Článek
Hledáte svoje první auto? A máte na něj jen asi zhruba sto tisíc? Ačkoli dříve jste v tomto rozpočtu měli celkem široký výběr, dnes už je to o dost těžší. Navíc spousta dříve akceptovatelných aut už je prostě dnes moc stará a těžko o nich lze uvažovat jako o prvním voze, který vás má především učit motorismus milovat. Ne ho nenávidět.
Pořád se ale dá za zhruba sto tisíc koupit solidní auto. Jen by měl člověk slevit ze svých požadavků na dynamiku a komfort. Dvojkovou Octavii s motorem 1.9 TDI sice za ty peníze koupit můžete, ale těžko od ní dostanete zcela bezproblémový provoz, protože už bude mít najeto milion.
Podívejte se raději mezi malá auta segmentu B. A pokud nechcete z nějakého důvodu škodovku nebo třeba nemůžete slušnou Fabii druhé generace najít, zajímejte se o tohle auto. Ford Fiesta je prima, hezky jezdí a nemusí to být takový nespolehlivý krám, jak říká soused, který si jednou kdysi dávno stočeného Forda od nějakého pochybného překupníka koupil.
Od 80 000 Kč jsou slušná auta
Na test jsme si v Auto ESA půjčili Ford Fiesta s motorem 1,25 l o výkonu 60 kW a pětistupňovou manuální převodovkou. Vůz z roku 2010 měl v době testu na tachometru 110 000 km a prodejce za něj chtěl 119 000 Kč.
Nejlevnější Fiesty šesté generace se dají koupit už od 40 000 korun, nejdražší (když vynecháme verze ST) se přes 250 000 Kč už nepodívají. Kusy před faceliftem dnes už končí u 150 tisíc korun, takže do 100 000 Kč je velmi slušná nabídka ojetých aut. Nejrozšířenější jsou samozřejmě benzinové verze s manuální převodovkou. Dieselů je poměrně málo a jsou velmi levné, na automat skoro nenarazíte.
Oblíbený motor 1,25 l, který máme i v testu, je v rozpočtu 80 až 100 000 Kč široce dostupný. Jen ale počítejte s tím, že bude mít více najeto, tak kolem 150 000 km. A možná to bude jen třídveřová verze. Pětidveřové kusy s nájezdem do 100 000 km budou stát od 120 000 Kč.
A jak si ojeté Fiesty stojí v bazarech? Odpovídá Filip Kučera z Auto ESA: „Ford Fiesta s benzinovým motorem 1,25 l je spolehlivé malé auto, které nabízí skvělý výkon a zároveň představuje vynikající hodnotu za svou cenu. S nízkou spotřebou paliva a moderním designem je tato varianta Fiesty ideální pro každodenní cesty. Ford Fiesta je skvělou volbou pro jednotlivce, páry nebo mladé řidiče, kteří hledají spolehlivý a ekonomický vůz pro městskou jízdu a občasné výlety. Jeho velikost a atraktivní design přispívají k přitažlivosti Fiesty pro mladší generaci. Pokud hledáte levné vozy v cenové kategorii do 100 000 Kč, existuje několik dalších možností. Škoda Fabia je dalším oblíbeným modelem ve své třídě. Nabízí prostorný interiér, spolehlivost a dostatek variant motorů pro různé potřeby. Renault Clio je další malý vůz s atraktivním designem a širokou škálou dostupných motorů. Nabízí pohodlnou jízdu a moderní technologie. Volkswagen Polo je známý pro svou kvalitu a dobré jízdní vlastnosti. Má elegantní vzhled a dostatek vnitřního prostoru. Peugeot 208 je kompaktní vůz s moderním designem a efektivními motory. Nabízí dobrou kombinaci komfortu a stylového vzhledu.“
Zvětšila se a přibrala, ale aspoň je bezpečná
Moderní auta se neustále nafukují a i když je šestá generace Fiesty na svou třídu poměrně malá, proti předchůdcům je samozřejmě o dost větší. První generace Fordu Fiesta představená v roce 1976 byla dlouhá jen 3 565 mm, široká 1 567 mm, vysoká 1 360 mm a měla rozvor 2 286 mm. Auto vážilo 730 kg. Šestá generace je dlouhá už 3 950 mm, široká 1 722 mm, vysoká 1 481 mm a rozvor má dlouhý 2 489 mm. A hlavně také váží 1 109 kg.
