Hlavní obsah

Velký návrat nafty? Mezi ojetinami ano! Vybrali jsme pět dieselových bazarovek, na které je spolehnutí a nestojí moc

Foto: Dalibor Žák

Nafta je zpět! Minimálně mezi ojetinami. Pomohlo mimo jiné nedávné snížení spotřební daně. Uvidíme, jak s trendem zamává její opětovné navýšení. Bazary nicméně zaznamenaly nárůst prodejů naftových aut a zároveň se i snížily průměrné ceny ojetin proti loňskému roku.

Článek

Popularita dieselů dlouhodobě klesá, což je dáno nejen spolehlivými a hlavně úspornými benzinovými motory, ale také vysokou rizikovostí některých naftových motorů. Navíc ceny paliv byly dlouho vyrovnané, nafta byla dokonce i dražší než benzin. Diesel tak mnoha lidem nedával vůbec ekonomický smysl. To se ale nyní zase obrací, litr nafty byl donedávna někde i o sedm korun levnější než litr benzinu, aktuálně je nafta levnější o asi čtyři koruny, i po vrácení spotřební daně na původní úroveň.

V současnosti je spotřební daň z benzinu stanovena na 12,84 Kč z každého litru, spotřební daň na naftu se vrátila na 9,95 Kč za litr z dočasně snížených 8,45 Kč. U LPG se platí spotřební daň 2,15 Kč z každého prodaného litru. Průměrně teď stojí benzin v ČR 38 Kč za litr, nafta vychází na 33,60 Kč za litr. Jen pro doplnění, průměrná cena LPG je 15,50 Kč za litr, ceny CNG se pohybují nad 28 Kč za kg. Z toho vychází, že celkové zdanění u benzinu je 19,43 Kč, u nafty 15,78 Kč. U LPG vychází celkové daně na 4,84 Kč za litr. Z průměrné ceny benzinu tak přes 51 % tvoří daně, u nafty 47 %, u LPG je to „jen“ asi 31 %.

Nejdražší paliva jsou v Praze. Benzin tam stojí průměrně 39 Kč za litr, nafta 35 korun. Nejlevnější benzin je v průměru v Královehradeckém kraji, kde stojí 37,50 korun, nafta je nejlevnější v Jihočeském a Ústeckém kraji, kde stojí průměrně 33 Kč. Nejlevnější síť čerpacích stanic Tank Ono má rozdíl mezi benzinem a naftou přes tři koruny. Litr Naturalu 95 tam stojí 36,90 Kč, nafta 33,50 Kč. U prémiových paliv pak bývá rozdíl ještě větší, i přes pět korun na litru.

Obnovení zájmu o diesely zaznamenaly i bazary. „Zatímco v prvním čtvrtletí roku 2023 byly výsledky téměř shodné jako v předchozím roce, tak v druhém čtvrtletí došlo k nárůstu prodejů o více než 10 %. To celkově znamená nárůst prodejů o 1 100 vozidel za první půl rok 2023,“ uvedl Filip Kučera, marketingový ředitel Auto ESA. „Zajímavou změnou je návrat zájmu o dieselové motory. Předpokládám, že na konci roku bude poměr prodejů ve prospěch dieselů,“ doplňuje Kučera. Celkově bazary Auto ESA prodaly v prvním pololetí roku 2023 o 7 % vozidel více než ve stejném období v loňském roce.

V žebříčku nejprodávanějších značek vede Škoda s podílem 35 %, druhý v pořadí je Volkswagen s 11 %, třetí pak Ford s podílem 10 %. Do top 5 se dostaly ještě značky Renault a Hyundai. Skokanem prvního pololetí se stala Dacia, která se i mezi ojetými auty pomalu dotahuje na TOP 5. Ani v pořadí nejprodávanějších modelů se nestalo nic zásadního a první místo si udržela Octavia II, na kterou se dotahuje Octavia III. Meziročně si nejvíce polepšil model Škoda Superb II, který se poprvé dostal do TOP 10 nejprodávanějších modelů, podobně jako Škoda Rapid.

Nejprodávanější karoserií bylo kombi s téměř 31% podílem, hatchbacků se prodalo o více než 2 % méně. Na třetím místě je pak kategorie SUV, která společně s MPV zaznamenala největší změnu proti minulému roku. Obě tyto kategorie narostly o 2 %. Z toho je patrný příklon k rodinným vozům.

