Hlavní obsah

Test ojetiny: Kia XCeed není pouze oplastovaný hatchback. Ale raději s ním nebourejte…

Foto: Dalibor Žák

Stylové provedení Ceedu je vlastně samostatná karosářská verze vedle rozšířeného hatchbacku a kombíku. Techniku má povedenou a spolehlivou, ovšem zkuste raději tohle auto nenabourat. V druhovýrobě totiž prakticky nic není.

Článek

Rozmach crossoverů a SUV na evropském trhu způsobil, že automobilky nabízejí mnoho různých karoserií na společném technickém základu. Máme jednu platformu, pár motorů a pak miliardu různých aut s tím samým pod kapotou. Různí výrobci k tomu ale přistupují jinak a někdy se zdánlivě i podobná vozidla dost podstatně liší.

Stačí se podívat na počínání koncernu Volkswagen, který na jedné platformě vyrábí auta svých čtyř hlavních masových značek v několika kategoriích trhu od segmentu B až po D, a to včetně tradičních karoserií a právě nových crossoverů a SUV. A asi nikdo neřekne, že Golf a Kodiaq jsou stejné vozy, ačkoli prapůvod mají vlastně ve společné platformě.

Když Kia představila model XCeed založený na technice oblíbeného hatchbacku, nešlo takové auto jednoduše označit za „zvednutý oplastovaný Ceed“, protože společných prvků je tu navenek málo. Tak se pojďme podívat, jaké ty rozdíly jsou a zda by vás XCeed jako bazarovka měl zajímat.

Proti Ceedu si lehce připlatíte

Na test jsme si v Auto ESA půjčili stylový hatchback Kia XCeed s benzinovým motorem 1.4 T-GDI o výkonu 103 kW s šestistupňovou manuální převodovkou a pohonem předních kol. Hezky vybavený vůz z roku 2020 měl v době testu najeto necelých 74 000 km a prodejce za něj chtěl 420 000 Kč.

Foto: Dalibor Žák

Za styl se připlácí, proti srovnatelnému Ceedu i pár desítek tisíc korun. Ale XCeed bývá celkově vždy lépe vybavený a nemívá za sebou fleetové vysoké nájezdy.

Model Ceed je v inzerátech zastoupen hojně, ale novinka v podobě verze XCeed se zatím rozjíždí. Už ale najdete v inzerci necelých pět desítek aut. Nejdostupnější jsou od nějakých 330 000 Kč, ale většina nabídky začíná až nad 400 tisíci. Nejsou výjimkou vozy za půl milionu a víc. Nový XCeed s čtyřválcem stojí od nějakých 580 tisíc korun, ale plně naspecifikovaná auta jsou klidně za tři čtvrtě milionu.

Diesely jsou velmi vzácné, nejčastěji narazíte na benzinový motor 1.0, 1.4 nebo novější 1.5 T-GDI. Sem tam se objeví i silná šestnáctistovka s výkonem 150 kW. V inzerci už dominují automatické převodovky, které mají zhruba tři čtvrtiny nabízených aut. Většina bazarovek má poměrně nízký nájezd, přes 100 000 km ještě nemá v inzerci žádné vozidlo. Obyčejná Kia Ceed je rozšířenější a ceny srovnatelných aut jsou o pár desítek tisíc korun nižší.

A jak si Kia XCeed stojí v bazarech? Odpovídá Filip Kučera z Auto ESA. „Kia XCeed 2020 1.4 TGDI je oblíbený crossover, který kombinuje prvky hatchbacku a SUV. Patří do první generace tohoto modelu a vyznačuje se vyšší světlou výškou a sportovnějším vzhledem než klasický hatchback. Jeho motor poskytuje dostatečný výkon pro běžné ježdění i delší cesty. Na českém trhu ojetých vozů má XCeed dobrou pověst díky modernímu designu, prostornému interiéru a spolehlivému motoru. Je vyhledávaný zejména mladšími řidiči, rodinami a lidmi, kteří hledají kompromis mezi hatchbackem a SUV. Mezi přednosti tohoto modelu patří atraktivní vzhled, bohatá výbava a spolehlivost. V segmentu ojetých crossoverů konkuruje například modelům Volkswagen T-Cross, Nissan Juke nebo Peugeot 2008. Každý vůz v Auto ESA prochází důkladnou 101bodovou kontrolou, včetně diagnostiky, kontroly karoserie a podvozku. Díky tomu můžeme zákazníkům nabídnout nadstandardní záruky a jistotu kvalitního ojetého vozu.“

Nový podvozek i (skoro) celá karoserie

Ačkoli by se na první pohled mohlo zdát, že XCeed je jen obyčejný Ceed na velkých kolech s oplastovanými blatníky, tak se jedná prakticky o nové auto. Platforma a základní technika samozřejmě vychází z obyčejného Ceedu, ale jediným shodným dílem na karoserii jsou prý jen přední dveře. Všechno ostatní je úplně nové.

