Hlavní obsah

Test ojetiny: Mazda CX-3 je sice auto jen pro dva, ale může mít čtyřkolku a skvělé motory

Foto: Dalibor Žák

Malý crossover založený na Mazdě 2 jezdí slušně a nabízí se i s pohonem všech kol, což může být pro některé zákazníky klíčové. Nečekejte ale, že s ním ušetříte. A jako kompaktní rodinné auto si asi vezmete raději Mazdu 3.

Článek

Číslicí 3 v názvu modelu se nenechte zmást. Mazda CX-3 je uvnitř dost malé auto a reálně o něm asi budete uvažovat jen jako o vozu pro jednoho nebo dva. Prostor vzadu je dost mizerný i pro děti, zavazadelník je také spíše na menší nákupy a pár drobností. Technika totiž vychází z Mazdy 2, auta segmentu B.

CX-3 ale může mít výkonný benzinový dvoulitr a pohon všech kol, což mu nabízí velkou konkurenční výhodu. A protože v inzerci malou Mazdu 2 s automatem prakticky nenajdete, je tenhle crossover velmi dobrou možností, jak si pořídit kompaktní auto s automatickou převodovkou.

Mazda se nebála crossover CX-3 nabídnout v mnoha verzích. Ke všem jste mohli mít automat, dvoulitr ve verzi 110 kW mohl mít i čtyřkolku. A čtyřkolka mohla být i k oběma dieselům 1,5 l a 1,8 l. Takový výběr není u malých crossoverů a SUV vůbec obvyklý.

Proti „dvojce“ tu seženete automat snadno

Na test jsme si v Auto ESA půjčili Mazdu CX-3 s benzinovým motorem 2.0 Skyactiv-G o výkonu 110 kW, automatickou převodovkou a pohonem všech kol. Vůz z roku 2016 měl v době testu najeto 157 000 km a prodejce za něj chtěl 335 000 Kč.

Foto: Dalibor Žák

Mazda CX-3 vychází z menší Mazdy 2, ale na rozdíl od ní můžete mít výkonné dvoulitry, diesely a pohon všech kol. A dost ojetých aut má také oblíbený automat. Pro rodinu ale CX-3 není, spíše jako druhé auto do domácnosti.

V inzerci je zhruba pět desítek kusů Mazdy CX-3 s cenami od zhruba 180 000 Kč. Pár aut najdete i v soukromé inzerci, ale v rodinách Mazdy CX-3 spíše zůstávají jako druhé vozidlo. Na spodu nabídky jsou diesely 1,5 l, ale těch se rozhodně nebojte. Spíše jen mívají dost najeto, klidně přes 220 000 km.

Nejrozšířenější jsou benzinové verze, automat má asi pětina aut a koupit se dá i dost čtyřkolek, což je proti konkurenci malých crossoverů velká výhoda. Vozy s pohonem všech kol jsou ale drahé, nejdostupnější od 260 tisíc, ale spíše přes 330 000 Kč. Na auto s nízkým nájezdem do 50 000 km potřebujete pořád skoro 400 tisíc korun. Z nabídky vozů s automatem je testovaná CX-3 aktuálně nejdostupnější na českém trhu.

A jak si Mazda CX-3 stojí v bazarech? Odpovídá Filip Kučera z Auto ESA. „Mazda CX-3 představuje atraktivní kompaktní SUV, které osloví především mladé páry nebo aktivní jednotlivce hledající kombinaci městské obratnosti a stylového designu. U tohoto konkrétního vozu za cenu 335 000 Kč získáváte moderní crossover s prvotřídní výbavou a původem z České republiky. Díky pravidelnému servisu a prokázanému původu jde o bezpečnou volbu v segmentu malých SUV. Náklady na údržbu jsou přiměřené třídě vozu a díky benzinovému motoru můžete počítat s dlouhodobě spolehlivým provozem. Možnost financování již od 846 Kč měsíčně činí vůz dostupným pro širokou skupinu zájemců. Mezi hlavní konkurenty v této kategorii patří Honda HR-V, Toyota C-HR, Hyundai Kona a Volkswagen T-Roc. Všechny tyto vozy cílí na podobnou skupinu zákazníků, nicméně mazda vyniká především kvalitou zpracování a jízdními vlastnostmi.“

Chtějte jen auta se servisní historií

Osobně bych asi čtyřkolku nepotřeboval, ale kdo dojíždí denně někde ve Vrchlabí v kopcích, určitě ji těch pár měsíců v roce využije. Nám tady v nížinách ve Středočeském kraji a kolem té velké překážky při cestách na výlety, které se říká Praha, bude určitě stačit obyčejná předokolka s kvalitními pneumatikami. A kdo si rád řadí sám, Mazda 2 by mu opravdu mohla stačit.

