Článek
Mám rád malá auta. Bývají většinou totiž lehká, dá se s nimi dobře zaparkovat, nedráždí okolí svou nepatřičností, a protože většinou jezdím sám a vozím maximálně malou tašku, naprosto mi svou kapacitou postačují. Problém je jen v tom, že malá auta mají většinou i malý (a slabý) motor.
Je to samozřejmě o prioritách, ale mám rád také rezervu výkonu. Jenže v kategorii malých vozů je těch silných motorizací velmi málo, a většinou jsou jen v nějakém vyhraněném sportovním voze, který je ověšený falešnými křídly a spoilery, má nesmyslně tvrdý podvozek a pro běžnou jízdu se moc nehodí.
Seat Ibiza Cupra je jednou z mála výjimek, kdy výrobce sice nasadil opravdu silný motor, ale zároveň nechal auto ještě dostatečně civilizované a decentní, aby se s ním dalo jezdit každý den po všech cestách a nedělalo ostudu. Je škoda, že se těchto kapesních raket neprodalo víc. Nabídka na trhu je tak velmi omezená.
Motorová myš za 300 tisíc
Na test jsme si v Auto ESA půjčili Seat Ibiza Cupra s motorem 1.8 TSI o výkonu 141 kW a s šestistupňovou manuální převodovkou. Pěkně vybavený vůz z roku 2017 měl v době testu najeto 132 600 km a prodejce za něj chtěl 320 000 Kč.
Zatímco Seatů Ibiza je v nabídce docela dost, tak těchto rychlých sportovních verzí Cupra s motorem 1.8 TSI je málo. U nás jsme našli v inzerci dvě s cenami okolo 320 000 Kč. V zahraničí není ta nabídka ale o nic lepší a čítá maximálně 30 kusů s cenami od 13 000 eur (316 000 Kč). Příbuzné Polo GTI od Volkswagenu je na tom podobně, i když zejména v Německu jich bude víc.
V tomto posledním provedení čtvrté generace Ibizy má verze Cupra vždy osmnáctistovku TSI a manuální převodovku, předchozí verze ale měla motor 1.4 TSI s turbem a kompresorem spojený s převodovkou DSG. Provedení Cupra je vždy s třídveřovou karoserií. Příbuzné Polo GTI ale mohlo mít automat DSG.
A jak si Ibiza stojí v bazarech? Odpovídá Filip Kučera z Auto ESA: „Nabídka malých hatchbacků na trhu ojetin je velice široká. Pokud se ale podíváte po modelech se silnějším motorem, s velkými koly, nízkými pneumatikami a sportovním podvozkem, výběr už tak velký není. V nabídce vozů s výkonem okolo 200 koní naleznete nejčastěji VW Golf GTI, Ford Fiesta ST, Peugeot 208 GTI nebo Seat Ibiza Cupra. Ojetý „hot hatch“ může být skvělou koupí z hlediska stavu a ceny. Takové vozy mají specifickou klientelu. Většinou se jedná o sportovně založené řidiče, kteří upřednostňují nízkou hmotnost v kombinaci s vysokým výkonem. Svoje auto mají jako hobby a dobře se o ně starají. Ironií je, že největší pokles ceny zasáhne právě první majitele. Další kupci už z toho jen těží. Testovaná Cupra je toho dobrým příkladem.“
Z dnešního pohledu se může zdát až neuvěřitelné, že vrcholná sportovní verze hatchbacku segmentu B stála v roce 2015 od 440 900 korun. Bavíme se o autě, které má výkon skoro 200 koní, jede 235 km/h a z 0 na 100 km/h zrychlí za 6,7 sekundy. Dnes za ty peníze dostanete litrový tříválec mrzkých parametrů a průměrné výbavy. Smiřme se s tím, že auta jsou horší a dražší. Lépe už bylo.
Je jich málo, ale vyplatí se je hledat
I přes docela vstřícnou cenovou politiku Seatu se ale rychlá Ibiza moc nerozšířila. A kupodivu ani příbuzné Polo GTI se neprodávalo jako teplé housky na krámě. Možná, kdyby se téhle techniky dočkala tehdejší Škoda Fabia, bylo by takových aut na českém trhu víc, ale mladoboleslavská značka s třetí generací verze RS nepřišla. Bohužel.
Češi ale malá sportovní auta moc nekupují. Je to okrajový segment trhu. Tady se řeší hlavně kufr a spotřeba a posledních pár let to hlavně musí být „esúvéčko“, aby se nám do toho dobře nastupovalo. Já ale nebudu nikomu říkat, co je pro něj lepší. Když chcete neforemnou krabici s jízdními vlastnostmi almary na chůdách, dynamikou hrocha a provozními náklady tanku, tak si ji kupte. Jestli vám ale stačí malé auto, se kterým je občas zábava, má silný motor, slušné jízdní vlastnosti ale zároveň jeho provoz nestojí závratné částky, kupte si třeba tuhle rychlou Ibizu.