Vyšší hmotnost je daná samozřejmě výrazně vyšší úrovní pasivní bezpečnosti. Ono by šlo i moderní auto udělat lehké, ale buď by bylo vyrobené z exotických materiálů (a tedy příšerně drahé), nebo by prostě v nárazových testech nedosahovalo takových výsledků, jaké trh (a byrokracie) požaduje.
A upřímně si jako rodiče řekněme, že bychom asi nechtěli, aby se naše ratolest s čerstvým řidičákem proháněla po silnicích v nějaké rychlé staré prorezlé pixle, která se i po ťuknutí do dopravní značky zmuchlá jako papír. Navíc Fiesta není nejtěžší auto ve své kategorii, spíše naopak. S živým motorem a dobrým podvozkem i řízením pak váhu dobře maskuje.
Atmosférická jednotka 1,25 l je sice základní motor, ale silnější verze o výkonu 60 kW autem hýbe slušně. Od slabší varianty 44 kW se liší jen jiným programem řídicí jednotky. Určitě chtějte tuto silnější. Nesmíte se ale bát řadit, tenhle motor potřebuje otáčky. K hravému charakteru Fiesty to ale sedí a vlastně si řízení můžete docela užívat. Jen je potřeba se smířit s tím, že v kopcích a na dálnici malému Fordu brzy dojde dech. Atmosférická čtrnáctistovka není v reálném světě o moc rychlejší a její jedinou zásadní předností bylo, že ji šlo koupit s automatickou převodovkou. Ale takové ojetiny jsou vzácné.
Odladění podvozku a řízení je ale velmi dobré, a když dáte na Fiestu kvalitní pneumatiky, ani nebudete muset do zatáček moc brzdit. Řidič ocení i široké možnosti nastavení volantu a sedačky, na poměry malých aut se ve Fiestě opravdu dobře sedí. Horší je to jen s výhledem z auta, hlavně šikmo vzad. Za tlustým C-sloupkem se vám schová i autobus, natož motorka. Na tohle si musí začínající řidiči, kteří asi budou po Fiestě za sto tisíc pokukovat jako po svém prvním autě, dávat velký pozor.
Na dnešní dobu je trochu zastaralé řešení palubního infotainmentu, ale aspoň má každá funkce své tlačítko a ta snad fungovat budou vždycky, což se o prvních generacích dotykových displejů s otřesnou grafikou a pomalými reakcemi říci nedá. Pokud má auto aspoň přípojku na USB, je to bonus. I když zrovna ve starších Fordech bývá s konektivitou USB klíčů občas trochu problém.
Začínající motoristé by především od svého auta měli chtít provozní spolehlivost. Protože nic vám neznechutí motorismus tak jako auto, které nestartuje, nejede a někde vás nechá stát. Právě to je hlavní důvod, proč mnoho žen v 70. a 80. letech odmítlo auty jezdit, když staré škodovky neustále vařily, nestartovaly a nefungovaly. Na motorismus tak zanevřely, protože na to prostě neměly trpělivost. Dnes už to tak strašné být nemusí a zrovna tahle Fiesta patří mezi ta spolehlivější auta. Chce to ale vhodný motor a také auto, které není na pokraji zhroucení. Vybírejte proto pečlivě a nejděte automaticky po nejlevnějším autě, protože takové má obvykle důvod být nejlevnější.
Benzinová atmosféra jako spolehlivý základ
Základní čtyřválec o objemu 1,25 l je hojně rozšířený motor a i když má pár choulostivých míst, je to celkově spolehlivá a nenáročná jednotka. Nesmíte se ale úplně vykašlat na údržbu a i přes použití nepřímého vstřikování si tyhle motory potrpí na kvalitní aditivovaný benzin. Motor Zetec-SE vznikl ve spolupráci s Yamahou a je velmi citlivý na kvalitu a správné množství oleje. V motoru je ho jen 3,8 l a interval 20 000 km nebo jeden rok na výměnu je už hodně hraniční. Kdo stojí autu často na krku, měl by interval zkrátit na 10 000 km. Používat by se měl jen olej vyhovující tovární normě WSS-M2C948-B (v případě specifikace SAE 5W-20) nebo WSS-M2C913-C (pokud používáte olej SAE 5W-30).
