinami jakožto prémiová alternativa například k Superbu Combi. Sice mívá pětka více najeto a bývá dost riziková, ale kdo chce prestižnější vůz, holt musí trochu zariskovat. Tak proč ne sice dost ojetým, ale aspoň stále mladým autem?
Podle prodejce má auto kompletní servisní historii „ve značce“ a za sebou má i prohlídku s výměnou brzd. Už podle fotek nevypadá špatně, ale určitě bychom ho nechali prověřit zkušeným technikem a specialistou na BMW. Ať máme představu, které opravy budou potřeba udělat, aby vozidlo spolehlivě fungovalo dál. Například výměna oleje v automatu není v servisním plánu vůbec a je otázka, co jedna náplň udělá s převodovkou po skoro 300 000 km.
Aby to pak opravdu nebyla „doživotní náplň“, jak o ní hovoří výrobce. Ale třeba se ukáže, že někdo olej preventivně vyměnil. Těch oprav nemusí být moc, u těchto mladých „pětek“ se po takovém nájezdu většinou řeší jen vůle v podvozku, ale na převodovku bychom si dali pozor. Nechte prověřit stav DPF, i když - jestli auto jezdilo spíše mimo město (což asi ano), měla by tam být ještě dostatečně velká rezerva. Třeba by stačilo jen profesionální čištění (přijde na 10 až 15 000 korun) a můžete mít na dalších 200 000 km klid.
První technickou vůz absolvoval v dubnu 2024, kdy měl najeto už 292 654 km, což je průměr více než 73 000 km ročně od uvedení do provozu. Teď má podle prodejce najeto 298 000 km a chce za něj 509 000 Kč. Navíc si z toho podnikatel může odečíst DPH. Když vezmeme v úvahu, že srovnatelná nová „pětka“ by stála tak dva miliony, máme před sebou auto za čtvrtinu ceny nového. A mnoho lidí určitě řekne, že tato starší pětka je hezčí než ta nová.
Škoda Octavia III 2.0 TDI: 310 803 km
Hodně ojeté mladé škodovky se v inzerci objevují velice často, neboť jsou to u nás oblíbená služební auta. Asi nikoho nepřekvapí, že zrovna kombík s dieselem 2.0 TDI bude v tomto seznamu. Inzerovaná třetí generace octavie po faceliftu už najela od roku 2020 přes 310 000 km, což je hodně přes 60 000 km ročně.
Na první STK auto bylo v únoru 2024, kdy mělo najeto 247 471. Od té doby se ale nezastavilo a majitel zřejmě pokračoval v jeho vytěžování s více než šedesátitisícovým ročním nájezdem. Teď je vůz na prodej za necelých 280 tisíc korun a je možné u něj odečíst DPH, což může zajímat třeba podnikatele, který rychle potřebuje dostupné praktické vozidlo.
Podle fotek na tom není tato octavia vůbec špatně. Jak už jsme si ukázali v testu Octavie III 1.0 TSI, rychle naběhané kilometry se na tomto modelu projevují spíše jen prosezenou sedačkou řidiče a ošoupanou řadicí pákou. Podvozky bývají ve velmi dobrém stavu (ten je u Octavie III velice robustní). Prohlédněte ale karoserii, předek už může být dost osekaný od kamínků.
Motor 2.0 TDI ve verzi 110 kW je proslulý „držák“, ale ověřte, zda auto dostalo po 210 000 km nové rozvody. Diagnostika odhadne i zbývající životnost částicového filtru, ale tady možná bude stačit jen jeho kvalitní čištění. Pozor na stav manuální převodovky a spojky, některé kusy už bývají dost unavené.
Hyundai i30 1.6 CRDI: 338 214 km
Hyundai i30, zejména s motorem 1.6 CRDI, se mezi dříči také často objevuje. Častěji ale vídáme v inzerci hodně ojeté kombíky, hatchbacky moc ne. Každopádně jestli potřebujete rychle nějakého firemního dělníka, je tenhle kus za necelých 170 tisíc korun (s možností odpočtu DPH) celkem zajímavá možnost.
První STK auto prodělalo v srpnu 2024, kdy už mělo najeto 322 150 km. To je průměr více než 80 000 km ročně od uvedení do provozu. Od té doby už těch kilometrů zas tolik nepřibylo, ale i tak nám celkový průměr klesl jen na 75 000 km ročně. Prodejce uvádí, že na vůz je stále platná pětiletá tovární záruka, kterou Hyundai neomezuje nájezdem. Jsou tu ale jisté podmínky, jež je třeba dodržet, takže bychom určitě ověřovali, zda je to pravda.
