Článek
Ano, my víme, že Optima je auto vyšší kategorie, takže místo Octavie by se nabízelo srovnání spíše se Superbem. Ale škodovky se vždycky řadí na pomezí kategorií a Octavia je velký vůz. A pokud zůstaneme u verze RS, tak mají tato dvě auta k sobě opravdu dost blízko.
U nás nemusíme o popularitě domácí značky nijak polemizovat. Octavií RS tady jezdí stovky a tisíce, v inzerátech je jich dost a s výběrem rozhodně problém mít nebudete. Jenže někdo chce rychlé a zajímavé auto s pěknou výbavou a o škodovku by si z principu ani neopřel kolo. Takže co koupit?
A právě zajímavá Kia Optima je jednou z takových možností. Bývají to opravdu pěkně vybavené vozy, což jsme si ukázali už u testu populárního dieselu 1.7 CRDI. Teď tu ale máme motorizaci, která šetřílky asi nebude zajímat vůbec. Ale jsou lidé, již spotřebu paliva neřeší a prostě se jen chtějí hezky vozit.
Lepší než Octavia RS?
Na test jsme si v Auto ESA půjčili Kiu Optima GT v karoserii kombi s motorem 2.0 T-GDI o výkonu 180 kW, automatickou převodovkou a pohonem předních kol. Prakticky plně vybavený vůz z roku 2016 měl v době testu najeto 165 000 km a prodejce za něj chtěl 340 000 Kč.
Kia Optima není v českých inzerátech příliš rozšířené auto, mohli bychom ji označit za vzácnost. Na inzertním portálu Sauto.cz je aktuálně jen 13 nabídek. Nejdostupnější kusy třetí generace s kódovým označením JF začínají u 270 000 Kč. Naprostá většina aut má pod kapotou oblíbený diesel 1.7 CRDI, vozů s motorem 2.0 T-GDI je jen pár (aktuálně jsou na prodej jen dva, včetně tohoto testovaného).
Trochu větší výběr je za hranicemi a celoevropské vyhledávače ukazují kolem 300 inzerátů. Nejdostupnější optimy třetí generace začínají lehce pod 10 000 eur. Vozů s motorem 2.0 T-GTI je ale i za hranicemi málo, jen pár desítek. Automobily s nájezdem do 70 000 km stojí kolem 25 000 eur, nejdostupnější s vyšším nájezdem jsou zhruba od 16 000 eur.
A jak si Optima stojí v bazarech? Odpovídá Filip Kučera z Auto ESA. „Kia Optima 2.0 T-GDI kombi je oblíbenou volbou pro zákazníky hledající efektivní kombinaci výkonu a praktičnosti za příznivou cenu. Často je vnímána jako cenově dostupnější alternativa k oblíbené Octavii RS, přičemž nabízí srovnatelné jízdní vlastnosti a bohatou výbavu. Díky výhodnému financování, které u nás můžete využít, se její cena stává ještě přívětivější. Mezi dalšími alternativami, které zákazníci často zvažují, jsou vozy jako Volkswagen Passat, Ford Mondeo nebo Mazda 6, jež rovněž nabízejí skvělou kombinaci výkonu, prostoru a technologií. Tyto vozy jsou oblíbené u různých skupin zákazníků, od rodin po firemní klientelu, které si cení jejich komfortu, prostornosti a efektivnosti.“
Skoro jako v bavoráku
Tahle Kia je důkazem, že se Korejci naučili auta dělat podle vkusu zákazníků trhu, na který míří. Optima se chtěla prosadit hlavně v Evropě a koncern Hyundai (do něhož spadá i značka Kia) se inspiroval zejména u německých automobilek. Zatímco vozy značky Hyundai si například v interiéru až do nedávné doby zachovávaly ryze asijský charakter, Kia se snažila tvářit více německy. Když řekneme, že Optima uvnitř vypadá jako nějaký bavorák, rozhodně to není přehánění.
Opravdu povedená ergonomie interiéru, kvalitně vyhlížející materiály a zpracování, celkem jednoduché ovládání, tlačítka pro nejdůležitější funkce a hlavně důraz na dobrou pozici řidiče za volantem a široké možnosti nastavení volantu a sedačky jsou prvky obvyklé právě pro prémiové německé značky, rozhodně ne třeba pro Peugeot. Oceňuji, že adaptivní tempomat se dá prostým přidržením tlačítka ovládání přepnout do pasivní funkce. Třeba celý koncern Volkswagen tuhle možnost odpůrcům adaptivních tempomatů, ke kterým se hrdě hlásím i já, odepřel.