Foto: Dalibor Žák

Mazda CX-3 jezdí slušně. Dvoulitr si s automatem rozumí, ale nečekejte zázračnou spotřebu, jaké umí dosahovat benzinové mazdy v předokolce s manuálem. Tady pojedete tak za 8 l / 100 km.

Majitelé čtyřkolky a automatu se musí připravit na to, že si u pumpy připlatí. Auto je těžší, systém pohonu má další ztráty a zatímco předokolka s manuálem jezdí s přehledem za 5 až 6 litrů na 100 km, tato verze bude jezdit tak za osm, klidně i za víc, pokud jezdíte ve městě a pak upalujete domů po dálnici.

Atmosférický dvoulitr je ale povedený motor. Má hezký zvuk, je spolehlivý a rozumí si s automatem s hydrodynamickým měničem. Přidejte k tomu příjemné řízení, solidní podvozek a máte před sebou auto, které má povedené jízdní vlastnosti a dynamiku. Když tak někdo Mazdu CX-3 pořídí třeba manželce, sám se s takovým vozem sveze slušně. A ani ho nebude mrzet ten automat. Ve městě (kde asi bude toto auto trávit nejvíce času) je to s ním paráda.

Foto: Dalibor Žák

Interiér podstatně vychází z Mazdy 2, je tu cítit i inspirace roadsterem MX-5. Ergonomie je v pořádku, potěší ovládání klasickými tlačítky a imitací systému iDrive místo dotykového displeje. Kvalita materiálů ale rozhodně není prémiová.

Foto: Dalibor Žák

S prostorem vzadu to není žádná sláva, a to ani pro děti. Nejhorší ale je, že ventilace nemá vzadu výdechy, takže se v zimě bude auto dost pařit jak vydýchaný autobus. Účinnost klimatizace a topení je také dost diskutabilní.

V prvních letech se servisy Mazdy s modelem CX-3 nenudily, ale pokud koupíte vůz s kompletní servisní historií, je šance, že všechny dětské nemoci se podařilo vyřešit v rámci záruk a také servisních a svolávacích akcí. Jestli teď bude u auta s benzinovým motorem něco zlobit, tak maximálně vadný měřič hmotnosti nasávaného vzduchu, kvůli kterému bude zhasínat motor na volnoběh, případně bude auto padat do nouzového režimu a ztratí výkon.

U vozů s většími nájezdy ale pozor na karbonové úsady v motorech. Ono to služební Mazdy 6, se kterými se nalétalo 30 000 km ročně v dálničním režimu a na palivovou kartu, tolik netrápilo. Ale městsky provozovaná auta, s nimiž se jezdí tři kilometry tady, pět támhle, pak ještě na skok za roh, a tankuje se u nejlevnější pumpy neaditivovaný benzin, budou trpět nejen na ředění oleje benzinem, ale také právě na hromadění karbonu v sání. Když se k tomu přidá ne úplně šťastně řešené odvětrání klikové skříně, bude u vozidel s nájezdem kolem 100 000 km asi už potřeba sání a ventily vyčistit. Profíci to umí za asi deset tisíc korun.

Foto: Dalibor Žák

Benzinové motory Skyactiv-G jsou skvělé. Mají hezký zvuk, umí jezdit skoro až zázračně úsporně a jsou spolehlivé, pokud se o ně staráte. Potřebují ale kvalitní palivo a delší trasy. Trvalý městský provoz za studena způsobuje ředění oleje benzinem a usazování karbonu v sání.

Mazda naštěstí nastavila servisní intervaly na rok nebo maximálně 20 000 km. Když jezdíte málo, třeba jen do 10 000 km ročně, i tak nechte olej vyměnit. Interval výměny zapalovacích svíček určitě zkraťte ze 120 000 km na polovinu. A po 60 000 km nechte vyměnit také olej v automatu a zadním diferenciálu u čtyřkolky. Původní interval Mazdy je 180 000 km, a to už je opravdu hodně. Chladicí kapalina se má prvně vyměnit po 200 000 km nebo deseti letech, pak se interval zkracuje na polovinu.

Olej v automatu měňte raději dříve

Důkladnější péče o čtyřkolku a hlavně automat bude nezbytná, pokud si auto chcete nechat dlouho a budete se chtít vyhnout mimořádným výdajům. To samé ale platí i o motoru, kterému opravdu nebude courání po krátkých trasách trvale ve studeném režimu dělat dobře. Aspoň jednou za týden vůz pořádně projeďte a vyměňte olej brzy, klidně už po 10 000 km.

Foto: Dalibor Žák

Mazda si automatické převodovky navrhuje sama. Interval výměny oleje v automatu ale zkraťte aspoň na polovinu z původních 180 000 km. A pokud ho zkrátíte ještě více, klidně na 60 000 km, určitě tím nic nezkazíte.

