Hlavní obsah

Velký kombík za rozumné prachy: Ojetá Dacia Logan MCV je dobrá náhrada za stará auta, která už nedostala STK

Foto: Dalibor Žák

Logan ve verzi kombi není zas tak špatné auto, jak si možná myslíte. Sice není žádný med s ním jet pár set kilometrů po dálnici, ale pokud jde o funkci, spolehlivost a hlavně provozní náklady, nedá se toho daciím zas tolik vytknout.

Článek

Dacii Logan II určitě všichni moc dobře znáte. Na trhu je od roku 2012 a v roce 2020 ji nahradila už třetí generace. Jedná se o velmi úspěšný model a svého času se dal koupit za méně než 200 000 Kč. Bylo to vůbec nejlevnější plnohodnotné auto na našem trhu. A to platí i o verzi kombi, která se už v nové generaci bohužel nevyrábí.

Kdo je zmlsaný výkonnými motory a luxusními výbavami moderních aut, asi by si o Dacii neopřel ani kolo. Ale kdo chce jednoduché a snad i spolehlivé auto, které nahradí jeho orezlou jedničkovou Octavii nebo Felicii, kterým už ani známý technik na STK nemohl dát „štempl“, toho bude tahle Dacia určitě velmi zajímat.

Hezká Dacia nebývá podbízivě levná

Na test jsme si v Auto ESA půjčili Dacii Logan v provedení kombi s motorem 1.0 SCE o výkonu 54 kW s pětistupňovou manuální převodovkou. Vůz z roku 2018 měl v době testu najeto necelých 70 000 km a prodejce za něj chtěl 179 000 Kč.

Foto: Dalibor Žák

Daciím neklesají ceny zas tak rychle a i ony se svezly na vlně plošného zdražování. Pořád jsou to ale velmi dostupná auta i na trhu ojetin.

Druhá generace Loganu je v českých inzerátech zastoupena hojně a na kombíky připadá více než polovina nabídek. Nejlevnější kusy se dají sehnat za 60 000 Kč, do sta tisíc je docela dost aut. Ale taková za sebou mají opravdu vysoký nájezd. Vozy s nájezdy do 70 000 km začínají u 110 000 Kč.

Litrový tříválec se dostal na trh v roce 2017 a takové dacie se dají ve verzi kombi koupit od 150 000 Kč. Dobře vybavené stylové verze Stepway s nižším nájezdem jsou ale pořád záležitostí 250 tisíc korun a víc. Zajímavé je, že ceny zachovalých dacií s rozumným nájezdem a se servisní historií klesají jen velmi neochotně.

A jak si Dacia Logan vede v bazarech? Odpovídá Filip Kučera z Auto ESA: „Dacia Logan je především oblíbená u zákazníků, kteří oceňují nízké provozní náklady a dostupnou pořizovací cenu. Toto auto je ideální volbou pro ty, již nepotřebují mnoho příslušenství, ale hledají spolehlivý vůz za rozumné peníze. Nabízí dostatek prostoru pro pasažéry i zavazadla, což je pro mnoho lidí velkou výhodou. Na trhu ojetých vozů však není takový výběr jako u konkurenčních modelů, jako jsou například Škoda Fabia Combi nebo Hyundai i30 kombi. Tento konkrétní model je z České republiky, je po prvním majiteli a s počtem najetých kilometrů nemusíte řešit žádnou zásadní údržbu. Navíc ho nabízíme za velmi atraktivní cenu. Věříme, že tento Logan se u nás dlouho neohřeje.“

Většina dacií má aspoň klimatizaci

Ačkoli se vozy značky Dacia daly v základních specifikacích koupit nové a se zárukou za peníze, které byste jinak nechali v bazaru za konkurenční ojeté auto, tak když už měly nějakou tu lepší výbavu, vyloženě levné nebyly. Ale zase jak se to vezme. Kdo si vystačí s klimatizací, obyčejným rádiem a pár drobnostmi, nemusel nechat u prodejce za novou Dacii s tříletou (za příplatek 6 000 korun pětiletou) zárukou „bambilión“. Pořád tahle auta vycházela výhodně (běžně do 250 000 Kč) a pro zákazníky, kteří si prostě nemohli dovolit připlatit dalších 50 až 100 tisíc, byla jasnou volbou. Těch úplně holých aut je na našem trhu málo, lidé si aspoň za základní komfortní prvky pár desítek tisíc rádi připlatili.

