Hlavní obsah

Test ojetiny: Jeep Renegade má své kouzlo a vůbec to vlastně není špatný nápad. Diesel ve čtyřkolce a s automatem za málo ovšem nejezdí

Foto: Dalibor Žák

Tenhle „malý“ Jeep má blíže spíše k Mini Countryman než jiným crossoverům a SUV. Ale je dobré vědět, že styl neklade na první místo a umí fungovat jako plnohodnotné rodinné auto. Zatím ani moc nezlobí, ale aby to tak vydrželo i dál, bude chtít pečlivý servis.

Článek

V kategorii kompaktních SUV si toho můžete dnes vybrat opravdu hodně. Crossovery a SUV vystrčily klasické hatchbacky segmentu C z pozice nejprodávanějších aut v Evropě. Každá značka tak musí nějaký SUV-model nabízet, ideálně pak ještě víc takových aut sdílejících techniku, aby se ušetřily náklady za vývoj.

Jeep na to šel od lesa a půjčil si prověřenou (a dobrou) techniku od Fiatu, konkrétně z modelu 500X. Vzniklo velice zajímavé a určitě atraktivní SUV, které ale myslí i na praktičnost a schopnosti a nepodřizuje designu úplně všechno. Kdo chce něco trochu výraznějšího, určitě ho Jeep bude zajímat.

I když víme, že spousta lidí dá přednost ne tak nápadným autům a sáhne raději po koncernové konfekci (která se pak za pár let zase jednoduše prodá dalšímu majiteli), malého Jeepu bychom se nebáli. Pojďme si říci to hlavní, co vás u modelu Renegade čeká. A ukážeme si to hned na vrcholné motorizaci.

Potřebujete nutně diesel a 4 × 4?

Na test jsme si v Auto ESA půjčili Jeep Renegade s naftovým motorem 2.0 Multijet o výkonu 103 kW s pohonem všech kol a devítistupňovou automatickou převodovkou. Vůz z roku 2016 měl v době testu najeto 124 500 km a prodejce za něj chtěl 340 000 Kč.

Foto: Dalibor Žák

Renegade je zajímavá stylovka. A pokud vám jde jen o design a neplánujete jezdit do hor a bahna, asi si vystačíte s předokolkou a klidně benzinovým motorem.

Jeep Renegade už začíná být na trhu ojetin docela hojně zastoupen. V inzerátech na webu Sauto.cz je aktuálně kolem šesti desítek aut, ta nejlevnější jsou už u 250 000 Kč. V nabídce převažují benzinové motorizace, ale jen mírně. Najdete i pár novějších hybridů. Čtyřkolek je zhruba třetina, automatickou převodovku má polovina nabízených vozů.

Jen minimum aut má najeto přes 150 000 km, obvyklé jsou spíše nižší nájezdy. Na automobily s nájezdem do 50 000 km vám stačí méně než 400 000 Kč, ale záleží na motorizaci a výbavě. Na atraktivní verze s nízkým nájezdem si připravte klidně půl milionu. Aktuálně stojí nový Renegade s hybridním pohonem skoro milion.

A jak si stojí Jeep Renegade v bazarech? Odpovídá Filip Kučera z Auto ESA. „Jeep Renegade je kompaktní SUV, které kombinuje robustní design s moderními technologiemi. Tento model je oblíbený mezi řidiči, kteří hledají spolehlivé a odolné vozidlo s možností pohonu všech čtyř kol. U nás si Jeep Renegade často kupují lidé, kteří chtějí unikátní a osobitý automobil, jenž vybočuje z davu běžných SUV. Tento vůz je zvláště atraktivní pro řidiče, kteří oceňují jeho robustní konstrukci, schopnosti v terénu a celkovou spolehlivost. Díky své všestrannosti je také vhodný pro rodiny, které potřebují prostorné a bezpečné auto pro každodenní používání i víkendové výlety. V Auto ESA nabízíme i další modely kompaktních SUV, jež nabízejí podobné vlastnosti a schopnosti. Je to například Toyota RAV4, Kia Soul, Hyundai Kona, Mazda CX-30, Honda HR-V a další. Tyto modely nabízejí různé kombinace pohonu, výbavy a cen a mohou být dobrou alternativou pro ty, kteří zvažují koupi Jeepu Renegade. K rychlému a snadnému pořízení vybraného vozu poskytujeme financování na míru různým potřebám zákazníků.“

Fiat pod povrchem ničemu nevadí

Jeepu se celkem podařilo schovat techniku Fiatu 500X a obalit ji vlastním stylovým kabátem. Renegade se tak přiblížil například autům značky Mini. Ukazuje mnoho odkazů na legendární modely, v tomto případě vojenský Jeep, který se ale Jeep původně vůbec nejmenoval. Ostatně, ohledně jména Jeep panuje tolik nejasností a ani sám výrobce vlastně neví, kde se toto označení vzalo.

