Článek
Většina moderních SUV a crossoverů se snaží být stylová. Výsledkem bohužel je, že automobilky chrlí na trh uniformní modely bez charakteru s přeplácaným designem. V době, kdy jsou všichni posedlí snižováním spotřeby a emisí, je pak móda SUV opravdu zarážející. Auta jsou zbytečně velká a žerou víc než klasický příbuzný s nižší stavbou, nižší hmotností a na menších pneumatikách.
Je to pokrytecké. Ale lidé to chtějí a kupují. Jezdí v nebezpečných, hnusných, oteklých krabicích s horšími jízdními vlastnostmi a stojí je to více peněz. Dobře jim tak. Když to dělají dobrovolně, je to jejich věc. Přesto i v této třídě crossoverů se sem tam objeví opravdu zajímavé auto, které je navíc schopné mimo asfalt, a ještě ke všemu se dá koupit za slušné peníze a ani jeho provoz nestojí moc.
Fiat 500X je jedním takovým autem. Jeho geny sahají až k americkým jeepům a díky tomu se nebojí terénu. A určitě spoustu lidí osloví i jeho celkem roztomilý design, který ale nezabil veškerou praktičnost a použitelnost. Takže jaký je Fiat 500X jako ojetina?
Slušné jsou do 300 tisíc Kč
Na test jsme si v Auto ESA půjčili Fiat 500X s motorem 1.4 MultiAir o výkonu 103 kW, šestistupňovou manuální převodovkou a pohonem předních kol. Vůz z roku 2017 měl v době testu najeto 53 500 km a prodejce za něj chtěl 270 000 Kč.
V inzerci aktuálně najdete kolem pěti desítek Fiatů 500X a nejdostupnější se dají sehnat od asi 220 000 Kč. Tři sta tisíc korun vám stačí na auto s přeplňovanou čtrnáctistovkou a nájezdem do 50 000 km. Za výkonnější motory, automatické převodovky a pohon všech kol si ale už připlatíte. Stejně tak za mladá auta s nízkým nájezdem.
Naprostá většina ojetých 500X v inzerci má najeto do 100 000 km. Z motorizací dominují benzinové verze, pohon předních kol a manuální převodovky. Čtyřkolky jsme v inzerci bazarů našli jen tři.
A jak si Fiat 500X stojí v bazarech? Odpovídá Filip Kučera z Auto ESA. „Testovaný Fiat 500X je perfektním příkladem toho, jak může vypadat ideální městský crossover. Kombinuje praktičnost SUV s elegancí typickou pro značku Fiat. Nejčastěji tento model vyhledávají mladé rodiny a aktivní jednotlivci, kteří ocení jak vyšší posez a snadné nastupování, tak i výkonný motor. V segmentu malých SUV konkuruje modelům jako Renault Captur, Peugeot 2008 nebo Volkswagen T-Roc, ale vyniká osobitým retro-moderním designem a komfortním podvozkem. Pro mnoho zákazníků je právě design rozhodujícím faktorem při výběru. Ve srovnání s konkurencí nabízí Fiat 500X lepší poměr ceny a výbavy. Díky bohaté výbavě je ideální volbou pro každodenní městský provoz i víkendové výlety. V Auto ESA tento vůz nabízíme s kompletní servisní historií a garancí původu.“
Převlečený jeep
Fiat 500X je blízkým příbuzným Jeepu Renegade, sdílí s ním platformu FCA SW 4 × 4. V nabídce Fiatu je to nástupce modelu Sedici, který zase sdílel celky se Suzuki SX4, i když 500X šlo spíše cestou crossoveru, a kdo potřebuje hodně prostoru, má v nabídce italské značky Fiat 500L.
Zajímavostí je, že platforma původně určená pro Jeep byla opravdu dimenzována na použití v těžkém terénu, takže 500X má nejen velice tuhou karoserii, ale i velmi bytelný podvozek, a to dokonce u verzí s pohonem předních kol. Čtyřkolka v Evropě skončila v srpnu 2019. Tady se opravdu nešetřilo. S Fiatem 500X se tak nemusíte bát jezdit do terénu, a to i trochu náročnějšího. Jediným limitujícím faktorem bude jen odolnost plastů karoserie a trakce pneumatik.
Většinou ale budete asi jezdit po silnici a i na asfaltu tenhle fiat překvapí. Řídí se příjemně, není to těžkopádné SUV s odtažitým řízením. Vlastně je to celkem čiperné auto a v předokolce s manuálem mu čtrnáctistovka s výkonem 140 koní naprosto stačí. Rozbitou okresku zvládá 500X s prstem v nose, jen nesmí mít nízkoprofilové pneumatiky. Sice slyšíte plechové bouchání na děravé silnici a auto je celkově hlučnější než prémiová konkurence, ale jezdí opravdu dobře.