Na rozdíl od technicky příbuzného Pola hrála Ibiza, stejně jako Fabia, roli budgetového auta. Na detailech je to vidět, ale pokud vás trochu tvrdší plasty vysloveně neurážejí, tak nelze Ibizu označit jako laciné auto. Zpracování je slušné a dosahuje standardů koncernu Volkswagen, ať už si o nich myslíte cokoli. Ergonomické řešení je také prakticky shodné s ostatními koncernovými auty a odlišnosti jsou pouze kosmetické, ať už jde třeba o grafiku dobře čitelných přístrojů či palubního infotainmentu.
Proti běžným Ibizám s obyčejnými motory má Ibiza odlišný podvozek (v příplatcích byly dokonce adaptivní tlumiče), který má tužší charakteristiku a je snížený. Jinak je nakalibrované řízení, přední nápravě pomáhá s trakcí standardně dodávaný elektronický diferenciál se systémem XDS (simulace uzávěrky) a auto má také větší brzdy.
Kdo je zvyklý na „houpavou“ charakteristiku běžných aut na balonových pneumatikách, asi na něj bude tahle Ibiza uskákaná až moc, ale pořád je to ještě použitelné auto, se kterým se dá normálně jezdit. Motor má totiž civilizovaný charakter a třeba popojíždění s ním není očistec jako s jinými sportovními vozy s kousavou spojkou a příliš ostrými reakcemi motoru. Cupra rozhodně není výhradně okruhové auto jako třeba Mégane R.S. Cup od Renaultu.
Výkonu má ale dost a i na dobrých zimních pneumatikách budete cítit, že auto při akceleraci s plynem na podlaze má co dělat, aby všechen výkon dostalo na silnici i na zařazenou trojku. Systém XDS sice nikdy nebude tak účinný jako klasický samosvor, ale dělá aspoň něco a v zatáčkách a při rozjezdu je cítit, že pracují obě přední kola a ne jen vždy to jedno, které má zrovna menší přilnavost, jak je charakteristické pro vozy s „otevřeným“ diferenciálem.
Když zrovna nebudete zkoušet, co tahle Ibiza Cupra umí, tak se dá jezdit za nějakých 6,5 litru na 100 km, což je opravdu hezké číslo na sportovně zaměřený vůz. Dlouhodobě počítejte tak s 8 až 9 litry na 100 km, protože jinak nemá smysl si kupovat rychlou Ibizu Cupra ale nějakou civilnější verzi. Jezdit s tímhle autem neustále na spotřebu je mrhání jeho talentem.
Pod kapotou (skoro) bez starostí
Srdcem této Cupry je motor 1.8 TSI spojený s šestistupňovým manuálem. Je to poměrně radikální změna proti předchozí verzi, která měla techniku známou z Fabie RS druhé generace, tedy jednotku 1.4 TSI s turbem a kompresorem a sedmistupňovou převodovku DSG. Osmnáctistovka v Ibize automat naopak mít vůbec nemohla.
Ačkoli se o motoru s označením 1.8 TSI nepovídá nic moc pěkného, tak v této Ibize je verze, která už by neměla být tak choulostivá a strašit majitele jako bubák. Řada motorů EA888 procházela postupným vývojem a zde použitý motor s kódem DAJA je třetí vývojový stupeň (uvedený po roce 2011). Proti předchůdcům se dočkal několika zásadních modifikací, které by měly jeho celkovou spolehlivost zlepšit.
Motor má odlehčený blok, lehčí a pevnější klikovou hřídel, nové písty s novými pístními kroužky (kámen úrazu u druhé generace jednotek EA888) a nové ojnice. Kompletně přepracovaná byla hlava motoru, ve které jsou integrované výfukové svody, což pomáhá s rychlejším ohříváním motoru. Nechybí tu proměnné časování ventilů obou vaček a dvoustupňové řízení zdvihu ventilů, které se přepíná nad 3 100 otáčkami.
Motor dostal také upravené vodící lišty a napínáky diskutovaného rozvodového řetězu. A asi nejdůležitější modifikací je použití jak přímého vstřikování paliva, tak ještě dodatečných vstřikovačů umístěných v sacích kanálech. Pomáhá to víření směsi, provozu za studena a hlavně to snižuje riziko tvorby karbonu v sání, na ventilech a v pístech. Z Octavie RS víme, že tyhle motory generace EA888 zvládají bez problémů nájezdy za 300 000 km jen s běžným servisem.
Celková spolehlivost třetí generace motorů EA888 je velice slušná, ale samozřejmě závisí na tom, jak se k autu uživatel chová a jak přistupuje k servisu. Ibiza Cupra je sportovní auto a často se s ní podle toho také tak jezdí. Kdo má své auto rád, bude olej měnit ideálně po 10 000 km. Sice není olej v těchto motorech při běžném provozu ředěn benzinem a nebývá tolik kontaminován karbonem, ale přeci jen jsou na něj v autě, ve kterém se často využívá jeho potenciál, kladeny vyšší nároky.
Variabilní interval s limitem až 30 000 km nebo dva roky je prostě moc. V motoru je 5,2 litru oleje, což je slušná zásoba, ale i tak bychom nenajížděly na olej více než 15 000 km. Ještě kratším intervalem výměn u tohoto auta určitě nic nezkazíte.