Model Optima ale také potěší prostorným interiérem, vskutku velkorysou nabídkou prostoru na zadních sedadlech a velkým praktickým zavazadlovým prostorem. V testovaném autě je pak plno zajímavých detailů. Vyhřívání sedaček (i těch vzadu) a volantu člověk v zimě ocení, chlazení předních sedadel najde uplatnění v létě. Užitečný je prostor pro umístění rolety zavazadlového prostoru pod podlahou kufru.
Silný dvoulitr s přeplňováním je pak to nejlepší, co člověk v tomto modelu mohl na evropském trhu mít. Parametry 180 kW (240 koní) a 350 Nm stačí k tomu, aby se Optima v kombíku rozjela na 100 km/h za 7,6 sekundy a upalovala až 232 km/h. Hladký automat s měničem točivého momentu ale tento výkonný motor trochu krotí. Sice řadí celkem rozumně a poslouchá na pokyny pádly pod volantem, ale spíše dělá z Optimy pohodlné a rychlé GT než vyloženě sportovní auto. Pochybuji ale, že by někdo ve velkém kombíku sportovní vůz hledal. Na „blbnutí“ si koupíte spíše Hyundai i30 N a ne kombík v automatu.
S Optimou se svezete hezky, podvozek není přehnaně tvrdý a i řízení je celkem obstojné. Tohle rozhodně není špatné auto. Kdysi před lety jsme tento vůz měli v jiné redakci k dlouhodobému testu a jezdili jsme s ním moc rádi. Vlastně nás Optima GT bavila. Tehdy sice čtenáři nechápali, jak někdo může dát milion za korejské auto, ale když vezmeme v úvahu schopnosti vozu, opravdu marnivou výbavu a silný motor, nebyla to zas tak nevýhodná koupě. Navíc vozidlo bylo v reálném světě rychlejší, než výrobce udával. Změřili jsme mu na brzdě vyšší výkon, značně vyšší točivý moment a také mnohem lepší parametry zrychlení.
Pokud by měl někdo pocit, že nám kdysi automobilka dala nějak tajně upravený model, abychom z něj měli jako novináři lepší pocit, tak se mi i u tohoto bazarového auta se 165 000 km na tachometru zdálo, že jede také nějak lépe. Při odpichu z místa se sice silný motor pral s technologickými hranicemi zimních pneumatik, ale pružné zrychlení dává tušit, že byl výrobce při udávání parametrů možná až příliš opatrný.
Jediné, co se za ta léta a kilometry změnilo, byla dřívější pevnost a jistota podvozku. Nikdo ale nemůže čekat, že ojetina se sportovním podvozkem a takovým nájezdem bude ve stavu nového vozu. Předek už tak trochu povrzával a pryč byla původní preciznost. Auto sice neplavalo po silnici sem a tam, ale zavěšení bude další majitel už muset věnovat pozornost, pokud bude chtít ty precizní vlastnosti, jaké měla Kia „zamlada“.
Jediné, co se nezměnilo, byla spotřeba paliva. K udávané spotřebě 8,2 litru na 100 km se přiblížíte jen při velmi, ale velmi opatrné jízdě, kvůli které si opravdu nemusíte kupovat tuhle verzi. Kdysi jsme s novou testovačkou jezdili běžně za 10 až 11 litrů na 100 km, a pokud rádi využíváte výkon motoru, budou tohle reálné hodnoty spotřeby. Navíc tomuto motoru vždycky dělala lépe osmadevadesátka. Ale jestli chcete šetřit, tak si pravděpodobně koupíte dobrý diesel 1.7 CRDI a ne nabušený benzinový dvoulitr s turbem.
Bude spolehlivá?