Foto: Dalibor Žák

XCeed není jen Ceed s plasty kolem blatníků. Krom předních dveří má úplně jinou karoserii a je trochu větší ve všech směrech. Podvozek je vyšší a auto má větší kola.

XCeed vynechal jen základní atmosférický čtyřválec, jinak si motory vzal ze Ceedu. Nejrozšířenější jsou litrové tříválce 1.0 T-GDI a čtyřválce 1.4 nebo 1.5 T-GDI. Prodalo se i pár plug-in hybridů a dieselů, vzácně se objeví i výkonná verze 1.6 T-GDI. V současnosti už v nabídce pokračují jen motory 1.0 a 1.5 T-GDI. Dnes by vás nový XCeed vyšel na minimálně 580 000 Kč s výkonnějším čtyřválcem.

XCeed má na poměry „oplastovaných“ hatchbacků poměrně vysoký podvozek, dokonce má vyšší světlost než základní verze SUV Sportage. A když má auto velká kola, tak nevypadá podivně a vlastně mu to docela sluší. Proti standardnímu hatchbacku Ceed je provedení XCeed také o 26 mm širší, o 85 mm delší (kvůli delším převisům) a i díky zvednutému podvozku o 48 mm vyšší. Rozvor zůstal stejný jako u hatchbacku na hodnotě 2650 mm. Kufr má o 31 l větší objem.

Foto: Dalibor Žák

Interiér je proti obyčejným verzím Ceedu veselejší a působí hodnotněji. Potěší příjemná staromilská ergonomie, klimatizace se pořád ovládá jednoduchými tlačítky. A přístroje jsou také stále konvenční.

Foto: Dalibor Žák

Vzadu dospělí snad fňukat moc nebudou. Spíše utrpěl kufr, ale běžným potřebám určitě stačit bude. Na stěhování si ale kupte praktičtější Ceed SW.

Foto: Dalibor Žák

Falešné zaslepené koncovky výfuku jsou příšerná móda. Čest všem autům, která svůj výfuk buď schovají úplně, nebo naopak hrdě přiznají. Tohle je ale jak nějaká laciná čínská parodie na stereo s jedním reprákem, kterých byly v 90. letech plné tržnice.

Podvozek s nezávislým zavěšením vzadu dostal zcela nové naladění včetně odlišných pružin a tlumičů. Celkově je XCeed o malinko měkčí a nebýt drncavých nízkoprofilových kol, určitě by na průměrné české okresce jezdil o něco plavněji. Slibovaný dojem vyšší úrovně komfortu a nižšího hluku u testovaného auta kazil hluk od podvozku a také vibrace od kol. Většinou stačí kola převážit, na hučící ložiska je u takto málo ojetého vozu ještě poměrně brzy.

Nijak dramaticky se ale XCeed od Ceedu neliší, a pokud nepřesednete přímo, těžko si všimnete vyvýšené pozice řidiče. Sedí se totiž i tak poměrně nízko a ergonomie je pořád velice příjemná podle evropských zvyklostí. I přes rozměrný dotykový displej palubního infotainmentu jsou tu pořád přehledná a snadno ovladatelná tlačítka hlavních funkcí včetně klimatizace. XCeed tak potěší i lidi, kteří mají raději konzervativní uspořádání interiéru.

Benzinové motory jsou dobré

Motor 1.4 T-GDI je příjemná pohonná jednotka a s výkonem 103 kW asi nic moc silnějšího nutně potřebovat nebudete. Proti tříválci nabízí přece jen plynulejší projev a o trochu lepší dynamiku, i když pocitově to zas tak velký rozdíl není. Spotřeba paliva se dá udržet do 6,5 litru na 100 km, dlouhodobý průměr v testovaném autě byl 6,2 l / 100 km. Hodně ale záleží na stylu jízdy. Kombinace město/dálnice bude znamenat klidně osmilitrový průměr.

Foto: Dalibor Žák

Benzinová čtrnáctistovka cvičí s XCeedem hezky, a když trochu myslíte na plynulost, vejdete se do 6,5 l / 100 km. Diesel tohle auto opravdu nepotřebuje. Nebojte se ani litrového tříválce 1.0 T-GDI.