Foto: Dalibor Žák

Na silnici je s dieselem Jeep Renegade trochu hlučnější, ale zas se s ním nemusíte bát vyrazit mimo zpevněné cesty a do bahna. Pak čtyřkolku využijete. Přesto jezdí po asfaltu na poměry SUV docela dobře.

Jednou teorií je, že se jedná o zkomolení zkratky GP z vládního kontraktu pro vojenské auto (vyslovuje se to anglicky „dží-pí“). Jiné prameny uvádí, že jméno Jeep pochází z komiksů o Pepku Námořníkovi, neboť stejně se jmenovala jedna postavička „s nadpřirozenými schopnostmi“. Ovšem v americké armádě (a letectvu) se slovíčkem „jeep“ označovala prakticky jakákoli neprověřená nová vojenská technika a také čerství rekruti.

Foto: Dalibor Žák

Pár ovladačů a detailů připomíná příbuzný Fiat. Naštěstí s elektronikou už tolik potíží jako v minulosti nebývá. Raději ale prověřte, zda všechno funguje.

Ale k věci. Jeep Renegade používá z velké části techniku Fiatu 500X, ale to vůbec ničemu nevadí, protože samotný základ je velice robustní a dobrý. Na rozdíl od mnoha stylových crossoverů se s tímto autem počítá do terénu, má odolný podvozek a hlavně se nabízí i s pohonem všech kol, dokonce v některých verzích i se simulací redukčního převodu a uzávěrky.

Foto: Dalibor Žák

Nevypadá to, ale Renegade je prostorné auto (aspoň tedy na poměry stylových SUV). Také to ale není žádný prcek a asi bychom dokázali ukázat na lepší auta pro výhradně městský provoz.

To umožňuje jen verze s devítistupňovým automatem, kdy se elektronicky propojí obě nápravy a převodovka zařadí krátkou jedničku, kterou jinak nepoužívá (normálně se auto rozjíždí až na dvojku). V těžkém terénu jsme s Jeepem nedováděli, ale asi nikoho nepřekvapí, že na horší polní cestě auto ani neví, že jede mimo asfalt. Kdo to s terénem myslí vážně, musí si koupit verzi Trailhawk, která má ještě o 20 mm zvednutý podvozek a jeho dodatečnou ochranu.

Foto: Dalibor Žák

Devítistupňový automat má velmi krátkou jedničku a při zvolení režimu 4LOW ji napevno zařadí, a simuluje tak redukci. Čtyřkolka se pak umí napevno spojit, takže o trakci se v blátě a sněhu bát nemusíte. Budete jen omezeni vlastní odvahou a pneumatikami.

Na běžné ježdění ale standardní verze stačí, zvládne i docela hluboké bláto a louže. Vy si pak rozmyslete, jestli nutně musíte mít verzi 4 × 4, protože i obyčejná předokolka bez problému polní cestu projede. Se čtyřkolkou sice starosti zatím nejsou, ale jsou to kila a složitost navíc. U ojetiny vždycky platí, že co v autě není, nemůže se rozbít.

Foto: Dalibor Žák

V Jeepu Renegade najdete plno zajímavých detailů, které odkazují na legendární vojenské auto ze 40. let minulého století. Designéři se očividně vyřádili.

I přes stylovou povahu je Jeep stále docela praktický, takže Renegade je poměrně prostorný (nad hlavou má i větší řidič spoustu prostoru pro velmi extravagantní účesy), vzadu je dost místa a zavazadlový prostor s dvojitou podlahou má ucházející objem. Horší je to ale s výhledem z auta, hlavně na rohy karoserie a šikmo doprava před spolujezdce. Bez parkovacího asistenta se člověk neobejde, couvací kamera by pak byla užitečným pomocníkem.

Naftový dvoulitr je samozřejmě důstojný pohon pro poměrně velké SUV s hmotností okolo 1 800 kg. Devítistupňový automat je tady vlastně trochu zbytečný, autu s velkým točivým momentem by s přehledem stačilo šest rychlostí. Na dálnici stejně udržuje převodovka celkem vysoké provozní otáčky a spotřeba nafty není zázračná. Počítejte tak se 7,5 l / 100 km při běžné jízdě, pod sedm se musíte už trochu snažit. Zamrzí trochu hlučnější projev motoru, občasné zazmatkování automatu a váhání při rozjezdech s aktivovaným stop-startem. Ten se dá ale naštěstí vypnout a zůstane vypnutý trvale, stejně jako protivné jízdní asistenty, třeba udržování v pruhu.

