Hlavní obsah

Test ojetiny: Smart ForTwo vypadá jako komická hračka, ale ve městě je bezkonkurenční

Foto: Dalibor Žák

Jelikož už budou všechny nové Smarty pouze elektrické, je poslední šance sehnat slušný kus s klasickým spalovacím motorem. Nemusíte tak řešit někde na sídlišti nabíječku. A navíc s maličkým autem zaparkujete úplně všude.

Článek

Malého Smarta jsem původně k testu vůbec nechtěl, protože jsem si říkal, co asi tak budu s touto nákupní taškou dělat. Kolegové ale potřebovali tohle auto pro jiný redakční materiál, a když už jsem ho měl a chvíli s ním jezdil, zjistil jsem, že má spoustu předností, o kterých je dobré napsat.

Dvoudveřový Smart je velice specifické auto, které vlastně nemá na trhu přímou konkurenci. Ačkoli vypadá na první pohled jako všechny ty „aixamy“, které můžete řídit i s papíry na malou motorku, Smart je plnohodnotné auto, na které potřebujete „béčkový“ řidičák.

Nad touto necelé tři metry dlouhou krabicí asi mnoho lidí ohrne nos, ale občas se člověk dostane do situací, kdy ten krátký rozvor a malé rozměry ocení. Stačí týden za volantem, aby člověk zjistil, že do města je tohle naprosto skvělé auto. Lepší už je jen malá motorka, ale s tou se reálně nedá jezdit celý rok. A neodvezete na ní (legálně) dítě do školy a na kroužky.

Levnější být nechtějí

Na test jsme si v Auto ESA půjčili Smart ForTwo s motorem 1.0i o výkonu 52 kW a s pětistupňovou manuální převodovkou. Vůz z roku 2016 měl v době testu najeto 45 500 km a prodejce za něj chtěl 190 000 Kč.

Foto: Dalibor Žák

Smart ForTwo je auto, které vlastně nemá přímého konkurenta. Na českém trhu je nabídka těchto krátkých verzí docela omezená, proto pro specifická provedení musíte spíše za hranice.

Dvoudveřových Smartů třetí generace je na našem trhu poměrně málo, sotva dvě desítky vozů v aktuální nabídce. Ceny jen neochotně padají pod 200 000 Kč a testovaný vůz patří mezi nejdostupnější možnosti. V závislosti na výbavě, stavu a nájezdu cena šplhá i na 300 000 Kč, kde jsou už i ojeté elektrické verze tohoto Smartu. Zcela nový stojí přes 800 000 Kč.

Pětidveřová verze je poměrně vzácná, to je rozšířenější Twingo, které bylo jako nové cenově dostupnější. Twingo aktuálně koupíte od zhruba 140 000 Kč, Smarty jsou i jako ojetiny dražší. Dvoudveřový Smart nemá na trhu přímou konkurenci, takže pokud by na někoho byla česká nabídka ojetin nedostatečná, musí to zkusit za hranicemi. V Německu seženete hodně ojeté kusy od zhruba 7000 eur.

A jak si ojeté Smarty stojí v bazarech? Odpovídá Filip Kučera z Auto ESA: „Obchod s ojetými Smarty mírně obživl vlivem dění na poli nových modelů. V prodejích nových Smartů nastala změna k horšímu, když v roce 2019 značka ohlásila, že přechází pouze na elektromobily. Jestliže se v ČR dříve prodávaly za rok nízké desítky nových Smartů se spalovacím motorem, pak za loňský rok můžeme registrace nových elektrických modelů spočítat na prstech jedné ruky. Už tak byly Smarty považovány za příliš malá a příliš drahá auta a nyní se cena elektrických Smartů proti benzínovým ještě zdvojnásobila. Tato situace přivádí zájemce o Smart od dealerů k autobazarům. Je totiž celá řada lidí, dokonce i mimo velká města, kteří oceňují jeho minimální půdorysné rozměry, ale nejsou ochotni platit plné ceny. Kilometrové nájezdy poslední „spalovací“ generace většinou nepřesahují ani 50 tisíc kilometrů. Jejich cena je často pod polovinou původní ceny vozu nového. Vzhledem k ukončení výroby bude ojetých spalovacích Smartů s málo kilometry už jen ubývat.“

