Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
S rozpočtem 200 až 250 tisíc korun máte na trhu ojetých aut mnohem lepší manévrovací prostor než s polovičními financemi. Snadno se pak dostanete k vozům s rozumným stářím, nájezdem a ještě velmi slušným potenciálem spolehlivého provozu do budoucna. Jenom ale musíte sáhnout po autě s dobrou technikou.
Mezi velkými auty je to samozřejmě trochu složitější, ale pokud si vystačíte s kompaktním vozem segmentu B, tak máte opravdu z čeho vybírat. V této kategorii jsou auta ještě stále poměrně jednoduchá, servisně méně náročná a s nízkými dlouhodobými provozními náklady.
I když českým inzerátům kraluje v této kategorii celkem pochopitelně domácí Škoda Fabia a zapomínat nesmíme ani na technicky příbuzný Seat Ibiza, VW Polo je stále v inzerci hojně zastoupený, tak si pojďme tuhle klasiku segmentu B připomenout.
Ceny úplně nízké nejsou, ale nový stojí dvakrát tolik
Na test jsme si v Auto ESA půjčili Volkswagen Polo s motorem 1.2 TSI o výkonu 66 kW a pětistupňovou manuální převodovkou. Vůz z roku 2015 měl v době testu najeto jen něco málo přes 70 000 km a prodejce za něj chtěl 255 000 Kč.
Volkswagenů Polo je v českých inzerátech několik stovek kusů všech generací, ale když se omezíme jen na modernizovanou generaci pátou, zbyde nám zhruba šest desítek aut, což je i tak celkem slušný výběr. Nejdostupnější jsou od asi 130 000 Kč, takové vozy mají buď základní litrový tříválec 1.0 MPI, nebo více ojetý tříválcový diesel 1.4 TDI.
Populární dvanáctistovka TSI se dá sehnat od 150 000 Kč, záleží na nájezdu, stáří, celkovém stavu a výbavě. Vozy s automatem skoro nejsou, ale stejně není moc o co stát. Zajímavé verze 1.4 TSI GT stojí od 230 000 Kč, pod 300 000 Kč seženete i atraktivní sportovní verzi 1.8 TSI GTI. Naftových aut je málo, ale kolem 200 tisíc je z čeho vybírat.
A jak si ojeté Polo stojí v bazarech? Odpovídá Filip Kučera z Auto ESA. „Volkswagen Polo je kompaktní automobil, který spadá do kategorie malých vozů. Je oblíbený pro svou spolehlivost, ekonomičnost a relativně nízké provozní náklady. U nás si ho kupují začínající řidiči, obyvatelé měst, rodiny s dětmi, ekonomicky zaměření kupující, důchodci, studenti a mladí profesionálové. Polo se vyrábí v karosářských variantách tří- a pětidveřového hatchbacku a je dostupné s řadou benzinových i dieselových motorů. V Auto ESA nabízíme také další konkurenční modely, jako jsou Škoda Fabia, Ford Fiesta, Opel Corsa nebo Renault Clio. Všechny vozy u nás procházejí důkladnou předprodejní kontrolou, která zahrnuje více než stovku parametrů. Díky tomu můžeme zákazníkům garantovat technický stav i právní náležitosti vozů. Navíc poskytujeme záruky na mechanický stav vozidla a legální původ, což našim zákazníkům přináší jistotu bezproblémového nákupu.“
Známá technika nechystá nemilé překvapení
Sáhodlouze představovat Volkswagen Polo asi nemusíme, vždyť i v testech ojetin jsme ho už měli (diesel 1.4 TDI i starší 1.2 TSI s automatem DSG). Pátá generace je na trhu od roku 2009, ale nás teď zajímá hlavně facelift uvedený na trh v dubnu 2014. Ten dostal nové motory, přešel na emisní normu Euro 6 a přinesl několik důležitých modernizací. Vlastně se kvůli tomu změnilo i označení platformy z PQ25 na PQ26. Stejnou používá třeba Škoda Fabia III, Škoda Rapid nebo faceliftovaný Seat Ibiza čtvrté generace.
