Hlavní obsah

Tahle ojetá Dacia Logan nemá ve výbavě vlastně vůbec nic. Díky tomu ale dostanete zánovní auto za úplný pakatel a za servis nedáte raketu

Foto: Dalibor Žák

Porsche nebo Ferrari by si za auto bez klimatizace a s okny na kličku nechalo připlatit miliony. U Dacie to byl absolutní základ „cena již od“, a i když takové auto na první pohled moc atraktivní není, pár nenáročných motoristů oslovit může.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Řekněme si to narovinu. Dacia Logan s nelakovanými nárazníky a hlavně bez jakýchkoli prvků komfortní výbavy není auto, s nímž byste se někde chtěli chlubit nebo s ním jet tisíc kilometrů do Chorvatska na dovolenou. Ale jako nenáročné a spolehlivé přibližovadlo na denní službu na krátkých trasách to zas tak špatná volba nebude.

Lidé, kteří mají velice napjatý rozpočet, to mají v současné době na trhu ojetých vozů těžké. Dříve klasická levná auta s jednoduchou technikou už přestávají být akceptovatelná pro své stáří, často postupující korozi a horší dostupnost náhradních dílů. Jenže nová vozidla bývají moc složitá (povinně) a hlavně drahá (v důsledku emisních regulací a povinných prvků výbavy).

Záchranné lano lidem s omezenými financemi vždycky uměla hodit rumunská Dacia, a to jak na trhu nových vozů, tak i mezi cenově dostupnými ojetinami. Jednu zajímavou tu teď máme, tak se pojďme podívat, jestli takové auto dává smysl. Případně komu.

Mladé auto za cenu starých ojetin

Na test jsme si v Auto ESA půjčili Dacii Logan s litrovým tříválcem o výkonu 54 kW s pětistupňovou manuální převodovkou. Vůz z programu ojetých vozů Premium byl v prakticky úplně základní výbavě. Auto z roku 2019 mělo v době testu najeto 60 000 km a prodejce za něj chtěl jen 125 000 Kč.

Foto: Dalibor Žák

V současné době už tyto „oholené“ dacie jako nové nekoupíte. Základní Sandero ale stojí 320 000 Kč a pořád si u něj musíte připlatit za klimatizaci deset tisíc, ačkoli elektrická okna a lakované nárazníky už má. Na konci svého životního cyklu stál Logan II v úplném základu už přes dvě stě tisíc.

Loganů je v inzerátech dost a druhou generaci koupíte už od nějakých 50 tisíc korun, pokud vám nevadí vysoký nájezd, klidně přes 300 000 km. Vozy s nájezdy pod 100 000 km se vejdou do 100 tisíc korun, ale záleží hodně na výbavě a dalších detailech. Na mladý Logan s klimatizací a nájezdem do 50 000 km by mělo stačit zhruba 160 000 Kč.

Jelikož se běžně tyto dacie z roku 2019 a s nízkým nájezdem pohybují až tak od 170 tisíc korun, je testovaný Logan jednoznačně nejdostupnější. Kdo moc neřeší výbavu (a jsou lidé, kteří třeba ze zdravotních důvodů klimatizaci vůbec nechtějí používat), těžko ho pak přemlouvat k tomu, aby si připlatil padesát tisíc. V této kategorii aut je to prostě už moc peněz.

A jak si ojeté logany stojí v bazarech? Odpovídá Filip Kučera z Auto ESA. „Naši zákazníci, kteří si pořizují Dacii Logan druhé generace, často hledají spolehlivé a ekonomicky výhodné vozidlo pro každodenní přesuny na krátké vzdálenosti. Tento model, nabízený v rámci našeho programu Premium, je populární díky své jednoduchosti a funkčnosti. Za cenu 125 tisíc korun získáte málo jetý vůz, který poskytuje výbornou hodnotu za vynaložené peníze. Díky naší flexibilní nabídce financování, kde můžete využít například splátky bez navýšení, se tento vůz stává skvělou volbou pro ty, kteří potřebují kvalitní auto rychle a za rozumnou cenu. Kupující mohou být s tímto modelem velmi spokojeni, protože kombinuje výhodnou cenovku s novotou a spolehlivostí.“

Upřímná obyčejnost má své kouzlo

Logan byl svého času nejlevnější plnohodnotné auto u nás, a pokud si to pamatujeme správně, tak historicky nejméně stál 169 900 Kč. Jak bylo nezbytné kvůli předpisům rozšiřovat bezpečnostní výbavu, tak cena rostla. Testované auto tak už má i boční airbagy a stabilizační systém. Nechybí mu ani posilovač řízení, ale na centrální zamykání, klimatizaci, elektrická okna, elektrické nastavení zrcátek či třeba vnitřní okruh ventilace zapomeňte. I tak to bylo auto za zhruba 200 tisíc korun.