S třetí generací Smartu vlastně vytvořila automobilka dvě auta na různých platformách. Jenže zatímco čtyřdveřová verze vzniká společně s Twingem od Renaultu na trochu jiném technickém základu ve Slovinsku, dvoudveřový Smart ForTwo vyjíždí z francouzské továrny v Hambachu a vychází z předcházející generace, včetně použitého rámu Tridion z vysokopevnostní oceli.

Foto: Dalibor Žák

I přes malé rozměry je Smart poměrně bezpečné auto. Vděčí za to vysokopevnostnímu rámu Tridion, který používá vlastně už od první generace.

Uložení pohonné jednotky je ale stejné. Motor je vzadu napříč a pohání zadní kola. I u dvoudveřové verze byl k dispozici atmosférický tříválec 1,0 l od Renaultu s parametry 45 nebo 52 kW a 91 Nm. Silnější verze mohla mít vedle pětistupňového manuálu i dvouspojkovou šestistupňovou převodovku. Prodával se i motor 0.9 TCE, známý třeba z Clia a Dacií. Jednotka ve Smartu měla moc pěkných 66 kW a 135 Nm a s necelých 900 kg těžkých Smartem docela hezky cvičí. Zajímavostí jsou pak sportovní verze Brabus, které mohly mít 80 nebo dokonce 92 kW. Elektrická verze je v prodeji od března 2017 a elektromotor nabízel 60 kW a 160 Nm. Vůz s baterií o kapacitě 16,7 kWh má sice udávaný dojezd 160 km, ale reálně je potřeba počítat maximálně se 120 km.

Velmi krátký rozvor Smartu ForTwo (jen 1873 mm) má vedle mnoha výhod i nevýhody. Hlavní výhodou jsou samozřejmě zcela bezkonkurenční manévrovací schopnosti. Auto má velký rejd a lze vyjet i v úzkých ulicích tak, že prostě v parkovacím místě u obrubníku vytočíte kola a otočíte se o 180°, aniž byste si museli couvnout. Zadní vnitřní kolo totiž prakticky zůstane stát na místě a auto se otočí kolem něj. Smart je i v této generaci dlouhý jen 2695 mm jako generace druhá, ale i to znamená, že už nesmí stát v podélném stání kolmo, což byla obrovská výhoda první generace.

Foto: Dalibor Žák

Pokud jezdíte sami a jen po městě, bude vám praktičností Smart naprosto stačit. Běžný nákup odvezete, stejně byste ve větším autě převáželi akorát tak vzduch.

Foto: Dalibor Žák

Cestující mají vpředu dost místa a auto se docela příjemně řídí. Jen stabilizační systém by možná nemusel zasahovat tak agresivně a příliš brzy.

Ačkoli se s tímto vozem vždycky všude vejdete a nebudete mít problém najít parkovací stání, tak je dobré myslet na to, že stejně ucpete místo, kam by se vešlo větší auto. Ideální je nacpat se vždycky někam na kraj k přechodu nebo do malé mezery, ale zpravidla vždycky někde zůstane místo po velkém autě a vy pak ucpete i malým Smartem jedno místo. To by museli mít tyto malé Smarty všichni, aby se do podélného stání těch aut vešlo víc.

Nevýhodou krátkého rozvoru je pak trochu problematická stabilita vozu ve vyšších rychlostech a citlivost na vítr. Upalovat se Smartem více než 130 km/h už je docela odvážný počin, a i když jde auto rozdovádět až na 150 km/h, tak od 110 km/h už to není ono a vůz je trochu nestabilní. Tohle je městské auto a nejlépe se cítí do tachometrové stovky.

Foto: Dalibor Žák

Výkon 52 kW do města naprosto stačí a lehký Smart je s takovými parametry příjemně svižné auto na kličkování hustým provozem. Na dálnici zvládne i 150 km/h.