Rozvodový řemen by se měl měnit po 160 000 km nebo osmi letech, stejně tak řemen pohonu příslušenství. Někdo doporučuje zkrátit výměnu na 120 000 km nebo šest let. Zapalovací svíčky se mění po 60 000 km nebo třech letech, chladicí kapalina se mění po 10 letech bez ohledu na nájezd a společně s tím se dělá i proplach a čištění chladicí soustavy.
Motor také potřebuje hlídat ventilové vůle. Obvykle se to kontroluje jen poslechem, a pokud motor nechrastí, není potřeba na to sahat. Kontrola do 100 000 km je ale rozhodně doporučená, ať se vznikající nadměrné vůle podchytí hned. Je doporučené ventilové vůle přeměřit tak jako tak ve 160 000 km, když se dělají rozvody. Na sacích ventilech by měla být vůle 0,17 až 0,23 mm, na výfukových 0,27 až 0,33 mm. V případě potřeby se mění zdvihátka jen na ventilech, které už jsou mimo toleranci. Praxe ukazuje, že to do 200 000 km bývá jen u pár výfukových ventilů.
Pro motor 1,4 l o výkonu 71 kW platí to samé. Jen se u něj častěji objevuje netěsný výměník voda-olej, kdy mazivo proniká do chladicí kapaliny. Celkově jsou tohle ale spolehlivé motory, které pouze nesnesou dlouhodobé zanedbávání a extrémní vytěžování za studena. Chovejte se k nim s citem, než se ohřejí, měňte včas olej a celé auto přežijí. A jelikož je řeč už o více než deset let starých autech, hlídejte také netěsnosti. Gumová těsnění nevydrží věčně.
Zajímavou verzí je také Fiesta s motorem 1.6 Ti-VCT, která se prodávala ve třech výkonových verzích - 77 kW (s dvouspojkovým automatem PowerShift), nejrozšířenější 88 kW a na některých trzích ve sportovně laděné 99 kW. Jednotka je to také spolehlivá, ale občas u ní zazlobí okruh proměnného časování ventilů, většinou kvůli přejížděným výměnám oleje, kdy se ucpávají tenké olejové kanálky. Ale i kvůli prostým netěsnostem kvůli stáří.
Samozřejmě i tento jinak velmi dobrý motor 1,25 l mohou potkávat rozličné závady. Výpadky zapalování bývají nejčastěji způsobené poškozenými kabely od kun, ale také vadnou cívkou a už opotřebovanými svíčkami. Kolísání otáček může značit zakarbonovaný motor, což by měl vyřešit proplach s dekarbonizací a přechod na lepší palivo. Rachocení motoru a ztráta výkonu pak naznačuje, že už budou příliš velké ventilové vůle nebo rovnou podpálené ventily. Zkontrolujte kompresi, vůle ventilů a nechte to případně seřídit. A celkově si dejte pozor na projevy nadměrné spotřeby oleje (kouřivost, zalepené svíčky).
EcoBoost? S tím opatrně
Litrový tříválec se začal ve Fiestě rozšiřovat od září 2012 a i když to vypadalo ze začátku dobře, po letech přišly první vážné problémy. Vedle věcí typických pro přímovstřikové přeplňované motory, jako je ředění oleje benzinem a karbonování, docházelo i k fatálním závadám. Nejčastěji kvůli popraskanému rozvodovému řemenu, který se rozleptal v nekvalitním oleji.
Litrovým EcoBoostům jsme se už věnovali a nelze říci, že by to byl špatný motor. Ale spíše to lze zjednodušit tak, že Fiesta za sto tisíc korun s EcoBoostem bude past. Tenhle motor vyžaduje důkladnou prověrku, a pokud je v pořádku, takhle levný nebude. Samozřejmě, že nabízí zajímavou dynamiku a umí být i úsporný, ale s omezeným rozpočtem jděte raději do starého atmosférického motoru, který nemá tolik rizik.