Foto: Dalibor Žák

Interiéry dacií jsou možná strohé a s příliš velkými plochami levných, tvrdých plastů, ale funkci se toho zase moc vytknout nedá. Většina aut má aspoň klimatizaci a pár základních komfortních prvků. Bez nich jsou totiž špatně prodejná.

I když můžete tvrdit, že na daciích jsou ty nízké ceny vidět, já bych to zas tak černě neviděl. Tvrdé plasty v interiéru mají spíše jen tu nevýhodu, že se snadno poškrábou. Ale pokud nevozíte v autě vpředu hrábě nebo lopatu, tak nevidím důvod, proč by se měla palubka nutně poškrábat. Sice někteří lidé umí svým chováním k autům až šokovat, ale normální jedinec maximálně časem ošoupe pedály a ošlape koberec na podlaze. Některá řešení jsou však hodně laciná, třeba prostřední konzola mezi sedačkami a loketní opěrka působící jako nějaký čínský aftermarket za 16 korun.

Základní funkci auta jako takového se mnoho vytknout nedá. V Loganu je spousta místa, sedačky nejsou nepohodlné a kufr verze kombi je naprosto gigantický (573 litrů). Na to, že je Logan MCV vlastně někde na půli cesty mezi segmenty B a C, tak je prostorný opravdu dost. Proti očekávání také Logan vůbec nejezdí špatně. Prázdné auto sice dost poskakuje, ale jakmile ho zatížíte, zklidní se. Jednoduchý a robustní podvozek si velmi dobře poradí s rozbitými českými silnicemi, které jsou snad ještě horší než silnice nižšího řádu v Rumunsku, pro které byl Logan původně navržen.

Foto: Dalibor Žák

Primitivní řešení podvozku Loganu s tříválcem nevadí. Navíc si poradí s rozmlácenými českými silnicemi, jejichž stav je ostudou celého vyspělého „západního“ světa.

Jelikož byl testovaný Logan obutý do slušných Continentalů, držel se silnice jako klíště a v zatáčkách udržoval rychlosti, které nejsou pro dacie obvyklé. Člověk tak není za volantem Logana s litrovým tříválcem frustrovaný z absence výkonu malého atmosférického motoru, ale z pomalosti ostatních řidičů. Na co si vlastně kupovat rychlejší auto, když pak stejně dojedete vystrašeného jedince v novém Mercedesu GLE, který v noci jede čtyřicítkou prostředkem, jako by snad neměl vpředu fotonová děla s dosvitem kilometr. To se zrovna o Dacií říci nedá. Ta svítí zhruba stejně, jako byste drželi před autem čajovou svíčku.

Foto: Dalibor Žák

Zrovna třeba světla jsou přesně ta věc, která dokazuje, proč je Dacia levné auto. Jejich účinnost je nízká. Ale ve srovnání s vozy před třiceti lety svítí samozřejmě dobře.

Litrový tříválec je vlastně příjemně živý motor, a zatímco tabulkové parametry 54 kW a 97 Nm nezní nijak dravě, na přesuny mezi vesnicemi a dojíždění do města to stačí. Převodovka je celkem rozumně poskládaná, a když se nebojíte řadit a umíte chvíli stát na plynu, auto zvládne s přehledem udržovat rychlost s okolním provozem. Trochu komické je, že klimatizace tady motoru citelně krade výkon, na což jsme si už u moderních aut odvykli.

Prázdný vůz pak na dálnici udrží i ve stoupání více než 130 km/h, z kopce nemá problém se Logan rozparádit na 170 km/h, aniž by při vysoké rychlosti působil nestabilně. Ovšem pohodlný kompromis je tak 110-120 km/h dle tachometru. Pak už je v autě opravdu velký hluk (prostorný kombík totiž rezonuje jako reproduktor) a dlouhé dálniční etapy jsou asi to jediné, co bych v Loganu MCV absolvovat nechtěl. Například taková Škoda Rapid je proti němu tichá jako Rolls-Royce. Jenže do Rapidu nenaložíte tolik.

Foto: Dalibor Žák

Kdo si připlatil, mohl mít i v Dacii spoustu komfortních maličkostí. Ale na našem trhu se setkáte spíše s auty, která mají knoflíky ovládající komfortní funkce takto zaslepené.