Optima se dočkala zásadně přepracované jednotky řady Theta, která zrovna neproslula spolehlivostí a dlouhověkostí. Za označením G4KH je ale motor s přepracovanou hlavou a odolnějšími sedly ventilů, novými vstřikovači a novým designem vysokotlaké palivové pumpy poháněné od vačkové hřídele. Novinkou je rovněž dvoukomorové turbodmychadlo Mitsubishi TD04-19T, které má rychlejší odezvu díky přepracovanému turbínovému kolu se sníženým počtem lopatek. Turbo je rovněž vybaveno elektronickým obtokovým ventilem, který slouží k přesnějšímu řízení turba a zrychlení reakce. Plnicí tlak je až 1,2 baru. Motor má rovněž nové a snad i odolnější písty, díky nimž byl zvýšen kompresní poměr na 9,5 : 1.
Pořád jsou tu ale pevně vymezené ventilové vůle, takže je potřeba je každých 90 000 km nebo šest let kontrolovat. Zkušenosti ale ukazují, že i po vyšších nájezdech nemají udržovaná auta provozovaná na kvalitní palivo tendenci vytvářet nadměrnou vůli.
Jednotky řady Theta od koncernu Hyundai/Kia neměly moc úspěšnou kariéru hlavně v zámoří, kde se ale hromadily problémy především kvůli zanedbané údržbě, nekvalitním olejům (běžně se protočila ojniční ložiska a motory se zadřely) a obecně méně kvalitnímu benzinu. V Evropě tolik potíží hlášeno není, a pokud budete dodržovat servisní plán, používat kvalitní oleje předepsané specifikace a tankovat kvalitní benzin, měly by tyto motory už snad vydržet. Ani o řetězových rozvodech tu nekolují katastrofické historky. Všechno je to tedy zřejmě jen o údržbě.
Jak na servis
Kia má nastavený poměrně přísný servisní plán a pro výměnu oleje je zde interval jen 10 000 km nebo jeden rok. Spojte tento interval i s prohlídkou, pokud jezdíte méně. Když najedete okolo 20 000 km ročně, tak prostě jednou za půl roku měňte olej a každý druhý olejový servis nechte udělat i prohlídku vozu. V motoru je 4,8 litru oleje, Kia doporučuje olej SAE 5W-30 nebo 5W-40 plnící normu ACEA A5/B5. Lze ale použít i oleje vyhovující normám ACEA A3, API SL nebo ILSAC GF-3.
Každé dva roky se mění filtry a brzdová kapalina, zapalovací svíčky mají interval výměny 75 000 km nebo pět let (některé servisy doporučují to zkrátit na 45 000 km nebo tři roky, používají se speciální svíčky s kódem SILZKR8H9G). Chladicí kapalina se mění poprvé po 210 000 km nebo deseti letech a pak každé dva roky.
O kontrole ventilových vůlí po 90 000 km nebo šesti letech jsme se už zmínili výše. Měří se za studena a sací ventil má mít vůli 0,17 až 0,23 mm, výfukový 0,32 až 0,38 mm. V případě potřeby se mění celá hrníčková zdvihátka, což celou operaci komplikuje a prodražuje.
Pro výměnu oleje v šestistupňové automatické převodovce A6LF2 vlastní výroby (jedná se o skříň koncernu Hyundai) není stanovený interval. Doporučujeme se držet typického intervalu 60 000 km nebo čtyři roky, čímž by se nic zkazit nemělo. V převodovce je 7,8 litru oleje, obvykle při výměně ale vyteče jen zhruba pět litrů. Používá se olej specifikace SP-IV.
Drahé díly? Jak na co
O korejských autech se říká, že mají příšerně drahé náhradní díly a servisní práce. Něco na tom bude, ale je to dáno především malou nabídkou na trhu druhovýrobní produkce. Pro naprostou většinu specifických dílů karoserie musíte do značky. A to prostě není vyložené levné nikde. Když se ale podíváme na ceny běžných spotřebních věcí, které lze koupit i mimo značkové dílny, nic hrozného to není a ceny přibližně kopírují jiná podobně velká auta.
Přední brzdový kotouč tak stojí 2 200 Kč, zadní 1 500 Kč, přední destičky vyjdou na 1 300 Kč a zadní na 1 200 Kč. Přední náboj kola s ložiskem stojí 4 000 Kč, zadní ložisko 3 200 Kč. Navíc u korejských značek tyto díly obvykle vydrží docela dlouho. Přední rameno za 3 900 Kč nebo hnací hřídel za 2 400 Kč jsou dnes v této kategorii aut naprosto běžné ceny. A určitě najdete i ještě levnější díly.