Je ale mrštný, na plyn reaguje ochotně a když podřadíte, síly má dost. Překvapivě se tohle auto opravdu dobře řídí a je možná škoda, že stabilizační systém zasahuje zbytečně brzo a krotí jakoukoli snahu o rychlejší průjezd zatáčkou, ačkoli rezerva by tu ještě byla velká. Asi výrobce nechtěl, aby se začátečníci s ještě mokrým řidičákem dostávali do problémů.

Testovaný vůz byl sice skromně vybaven (neměl ani rádio či dokonce klimatizaci, na druhou stranu nechyběl tempomat nebo vyhřívaná sedadla), ale do města to stačí a větrat můžete staženým okénkem. Ačkoli je z auta dobře vidět dopředu a do stran, s výhledem šikmo vzad je to kvůli tlustému rámu problém a je potřeba se více soustředit na to, co se kolem vás děje. Ale zvyknete si.

Líbí se mi dělené víko kufru s možností hodit dovnitř nákup jen vyklopeným oknem. Do auta by se ale hodila nějaká síťka, aby se pomeranče nekutálely z kufru do kabiny mezerou mezi sedačkami. Ačkoli jsou některé detaily v interiéru a na autě hodně laciné, zpracování auta se zdá být na úrovni a ani více ojeté kusy, pokud tedy nejsou po nějaké sdílené službě, nevypadají, že by se měly každou chvíli rozpadnout.

Motory jsou tu velmi spolehlivé

Atmosférický tříválec použitý ve Smartu je velmi spolehlivá jednotka. Používá ještě nepřímé vstřikování paliva, takže odpadají problémy s karbonováním a motor není moc citlivý na kvalitu paliva. Zároveň nebude trpět na ředění oleje benzinem na krátkých trasách a v městském provozu.

Foto: Dalibor Žák

Motor je ve Smartu uložený vzadu, ale přístup k němu vyloženě špatný není. Spíše je pro servisní práce omezující nedostatečný prostor kolem. Běžnou údržbu ale zvládnete i bez nutnosti vyvěšení motoru z auta.

Používá rovněž odolný rozvodový řetěz, i když zatím není k dispozici dostatečný vzorek hodně ojetých aut, abychom věděli, v jakém stavu bude řetěz po více než 200 000 km. Ale těch pár Smartů, Dacií a Renaultů, které se dostaly přes 150 000 km, jsou na tom zatím dobře. Ventilová vůle je zde vymezovaná hydraulicky, takže to nemusíte vůbec řešit. Jedinou složitostí je systém proměnného časování ventilů, ale pokud včas měníte olej, neměl by vůbec zlobit.

Motor ale dobře prověřte, protože některé kusy potkávají problémy se sondami lambda, kdy pak motor kolísá na volnoběh a špatně reaguje na plyn, dokonce může nadměrně kouřit. V paměti chyb by měly být případně uloženy hodnoty P0170, P0300, P0301, P0302, P0303, což značí právě tento problém. Samozřejmě to jde řešit, ale není dobré, pokud takto motor jezdil dlouho. Může to odnést i katalyzátor.

Celkově velmi povedený je i přeplňovaný motor 0.9 TCE, který spolehlivě funguje v Renaultech, Nissanech a Daciích, ale je otázkou, jestli takto silnou jednotku do malinkého Smartu vůbec potřebujete. Atmosférická verze do městského provozu naprosto stačí a bude celkově méně riziková a jednodušší na servis.

Jak na servis

Stejně jako Mercedesy používá i Smart variabilní interval, kdy se liší „malý“ a „velký“ servis. Když na přístrojové desce svítí jeden klíč, značí to požadavek malého servisu, dva klíče jsou požadavek velkého servisu. Pro zjednodušení je ale lepší přejít na konzervativní pevné intervaly a vždycky si po výměně oleje a základní kontrole vyresetovat ukazatel servisních intervalů.