S pečlivým servisem fungovat bude

S technikou tu velké problémy nejsou, a když začneme u motoru, tak naftový dvoulitr Multijet II se povedl. Stačí včas měnit olej, neprošvihnout interval výměny rozvodů a netrápit auto jen ve městě. Svítící kontrolka motoru je obvykle jen softwarová chyba, chyby v paměti závad P24D0 a P24D1 značí vadný snímač množství částic v DPF, chyba P0130 pak ukazuje na vadnou přední sondu lambda. Pokud se rozsvítí chyba motoru a auto zároveň spadne do nouzového režimu, tak když se v paměti uloží chyba P0521, bude to vadný spínač tlaku oleje. Mechanicky se jedná o dobrý motor prověřený v mnoha jiných modelech.

Foto: Dalibor Žák

Pokud ho využijete a jezdíte hodně, tak s dvoulitrovým dieselem rozhodně chybu neuděláte. Je to dobrý a spolehlivý motor.

Devítistupňový automat dodávaný ke čtyřkolkám (vyvinutý u ZF, ale vyráběný s drobnými úpravami i u Chrysleru) také spíše jen vykazuje softwarové chyby. Vadný software způsobuje škubání převodovky, svítící kontrolku převodovky a pohonu 4 × 4, a dokonce i vypadávání do neutrálu za jízdy, což řešila i svolávací akce.

Jak na servis

Jeep má sice variabilní servisní plán s maximálním nájezdem až dva roky na jeden olej, ale doporučuje se držet plánu s limitem jeden rok nebo 20 000 km pro prohlídku a výměnu oleje. Každé dva roky se má měnit vzduchový i kabinový filtr a brzdová kapalina. Palivový filtr má interval výměny 60 000 km nebo tři roky, rozvodový řemen a řemen pohonu příslušenství se mění po 120 000 km nebo šesti letech. Olej a filtr automatické převodovky se má měnit až po 240 000 km, ale doporučuje se zkrátit interval výměny oleje na 60 000 km. Spolu s olejem v převodovce vyměňte i olej v zadním diferenciálu, pomůžete tím mezinápravové spojce.

Z mechanických věcí se přesto můžou objevit vadné hnací hřídele, projevují se boucháním při zrychlování nebo zpomalování. S cenou kolem 12 000 Kč za kus není jejich výměna zrovna z laciného kraje. Špatné řazení a hluk z převodovky ovšem může být také mechanická závada pohonu (po nehodě, nekvalitní opravě nebo prostě únavou po vysokém nájezdu a ignorování servisu). Z USA k nám dorazilo několik katastrofických historek o tomto automatu, zejména právě z terénních čtyřkolek. V Evropě se asi s auty jezdí trochu citlivěji, protože evropského trhu se hromadné potíže netýkají. Ale zcela vyloučit fatální závady automatu nemůžeme.

Jaké oleje se používají?

V naftovém motoru 2.0 Multijet je 4,3 l oleje vyhovujícího specifikaci SAE 0W-30 a normě FIAT 9.55535-DS1, alternativně ACEA C2. V automatické převodovce je šest litrů oleje, používá se kapalina FIAT 9.55550-AV5, alternativně ZF-Lifeguard 8 nebo 9. Při výměně ale z převodovky obvykle vyteče jen 2,5 l oleje, takže i proto je lepší olej v automatu měnit výrazně dříve, než co uvádí servisní plán. V manuální šestistupňové převodovce je 4,8 l oleje SAE 75W normy FIAT 9.55550-MZ6, výměnou náplně po 120 000 km rozhodně nic nezkazíte.

Volba motoru pro Jeep Renegade je na zvážení každého. Kdo jezdí málo a krátké trasy, klidně by se mohl spokojit s atmosférickou šestnáctistovkou z dílny Chrysleru. Je to jednoduchý a spolehlivý motor s nepřímým vstřikováním, který nemá vyloženě slabé stránky, když vám tedy nevadí trochu mdlá dynamika a vyšší spotřeba kolem 8 l / 100 km. V předokolce s manuálem ale na příměstský provoz stačí a do budoucna to bude asi nejméně riziková jednotka, pokud ji tedy neutrápíte ignorováním servisních nezbytností (olej, svíčky a podobně).

Foto: Dalibor Žák

Pozor na stav spodku. Povrchová koroze je někdy už docela dost rozlezlá i u mladých a málo jetých aut. U čtyřkolek myslete také na olej v diferenciálu, měňte ho nejpozději každých 60 000 km nebo tři roky.

Hojně rozšířený je motor 1.4 T-Jet, případně i ve výkonnější verzi s rozvodem Multiair. Je to už ale servisně náročnější jednotka, především pak potřebuje opravdu špičkový olej (který je lepší měnit dříve nad rámec stanovené údržby, klidně po 10 000 km). Systém ovládání ventilů Multiair je totiž na stav a množství oleje velmi citlivý. Výhodou tohoto přeplňovaného benzinového motoru je, že má ještě nepřímé vstřikování, takže netrpí na ředění oleje benzinem a karbonování.