O Polu jako o rodinném autě už dnes asi moc lidí uvažovat nebude, ale přesto se dá ve čtyřech lidech používat. Záleží ale na tělesných proporcích cestujících, zejména těch vpředu. Za dvoumetrového dlouhána si už prostě nikdo nesedne. Vozy segmentu B jsou ale stále častěji vnímány jako auta maximálně pro dva. A tuto roli pak plní Polo naprosto dostatečně.
Dobře jezdí, je pohodlné, kultivované, příjemně a jednoduše se řídí. Pro nějaké dynamické zážitky si asi spíše koupíte silnější motorizaci, ale slabší verze přeplňované dvanáctistovky na každodenní jízdy i po dálnici stačí. Tenhle motor se povedl, umí jezdit za méně než 6 litrů na 100 km bez větší snahy (úsporní jezdci vykouzlí hodnoty spotřeby začínající čtyřkou) a žádné velké zrady si na majitele nechystá.
Více než deset let na trhu je ale na některých prvcích Pola už vidět. Ale co, vadí to někomu? Důležité věci fungují a na klasických otočných ovladačích a tlačítkách nezastará nic. V kontrastu k tomu tak dotykový infotainment zůstane kuriózním ukazatelem extrémně rychlého vývoje těchto systémů, který ne vždy směřuje správným či aspoň řidičsky příjemným směrem.
Stejně jako Fabia, tak i Polo mohlo mít od roku 2014 buď atmosférický litrový tříválec, nebo tuto dvanáctistovku. Později přišel i tříválec 1.0 TSI, čtyřválec 1.4 TSI s vypínáním dvou válců ve verzi Blue GT a také osmnáctistovka TSI ve verzi GTI. Vlastně ani jeden motor není vyloženě špatný. Osmnáctistovka je zde ve vylepšené verzi s duálním vstřikováním a kvůli pokažené pověsti tohoto označení (1.8 TSI) se dá koupit za celkem zajímavé peníze.
Zůstává naše varování před převodovkou DSG, která sice řadí rychle a přesně a například ve sportovně pojatých verzích autu docela sluší. Ale nehodí se pro trvalý městský provoz (kam si ale lidé automaty kupují) a vyžaduje opravdu pečlivý servis. Bohužel životnost spojek je diskutabilní, kvalita některých komponent také. S nájezdy nad 100 000 km už bývá tento automat nesmírně rizikový, zejména když nevíte, kdo se v převodovce hrabal a jakými metodami. Manuál je jednoznačně bezpečnější volba, i když ne tak komfortní.
Motor 1.2 TSI je pořád dobrý
Čtyřválcová dvanáctistovka TSI z konstrukční řady EA 211 je moc příjemný motor a v kompaktních autech koncernu VW ho vždy můžeme doporučit jako ideální motorizaci. Jezdí úsporně a spolehlivě, má příjemný projev a i v základní verzi 66 kW naprosto stačí. Silnější provedení 77 nebo 81 kW už jsou pak opravdu skvělé motory, se kterými se i pěkně svezete.
Známý problém s povolenými šrouby nastavovače vačkové hřídele se podařilo podchytit v rámci servisních akcí, takže teď se buď vyskytne vadný nastavovač (díl 04E 109 088 AN za 9 760 Kč), nebo se jedná o auto, které nikdy v servisu nebylo. A takové nechcete. Ještě se objevila malá série motorů s vadnými vahadly ventilů (motory s kódy od 0G13704 do 0G24403 vyrobené mezi 6. 3. 2017 a 24. 3. 2017). Výrobce o nich ví a auta kontroloval a případně opravoval.
Při nešizené údržbě a vhodném provozním režimu s těmito motory jinak problémy nejsou. Kdo mění včas olej, tankuje kvalitní palivo a netrápí auto jen ve městě a na krátkých trasách, vůbec nic tu neřeší. Karbonem jsou zanesené hlavně motory, u kterých majitelé přejíždějí olej. Občas se ale rozsvítí kontrolka motoru a zakolísá tah. Než začnete plašit z vadného turbodmychadla (jinak spolehlivý díl), zkuste nejprve namazat a rozhýbat akční člen turba. Pokud motor škube a při akceleraci vibruje, dost možná někdo odflákl výměnu rozvodového řemenu. Je na to potřeba speciální přípravek a opravdu velice pečlivý mechanik, který ví, co dělá. U tohoto motoru to není jen tak.