S technikou jsou zatím dobré zkušenosti a můžeme asi zkopírovat to, co platí pro obyčejný Ceed. Motory se totiž podstatně nemění. Jednotka 1.4 T-GDI je celkem spolehlivá, a pokud nešidíte servis, jezdíte i mimo město a tankujete kvalitní palivo, zlobit nebude. Řetězové rozvody jsou odolné, se vstřikováním problémy nebývají.

Pár věcí se tu vyskytovat může. Chyba motoru, pokles výkonu a uložený chybový kód P0300 může být jen vadný řídicí software motoru, ale signalizuje to i nezápaly, tak pozor na poškozené svíčky, cívky a zakarbonovaný motor. To se ale děje vzácně. Prozatím to tak bývá nejčastěji důsledek přehryzaných kabelů od hlodavců. Kontrolka motoru a uložená chyba P050C je projev vadného softwaru řídicí jednotky motoru. Tohle všechno ale zatím Kia řeší v zárukách v rámci servisních opatření.

Jak na servis

Kia nastavila u benzinových verzí standardní servisní plán s výměnou oleje po roce nebo 15 000 km a doporučujeme tento interval nepřekračovat. Po dvou letech se mění brzdová kapalina a kabinový filtr, filtr sání motoru má interval výměny 60 000 km nebo čtyři roky. Zapalovací svíčky mají interval výměny 75 000 km, chladicí kapalina se mění poprvé až po 210 000 km nebo deseti letech, pak každé dva roky.

Foto: Dalibor Žák

Motor 1.4 T-GDI je spolehlivý. Potřebuje ale kvalitní servis, včas nový olej a také jízdy mimo město a pod zátěží, ať se vám nezakarbonuje. Pořád je tu ale výrazně méně rizik než u nového dieselu 1.6 CRDI, který s tím starým spolehlivým už nemá bohužel nic společného.

Při provozu v náročnějších podmínkách, pod což spadají i časté krátké trasy, doporučuje Kia zkrátit servisní interval o polovinu a zavádí intervaly pro výměny oleje v převodovce po 90 až 120 000 km podle typu převodovky. Stejně tak doporučuje častěji měnit zapalovací svíčky.

Oleje

V motoru 1.4 T-GDI je 4,2 l oleje SAE 0W-30 ACEA C2/API SN. Kia dovoluje i jiné specifikace olejů v závislosti na podmínkách, ale zas s tím moc neexperimentujte. Důležité je použít nový typ oleje vyhovující přísným normám pro zážehové motory s přeplňováním, přímým vstřikováním a částicovým filtrem, který je tu u motorů T-GDI vždy.

Foto: Dalibor Žák

Automat nikomu nezakazujeme, protože dvouspojka je tu spolehlivá. Jenže výměna spojek přijde na více než 50 tisíc korun, a to je opravdu hodně. Klasická spojka manuálu stojí vyměnit dohromady do deseti tisíc korun.

V manuální převodovce je 1,8 l oleje SAE 70W API GL-4, dvouspojkový automat D7UF1 používá stejnou specifikaci oleje (a asi dva litry náplně). Když už jsme nakousli převodovky, tak je potřeba zmínit, že dvouspojková skříň je sice mechanicky spolehlivá, ale výměna sady spojek se prodraží. Originální sada stojí přes 50 000 korun, od prvovýrobce koupíte sadu za asi 33 tisíc korun. To je více než dvojnásobek ceny spojek od konkurenčních automobilek (například na převodovku 7DSG DQ200 od koncernu VW stojí sada nových spojek necelých 16 000 Kč).

Výměna není jednoduchá, musí se správně nastavit tolerance spojek. Přes diagnostiku jde zjistit zbývající stav obložení a odhadovanou životnost, ale počítejte s průměrem kolem 150 000 km. Možnost neřadit tak znamená u vozu Kia Ceed příplatek zhruba 30 haléřů na kilometr v servisních nákladech. Komu nevadí manuál, ve výsledku ušetří. Spojka v sadě stojí do 9 000 korun, dá se sehnat i za méně. Citlivému řidiči vydrží klidně přes 200 000 km.