Průměrná prodejní cena významně klesla, a to na 190 800 Kč, proti 202 300 Kč v roce 2022. Tomu odpovídá i průměrné stáří prodávaných aut, které zůstalo stejné, a to 11 let. Naopak u elektroaut byla průměrná cena o sedmdesát tisíc korun vyšší, konkrétně 493 800 Kč.

TOP 5 ojetých dieselů v rodinných autech

Škoda Octavia III 2.0 TDI

Foto: Dalibor Žák

Naším tajným tipem je Octavia III s motorem 2.0 TSI (140 kW), ale jestli nutně potřebujete diesel, určitě vám nebudeme motor 2.0 TDI zakazovat. Na českém trhu se takové auto navíc vždycky dobře prodá.

Octavia je česká klasika a třetí generace je povedené auto. I když se všude nadává na jednodušší vlečenou zadní nápravu, aspoň s ní nejsou takové problémy jako u „dvojky“ s Multilinkem, u trojky jen po 250 000 km vyměníte tekoucí tlumiče a unavená pera. Ale originální díly obvykle vydrží ještě déle. Udržované Octavie nerezavějí a nájezd 500 000 km zvládnou s prstem v nose.

Diesely 2.0 TDI generace EA 288 umí být spolehlivé, ale potřebují nešizený servis a rozumného řidiče. S manuálem a předním pohonem je Octavia nejjednodušší a nejméně riziková, automat DSG je sice atraktivní, ale po 200 000 km už bychom se ho trochu báli, leda by měl za sebou doložený velký servis s novými spojkami. Vhodně provozovaná auta mívají do 300 000 km zdravý částicový filtr, okruhy EGR už tady skoro vůbec nezlobí. Vždycky ale Octavii otevřete kapotu a podívejte se na nádržku chladicí kapaliny. Pokud je hnědá nebo černá, ruce od ní pryč. Jestli ale najezdíte jen okolo 15 000 km ročně a nejezdíte neustále plně naložení, zvažte, jestli diesel opravdu nutně potřebujete. Octavie s motorem 1.4 TSI jsou totiž skvělá, spolehlivá a úsporná auta.

Opel Insignia I po FL 2.0 CDTI

Foto: Dalibor Žák

Omlazená Insignia první generace se dá koupit za moc pěkné peníze a ve srovnání se soupeři (Passat, Mondeo, Superb) je to vlastně velmi spolehlivé a ne zas tak rizikové auto. Stačí si jen pohlídat jednu drobnost.

Ona je sice druhá Insignia povedené auto, ale rizikovost dieselů s AdBlue je opravdu vysoká a bohužel do ojetiny nevidíte. Čidla jednou odejdou a vy si pak budete drbat hlavu, jestli jste si nakonec neměli raději koupit ten benzinový dvoulitr, který pluje tiše jako šestiválec a umí jezdit za devět litrů i s automatem a čtyřkolkou. Naopak faceliftovaná první generace tohoto opelu s modernizovaným interiérem a „starým dobrým“ dieselem 2.0 CDTI, ideálně v kombinaci s hladkým automatem, je vlastně pořád parádní a velmi prostorné auto, navíc dostupné za hezké peníze.

O problémech s těsněním olejového čerpadla se už píše i v časopise Náš venkov, takže s tím servisy umí pracovat a vy víte, že před 150 000 km je potřeba nechat tento díl modifikovat. Aspoň si preventivně přetěsníte olejovou vanu, všechno zkontrolujete a můžete zase deset let v klidu jezdit. Dvoulitr od Fiatu je trochu zetor, ale automat ho uklidní. Navíc je tu klasická převodovka s měničem, žádná riziková dvouspojka, u které běžný servis stojí padesát tisíc.

Ford Mondeo IV 2.0 TDCI

Foto: Ford

S Mondeem rozhodně chybu neuděláte, ale chtějte starší dvoulitrový diesel vzniklý ve spolupráci s koncernem PSA. Novější motory EcoBlue z vlastní produkce umí docela dost zlobit.