Spotřeba litrového tříválce se dá dlouhodobě udržet pod šesti litry na 100 km i u tohoto velkého kombi. V menším Sanderu bere klidně jen pět litrů. Plynulé dálniční přesuny znamenají spotřebu někde kolem 6,5 litru na 100 km, klidná cesta mimo město a dálnice pak umí srazit denní průměry někam k pěti litrům. Překvapivě se tak reálná spotřeba moc neliší od normovaných údajů (5,4 l/100 km), od kterých některá auta utíkají o celé litry. Jelikož jde o technicky velmi jednoduché auto, není tady ani moc obav o spolehlivost. Takže jak se o Dacii starat, aby vydržela?

Jak na servis?

Dacie mají nastavený roční servisní interval s maximem 20 000 km. Pokud jezdíte málo, i tak olej měňte po roce maximálně. V motoru jsou jen tři litry oleje, a i když tady olej nedegraduje tak rychle jako u přeplňovaných motorů s přímým vstřikováním, včasnou výměnou nic nezkazíte. Škoda, že to není úplně jednoduchá práce na doma, musí se totiž sundat kryt pod motorem, abyste se dostali k olejovému filtru. Není divu, že mnoha daciím kryt úplně chybí. Pak ale na spodek lítá špína a v zimě sůl, což autu zrovna neprospívá.

Foto: Dalibor Žák

Litrový tříválec je nyní už slušný motor. Pozor ovšem na první ročníky, trápily je úniky oleje a některá auta si uměla po pár letech zničit katalyzátor jízdami na příliš krátkých trasách.

Pokud si chcete olej mezi prohlídkami měnit sami ve zkráceném intervalu (čímž nic nezkazíte), tak vozy vyrobené do 18. února 2019 používají olej SAE 0W-30 nebo 0W-40 plnící normu RN0700, vozy vyrobené od 19. 2. 2019 přešly na olej 0W-40 plnící normu RN17. Dovolené jsou i specifikace 5W-30, 5W-40, a dokonce 10W-40.

Zajímavé je, že brzdová kapalina se mění podle plánu až po čtyřech letech nebo 120 000 km, ale rozumný motorista si nechá brzdovku vyměnit jednou za dva roky bez ohledu na nájezd. Chladicí kapalina motoru se mění po 120 000 km nebo pěti letech, jednou za šest let nebo 120 000 km se mění řemen pohonu příslušenství včetně napínací a vodicí kladky. Zapalovací svíčky mají interval výměny čtyři roky nebo 60 000 km.

Mechanická převodovka interval výměny oleje nastavený nemá, ale není úplně těžké si olej vyměnit svépomocí. Klidně požádejte servis třeba jednou za čtyři roky, z převodovky obvykle vytečou 2,5 až 3 litry oleje (používá se mazivo SAE 75W-80 GL-4). Zároveň si můžete nechat vyměnit i spojkovou kapalinu.

Foto: Dalibor Žák

Na převodovku v Loganu nesmíte pospíchat. A pokud třeba z kopce vyřazujete na neutrál, tak při opětovném řazení na pětku si musíte pomoci meziplynem.

Pokud jste někde četli, že kvůli výměně kabinového filtru se musí sundat spojkový pedál, tak to se týká jen vozidel s volantem vpravo. Auta s volantem vlevo k němu mají dobrý přístup. A při hledání diagnostické zásuvky si ukliďte nejprve přihrádku před spolujezdcem – zásuvka je totiž schovaná v ní a nikoli klasicky vlevo dole pod volantem jako v jiných autech.

Litrový tříválec je jinak mechanicky spolehlivý motor, který v sobě nevozí žádnou časovanou bombu. Rozvody jsou tu řetězové a snad spolehlivé. Vyhněte se jen podtáčení a necitlivému zacházení. Jelikož je tu jednoduchý pevný setrvačník, rozjezdy jsou trochu uskákané a příliš nízké otáčky auto opravdu nemá rádo.

Vstřikovače jsou jednoduché bez speciálních požadavků na kvalitu paliva. Nejsou známé ani problémy s proměnným časováním ventilů, které už tento motor má. Jediným servisním úskalím mohou být vůle ventilů. Sací ventily mají mít vůli 0,24-0,36 mm za studena, výfukové 0,44 až 0,56 mm. Zkušenosti s vozy upravenými na LPG ale ukazují, že vůle tento motor statečně drží, a zdá se, že pokud budete jezdit jen na benzin, nikdy to nebudete muset řešit. A to asi můžete být rádi, protože tady nejsou šroubky jako u starého motoru 1,2 l, ale celá hrníčková zdvihátka. Což se prodraží.

