Hlavní obsah

Test ojetiny: Fiat Panda III je jedno z nejlepších malých aut a pod kapotou má zázrak. Pověrám o italských vozech nevěřte

Foto: Dalibor Žák

S délkou jen necelých 3,7 metru, hmotností necelé tuny a spotřebou kolem 5 l/100 km je tohle auto jako dělané do města. Ale Panda najde uplatnění i jinde. Slibuje nízké provozní náklady, vysokou provozní spolehlivost a také si dobře drží hodnotu.

Článek

Panda byla vždycky velice oblíbené auto, ale jakmile přišla na trh Škoda Citigo, čeští šetřílkové logicky šli pro malé auto ke Škodovce. Kus koláče si utrhla také Dacia u Loganu a Sandera. A to je pro zájemce o ojeté malé auto v rozpočtu okolo 150 000 Kč špatná zpráva. Tedy ne snad, že by Citigo či Sandero byly špatnými auty, ale Panda je přece jen zajímavější.

Vzhledem k vnějším rozměrům je tohle italské auto překvapivě prostorné a velmi dobře využívá malý půdorys, na kterém je postavené. Odveze čtyři lidi (za pětimístnou verzi se připlácelo) i s věcmi a v peněžence moc velký vítr neudělá.

A než začnete psát něco o tom, že tohle auto je pojízdná rakev, tak bychom jen rádi připomněli, že podle standardů Euro NCAP v roce 2011 dostala Panda čtyři hvězdičky za ochranu posádky. Těch nula hvězdiček z roku 2020 má jen proto, že nekecá řidiči do řízení, netahá ho za volant a nevydává pořád nějaké otravné pípavé zvuky. Tohle je normální bezpečné moderní auto.

Velmi dobře si drží cenu

Na test jsme si půjčili Fiat Panda třetí generace s atmosférickým čtyřválcem 1,2 l o výkonu 51 kW a s pětistupňovou manuální převodovkou. Vůz z roku 2014 měl v době testu najeto 144 000 km a prodejce za něj chtěl 140 000 Kč.

Foto: Dalibor Žák

Fiatů Panda třetí generace v bazarech moc není a je to rozhodně škoda, protože se jedná o jedno z nejuniverzálnějších malých aut. Proti pověrám o italských autech je velmi spolehlivé.

Pandy třetí generace rozhodně nejsou přehnaně levné, a i když to bylo svého času auto za méně než 250 000 Kč, jen výjimečně dnes seženete nějakou, která se prodává za méně než 120 000 Kč. Běžná nabídka začíná u 160 000 Kč, takže testované auto za 140 tisíc patří mezi nejdostupnější u nás, zejména pak v síti velkých bazarů.

Pandami inzeráty zrovna nepřetékají. Zaprvé si je lidé drží, protože prodávat tohle skvělé auto nikdo nechce. A zadruhé jich je prostě méně. Z těch zhruba čtyř desítek vozů na prodej je jen pár čtyřkolek (méně jetý kus bude stát klidně 230 tisíc), s automatem tohle auto není. Nejrozšířenější jsou právě dvanáctistovky, ale na pěkně vybavená auta s nižším nájezdem si připravte minimálně dvě stě tisíc korun.

A jak si Panda stojí v bazarech? Odpovídá Filip Kučera z Auto ESA. „Fiat Panda je skvělý městský vůz, který ocení jak mladí řidiči, tak rodiny třeba jako druhé auto. Díky svojí velikosti je ideální pro městský provoz, je snadno ovladatelný a parkování s ním není problém. Pokud jde o konkurenci, zákazníci Pandu často porovnávají s vozy, jako je Škoda Citigo, Volkswagen Up! nebo Hyundai i10. Tyto vozy nabízejí podobné výhody, jako je kompaktní velikost, dobré jízdní vlastnosti a atraktivní cena. Nicméně Fiat Panda se může pochlubit neotřelým designem. Jako jediný z uvedených modelů se vyrábí také s pohonem všech kol. Verzí 4 × 4 na trhu však není mnoho a to znamená, že bývají dražší než vozy s pohonem dvou kol. Ojetou Pandu s pohonem všech kol doporučuji pečlivě vybírat a prověřovat, protože cena opravy pohonu 4 × 4 může být v poměru k ceně vozu vyšší.“

