Hlavní obsah

Pokukujete po ojetém Kodiaqu? Renault Koleos vypadá místy lacině, ale je spolehlivý a výrazně ušetříte

Foto: Dalibor Žák

Druhá generace Koleosu není taková designová a jízdní katastrofa jako ta první. Na praktičnost ale nezapomněla a může mít i velmi spolehlivou techniku pod kapotou. Škoda příliš laciného pojetí detailů, že už po 50 000 km vypadá jak taxík, který má „tři kila na hrbu“.

Článek

Pokud bychom měli vybrat „pět nejhorších aut všech dob“, bude mezi nimi určitě figurovat první generace Renaultu Koleos. Tahle lednička na kolech (inu, korejský Samsung u nás přece jen známe jako výrobce spotřební elektroniky a ne aut) byla sice prostorná, ale to je tak všechno. S druhou generací prodávanou od konce roku 2016 si naštěstí Renault polepšil.

Koleos II dostal design odpovídající tehdejšímu jazyku značky, ale pod povrchem je technika z Nissanu X-Trail. Nechybí ani odlišná koncepce automatických převodovek, v Evropě nepříliš oblíbená. I tento Koleos se prodával v Asii jako Samsung, ale aspoň už se u nás líbí o poznání víc.

A také lépe jezdí. Není to sice žádný zázrak, ale pro prostorově náročnější rodiny to bude velice lákavé auto. Je pohodlný, naložíte toho do něj spoustu a i málo jeté vozy můžete mít za moc pěkné peníze. Tak se na ojetého Koleos II pojďme podrobněji podívat.

O 200 000 Kč levnější než ojetý Kodiaq

Na test jsme si v Auto ESA půjčili Renault Koleos druhé generace s motorem 2.0 dCi, pohonem všech kol a automatickou převodovkou. Velmi štědře vybavený vůz z roku 2018 měl v době testu na tachometru jen 55 000 km a prodejce za něj chtěl 478 000 Kč.

Foto: Dalibor Žák

Druhá generace Renaultu Koleos je pořádně velké auto a klidně ji můžete srovnávat s Kodiaqem. Jenže když se kouknete na ceny ojetin, asi si budete říkat, proč byste si měli za Kodiaq připlácet 200 tisíc.

V inzerci je pár desítek koleosů druhé generace a nejdostupnější se dají sehnat od 400 000 Kč. V roce 2017 stála čtyřkola s automatem minimálně 900 tisíc, takže propad ceny je dost výrazný. Až na pár výjimek u dealerů mají vozy v inzerci pod kapotou diesel. Velmi málo vozidel má manuální převodovku, většina ojetin má pohon všech kol.

Koleosy mívají najeto do 100 000 km, takže to není typický fleetový služebák na padesátitisícové roční nájezdy. S rozpočtem do půl milionu můžete mít auto do pěti let stáří a nájezdem hodně pod 100 000 km, dvoulitrovým dieselem, automatem a čtyřkolkou. Odpovídající Kodiaq bude stát tak 650 až 700 000 Kč! Většina koleosů má velmi bohatou výbavu.

A jak si Koleos stojí v bazarech? Odpovídá Filip Kučera z Auto ESA. „Renault Koleos představuje ideální volbu pro náročnější zákazníky, kteří hledají prémiově působící SUV s prověřenou technikou. Tento model si nejčastěji vybírají aktivní rodiny a manažeři, již ocení kombinaci luxusu a praktičnosti. S výkonným motorem a pohonem všech kol zvládne jak každodenní dojíždění, tak víkendové výlety mimo zpevněné cesty. Ve srovnání s konkurenty, jako jsou Nissan X-Trail, Škoda Kodiaq či Hyundai Santa Fe, nabízí Koleos velmi zajímavý poměr ceny a výbavy. Zejména v oblasti komfortu a odhlučnění kabiny patří k tomu nejlepšímu ve své třídě. V Auto ESA tyto vozy procházejí důkladnou technickou kontrolou a nabízíme je s ověřenou servisní historií, což z nich dělá bezpečnou investici v segmentu prémiových ojetých SUV.“

Zlepšení, ale pořád šetření

Druhý Koleos je takový „Kodiaq od Renaultu“. Je to pořádný kus auta, ve kterém je spousta místa, mívá velmi bohatou výbavu (v testovaném voze nechyběla ani „kůže“) a zpravidla výkonné motory. Sice si všimnete šetření na mnoha místech, které bychom čekali spíše u dacie za 300 tisíc a ne u SUV za trojnásobnou cenu (v roce 2017), ale užitné vlastnosti moc kritizovat nelze.