Na ovladače v interiéru si zvyknete, stejně tak na sedačky a pár ergonomických zvláštností. Ale i přes snahu zařadit tento model do stylové řady k modelu 500 mu nelze upřít praktičnost a použitelnost. I malý Fiat 500, přes všechnu svoji roztomilost, je praktický, použitelný a odvezete čtyři lidi, když to bude potřeba. Naštěstí se tu nemusíte bát ani techniky.
Benzinové motory jsou dobré, ale pozor na olej
Naprostou jistotou pro lidi, kteří jezdí mimo dálnice a spíše kratší trasy, je atmosférická šestnáctistovka o výkonu 81 kW. Je to technicky trochu zastaralý motor, ale když musí přežít v brazilské džungli provoz na „benzin“ pochybné kvality, přežije s běžným servisem i u nás. Škoda, že ho nebylo možné kombinovat s měničovým automatem jako ve Fiatu Tipo. Motor sice nemá zázračnou spotřebu ani dynamiku, ale kdo najezdí do 10 000 km ročně spíše mezi vesnicemi, bude s ním velmi spokojený.
Plán údržby 1,6 l: Servisní plán je konzervativní s intervaly 15 000 km nebo jeden rok, kdy se mění olej s filtrem. Kabinový a sací filtr se mění každé dva roky, stejně tak se po dvou letech mění svíčky. Pomocný řemen má interval výměny 75 000 km nebo pět let. V motoru je 4,7 l oleje SAE 0W-30, který by měl plnit normu FIAT 9.55535-GS1 nebo aspoň ACEA C2.
Mnohem rozšířenější je přeplňovaná čtrnáctistovka MultiAir, kterou máme i v testovaném autě. Je to silný a pružný motor, který by uměl být i bezproblémový, kdyby ovšem tomu odpovídal servis. Systém MultiAir je velmi citlivý na kvalitu oleje, a pokud se včas nemění značkový olej SAE 0W-30 FIAT 9.55535-GS1, může být problém. Bohužel s dvouletým nataženým intervalem bývají motory unavené a plné karbonu.
Je potřeba nechat jednou začas (aspoň při každé druhé výměně oleje) vyměnit malé olejové sítko okruhu MultiAir, což je stovková položka. Pokud má auto málo najeto a majitel byl pečlivý (budou záznamy o výměnách oleje po roce), zakázat ho nemůžeme. Importy bez razítek a třeba s 90 000 km budou obrovské riziko. Neznačkové servisy totiž ani nepoužívají přesně předepsanou specifikaci oleje. Potom systém MultiAir (elektrohydraulické ovládání ventilů místo klasického mechanického) nefunguje, jak má. Výhodou motoru je ale nepřímé vstřikování.
Silnější variantu 125 kW bychom spíše nechali být kvůli drahému a rizikovému devítistupňovému automatu, kvůli němuž musela automobilka vyhlásit mraky servisních akcí. I když více trpí spíše v amerických aplikacích s pohonem 4 × 4, u nás byl také jen se čtyřkolkou a asi je to zbytečně složitý a rizikový pohon, na kterém se nedá levně opravit nic. Fiat nestanovil systém údržby pro automat, takže ideálně měňte šest litrů oleje FIAT 9.55550-AV5 v převodovce po 60 000 km nebo čtyřech letech.
Plán údržby 1.4 MultiAir: Okamžitě opusťte dvouleté servisní intervaly s limitem až 30 000 km na olej. Prohlídky s výměnou oleje dělejte klasicky po 15 000 km nebo roce (ideálně zkraťte olejový interval už na 10 000 km). V motoru je jen 3,6 l oleje. Zapalovací svíčky se také mění každé dva roky nebo 30 000 km, rozvodový řemen a řemen pohonu příslušenství mají interval výměny 120 000 km nebol šest let, v náročnějším provozu čtyři roky nebo 60 000 km.
Náhradní díly: Repasované turbo 20 642 Kč, katalyzátor z druhovýroby 10 420 Kč, rozvodová sada s vodní pumpou od prvovýrobce 3 300 Kč, jednotka MultiAir 39 870 Kč, sada těsnění motoru 7 029 Kč (kompletní oprava poruchy systému MultiAir může stát podle rozsahu práce a dalších potřebných dílů klidně 70 000 Kč).
Diesely se Fiatu povedly
Velice dobře jsou na tom všechny nabízené diesely, a to jak menší motor 1,3 l, tak i rozšířená šestnáctistovka a také silný dvoulitr. Jenom u dieselů zkraťte olejový interval z dvou let na maximálně rok. Řetězové rozvody třináctistovky už tu vydrží, jednotky 1,6 l a 2,0 l mají řemen s intervalem výměny šest let či 120 000 km.
Dieselům samozřejmě nesvědčí trvalý městský provoz, přetěžování za studena, provoz na nekvalitní naftu a oddalování olejového servisu. Šestnáctistovka a dvoulitr mohou mít netěsné olejové čerpadlo, ale riziko je to známé a servisy často zákazníkům nabízejí cenově akceptovatelné řešení. Každopádně problikávající kontrolku mazání při startu a na volnoběh neignorujte.