Hlavně chtějte jen vozy s kompletní servisní historií, ideálně českého původu. Servisní akce a svolávačky musely napravit dost dětských nemocí, a i když jsou některé věci banality, bez nichž se obejdete (případně je nějak přetrpíte, jako jsou třeba falešné poplachy přední kamery nebo přednárazového systému), některé problémy technického rázu byly vážné a hlavně drahé.

Vadný software přední kamery je jedna věc, ale samotná vadná kamera za 31 tisíc korun už je opravdu drahá „blbost“. Skřípání a bzučení z head-up displeje také vyřeší jen jeho výměna, použije se vylepšený díl za skoro 42 000 Kč. Netěsnost nádržky kapaliny do ostřikovačů je protivnost, kterou je potřeba řešit, vadný napínák pomocného řemenu (4092 Kč) sice není drahý, ale když se utrhne, může napáchat pořádné škody.

Foto: Dalibor Žák

Čtyřkolka je tu jednoduchá a spolehlivá. Nechte ale jednou za tři až čtyři roky vyměnit olej v zadním diferenciálu. Prohlédněte auto i dole, ať tu nejsou stopy nadměrného poškození od jízdy v terénu, na což není CX-3 stavěná.

Vadný software, spínač tlaku oleje nebo těleso ventilu automatické převodovky také řešila servisní akce, a to je asi jediná hrozba u jinak spolehlivého automatu. Koroze kondenzátoru klimatizace a netěsnosti vedení často stojí za nefunkční klimatizací. Objevovaly se i prasklé pružiny vpředu, a dokonce poškozená zadní náprava (kompletní nápravnice stojí 52 602 Kč a ještě tím mechanici stráví několik hodin a zaplatíte plno materiálu okolo).

Auta s historií a vyšším nájezdem už ale určitě někdy v minulosti zazlobila a výrobce to v záruce napravil. Vy si teď jen dejte pozor na celkový stav, vyhněte se autům po velkých nehodách a také prověřte stav spodku, jestli si někdo z Mazdy CX-3 neudělal pracovní off-road do lesa. Na to stavěná opravdu není. Už se na pár ojetinách ale vyskytuje i koroze, hlavně v zadní části a na pátých dveřích. Dost asi záleží na tom, jak důkladně se někdo dodatečné ochraně spodku auta věnoval a kde vůz jezdil. Je to trochu loterie.

Ačkoli se o naftových motorech Mazdy vedou vášnivé diskuse, jednotek 1.5 a 1.8 Skyactiv-D se netýkaly zlomyslnosti většího motoru 2,2 l, takže menších dieselů v Mazdě CX-3 se zas tolik nebojte. Kdo jezdí hodně nebo má přístup k levnější naftě, měly by ho zajímat. Už proto, že pověst poslední diesely nemají neprávem dobrou a můžete je koupit levně. AdBlue tu ještě nebylo, vytěžovaný okruh EGR (naštěstí si beroucí plyny už vyčištěné za drahým částicovým filtrem za 42 000 Kč) už samozřejmě ano. Levné stáří (chladič EGR s ventilem za 27 000 Kč, turbo za 32 000 Kč) tak od nich určitě očekávat nelze.

Celkové hodnocení: Ojetá Mazda CX-3 2.0 Skyactiv-G AWD AT

Kompaktní Mazda CX-3 má výhodu v možnosti čtyřkolky, silných benzinových dvoulitrech a poměrně velké nabídce aut s automatickou převodovkou. Kdo tedy nechce řadit, určitě bude mít na trhu lepší výběr než u kompaktní Mazdy 2, která se v automatu skoro nedá sehnat. Čtyřkolku vám dnes také skoro nikdo v kompaktním crossoveru nenabídne. Rodiny asi budou koukat po prostornějších autech, i Mazda 3 nabídne více místa uvnitř. Ale kdo jezdí sám nebo maximálně ve dvou a netahá s sebou neustále ledničku a nafukovacího žraloka, bude se mu tahle příjemně jezdící a spolehlivá mazda líbit.

Co máme rádi

Dobré jízdní vlastnosti

Široké možnosti kombinací pohonů a převodovek

Větší nabídka vozů s automatem

Může mít i pohon všech kol

Co nás vytáčí

Reálně je to auto maximálně pro dva

Se čtyřkolkou a automatem si u pumpy připlatíte

Některé detaily jsou hodně laciné

Klimatizace nemá výdechy vzadu

Provozní kapaliny a doporučené intervaly výměn 2.0 Skyactiv-G
množstvíspecifikacedoporučený interval výměny
Motor4,2 lSAE 0W-20 Mazda Supra-X10-15 000 km nebo 1 rok
Převodovka MT1,7 lSAE 75W-80 API GL-490 000 km nebo 6 let
Převodovka AT7,8 lMazda ATF FZ60 000 km nebo 4 roky
Zadní diferenciál0,35 lMazda Longlife Hypoid SG160 000 km nebo 4 roky
Rozvodovka0,4 lMazda Longlife Hypoid SG160 000 km nebo 4 roky
Načítám