Závady a problémy
I když je Optima spolehlivé a vlastně kvalitní auto, pár věcí se tady řešit muselo. V rámci svolávacích akcí musela do servisu vozidla vyrobená mezi 28. zářím 2017 a 21. květnem 2019, kdy jim nefungoval systém detekce překážky. Nerozpoznal stojící vozy. Na auta vyrobená do 13. září 2018 byla vyhlášena svolávací akce kvůli výrobní vadě motoru (únik oleje a chladiva).
Kia dost potíží řešila v rámci servisních akcí, takže pokud má za sebou auto kompletní servisní historii ve značkovém servisu, mělo by mít všechno už opravené. Vozům vyrobeným do 11. září 2019 svítila kontrolka tempomatu, udržování v pruhu a protikolizního systému. Pokud se v paměti ukázala chyba 1604 a 1606, zřejmě byly poškozené pájené spoje v jednotce přední kamery. Jiný problém zase způsoboval zcela náhodné aktivace protikolizního systému, aktualizoval se řídicí software.
Zpravidla po opravě po nehodě se vyskytovala porucha sledování mrtvého úhlu (v paměti se uloží chyby C2702 a C2703), neboť zřejmě nebyla řádně provedena kalibrace systému. Někdy ale může systému jen překážet vzadu umístěný nosič kol. Elektroniky se týká ještě jeden problém a to nefunkční bluetooth. U vozidel vyrobených mezi 6. červencem a 8. zářím 2016 to byla chyba v řídicí jednotce navigace. Obvykle se měnila celá, pokud to nevyřešila aktualizace.
Vibrace a hluk od přední nápravy zřejmě znamenají jen špatně utažené tlumiče nebo vadné uchycení dílů podvozku. To už by mělo být ale dávno opraveno, protože s tím se dlouhodobě jezdit nedá. Teď už spíše bude auto zepředu klepat prostě prostým opotřebením zavěšení a únavou silentbloků. Z mechanických věcí se řešily problémy s chlazením, kdy se měnila hadice přívodu vzduchu za vylepšený díl a aktualizoval se software motoru.
Ze známých potíží se pak už jen vyskytuje hlučný posilovač či ztráta jeho účinku. Pokud nesvítí v paměti závad žádné chybové kódy, tak zřejmě bude jen poškozená pružná spojka serva. Dá se naštěstí repasovat, i když levné to nebude (obvykle od 6 do 10 000 Kč). U automatické převodovky občas odejde teplotní čidlo a přestanou fungovat ovládací solenoidy, po vyšších nájezdech odcházejí těsnění, pružiny, spojkové disky, „brzdy“ a vada může být i v samotném měniči. Ale to se bavíme obvykle o autech s nájezdy vysoko nad 200 000 km.
I když je Optima slušné a spolehlivé auto, tak rozhodně nepodceňujte důkladnou kontrolu vozu. Domluvte si nezávislou prohlídku v servisu včetně podrobné diagnostiky a pátrejte po typických problémech. A velký pozor si dejte na potíže, jejichž řešení je obtížné a nákladné. Mechanické věci na podvozku a spotřební díly nejsou zásadní problém a klidně by si s nimi poradil i zručný domácí kutil (Optima je prostě auto jako každé jiné). Ale určitě nechcete kus, který doslova žere olej a nefunguje mu převodovka.
Celkové hodnocení: Ojetá Kia Optima 2.0 T-GDI GT
Vlastně je smutné, že není Optima na našich silnicích rozšířenější. Je to opravdu příjemné auto, s tímto silným motorem navíc i rychlé. A zdá se, že je i poměrně spolehlivé. Asi neexistuje důvod, proč se bát vozů po záruce. Jsou optimy s nájezdy hodně přes 200 000 km, které stále plně a spolehlivě fungují. Pokud budete dodržovat přísnější servisní plán a o auto se starat, mělo by vydržet.
Verze 2.0 T-GDI GT je ovšem velmi specifická a osloví jen úzký okruh zájemců. Na druhou stranu pokud chcete něco zajímavějšího a nechcete zavedené značky a modely, je tahle Kia dobrá volba. Jenom nečekejte, že je to „levný Korejec“, který bude jezdit zadarmo.