Menší diesel 1.6 Multijet je také dobrá volba, ale můžete ho mít jen v předokolce s manuálem. Až od roku 2018 po faceliftu dorazila dvouspojková převodovka jako alternativa. Diesely nemají vážné problémy, když se s nimi jezdí „správně“, tedy spíše mimo město a delší trasy. Pokud už se něco děje, často je to jen vadné čidlo nebo nějaký softwarový problém. Kdo nešidí základní údržbu, nebude mít s naftovými motory potíže. Emisní systémy obvykle fungují daleko za 200 000 km. Verze před zavedením AdBlue budou vždy žádanější a o něco méně rizikové.

Závady a problémy

Pískání brzd - u vozidel vyrobených do 26. 2. 2015 byly vadné přední destičky, vzpěry odpružení a držáky brzdového třmenu

Koroze ve spínači bezpečnostních pásů - zkrat, rozličné chyby v řídicí jednotce, nejdou některé komfortní funkce, svítí kontrolky

Vadný software řídicí jednotky karoserie - způsobuje rozličné chyby (světla, zámky, kliky dveří…)

Vadné spínače elektrického ovládání oken a zrcátek

Vadný ovládací panel automatické klimatizace

Nefunkční vyhřívání sedadel po aktivaci systému stop-start - obvykle vadný software jednotky motoru

Nejde posilovač řízení - vadný software jednotky servořízení

Vibrace, křivý volant, tah doleva nebo doprava – rozhozená geometrie, nevyvážená kola, poškozené či nadměrně sjeté pneumatiky, pneumatiky nesprávného rozměru (pozor, může to být i důsledek špatně opravené nehody nebo velkého poškození podvozku po neopatrné jízdě v terénu)

Ačkoli ojeté Jeepy Renegade zatím vypadají slušně (nejsou tak staré a nemívají najeto „bambilion“), začíná se ve velkém vyskytovat koroze podvozkových dílů. Některá auta jsou však pořád pěkná, takže vybírejte. Asi jen záleží na způsobu používání a kde se s vozem parkuje. Nicméně určitě Jeep dobře prověřte i dole, hledejte stopy poškození od neopatrné jízdy v terénu. Dobrý prodejce vám auto zvedne.

Velké vůle v zavěšení se týkají spíše automobilů s vyššími nájezdy. Přední spodní ramena se silentbloky za 6 800 Kč nejsou zrovna zadarmo, táhla stabilizátoru pořídíte v druhovýrobě za pět stovek kus. Občas klepe i celý podmotorový rám. Zajímavé je, že předokolky převzaly bytelnější zavěšení čtyřkolek, samozřejmě bez zadního diferenciálu. Se zadní nápravou, až na povrchovou korozi, potíže nebývají.

Také si dejte pozor na nadměrné vady karoserie, i když ceny dílů v druhovýrobě nejsou nijak brutální. Plechovou kapotu v druhovýrobě koupíte za 4 200 Kč, hliníkovou za 13 tisíc. Přední blatník stojí v druhovýrobě 3 400 Kč, plastová nadkolí kolem dvou tisíc za jedno. Čelní sklo pro vozy s přední kamerou pak přijde na asi deset tisíc, hlavní světlomet na 5 200 Kč, boční zrcátko na 4 700 Kč. Ale nezapomeňte, že díly se také musí kvalitně lakovat, což jsou další tisíce navíc. Prověřte určitě veškerou elektroniku a komfortní funkce, protože nebude levné a jednoduché to opravit.

Celkové hodnocení: Ojetý Jeep Renegade 2.0 Multijet 4 × 4 AT

Jeep Renegade sice není dokonalé auto, ale určitě má své kouzlo a naprosto chápeme, že se někomu líbí a mnoho drobností mu odpustí. Není to ale špatná ojetina. Motory má vcelku spolehlivé, a pokud koupíte slušný kus v dobrém stavu, měl by vám ještě dlouho spolehlivě sloužit. Nelze ukázat na jednoznačně nejlepší motorizaci, protože bude záležet hlavně na vašich preferencích. Od dieselu s automatem a čtyřkolkou ale nečekejte zázračnou spotřebu. Pokud ale jezdíte hodně a často plně naložení, asi vám bude tato verze vyhovovat nejvíc. Také lze předpokládat, že po letech se diesel v SUV zase dobře prodá.

Co máme rádi

Renegade je sice stylové, ale pořád velmi schopné a praktické SUV

Silný a spolehlivý diesel

Široká nabídka motorů, převodovek a kombinací pohonů

Většina ojetin má moc pěknou výbavu

Co nás vytáčí

Horší výhled z auta

Celkově horší odhlučnění

Některé velmi laciné materiály a diskutabilní zpracování detailů

Chybějící servisní historie některých dovozů

Související témata:
Jeep Renegade
Načítám