Vejde se všude a nezabírá místo

Vy víte, že mám tato malá auta v oblibě. Na dojíždění do města jsou naprosto skvělá, všude se vejdou a zaparkujete kdekoli u popelnic nebo mezi stromy, zkrátka na místech, kam se nikdo s moderním SUV se šířkou 2,2 metru včetně zrcátek už neodváží. Díky vyvýšené pozici za volantem je z Pandy dobře vidět a máte přehled o tom, co se děje.

Foto: Dalibor Žák

S délkou 3,7 metru a šířkou 1,6 metru je Panda malé auto, takže se vejde všude a nebudete mít problém s parkováním. Také s přehledem prokličkujete na úzkých silnicích.

Její malé rozměry (šířka jen 1 640 mm) pak oceníte, když proti vám jede prostředkem silnice třetí třídy maminka v obrovském SUV a bojí se s tím gigantickým mastodontem najet kousek (metr a půl) ke krajnici. Se Superbem byste už neprojeli, ale tuhle Pandu hodíte jedním kolem na trávu, chytnete pevně volant, zahučíte si cosi pod vousy a jedete dál.

Začínám mít vůči těmto neřidičům ve dvoutunových obrovských stodolách averzi. Jenže lidé za to nemohou. Masmédia jim vymyla mozek tím, že prý jsou malá auta nebezpečná a všudypřítomné reklamy jim nalily do hlav, že potřebují obrovské SUV, aby s ním vozili 5 km děti do školy (ideálně kdyby s tím autem mohli vjet až do třídy k lavici, aby si náhodou jejich rozmazlení caparti neschopní dojít ráno na autobus neochodili botičky).

Foto: Dalibor Žák

I když je Panda malé auto, tak uvnitř je překvapivě prostorná. A ani s komfortem to není tak strašné. Na rozvoz dětí po městě opravdu nepotřebujete gigantické šestimetrové SUV. Tohle auto vám stačí.

A přitom by jim na tuhle činnost skvěle stačil Fiat Panda. Dvanáctistovka není tak slabý motor, jak by napovídaly tabulkové parametry. Auto je totiž dobře zpřevodované a hlavně malý motor netahá tunu a půl železa, ale jen asi 950 kg. Díky spíše spodové charakteristice čtyřválce s osmi ventily pak není problém jezdit všude na čtyřku a pětku, motor se sbírá i od nízkých otáček. A když pak zjistíte, že i při příměstském provozu bere tahle Panda jen zhruba 5 l na 100 km (mimo město a dálnice se dá jezdit i za 4,5 litru), máte jasného favorita na denní službu a krátké trasy po městě.

I když si na místech všimnete laciného pojetí některých detailů, není to s tou kvalitou zas tak špatné, jak se o italských autech říká. Občas sem tam něco zadrnčí a takovou tradicí italských vozů je, že vždycky v pátých dveřích chrastí nějaký uvolněný šroubek. Ale elektrika funguje, klimatizace klimatizuje, světla svítí a stěrače stírají. Jede to dopředu, couvá to. Potřebujete opravdu něco víc na těch pár kilometrů ráno a odpoledne?

Foto: Dalibor Žák

Dospělí si sednou i dozadu a zas tak moc tady trpět nebudou. Jen počítejte s tím, že auto plně naložené čtveřicí dobře živených chlapů už bude mít s kopci trochu problém. Mimochodem, standardně je Panda jen čtyřmístná.

Já vím, že na rodinné výlety a dálniční etapy tohle moc není, ale jako druhý vůz do rodiny poslouží Fiat Panda skvěle. Opravdu se divím, proč tahle naprosto skvělá auta nejsou v každé rodině.