Foto: Dalibor Žák

Lakované nárazníky koně nepřidají. I s nimi, a bez klimatizace či elektrických oken, je Logan zcela použitelné plnohodnotné auto. Z moderních luxusních vozů rozmazlený motorista s ním už ale asi delší cesty podnikat nebude.

Ve finálním stadiu stál základní Logan druhé generace 211 400 Kč, než dorazil nástupce (ten už je o dost dražší, i když také o dost lepší). Poslední Logan II měl už i v základu centrální zamykání, dokonce i mlhovky. Za prodlouženou záruku na 5 let nebo 100 000 km se připlácelo 5 990 Kč, čtyřletá s limitem 60 000 km stála 2 990 Kč. Klimatizace byla za příplatek jen deset tisíc korun.

Černé nárazníky „à la Junior“ jsou spíše taková vtipná kuriozita a dnes už je na autech, kromě dodávek, moc nevídáme. Absence centrálního zamykání je možná horší než nepřítomnost klimatizace, protože když vozíte lidi a často vystupujete a nastupujete, je to natahování se přes celé auto a zacvakávání „čudlíků“ otravné. Tím spíš, že děti pokaždé něco v autě zapomenou, takže pak musíte zase odemknout, vlézt dovnitř, otevřít zadní dveře, zas je zavřít a tak pořád dokola.

Foto: Dalibor Žák

Spíše než absence luxusních prvků zamrzí místy až extrémní lacinost materiálů a náchylnost plastů na poškrábání byť i jen zamračeným pohledem, natož třeba nehty, prstýnky či klíčenkou.

Foto: Dalibor Žák

Vzadu je místa dost a můžete tady vozit i dospělé. Na prostor si nikdo stěžovat nebude, na hluk při vyšších rychlostech už asi ano. Výrazné jsou i vibrace tříválce v určitém spektru otáček a rychlostí.

Foto: Dalibor Žák

V nejlacinějších verzích neměl Logan ani zakrytovaný kufr, ale to lze snadno vyřešit dokoupením potřebných dílů, případně svépomocí kobercem a lepenkou.

Bez klimatizace v autech většina z nás žila a také jsme to přežili. Je pravda, že po celodenním stání na sluníčku je auto řádně vypečené a jen tak ho nevyvětráte. A na přímém sluníčku se vnitřek vyhřeje rychle a ať „švihadly“ kroutíte jak chcete, prostě bude uvnitř horko. Jenže těch pár horkých týdnů v roce přežijete, a pokud s autem nejedete dál než dvacet kilometrů, zas taková katastrofa to není. Pokud vedle mě postavíte tuhle Dacii a jako alternativu mi nabídnete zastávku hromadné dopravy, s radostí a nadšením odjedu v rumunském sedanu i ve třicetistupňovém vedru.

Jasně, v letním horku bych tímhle autem jel třeba po D1 trasu Praha-Brno s velikou nelibostí, ale to s každým vozem, který má atmosférický tříválec a je v něm hluk jako v drtičce kamení. Ovšem na courání po okolí mezi vesnicemi a příměstské popojíždění ani Logan v základu bez klimatizace nijak nevadí. Dá se používat jako normální auto, odveze čtyři lidi i s věcmi, svítí, topí, troubí, brzdí, zatáčí…

Foto: Dalibor Žák

Okna na kličku vlastně nejsou zas tak otravný prvek. To víc vadí absence centrálního zamykání. Horší je to s kvalitou krycích plastů na dveřích a palubní desce. Poškrábete je snadno.

Takže zas a znovu - sice můžete jezdit autobusem, ale v oblastech, kde je návaznost spojů problematická, je tohle auto naprosté vysvobození. Já bych se fakt nerozmýšlel a radši se budu potit v Dacii než pořád laborovat, jakým autobusem a v kolik jet, abych stihl přestup na vlak nebo druhý autobus. Nehledě na to, že s autem to máte od dveří ke dveřím a ještě si odvezete spoustu věcí. Inu, hromadná doprava jen těžko může v tomto té individuální automobilové konkurovat.