Nafta 1.3 Multijet má jen 3,9 l oleje SAE 0W-20 FIAT 9.55535-DM1, měňte ho nejpozději po 15 000 km. Jednotka 1.6 Multijet si vozí 4,8 l oleje SAE 0W-30 FIAT 9.55535-DS1, v převážně mimoměstském režimu je olejový interval 20 000 km nebo rok snesitelný. Motor 2.0 Multijet má jen 4,3 l oleje SAE 0W-30 FIAT 9.55535-DS1 a tam bychom 15 000 km na olej nepřekračovali.
V bazarovkách se už začíná objevovat i novější litrový tříválec s turbem. S výkonem 88 kW jede slušně, ale je to citlivější motor - systém MultiAir, přímé vstřikování, turbo. Naštěstí je tu už roční servisní interval, ale jen 3,3 l oleje SAE 0W-30 FIAT 9.55535-GS1 bychom měnili nejpozději po 10 000 km. Rozvody jsou řetězové. Používejte ale kvalitní palivo a vyhněte se výhradně krátkým trasám.
Zajímavý je čtyřválcový motor 1.3 GSE s výkonem 110 kW, což je vlastně o válec větší litr. Servisní intervaly jsou stejné, rizika spojená s výhradně krátkými trasami také. V motoru je ale 4,6 l oleje SAE 0W-30 FIAT 9.55535-GS1, takže interval 15 000 km nebo rok pro výměnu je rozumný.
Třináctistovka měla jen dvouspojkový automat FPT C635 se suchými spojkami vyvinutý společně s firmami Magneti Marelli a BorgWarner. Není od věci nechat časem vyměnit 1,8 l oleje SAE 75W FIAT 9.55550-MZ6 v ozubeném soukolí a 0,7 l oleje FIAT 9.55550-SA1 v ovládací hydraulice převodovky. Jinak je to slušná převodovka.
Vzácně se u nás objeví i benzinový čtyřválec 2,4 l, který je určen původně pro americký trh. Technicky už je to složitější motor a spíše bychom se báli o dostupnost dílů. Rizika jsou u něj stejná jako u čtrnáctistovky - okruh MultiAir nesmírně citlivý na stav a kvalitu oleje. Také jsou z amerického trhu hlášeny případy s vysokou spotřebou oleje především kvůli vadným pístním kroužkům, ale zas je otázka, jak „průměrný Američan“ přistupuje k údržbě auta a výměnám oleje.
Dobré auto, ale pár drobností tu je
S mechanikou u Fiatu 500X problémy plošně nejsou. Největší potíže ohledně pohonu se týkaly devítistupňového automatu (mechanické problémy, ale i selhání řídicí elektroniky). Novějších verzí se zas týkají problémy s 48V akumulátorem v hybridech kvůli pronikání vody a jeho přehříváním, což musela řešit servisní a svolávací akce.
Nejvíce záznamů v servisních autodatech se týká různých řídicích jednotek, takže si nechte auto prověřit odborníkem s diagnostikou, ať zjistí, jestli někde není problém vyžadující řešení (nejde klimatizace, nejdou stahovat okna, nefunguje rádio, nejdou nastavit zrcátka a podobně). Občas svítí kontrolky airbagů a zádržného systému, což kromě obvyklého problému (lajdácky provedená oprava po nehodě) může být i chyba řídicí jednotky nebo koroze konektorů, případně i koroze ve spínači bezpečnostních pásů.
Hluk z přední části auta mohou být jen nesprávně smontované brzdové třmeny a vzpěra odpružení, někdy to jen stačí namazat a dotáhnout. Kuriozitou je pak nemožnost nastartovat motor po delší odstávce v mrazu. Ve výfuku totiž zamrzne vysrážená voda. Je na to servisní opatření, kdy se do tlumiče výfuku vyvrtá malý otvor, aby voda mohla odtékat.
Celkové hodnocení: Ojetý Fiat 500X 1.4 MultiAir
Fiat 500X není jen zas další tuctový crossover, který jezdí mizerně po silnici a v terénu ho zahanbí i felicia. Je to vlastně velmi schopné auto, které se terénu nebojí, má bytelný podvozek a příjemně se řídí. Hlavní je, že i přes stylovou značku „500“ mu nechybí praktičnost a použitelnost. Vzhledem k cenám na trhu se dá koupit za slušné peníze, a pokud potřebujete autem také vyjet po polní cestě k chatě nebo domu, měli byste ho zařadit vysoko na seznam potenciálních kandidátů. Je to dobré auto, jen pozor na jeho servisní historii. Čím mladší a méně jetý kus si můžete dovolit, tím lépe.
Co máme rádi
Stylový crossover, který velmi dobře jezdí
Bytelný podvozek a schopnosti v terénu
Může mít pohon všech kol
Nerezne a technika umí být velice spolehlivá
Co nás vytáčí
Rizikový devítistupňový automat
Čtyřkolek je v inzerci velmi málo
Motory MultiAir utrápené nataženými servisními intervaly
Ceny dílů nejsou z levného kraje