Článek
Poslední třetí generace modelu Kia Carens už je na trhu přes deset let. Dnes už tato auta jako nová jen tak neseženete, protože trh se přeorientoval na SUV. Dokonce i čtvrtá generace modelu Carens, která se v Evropě neprodává, není klasické MPV, nýbrž crossover blízký SUV.
Kia Carens III se začala v Evropě prodávat v květnu 2013 s motory 1.6 GDI, 2.0 GDI a 1.7 CRDI. Před deseti lety stál základ 400 tisíc korun, plně vybavený Carens se silnějším dieselem přišel na 545 tisíc. Za automat se připlácelo čtyřicet tisíc. Dnes podobná auta stojí od 700 tisíc.
Model Carens mohl mít i třetí řadu sedadel, za kterou se připlácelo 15 tisíc korun, ale v inzerci najdete jen pár kusů v tomto uspořádání. Pojďme se tak podívat na asi nejběžnější bazarový Carens, navíc ve velmi atraktivní specifikaci a snad s nejnižším nájezdem u nás, který se dá koupit.
S tak malým nájezdem už nejsou
Na test jsme si v Auto ESA půjčili Kiu Carens s motorem 1.6 GDI o výkonu 99 kW s šestistupňovou manuální převodovkou. Vůz z roku 2015 měl v době testu najeto zatím jen necelých 59 000 km a prodejce za něj chtěl 270 000 Kč.
V současné nabídce na webu Sauto.cz najdete jen necelé tři desítky aut, ale hledat můžete i jinde. Na zahraničních serverech najdete necelé dvě stovky vozů. Ceny u nás začínají pod 120 000 Kč, ale jsou stále k dispozici vozy za více než 320 tisíc korun. Záleží na motorizaci, výbavě, stáří a samozřejmě také nájezdu a celkovém stavu automobilu.
Velice obtížně se shání kus s automatickou převodovkou (na webu Sauto.cz je aktuálně jen jeden). Z motorizací jsou nejžádanější diesely 1.7 CRDI, benzinové verze zastupuje prakticky jen motor 1.6 GDI a na dvoulitr skoro nenarazíte. Poměrně dost kusů v inzerci má rozsáhlou komfortní výbavu včetně vyhřívaného volantu.
A jak si Kia Carens stojí v bazarech? Odpovídá Filip Kučera z Auto ESA. „Kia Carens představuje na trhu ojetin zajímavou možnost pro rodiny hledající prostorné a praktické MPV. V poslední době pozorujeme, že segment MPV vozů obecně z trhu postupně mizí, což paradoxně zvyšuje hodnotu zachovalých kusů. Když se k nám dostane Carens s nízkým nájezdem a dobře udržovaným interiérem, většinou se dlouho neohřeje. Zákazníci oceňují především prostornost, praktické uspořádání interiéru a solidní dílenské zpracování. Na rozdíl od prémiových MPV nabízí Carens rozumný poměr ceny a užitné hodnoty. Tento model si často vybírají jak mladé rodiny s dětmi, tak i aktivní senioři, kteří ocení snadné nastupování a komfortní posez. V našich autobazarech evidujeme stabilní poptávku i po konkurenčních modelech kompaktních MPV, jako jsou například Volkswagen Touran, Ford Grand C-MAX, Citroën C4 Grand Picasso či Renault Grand Scenic. Z pohledu dalšího vývoje trhu očekáváme, že zachovalé kusy budou držet svou hodnotu, především vzhledem k ubývající nabídce MPV vozů na trhu.“
Slušné a pěkně vybavené MPV
Kia Carens III vychází technicky z modelu Ceed, s nímž sdílí platformu, ale jen zvednutý Ceed to není. Carens má delší rozvor a vzadu používá jednodušší vlečenou nápravu, aby se ušetřilo místo. Uvnitř je auto velmi prostorné a kdo chce hlavně přepravní kapacitu, měl by koukat spíše právě po modelu Carens než třeba SUV Sportage.