Čtyřválec 1.6 EcoBoost dodávaný do sportovní verze Fiesta ST je silný motor, ale tyto ostré hatchbacky mají svá specifika, a tak se této verzi budeme věnovat jindy. Pro nadšence to bude jistě lákavé auto, pro běžného uživatele, který chce s autem jezdit do města a na nákupy, je to už asi mrhání potenciálem.
Diesel může být hromádka neštěstí
Naftové motory 1.4 TDCI a 1.6 TDCI nelze úplně zakázat, ale v těchto letech a předpokládaném nájezdu nemůžete čekat zcela bezproblémový provoz. Starší verze motoru 1.6 TDCI s šestnáctiventilovou hlavou uměla karbonovat a zadřít se, novější osmiventilová Euro 5 je o něco spolehlivější, ale i ona umí zlobit.
Motory převzaté od koncernu PSA jsou sice mechanicky slušné, ale mají známou nevhodně tvarovanou olejovou vanu, ze které nejde pořádně vypustit starý olej. A ten pak koluje motorem a ohrožuje všechno – od hlavy motoru přes klikový mechanismus po turbo. Těžko můžete čekat, že u více než deset let staré ojetiny někdo měnil olej pečlivě po 10 000 km. Pokud má ale auto upravenou olejovou vanu, ze které jde stará náplň vypustit celá, je to dobré znamení. Bývalý majitel věděl, co dělá.
Verze o výkonu 70 kW jede slušně a umí zvládat dálky za čtyři litry na 100 km. Ovšem časem se částicový filtr, okruh EGR a turbo stejně ozvou. A selhat umí i vstřikovače, které potřebují opravdu kvalitní naftu. Je to na vás, ale aby si na sebe diesel vydělal, to byste museli najezdit tak 30 000 km ročně. A to už si asi raději koupíte Focuse než malou Fiestu, která prostě není na dlouhé cesty tak komfortní.
Trápí Fiestu něco? Je to jednoduché auto, ale i tak se na něm už bude projevovat věk, nájezd a bohužel i postupné zanedbávání v rukou stále chudších majitelů nebo těch, kteří ji berou jen jako spotřební věc na dojetí a nevěnují jí vůbec žádnou péči.
Běžné jsou úniky oleje z převodovky (bývá to pravý hnací hřídel, který není usazen ve správné montážní poloze a poškodí se těsnicí kroužek). Celkově převodovka může i hlučet, což značí nadměrné opotřebení. Týká se to obvykle hlavně pátého rychlostního stupně a aut s vysokými nájezdy (přes 250 000 km).
Vrzání spojky stačí vyřešit tím, že namažete vratnou pružinu pedálu. Hůře se řeší poškozené kabelové svazky (páté dveře, volant, zámky) a vadný modul přístrojové desky (nesvítí, problikává, samovolně se pouští alarm a podobně). Často praskající žárovky ve světlech se řeší opravnou sadou, kdy se dodatečně montuje mezi světlo a kabely vhodný rezistor. V zimě pak Fiestu často trápí zasekávání a zamrzání zámků, protože se v nich drží voda. A také korodují. Klepání od podvozku a hlučná ložiska kol jsou prostě projevy běžné pro více než desetiletá auta provozovaná na českých silnicích. Naštěstí lze tyto opravy řešit u Fiesty v rozumných finančních mezích.
Celkové hodnocení: Ojetý Ford Fiesta
Šestá generace Fordu Fiesta je pořád dobré auto. S jednoduchým atmosférickým motorem je to dobrá volba pro začínající řidiče, kteří mají na vůz jen asi sto tisíc korun a víc se jim dávat nechce. Nesmíte se na tohle auto úplně vykašlat, protože po tom, co má za sebou několik majitelů a více než deset let náročné služby, bude naopak vyžadovat pozornost větší, než jaká mu byla doposud dávána. Ale na začátek je tohle auto opravdu fajn, hezky se s ním jezdí a neudělá v peněžence úplné tornádo.