Také je doporučeno používat benzín s oktanovým číslem 98 a vyšším, zejména pokud si rádi dopřáváte přísun výkonu. Kdo plánuje motor „tunit“, nejčastěji úpravou programu řídící jednotky, tak se bez osmadevadesátky určitě neobejde, aby mohl potenciál motoru „odemknout“. Osobně bych ale nechal ten motor být tak, jak je, protože bez dodatečných úprav spojky, chlazení a dalších systémů se to stejně neobejde. A to už jsou investice, že je snad lepší si koupit rychlejší a ostřejší auto, třeba Leon Cupra s výkonem 300 koní.
Jestli chcete mít Ibizu Cupra rychlejší, obujte na ní špičkové pneumatiky (Michelin Pilot Sport 4, se kterými já mám osobně ty nejlepší zkušenosti, stojí v rozměru 215/40 R17 aktuálně zhruba 3 500 Kč za kus), dejte jí kvalitní brzdy a udržujte v dobrém stavu podvozek. Vyšší výkon je k ničemu, když ho nemáte jak na silnici přenést.
Spojka a brzdy jsou spotřební materiál
U těchto sportovních aut s manuálními převodovkami je potřeba počítat s omezenou životností spojky. Záleží samozřejmě na přístupu a chování řidiče, ale jsou lidé, co mění spojku každých 40 000 km. Na stylu jízdy také závisí životnost brzd. Každopádně raději tyto položky zahrňte do kategorie nezbytných investic hned po koupi. U testovaného auta se ale zdálo být všechno v pořádku (spojka neklouzala a zabírala čitelně, brzdy fungovaly slušně).
Tvrdší podvozek dostane na českých silnicích zabrat, takže budete častěji řešit především táhla předního stabilizátoru a silentbloky, hlavně pak vpředu. Vzadu je jednoduchá náprava s torzní příčkou, která snižuje náklady výrobní, ale naštěstí i ty servisní. Vzadu tak budete řešit spíše jen brzdy a kolem 100 000 km občas i ložisko kola.
Rozhodně ale vždycky tahle auta prověřte pořádně na zvedáku. Rozjívení řidiči se občas nechají unést a není nouze o případy, kdy se sportovní hatchback podívá do pole nebo příkopu. Zvenku se nemusí nic moc stát a škrábance na předním nárazníku mohou vypadat jako klasická kolize s vyvýšeným obrubníkem, ale dole pak můžete najít vážné poškození výfuku, zavěšení, plechů a třeba i brzdových hadic a trubek. Občas se takhle auto poškodí i na okruhu, kdy někdo břichem vezme obrubník nebo zahodí auto do kačírku. Všechno se dá samozřejmě opravit (dokud tedy někdo neomotá Ibizu o strom), ale jsou to starosti navíc.
Ohledně pohonu tu opravdu moc rizik není. Diskutovaný rozvodový řetěz obvykle vydrží daleko za 200 000 km, čemuž pomohly právě upravené vodící a napínací lišty. Motor má kontrolní okénko, kterým lze napnutí řetězu prověřovat, ale to dělá jen servis, protože je pak potřeba otvor zase zadělat speciálním přípravkem. Když tu krytku vyloupnete někde v bazaru na koleni, zaprvé tam nic neuvidíte a zadruhé zůstane v motoru díra. Takže to nechte na servisu.
Nejčastější potíží třetí generace motorů EA888 je snad jen regulace turba, ale po mechanické stránce jsou to opravdu solidní motory. Auta procházející zodpovědným servisem nevykazují ani po vysokých nájezdech značnou spotřebu oleje. Samozřejmě je potřeba to kontrolovat, zejména pokud často jezdíte ostře a autu dáváte za uši, ale i po vyšších nájezdech nebývá spotřeba oleje vyšší než 1 litr na 10 000 km. A to je pro výkonný motor přeplňovaný turbem s nájezdem okolo 200 000 km snad akceptovatelná hodnota.
Celkové hodnocení: Ojetý Seat Ibiza Cupra 1.8 TSI
Motor s označením 1.8 TSI má kvůli nepovedené sérii druhé generace pokaženou pověst, ale v této Ibize je už vylepšená verze, která je velmi spolehlivá a zodpovědný majitel dodržující opatrný servisní plán s ním najezdí stovky tisíc kilometrů. Na mechanice tu opravdu moc choulostivých míst není a spíše bude záležet na stavu konkrétního vozu a jeho servisní historii. U sportovního auta je asi člověk smířený s tím, že některé komponenty, zejména brzdy a spojka, nevydrží tak dlouho, pokud se s ním jezdí ostře, ale celkově je tahle Ibiza velmi dobré a spolehlivé auto. Pokud sháníte nějakou kapesní raketu, se kterou se hezky svezete, občas ji vezmete i na okruh, ale v servisu nebudete muset dávat svoji ledvinu do zástavy, rozhodně zařaďte tuhle Ibizu Cupra na přední příčky výběru potenciálních kandidátů.