Přesto se i u motoru 1.0 SCE objevilo pár problémů. U prvních ročníků se řešilo netěsné ventilové víko. A hodně dacií s litrovým tříválcem trpí, pokud je provozujete výhradně na extrémně krátkých trasách. Motor má sice výfukové svody v hlavě a rychle se ohřeje, ale přesto motor za studena běží „na sytič“ a auta začala brzy „házet“ chyby u katalyzátoru a lambda sondy. Pokud se to děje, zkuste nejprve (nová sonda cca 1 500 Kč, může být i poškozený kabel) přehrát řídicí software. Nový katalyzátor za 14 900 Kč si asi kupovat hned nechcete.

Foto: Dalibor Žák

Dobrou zprávou je, že udržované dacie skoro vůbec nerezaví. Ani po vyšších nájezdech. Přesto kupované auto dobře prověřte. Vozy po nehodách mohou mít antikorozní ochranu narušenou.

Trochu rozpaky budí pětistupňová manuální převodovka, na kterou nesmíte pospíchat. Sice už to není tak strašné jako u starých Loganů, ve kterých řazení mnohdy připomínalo kvedlání klackem v kýblu plném kamení, ale rychlé švihání pákou jako v hondách nemá Dacie prostě ráda. Chce to řadit jako u starého bavoráka – pořádně zmáčknout spojku a rozvážným přesným dlouhým tahem páku zasunout na své místo. Kdo je zvyklý vyřazovat na neutrál například z kopce, tak při opětovném řazení pětky si musí pomoci přesným meziplynem, jinak to v převodovce křupne.

Bohužel je u dacií pravidlem, že toho mívají za sebou hodně. Hlavně tehdy, pokud jsou po firmách, které je berou jako spotřební věc pro dělníky a jen je účetně odepisují. A bohužel jsou pak auta někdy zralá na odpis i technicky. Ale ono se dá hned poznat, v jakém stavu auto je, takže chtějte spíše udržované kusy, které vypadají k světu. Poctivě vedená servisní historie je sice důležitá, neopomíjejte však také celkový technický stav, zachovalost karoserie a stav interiéru.

S korozí nemívají moderní dacie zas takové problémy, jako například první generace Loganů. Pokud udržujete auto v čistotě a nenecháváte ho stát v mokré trávě, mělo by bez problémů vydržet. Je to zkrátka o přístupu a nezdá se, že by na tom Dacie byly nějak výrazně hůře než ostatní budgetová auta. Aspoň párkrát za sezonu se však vyplatí pořádně vypláchnout na ruční myčce podběhy, vyčistit zádveří, odtokové kanálky a celkově všechna místa, kde se drží špína (například za těsněním oken a různými spoji).

Ještě byste měli vědět, že Logany s VIN UU15SDKJ558926581 až UU1HSDM9G60030836 měly vadný spínač zapalování, což se měnilo v záruce. Často se spolu s tím měnil i startér a příslušné kabely. Mnoha autům se také lámal kabelový svazek ve volantu, tak ověřte, jestli fungují páčky pod volantem. Vadné zámky bývají důsledkem zanedbané péče či spíše vnějšího poškození. Jelikož ale dacie nemají rozsáhlou elektronickou výbavu, moc dalších rizik tu není.

Celkové hodnocení: Ojetá Dacia Logan MCV 1.0 SCE

I když není druhá generace Loganu právě luxusní zboží, jde o plnohodnotný automobil, který bude při dodržování základních servisních pravidel fungovat spolehlivě. Extrémní vytěžování a zanedbávání údržby nedělá dobře žádnému vozu, dacie jsou však aspoň jednoduché a rizik je tu opravdu málo.

Litrový tříválec není žádný trhač asfaltu, ale skromným motoristům stačit bude, a když ho neutrápíte ignorováním servisu a nevhodným jízdním režimem a zacházením, není důvod, aby nevydržel fungovat třeba dalších dvacet let jako vaše dosloužilá Octavia 1.4 MPI první generace, která už další STK nedostala, a vy ji teď potřebujete něčím spolehlivým nahradit.

Načítám