Fiat Panda je zkrátka jen takový čtyřkolový skútr, na němž nezmoknete a u kterého vám na tramvajových kolejích nepodklouzne přední kolo. Prostě nic, co si vyfotíte na „instáč“. Jen mě mrzí, že se Panda III nedělala s automatem. Klidně by tady člověk přežil i nějaké CVT. Pak by byla ve městě opravdu bezkonkurenční. Dokonce i malý Fiat 500 se prodával aspoň s robotickou převodovkou.

Ale to, že je Panda skvělé auto, vy určitě víte. Vás teď už jen zajímá, jak je na tom se spolehlivostí, na co si musíte dát pozor a jak se o ni máte starat. Tak se na to pojďme podívat.

Čtyřválcový nezmar, ale olej měňte brzy

Čtyřválcová osmiventilová dvanáctistovka od Fiatu je malý zázrak. I když tenhle motor konstrukčně spadá někam do osmdesátých let, dokázal dokonce prolézt emisní normou Euro 6d-TEMP a v Pandě vydržel až do října 2020. I přes skromné parametry 51 kW a 102 Nm je to překvapivě živý motor i v emisně uškrcených verzích. Pocitově lépe jede verze Euro 6 vyráběná do června 2018, také má o něco menší spotřebu.

Foto: Dalibor Žák

Tohle je jeden z nejlepších a hlavně nejspolehlivějších motorů v ojetinách, který je dnes k mání. Jako každý italský motor ale chce pečlivý olejový servis, hlídat rozvodový řemen a včas měnit svíčky a další věci. Běžnou údržbu ale zvládnete i svépomocí.

Jedná se o prakticky nezničitelný motor a je mrzuté, že Fiat dovolil až dvouleté a třicetitisícové intervaly na olej. Malá náplň o objemu pouze 2,8 l doslova volá po tom, abyste ji měnili každých 10 000 km nebo maximálně po roce, pokud jezdíte málo. U vozidel s číslem VIN do 3C64826 je dovolený olej 5W-40 plnící normu Fiat 9.55535-S2 nebo API/ACEA SM/C3. Vozidla s VIN 3C64827 a dál mají už používat olej 0W-20 vyhovující normě Fiat 9.55535-DM1 anebo ACEA C5.

Zapalovací svíčky (běžné 120 Kč za kus, vozy na LPG 430 Kč za kus) se mění po dvou letech nebo 30 000 km. Pro rozvodový řemen (sada s vodní pumpou 1 200 až 3 400 Kč a tři hodiny práce) a řemen pohonu příslušenství (sada 800 až 1 800 Kč včetně kladky) je interval výměny 120 000 km nebo pět let. Někde se uvádí 105 000 km, ale naše Autodata ukazují interval 120 000 km. Takovou porci ale za pět let stejně moc lidí s Pandou nenajede.

Foto: Dalibor Žák

Hlodavci a jiná havěť si rádi pochutnají na tepelné izolaci, ze které si dělají kolem teplého motoru domeček. Pozor tak na stav kabelů. To, že Pandě začne hrát všemi barvami přístrojová deska, nemusí být projev typický pro italské auto, ale jen kunou překousaný kabel.

Každých 60 000 km nebo čtyři roky by se měly kontrolovat ventilové vůle, ale obvykle se to hlídá jen poslechem a řešit se to musí pouze u vozů provozovaných na LPG. Každopádně s nájezdy přes 100 000 km už to raději nechte přeměřit. Sací ventil má mít vůli za studena 0,25 až 0,35 mm, výfukový 0,35 až 0,45 mm. Vůle se vymezuje jen podložkami.