Stejně jako u ostatních aut s velkým nájezdem během prvních pár let platí, že karoserii mívají obvykle v pořádku, jen už se objevují sem tam vůle na podvozku a občas hučí nějaké ložisko. Uvnitř pak dostává zabrat hlavně sedačka řidiče, méně kvalitní koberce a pak volant a řadicí páka.
Vysoký nájezd se u i30 s tímto motorem projevuje spíš jenom na stavu spojky, občas ale bývá unavené turbo. Pozor také na vadná těsnění vstřikovačů, vadný sloupek řízení a vadnou jednotku ABS/ESP. Samotný motor je ale robustní, ovšem musí včas dostat kvalitní olej a rád si smlsne na prémiové naftě. Částicový filtr u vozů provozovaných v ideálním režimu (což tyto kusy s vysokým nájezdem bývají) je většinou ještě v pořádku, ale selhat umí čidla diferenčních tlaků.
Toyota ProAce 2.0 D-4D: 344 678 km
Osobní verze dodávek se mezi hodně ojetými vozy také objevují často. Tato „toyota“ si mákla opravdu hodně, doposud v průměru přes 72 000 ročně. První STK auto prodělalo v červnu 2024 s nájezdem 322 906, což je dokonce průměr přes 80 000 km za rok. U vozidel, která ale často slouží jako třeba hotelový taxík v denní permanenci, není nájezd 200 km denně nic zvláštního. To jsou tři čtyři cesty s klienty na letiště a ono to tam naskáče.
Prodávaná Toyota ProAce má pod kapotou oblíbený naftový dvoulitr od koncernu PSA (dnes Stellantis), a když to hodně zjednodušíme, vlastně je to jen peugeot s jiným logem na kapotě a normálním volantem v interiéru. Převodovka je také od francouzské značky, ale zrovna o tuto techniku bychom se nijak zvlášť nebáli.
Nicméně v servisech jsou tyto dodávky pečené vařené, řeší se nejen svolávací akce (hned 38 jich bylo vyhlášených), ale také akce servisní (těch je 69). Vedle palubní elektroniky ale mohou zlobit třeba emisní systémy, vysokotlaké palivové čerpadlo a selhat umí i rozvody motoru, tak opatrně. Podle servisního plánu by mělo auto dostat každých 150 000 km nový rozvodový řemen, olej se mění ale až po 50 000 km.
Je otázka, v jakém režimu auto jezdilo, ale v motoru je jen 6 litrů oleje a na něj může být těch 50 000 km opravdu hodně. Auto si však servisní interval vypočítává podle zatížení samo, takže třeba se jezdilo do servisu dříve. Koukněte do historie. Ale pochybujeme, že třeba v automatu někdo olej vůbec vyměnil, protože v plánu to uvedené není. Nicméně s cenou 450 tisíc korun (necelá třetina ceny nového vozu) by třeba tento malý sedmimístný autobus v plné výbavě mohl někoho zajímat.
Škoda Octavia IV 2.0 TDI: 377 442 km
Čtvrtá generace octavie umí být také pořádný dělník, a když vezmeme maximálně pětiletá auta v aktuální inzerci, tak zrovna tato je nejvíce ojeté mladé auto na prodej vůbec. Zřejmě se jedná o dovoz, podle uvedeného VIN ještě auto na české STK nebylo. V provozu je ale od roku 2021, takže jeho průměr činí hodně přes 90 000 km za rok.
Prodejce uvádí, že auto má vedenou servisní historii, dokonce podle plánu dostalo nové rozvody (po 204 000 km). Vůz prý jezdil hlavně po německých dálnicích, což by klidně mohla být pravda vzhledem k vysokém nájezdu. Už podle fotek vypadá slušně, trochu prosezená sedačka řidiče asi nikoho nepřekvapí. Prý vůz ale vypadá mnohem lépe, než co by napovídal nájezd.
O rizicích Octavie IV jsme si už psali, takže pozor hlavně na historii a stav okruhu SCR, bez kterého se tento diesel už neobejde. Vstřikování AdBlue tady dost zlobí (hlavně jeho čerpadlo). Vůz je vybaven automatem DSG, který má každých 120 000 km dostat nový olej. Za sebou by tak vozidlo mělo mít už dvě výměny oleje v převodovce. Jelikož asi jezdilo hlavně dálky, vůbec bychom se o stav spojek nebáli.
Tato hodně ojetá Octavia IV je na prodej za necelých 300 tisíc korun a jinou z roku 2021 pod touto hranicí neseženete. Nicméně kus se zhruba 200 000 km ve velmi podobné specifikaci (2.0 TDI 110 kW DSG) se dá sehnat s příplatkem jen asi 50 000 Kč. Ale mnohokrát jsme si už napsali, že těmi kilometry se moc neřiďte. Důležitý je celkový stav vozu a jeho historie.