Já nikomu Sportage nezakazuju, i když soudobý model už dnes asi těžko seženete v pěkném stavu. Ale to můžeme říci i o desetiletém modelu Carens, který často sloužil jako firemní i rodinný dříč. Stačí se podívat na inzeráty, o auta s nájezdy hodně přes 200 000 km není nouze. My tu ale máme opak. Vůz, jenž za necelých deset let najezdil jen 59 000 km.
Uvnitř tak tento Carens vypadá jako nový. Vozy Kia z této doby podstatně zlepšily kvalitu interiéru a díky „německy“ pojaté ergonomii se tu budete cítit dobře, avšak vysoké nájezdy a intenzivní používání už auto maskuje těžko. Případ tohoto vozu to ovšem není, vypadá opravdu zachovale. Fungují i všechny palubní systémy a komfortní funkce, i když zrovna k logice automatické klimatizace bych měl výhrady. Nicméně detail ve formě vyhřívaného volantu je v těchto chladných měsících moc příjemný. Byl součástí paketu Winter pro výbavu Comfort Plus za 10 tisíc, ve vrcholné výbavě Exclusive byl standardně. Komu stojí auto venku, musí tuhle věc mít!
Kdo rád řídí, asi na trhu najde lepší MPV auta pro uspokojení svých závodnických choutek, když zrovna neveze dvě děti, psa a remcající manželku. Carens je prostě klasické malé MPV, řízení je trochu tupé (tři nastavitelné režimy posilovače na tom nic moc nezmění) a otáčky milující motor 1.6 GDI mu vlastně moc nesedí, protože střední pásmo je trochu hluché. Ale čert to vem, celkově tohle auto svou funkci plní dobře. Zábava řidiče tu není priorita. Praktičnost je na jedničku, což je to hlavní.
Motor dobrý, ale hlídejte olej
Motor 1.6 GDI koncernu Hyundai/Kia má sice pár choulostivých míst, ale celkově jsou s ním dobré zkušenosti. Je potřeba myslet na to, že má přímé vstřikování paliva, takže je náchylnější na hromadění karbonu v sání a ředění oleje benzinem při trvalém provozu za studena. Kdo ale jezdí delší trasy, dopřává vozidlu včasný servis a občas prolije nádrž aditivovaným benzinem s vyšším oktanovým číslem, problémy mít nebude.
Překvapivě tu nebývá ani potřeba sahat na ventilové vůle (sání 0,17 až 0,23 mm, výfuk 0,22 až 0,28 mm), které se mají kontrolovat každých 90 000 km nebo šest let. Problémy nejsou ani s řetězovými rozvody. Ovšem jak už jsou auta starší, začíná se sem tam něco objevovat. Občas motor nestartuje nebo prostě přestane jet kvůli poruše palivového čerpadla (chyby P0087 a P0191 v paměti závad), funkci může vypovědět i snímač polohy klikové hřídele (motor škube, svítí kontrolka motoru a v paměti je chyba P0335). Někdy odejde čidlo tlaku v sání (originál 4 513 Kč) a aktuátor proměnné délky sání (originál 1 051 Kč). Starší automobily mohou mít i problém s těsností vedení vzduchu a podtlakového ovládání.
Velký pozor si ale dejte na mazání. Motor je na kvalitu a množství oleje citlivý, a protože Kia dovolovala až dvouleté intervaly s limitem 30 000 km, některé vytěžované kusy mohou mít problém. Pár vozů už se potýkalo se závadou olejového čerpadla, projevuje se hlasitým rachocením (je v kompletu s krytem rozvodového řetězu v originále za 12 638 Kč). Odnesou to vačky, ojniční ložiska a písty (ojniční ložiska v sadě tisíc korun, opravná sada pístů 10 000 Kč v druhovýrobě).