Foto: Dalibor Žák

Zvenku Koleos vypadá o dost lépe než předchůdce a zlepšil se i uvnitř. Jen se ale nesmíte moc dívat po detailech. Některé materiály jsou mimořádně laciné a moc nevydrží.

Každopádně ohmataný volant a unavené čalounění či plasty po necelých 60 000 km vypadají, jako by někdo stočil taxík z 300 000 km. Přitom by auto mělo být české a má za sebou zatím jen dvě kontroly STK. Bohužel je tohle projev mnoha soudobých renaultů. Jejich interiéry vyžadují nadstandardní péči, aby po 100 000 km vypadaly pořád slušně. Asi vás také napadne, proč si někdo kupoval velké SUV s dvoulitrovým dieselem na necelých 10 000 km ročně.

Foto: Dalibor Žák

Vzadu je dost místa, sedačky jsou vysoko a stísněně se tu nikdo cítit nebude. Některá auta mají vyhřívání sedadel i vzadu, ovládaní je schované v prostřední opěrce.

My se dnes budeme věnovat nejrozšířenější verzi - dvoulitrovému dieselu se čtyřkolkou a variátorovým automatem CVT, který nebývá na evropském trhu v těchto autech moc obvyklý. I když to na papíře vypadá nevábně, v příměstském režimu funguje CVT slušně a díky velkému točivému momentu dieselu není potřeba motor vytáčet. Konstantní otáčky kolem 2000 za minutu nejsou tak protivné jako utrápený jekot malého benzinového motoru v 6000 otáčkách při každém rozjezdu.

Foto: Dalibor Žák

Naftový dvoulitr je dobrý motor a Koleosu sluší. S automatem CVT je ale hlučnější a nečekejte zázračnou spotřebu. Průměry kolem 8,5 l nafty na 100 km jsou úplně běžné.

Na dálnici už to taková krása není a nevýhody CVT se naplno projeví, neboť klesá účinnost, roste odpor a do auta proniká více hluku a vibrací. Nikoli zvenku, ale od pohonu. Cokoli nad 120 km/h už znamená vyšší hlučnost a hlavně mnohem vyšší spotřebu. Jezděte do 120 km/h a půjde to za nějakých 7,5 litru / 100 km. Noha na podlaze znamená spotřebu 9 až 10 litrů na 100 km. To už si můžete koupit BMW X5 s třílitrovým dieselem a pojedete za méně. Příměstský režim se snahou o plynulost se dá zvládat za 7 l /100 km, ale jestli se nechcete loudat, občas chcete někoho předjet a na dálnici se nechcete táhnout za polskou dodávkou s vlekem, smiřte se s tím, že auto bude brát víc než konkurence.

Technika je spolehlivá

Renault Koleos vám to ale vrátí v servisu, protože je to vlastně velmi spolehlivé auto s robustní technikou. Podvozky jsou bytelné (odvozené od poloterénního Nissanu X-Trail) a kromě občasného vrzání horního uložení tlumičů se tu nic nevyskytuje. U předokolek někdy předčasně vzadu hučí ložisko, ale je to spíše výjimečné. Vůz má i dobrou antikorozní ochranu a s dvoulitrovým dieselem by problémy také být neměly.

Foto: Dalibor Žák

Motor 2.0 dCi se před faceliftem ještě obešel bez AdBlue. Mechanicky je to dobrý motor a určitě mu pomáhá i to, že si veze přes sedm litrů oleje, takže náplň rychle nedegraduje v příměstském provozu. Přesto bychom olej měnili nejpozději po roce či 20 000 km.

Motor má odolný rozvodový řetěz, v této verzi před faceliftem ještě nedostal AdBlue (musí mít zásobníkový katalyzátor a příšerně vytěžuje okruh EGR, i když ten je naštěstí spolehlivý) a není známo, že by ho trápilo něco na mechanice. Určitě se na tom podílí i velká zásoba oleje v motoru, který nedegraduje rychle kvůli nedokončeným regeneracím a naředění naftou. Pozor jen na stav emisních systémů a u více ojetých kusů částicového filtru. Občas nefunguje lambda sonda a snímač tlaku paliva.