Jak na servis?
Volkswageny mají standardně nastavený variabilní servisní plán s maximem pro prohlídku a výměnu oleje po 30 000 km nebo dvou letech. Auto si samo řekne, který úkon má být udělán, ale špatně se to pak předpovídá, takže jezdíte do servisu třeba každé tři měsíce. Doporučujeme přejít na zkrácené pevné roční intervaly s maximem 15 000 km. Každé dva roky by se měla měnit brzdová kapalina a kabinový filtr, zapalovací svíčky (typ VW 04E 905 601) se mění po čtyřech letech nebo 60 000 km. Až po šesti letech nebo 90 000 km se mění filtr sání, ale ten si asi raději vyměníte dříve. Rozvodový řemen nemá pevně stanovený interval výměny a jen se kontroluje. Na zváženou je jeho preventivní výměna po 10 letech.
Náhlá „ztráta“ chladicí kapaliny může být jen zavzdušněný chladicí okruh. Pokud se ozývá pískání při nízkém zatížení motoru, bývá to jen vadná spojovací hadice mezi odvětráním nádrže a filtrem s aktivním uhlím (hadice 04E 133 518 E za asi 1 200 Kč).
Pozor při výměně svíček! Je potřeba použít jen originální svíčky a správně je namontovat a utáhnout. Snadno se také poškodí při demontáži zapalovací cívky. Rozličné chyby motoru bez zjevné příčiny obvykle vznikají kvůli chybám v řídicí jednotce nebo kvůli vadné jednotce motoru. Vady ale mohou být i v kabeláži a kontaktech, zejména pokud je někdo neopatrně rozdělával.
Jaké oleje se používají?
V motoru 1.2 TSI EA 211 jsou čtyři litry oleje. Při variabilním servisním plánu lze používat oleje SAE 0W-30 nebo 5W-30, které plní tovární normu VW 504.00. Pokud přejdete na pevný servisní plán s maximem 1 rok nebo 15 000 km, lze použít olej SAE 5W-40 plnící normu VW 502.00. Volkswagen prodává vlastní originální značkové oleje, ale můžete použít i oleje od jiného výrobce, který plní udávané specifikace a normy.
Pětistupňový manuál používá olej plnící normu VW G 052 527 A2, je v něm 2,1 l náplně. Interval výměny oleje v převodovce stanovený není, doporučuje se vyměnit po 120 000 km. Dvouspojková převodovka DSG má tzv. suché spojky, ale po 90 až 120 000 km je vhodné vyměnit olej v ozubeném soukolí (1,7 l oleje VW G 055 512 A2), případně i v hydraulické jednotce převodovky (0,9 l oleje VW G 004 000 M2).
Znovu je potřeba připomenout, že když začne auto hlásit nějaký problém, je potřeba provést důkladnou diagnostiku a nejen hádat. Mechanické věci samozřejmě servis pozná hned (hučící ložiska, kopající brzdy, bouchání opotřebených kulových čepů, opotřebovanou spojku…), ale jakmile něco hlásí elektronika, musí se postupovat zodpovědně. Jinak budete vyhazovat peníze za díly a naprosto zbytečné opravy, přitom třeba může být jen vadný konektor nebo skřípnutý kabel. Opravdu kvalitní práci odvede jen zkušený diagnostik s osciloskopem, když nejde „na první dobrou“ určit příčina problémů.