Ceny některých originálních náhradních dílů

Brzdový kotouč přední: 3 640 Kč

Přední brzdové destičky v sadě: 3 105 Kč

Turbodmychadlo kompletní: 107 384 Kč

Regulace turba: 15 786 Kč

Katalyzátor přední: 59 042 Kč

Katalyzátor zadní: 40 784 Kč

Přední chladič: 12 230 Kč

Přední poloosa: 30 351 Kč

Lamela spojky: 5530 Kč

Kompresor klimatizace: 32 951 Kč

Nastavovač vačky sání: 13 730 Kč

Nastavovač vačky výfuk: 10 760 Kč

Řídicí ventil CVVT sání: 4 298 Kč

Řídicí ventil CVVT výfuk: 6 059 Kč

Vysokotlaké palivové čerpadlo: 23 588 Kč

Vstřikovač: 4 919 Kč

Přední nárazník: 17 939 Kč

Přední blatník: 13 106 Kč

Přední kapota: 34 504 Kč

Čelní sklo: 14 345 Kč

Přední světlomet: 58 722 Kč

Přední dveře: 41 992 Kč

Známé závady a problémy

Mnoho drobností i větších problémů se řeší v rámci servisních akcí a záruk. Může být špatně svařený brzdový pedál, objevují se vibrace dvouspojkové převodovky (vadný software, zdegradovaný olej, ale také špatně vyměněné spojky), bývají vadné konektory přední asistenční kamery (sestava přední kamery stojí hrozivých 58 900 Kč, zatím to kryje záruka), vyskytuje se i vadná řídicí jednotka navigačního systému a občas selže řazení kvůli vadnému akčnímu členu spojky.

Foto: Dalibor Žák

Kia spoustu problémů řeší rychle během záruk a servisních akcí, například klepající a špatně upevněné zadní pružiny. Mimochodem, pamatujte na pravidelné seřizování geometrie u zadního nezávislého zavěšení.

Může být také nesprávně naprogramovaná jednotka parkovacího asistenta. Pokud se ozývá hluk ze sloupku řízení doprovázený chybou C1260, bývá vadný snímač úhlu řízení. Hluk ale může znamenat i špatná ložiska řízení. Klepání ze zadní části bývají špatně namontované pružiny. Nefunkční digitální přístrojový štít značí vadný řídicí software.

Korejci si dali celkem záležet a Kia Ceed a XCeed je od počátku velmi slušné auto. To platí i o technicky příbuzném modelu Hyundai i30. Aut jezdí mraky, máme poměrně reprezentativní vzorek ojetin, včetně opravdu vytěžovaných fleetových kusů, a žádné katastrofy se nekonají. Jistě, sem tam odejdou nějaká čidla, pár motorů si už zažilo své a některá auta musela dostat nové převodovky. Ale nejsou to systémové potíže a spíše půjdou na vrub extrémnímu vytěžování, nevhodnému provoznímu režimu a zanedbané či nekvalitní údržbě.

Ceedy a i30 také prakticky vůbec nereznou, mají celkem odolné podvozky a spíše se řeší drobnosti, pokud se něco nevychytá během záruky. Hlučné brzdy, snadno řešitelný problém, je to poslední, co by vás u ojetiny mělo trápit. Není důvod se bát ani XCeedu, který si to dobré z techniky Ceedu a i30 půjčuje. Jen opravy po nehodách budou drahé, protože v druhovýrobě toho moc není. Je pak otázkou, jakou kalkulaci vám udělá pojišťovna, aby ve výsledku havarijní pojištění nestálo stejně jak na nějakou prémiovku.

Celkové hodnocení: Ojetá Kia XCeed 1.4 T-GDI

Stylový crossover XCeed je celkem zajímavé auto, jak ze sebe nedělá teréňáka a prostě jen přináší něco trochu jiného. Design je rozhodně zajímavý a neztratí se. Škoda jen těch pár laciných detailů, jako jsou třeba falešné zakrytované koncovky výfuku. Ale to už se zabýváme opravdovými hloupostmi. Důležité je, že základní mechanika je spolehlivá a dobrá. Techniky se tedy nebojte. Stačí, když dáte autu odpovídající péči, nevykašlete se na základní údržbu a neutrápíte ho jen ve městě. Motor 1.4 T-GDI je dost dobrý na to, aby vás pěkně provezl i na dálnici a někde v kopcích. Tak mu tam občas dejte „napít“, ať se nezalepí karbonem. Svou reálnou spotřebou do 6,5 l / 100 km pak dělá z rizikového a na opravy drahého dieselu zbytečnost. Nebojte se ale ani litrového tříválce. Pokud vám stačí, nikomu ho zakazovat nebudeme.

Co máme rádi

Zajímavá stylová karoserie

Prostorný a ergonomicky příjemný interiér

Spolehlivá technika a dobré benzinové motory

Dlouhá tovární záruka

Co nás vytáčí

Rizikový diesel (AdBlue, v oleji máčené řemeny) ani nemůže mít rezervu

Na 18″ kolech na průměrné silnici zbytečně tluče a drncá

Otravné pípání jízdních „asistentů“

Bývá o pár desítek tisíc dražší než klasický Ceed

Načítám