Standardní servisní interval může být až dva roky nebo 30 000 km, ale některé vozy mají už z výroby interval nastavený na rok nebo 20 000 km. Určitě se u ojetiny držte toho kratšího s ročními prohlídkami a výměnami oleje. Nezapomeňte každých 60 000 km nebo čtyři roky vyměnit palivový filtr, po pěti letech se mění chladicí kapalina a po šesti letech je nutné vyměnit pomocný řemen pohonu příslušenství.

Automatu se nebojte

Olej v automatu CVT měňte nad rámec servisního plánu po třech až čtyřech letech dle nájezdu (nejpozději po 60 000 km). Na rozdíl od jiných CVT je tato převodovka od firmy Jatco dimenzovaná na točivý moment až 380 Nm, a když funguje v amerických nissanech 200 000 mil, musí fungovat i v evropském renaultu. Jediným slabším místem může být ovládací blok s hydraulicky řízenými solenoidy, které ohrožuje hlavně degradovaný olej s částečky kovu, typický jev utrápených CVT automatů, v nichž se nemění olej.

Foto: Dalibor Žák

Renault použil variátorový automat od společnosti Jatco. Když v převodovce po čtyřech letech nebo 60 000 km vyměníte olej, problémy by s ní být neměly.

Spolehlivá je i čtyřkolka, kterou si také Renault půjčil od Nissanu. Elektromagneticky řízená mezinápravová spojka pracuje buď zcela automaticky, případně ji můžete napevno do 40 km/h spojit nebo naopak zcela rozpojit a udělat si z auta jen předokolku.

Když se díváme do servisních autodat k Renaultu Koleos, hromadou chyb a problémů se to tu nehemží, takže to asi opravdu nebude špatné auto. Palubní infotainment sice není nejbystřejší, ale ještě je tu starší verze R-Link2, která už funguje spolehlivě, jen prostě trochu pomalu.

Výhodou z pohledu kupce ojetiny může být i to, že Koleos dostal standardní podvozek bez elektronického řízení, nemá natáčecí zadní nápravu a naopak je proslulý velmi kvalitními a účinnými brzdami a dobrou antikorozní ochranou. Je to prostě něco za něco. Na někoho může působit jako velká dacia, ale vynahradí to provozní spolehlivostí a nízkou servisní náročností.

Celkové hodnocení: Ojetý Renault Koleos II 2.0 dCi 4 × 4

Nejrozšířenější verze Koleosu druhé generace má dvoulitrovým diesel, čtyřkolku a automat. Naštěstí je to i verze velmi rozumná a spolehlivá. Dynamicky to sice není žádný zázrak, spotřebu nemá také rekordně nízkou a určitě najdeme na trhu auta, která mají lepší jízdní vlastnosti či hodnotnější interiér, ale tento renault to vrací v odolné mechanice a snad bezproblémové budoucnosti. Jen se nesmíte vykašlat na pravidelnou údržbu. Když se pak podíváte na ceny ojetin a srovnáte je s konkurencí, asi rádi těch 200 000 korun proti soupeřům ušetříte a smíříte se s pár lacinými detaily.

Co máme rádi

  • Prostornost a pohodlí i vzadu
  • Mechanická spolehlivost a odolnost
  • Velmi příznivé ceny ojetin (proti konkurenci)
  • Na svou třídu konvenční a bezproblémová technika

Co nás vytáčí

  • Mnoho laciných detailů a materiálů
  • Pomalý infotainment
  • Vyšší hlučnost a spotřeba paliva
  • Omezený výběr motorizací na trhu ojetin
Provozní kapaliny a doporučené intervaly výměn 2.0 dCi 130 kW 4 × 4 AT
množstvíspecifikaceinterval výměny
motorový olej7,1 lSAE 5W-30 Renault RN07201 rok nebo 20 000 km
olej v převodovce8 lNissan NS-34 roky nebo 60 000 km
olej v rozvodovce0,7 lSAE 80W-90 API GL-54 roky nebo 60 000 km
olej v diferenciálu0,6 lSAE 80W-90 API GL-54 roky nebo 60 000 km
chladicí kapalina8 lGlaceol RX Type D (7711428---)5 let nebo 150 000 km
Načítám