Zlobí na tomhle motoru něco? Pokud není utrápen ignorováním olejového servisu, tak občas jen zazlobí zapalování, ale často pouze vinou neměněných svíček. Zapalovací jednotka cívek pro čtyřválec stojí zhruba 2 600 Kč. Občas je také potřeba vyměnit čidlo polohy vačkové hřídele (asi 1000 Kč). Pozor si dejte na úniky oleje z různých těsnění a hlavně chladicí kapaliny kolem termostatu (430-750 Kč) nebo prasklým chladičem (1000 až 4 600 Kč). Velkou vzácností nejsou ani prasklé výfukové svody, zde v celku s katalyzátorem. Celá „bandaska“ stojí 7 400 až 9 800 Kč a většinou se její vada pozná podle smradu špatně spáleného benzinu a současně charakteristického dunění motoru.

Chce to jen běžnou údržbu a hlídat detaily

U více ojetých kusů občas drhne řazení, pomůže vyměnit olej v převodovce. Je v ní jen 1,65 l oleje, používá se mazivo 75W plnící normu Fiat 9.55550-MX3. Pandy mívají také unavenou malou spojku z městského provozu, spojková sada stojí 1 500 až 2 800 Kč. Více trpí spojka u čtyřkolek a vozů, se kterými se tahají těžké vleky.

Foto: Dalibor Žák

Zvažte preventivní výměnu oleje v převodovce, hlídejte stav brzd a podvozku a dejte na auto kvalitní pneumatiky. Pak bude Panda jezdit dobře a bezpečně. Udržovaná auta ani nemají tendenci rezavět.

Podvozky Pandy jsou celkem robustní, ale časem se ozvou ložiska (zadní 1000 Kč). Prověřte dobře přední nápravu a pozor na nadměrnou korozi dílů zavěšení. Menší povrchová sice vadit nemusí, ale některé vozy už jsou na tom hodně špatně. Záleží prostě na tom, kde se s automobilem jezdilo, kde parkoval a podobně. Jsou auta, jež po 50 000 km vypadají zespodu špatně a jiná mají po 150 000 km spodek čistý jak za novoty. Někteří majitelé si také stěžují na životnost předních brzd (kotouč 600 až 1 200 Kč, sada destiček do 1 200 Kč).

Elektronická výstroj u Pandy moc problematická není a vlastně jediným známým problémem jsou uvolněné kabely od baterie či jejich koroze. Vozidla s VIN do 3507759 mívají chybu v řídicí jednotce, kdy nefunguje dálkové odemykání pátých dveří. Drnčení a klepání z přístrojové desky se řeší vyplněním prostoru vodicích kolíků přístrojovky dodatečnou izolací a rovněž je dobré při tom ovinout konektor kabelového svazku airbagu plstěným pruhem, aby to tam nedrnčelo.

Pokud má Panda vzadu nebo v kufru mokro (ojetiny často smrdí plísní z vlhkosti), může to být kvůli prasklé hadici zadního ostřikovače. Je na to opravárenská sada (díl číslo 51922436). Auta s klimatizací mohou mít prasklý chladič klimatizace, naopak vozy bez klimatizace zase mívaly špatně napnutý řemen alternátoru.

Celkové hodnocení: Ojetý Fiat Panda III 1.2 8V

Fiat Panda třetí generace je vážně skvělé malé auto. Ačkoli může skromným motoristům plně vyhovovat jako jediný dopravní prostředek do domácnosti, široké uplatnění najde jako druhé auto v rodině na krátké trasy a ve městě. Komu tak kapacitou nestačí stylový a technicky rovněž jednoduchý a spolehlivý Fiat 500, najde v téhle Pandě praktičtější alternativu.

Atmosférická dvanáctistovka je pak spolehlivý a úsporný motor, který potřebuje jen pravidelný servis a včas nový olej. Vlastně nás může dost mrzet, že takto jednoduchá, levná a malá auta z trhu kvůli tlakům na tabulkové emise mizí. Je velká škoda, že Panda třetí generace není na trhu ojetin zastoupena tak hojně, což zhoršuje výběr a zvyšuje ceny. Ale pokud ji už máte a staráte se o ni, jednou ji zase dobře prodáte.

Načítám