Volkswagen Polo ale rozhodně není kvalitativní katastrofa, jen se aut prodalo hodně a prostě se úměrně tomu objevuje víc problémů. Servisy s tím ale umějí pracovat a spoustu věcí se podařilo podchytit v servisních a svolávacích akcích. Kdo nešidí servis a o auto se stará, obvykle s ním problémy nemá. Aktuálně se objevují nové věci, které přinášíme v následujícím seznamu potíží:
Známé závady a problémy
Nelze startovat: vadné relé 449 v pojistkové skříni nebo vadné ukostření motoru (chyby P064C a P0A0F)
Chyba adaptivního tempomatu: zkrat u jeho jednotky kvůli poškozenému těsnění konektoru
Nefunkční klimatizace (chyby 00229 a 00E5): vadný snímač tlaku chladicího média
Vadný spínač zapalování
Nefunkční posilovač: chybná inicializace po opravě po velké nehodě nebo vadná jednotka řízení
Nefunguje parkovací asistent (chyba B107C): vadný bzučák parkovacího asistenta
Pokles výkonu bez chybových kódů: karbonové usazeniny na ventilech a v sání
Aktivace ABS při mírném brzdění (bez chybových kódů): špatná montáž komponent (snímač otáček, ložiska, spony a kabely)
Svítí kontrolka ESP (chyby 00529 a 020E): vadný spínač brzdového pedálu
Selhání DSG, přepnutí převodovky do nouzového režimu (chyby P177B a P177C): opotřebení spojek, ztráta adaptačních hodnot, často důsledek nekvalitní opravy po výměně spojek
Nelze resetovat tlaky v pneumatikách (chyby P0070, P0072, C102D, B103F a U1123): vadný snímač teploty okolního vzduchu
Kompaktnímu Polu se nevyhnuly ani svolávací akce. Nejvíce se týkaly bezpečnosti, šlo o airbagy řidiče a spolujezdce. Ale také se muselo upravovat upevnění tažného oka, vadná dětská pojistka zadních dveří a oken, a dokonce i opěradla sedadel. Podle VIN auta by vám měl servis ihned zjistit, jestli se vozu něco týkalo a zda to bylo uděláno.
Bohužel dost aut míří na náš trh po ne zrovna pečlivých majitelích. Poznáte to většinou už na první pohled podle stavu interiéru a různých zákoutí auta, kam se kartáče automatické myčky nedostanou. Osekané dveře a otlučené rohy od neopatrných motoristů na parkovištích bývají bohužel každodenní realitou provozu auta ve městech. Toto pomalé „šrotování“ aut je příšerný nešvar a sebelepší auto tím pak trpí. Nelze se pak divit, že si někteří lidé cíleně do města pořizují už trochu otlučená vozidla, aby jim to pak bylo jedno, až jim zase někdo na parkovišti flákne rohem dveří do boku.
Pozor ale na projevy extrémně vysokých nájezdů, jako jsou osekané (a už korodující) kapoty od kamínků, zpuchřelá těsnění kolem oken (především vlivem působení agresivní chemie v ostřikovačích) a nadměrně poškrábané světlomety. Na západních trzích totiž také kvete stáčení tachometrů, především jako způsob oklamání leasingových firem pronajímajících auta s omezením ročních nájezdů. Historie auta může být čistá jako čerstvě padlý sníh, přesto může být kontinuálním stáčením omlazeno o desítky tisíc kilometrů. Ale tohle se děje spíše u běžných fleetových aut, se kterými se hodně jezdí, typicky naftový Golf nebo Passat.
Celkové hodnocení: Ojetý VW polo 1.2 TSI (EA 211)
Volkswagen Polo je pořád dobré auto. Samozřejmě čím mladší a méně ojeté auto si můžete dovolit, tím lépe, ale hlavní je koukat na celkový technický stav a původ vozu a zas se těmi kilometry tolik neřídit. Čtyřválec 1.2 TSI je povedený motor a pokud má za sebou auto transparentní servisní historii, bát se ho nemusíte. Naopak, je to snad nejlepší „malý“ motor poslední doby.
Pokud se o vůz budete starat, určitě ještě dlouho vydrží. Opatrní buďte jen s automatem DSG. Jestli vám ale nevadí práce se spojkou, máte tu před sebou jedno z nejlepších kompaktních aut, která se v této cenové relaci dají sehnat.
Co máme rádi
- Skvělý motor 1.2 TSI s nízkou spotřebou
- Slušný výběr na trhu
- Široké servisní zázemí a přístup k náhradním dílům
- Na poměry segmentu B je to dospělé a příjemné auto
Co nás vytáčí
- Stav některých zanedbaných vozů
- Pochybná historie mnoha ojetin ze zahraničí
- Opomíjení důležitých servisních úkonů minulými majiteli
- Nelze ho mít se spolehlivým automatem