Kvalitní a brzký olejový servis je opravdu nezbytný a zanedbávání údržby je asi to jediné, co tento motor ohrožuje. V motoru je jen 3,6 l oleje (SAE 5W-30 ACEA A5/B5), tak ho měňte klidně každý rok nebo nejpozději po 10 000 km, pokud jezdíte často krátké trasy a auto také vytěžujete na dálnici. Přejíždění oleje totiž vedle nadměrného opotřebení motoru vede i k závadám proměnného časování ventilů (originál nastavovače kolem 11 000 Kč) a zanášení sání karbonem.
Pozor také na stav svíček, protože Kia dovolovala při použití určitého typu interval výměny až 150 000 km. Určitě bychom přešli na konzervativní interval výměny 60 000 km nebo čtyři roky. Vadná svíčka ohrožuje cívku a hlavně také katalyzátor, protože se nespálený benzin dostává do výfuku. Druhovýrobní katalyzátor seženete za asi 9 000 Kč. A když už jsme u paliva, vstřikovač stojí od prvovýrobce asi 2 600 Kč, vysokotlaké čerpadlo v druhovýrobě zhruba 8 500 Kč.
Při dodržování známých servisních pouček jsou ale motory 1.6 GDI dobré a spolehlivé. U více než desetiletých aut se sice sem tam objeví nějaký únik oleje, jak jednotlivá těsnění začnou stárnout, ale vše se dá řešit. Pozor také na stav spojky (druhovýrobní sada od 4 500 Kč), občas nefunguje klimatizace kvůli vadnému snímači tlaku chladicího média.
Vyzkoušejte na vozidle všechny komfortní systémy, jestli právě jede klimatizace, topí sedačky, fungují parkovací čidla a hlavně jestli jde hýbat zadními sedadly. Kia umí udělat robustní a spolehlivé auto, ale když se někdo k vozu chová „jako prase“, těžko pak čekat zázraky. Mechanismus sedaček je potřeba udržovat v čistotě a obvykle neplatí, že když s něčím nejde hnout silou, tak je potřeba použít větší sílu. Zlomte si nějakou páčku a už vidíme, jak sháníte originální díl. Třeba ale zkuste jen dětem vysvětlit, že si mají před nastoupením oklepat botičky, ať dovnitř nenatahají „kýble hnoje“.
Prozatím se zdá, že antikorozní ochrana vozů Kia z této doby je slušná. Na podvozku se vůle vyskytují až po vysokých nájezdech, ale občas praskne silentblok ramene a pak přední náprava hlasitě klepe. Poměrně často se vyskytují hlučná zadní ložiska (druhovýroba od 3 900 Kč). Kia si originální díly nechá zaplatit a drahou položkou jsou hlavně karosářské díly a třeba i čelní okno (druhovýroba za 6 500 Kč, v případě vyhřívaného okna klidně 10 000 Kč).
Celkové hodnocení: Ojetá Kia Carens 1.6 GDI
Takto málo ojetý Carens je v českých bazarech už unikát. Navíc je to od pohledu velice zachovalé auto, takže pokud potřebujete nějaké podobné MPV, určitě vám ještě dobře poslouží. Auta značky Kia umí být velice spolehlivá, ale nesmíte se vykašlat na pravidelný servis. U motoru 1.6 GDI měňte ve zkrácených intervalech olej, tankujte kvalitní palivo a projíždějte vůz i mimo město. Jelikož podobná MPV už dnes skoro nejsou, udržovaný kus za pár let zase dobře prodáte. Teď už na hodnotě moc ztrácet nebude.
Co máme rádi
- Prostorný interiér s velmi dobrou ergonomií
- Vysoká provozní spolehlivost a kvalita zpracování
- V některých autech vyloženě luxusní prvky výbavy
- Může mít i sedm sedaček
Co nás vytáčí
- Šestnáctistovka už je na hranici dostatečnosti
- Automat se v inzerci skoro nevyskytuje
- Vyšší ceny a horší dostupnost některých dílů
- Podobná rodinná auta se už nevyrábí