Jedním z nejlepších naftových dvoulitrů v moderních autech je motor DW10 ze spolupráce koncernů PSA a Ford. Pořád je skvělý i v minulém Mondeu, ale to už stárne a najít bezvadný kus je trochu pracné. Poslední Mondeo je ale s tímto motorem sázka na jistotu. Ještě nemuselo mít AdBlue, jednotka je tu velmi spolehlivá a prakticky bezriziková. A to se o novějších motorech EcoBlue z vlastní produkce rozhodně říci nedá. Pokud dodržujete servisní plán, chováte se k dieselu rozumně za studena a nejezdíte na bionaftu nakradenou z traktoru, vydrží dlouho. Jediným slabým místem je těsnění plastové olejové vany. Hlídejte to. A pozor na auta, která někdo uvařil.

Naprosto stačí verze s výkonem 110 kW, ideálně v předokolce s manuálem. Dvouspojkové automaty uměly draze zlobit, i když Mondeo s automatem a nízkým nájezdem do 60 000 km vám rozmlouvat nebudeme. Hned ale vyměňte v automatu olej, což nikdo z fleetových zákazníků nikdy neudělá a vy pak jako kupec ojetiny zapláčete. Mondeo nerezaví, má bytelný podvozek a je spolehlivé. Doporučujeme modernizovanou verzi s infotainmentem Sync3, přišla ale až na konci roku 2016.

Renault Laguna III 2.0 dCi

Foto: Renault

Renault Laguna je překvapivě pořád dobré auto. Pro lidi s omezeným rozpočtem by mohla být velmi lákavá. Pozor ale na detaily. Začíná stárnout a některé kusy už za sebou mají velmi těžký život.

Poslední Laguna je dobré auto. Nerezaví, má celkem odolný podvozek (jen se připravte na výměnu táhel stabilizátoru a silentbloků vpředu) a proti pověrám o francouzských autech je velmi spolehlivá, i co se týče elektroniky. Jistotou je tu motor 2.0 dCi, jedná se o známou jednotku M9R, která se ale zbavila dřívějších neduhů a je tu velmi spolehlivá. Stačí včas měnit olej, tankovat kvalitní naftu a problémy s ní nebudou.

Výhodou Laguny bývají nízké ceny ojetin a relativně nízké nájezdy. Už ale tohle auto začíná stárnout a i nejmladším kusům je teď osm let. Bude tedy vyžadovat více péče, starost o detaily a řešení drobných problémů, které prostě každé auto jednou mohou potkat. Opatrně proto s věcmi, jako je řízení zadní nápravy a podobně. Ono to sice zatím funguje, ale jsou to prostě choulostivé „zbytečnosti“. Jenže když máte na kombík s dieselem 150 tisíc a ani o korunu víc, ona je vlastně za ty peníze moc dobrá.

Hyundai i40/Kia Optima 1.7 CRDI

Foto: Dalibor Žák

Hyundai i40 vůbec není špatné auto. A to samé platí i pro Kiu Optima (která se obecně lidem líbí víc). Diesel 1.7 CRDI je velmi spolehlivý a nezlobí ani věci okolo, pokud se o auto aspoň trochu staráte.

Nebýt těch vražedných cen originálních dílů, mohli bychom na korejskou dvojku ukázat jako na jednoznačný tip. Naštěstí ty díly nebudete potřebovat moc často, a pokud i40 či Optimu neutrápíte městským provozem (drahé EGR a DPF) a nekvalitní naftou, budou fungovat dlouho spolehlivě. Ony se ty „běžné dieselové věci“ jednou ozvou tak jako tak, ale tady na ně přijde řeč až po dvojnásobném nájezdu ve srovnání s německou „prémiovou“ konkurencí.

Diesel řady U II o objemu 1,7 l je vlastně velice spolehlivý, a i když se vyskytovala špatná série s vadně vyrobeným blokem (mizela z něj voda), v ojetinách už na něj nenarazíte. Postižená auta dostala nový motor v záruce a dnes, po více než deseti letech, co se tento problém objevil, by nemocné auto těžko bylo stále v provozu. Pokud byste chtěli automat, lepší bude hladký měnič prodávaný do roku 2015. Ale ani s pozdější dvouspojkou nebývá moc problémů. Zatím.

Načítám