Foto: Dalibor Žák

Stejně jako Mercedesy používá i Smart rozdělení podle malého a velkého servisu a variabilní interval. Lepší je přejít na pevné intervaly rok/10 000 km.

V malém tříválci je 3,5 litru oleje. Používá se mazivo plnící normu MB 229.3 a lze použít několik typů olejů se zimní třídou SAE 0W až 10W a „letní“ 30 až 50. Podle stylu jízdy bychom přešli raději na opatrný interval s hranicí 10 000 km nebo jeden rok, zejména pokud motor velmi často vytěžujete.

Brzdová kapalina se mění poprvé po třech letech a pak každé dva roky, stejný interval platí i pro kapalinu ovládání spojky (DOT 4+, MB 331.0). Chladící kapalina motoru se mění maximálně po 120 000 km nebo pěti letech, zapalovací svíčky po 80 000 km bez časového limitu. Vzduchový a kabinový filtr bychom měnili každý rok.

Od věci by nebylo nechat po 120 000 km nebo šesti letech vyměnit olej v mechanické převodovce. Je v ní 2,6 l oleje (SAE 75W-80, GL-4). Malý automat předepsaný interval nemá, ale také bychom nechali olejovou náplň v převodovce vyměnit (1,7 l, MB 235.73, A 001 989 98 03).

Známé problémy

Zatímco po mechanické stránce jsou Smarty v pořádku a vlastně jsou to velmi spolehlivá auta, pár „věcí okolo“ tady umí zlobit. Do září 2016 mohly mít Smarty problémy s rychlým vybíjením akumulátoru, kdy vinou řídící jednotky nepodával alternátor dostatečný výkon a nedobíjel. Do března 2019 se ve výrobě vyskytoval vadný spínač blinkrů, který se zasekával, nefungovalo přepínání světel či světlomety stále svítily. Vadný může být i modul přístrojové desky, který se projevuje především tak, že se neustále resetuje nastavený čas na hodinách. Výpadky vyhřívání sedadel pak způsobí většinou prodřený svazek a zkrat v něm.

Pokud vrže při otáčení volantem řízení, většinou stačí namazat stykové plochy mezi hřídelí volantu a ochrannou manžetou, neboť do tohoto prostoru padají nečistoty z bot a drží se tam vlhkost. Pískání a hučení větru kolem dveří při vyšších rychlostech lze řešit jen výměnou těsnění dveří.

Pokud u vozidel vyrobených do srpna 2015 slyšíte při manévrování na místě kovové klepání při otáčení volantem z řízení, zřejmě bude vadná převodovka řízení, s jejíž kvalitou byly do té doby problémy. Klepání od přední nápravy při přejíždění nerovností pak zase spíše budou prasklé pružné dorazy tlumičů, na což trpí Smarty vyrobené do prosince 2015. Jelikož je s tím dost práce, vyplatí se v takovém případě udělat další preventivní opravy na podvozku, když už se to vpředu rozebírá. Vrzání zepředu pak mohou být i opotřebované řídící tyče (to se týká vozů vyrobených mezi říjnem 2015 a červnem 2016). Pokud auto táhne do strany a není moc stabilní při jízdě, může mít vadné zadní pružiny. Ty byly problematické do listopadu 2015, měnily se vzadu obě.

Celkové hodnocení: Ojetý Smart ForTwo 1.0i

Malý dvoudveřový Smart možná vypadá jako zbytečnost, ale kdo jezdí 90 % času po městě a neustále se trápí s hledáním parkovacího místa, bude mít se Smartem tento problém vyřešený. Samozřejmě ale chápu, že pro rodinu s omezenými finančními možnostmi je dvoumístný Smart nerealistický. Za stejné peníze lze totiž koupit větší auto, které odveze čtyři lidi i se psem. Kdo ale chce (a uživí) druhé auto do rodiny, se kterým se bude jezdit jen po městě, je Smart ForTwo naprosto skvělá volba. Má nízké provozní a servisní náklady a vejde se všude. Jen bych ho asi přeci jen chtěl s klimatizací.

Související témata:
Načítám