A zatímco se občas stane, že autobus nepřijede, vlak nejede kvůli mimořádnosti na trati a vaše šestiválcové BMW má zase záhadně úplně vybitou baterii, že ho neoživí ani booster, tak to se pak člověk klaní i před Dacií se švihadly a bez centrálního zamykání, jen aby se vůbec někam dostal. Jak už jsme si ale mnohokrát napsali, moderní dacie jsou spolehlivá auta. O tomto platí zavedená poučka dvojnásob. Co v autě není, nemůže se rozbít.

Foto: Dalibor Žák

Jsou lidé, kteří klimatizaci vůbec nechtějí a nepoužívají. Vadí ale nemožnost uzavřít okruh ventilace, takže i když ji vypnete, budete ten vydechlý diesel s vykuchaným částicovým filtrem pořád čuchat.

Pokud vám jde hlavně o tohle, těžko najdete za svých 125 000 Kč méně rizikovější ojetinu. Dnes totiž na slušné ojeté auto potřebujete aspoň „dvě kila“, takže tento Logan „v holotě“ je vlastně skvělá volba. Po 60 000 km těžko atmosférickému tříválci s nepřímým vstřikováním něco bude, převodovka je také jako nová. Podvozek nemá vůle, nikde nic neteče a z elektroniky tu nic zlobit nebude, protože tu žádná není.

Jednoduchá technika, ale i tak potřebuje péči

Litrový tříválec je jednoduchý motor s nepřímým vstřikováním a bez velkých servisních nároků, i když proměnné časování sacích a výfukových ventilů přece jen vyžaduje kvalitní olej. V motoru je jen 3,4 litru oleje, takže s výměnami neotálejte. Používá se olej viskózní třídy SAE 5W-30, který plní normu Renault RN17. Dovolený je i olej 0W-30, 0W-40, 5W-40, a dokonce 10W-40, pokud vyhovuje aspoň normě Renault RN0700.

Foto: Dalibor Žák

Litrový tříválec je v Loganu hlučnější a trochu hrubý, ale výkon má, s autem pohne i na dálnici a umí jezdit celkem úsporně. Nesmíte se ale vykašlat na údržbu.

Pro dlouhověkost bychom ale raději zkrátili dvouleté intervaly (limit 30 000 km) na maximálně rok a 10 až 15 000 km podle toho, jak se s autem jezdí. Vzduchový filtr a svíčky se mění každých 60 000 km nebo čtyři roky, po pěti letech (nebo 150 000 km) se mění chladicí kapalina a po šesti letech řemen pohonu příslušenství. Doporučené je také každých pět až šest let vyměnit palivový filtr. Bubnové brzdy bychom nechali vyčistit klidně každé dva roky a ne až po 120 000 km, jak velí servisní plán. Ventilové vůle stanovený interval kontroly a seřízení nemají.

Malý motor je u udržovaných aut bezproblémový, ale i když by mu neměly vadit krátké trasy (díky nepřímému vstřikování neředí olej benzinem), tak se objevují případy, kdy si Dacie zničí katalyzátor právě kvůli častému chodu za studena na bohatou směs. Přitom se jednotka díky svodům integrovaným v hlavě motoru ohřívá docela rychle, takže to spíše bude při opravdu podivném používání auta na extrémně krátké trasy. Otázkou ale může být i kvalita původního katalyzátoru. Někde se to šetření prostě projevit musí… Originální katalyzátor stojí dle typu 30 až 46 000 Kč a podle čísel dílů by měl pasovat díl od Renaultu i Nissanu. Druhovýrobní jsou na trhu od zhruba 11 tisíc korun.

Foto: Dalibor Žák

Dacie mají už slušnou antikorozní ochranu, přesto není od věci se zaměřit na dodatečnou ochranu podvozku. Není řádně zakrytovaný a odletující štěrk a sůl po pár letech dokonají dílo zkázy. Výfuky jsou u dacií poměrně odolné.

Alternativou atmosférickému tříválci mohou být přeplňované motory 0.9 TCE a 1.0 TCE, s nimiž jede Logan už docela svižně a pořád ještě úsporně. Všechny tříválce berou zhruba šest litrů na 100 km, i ty přeplňované. Na pět se s atmosférickou verzí dostanete jen mimo město a dálnice. Atmosférická verze sice není úplný lenoch a i na dálnici těch 170 km/h na tachometru ukáže (výrazně se ve vysoké rychlosti proti předchůdci zlepšila stabilita), ale s přeplňovanými motory je svezení přece jen lepší a předjíždění prakticky bezstarostné. U motoru bez turba musíte trochu plánovat.

Druhá generace Loganu, pokud má málo najeto, není žádný velký průšvihář a je to opravdu spolehlivé auto. Na tento motor byla jen jedna trochu kuriózní svolávací akce na potenciální zkrat u alternátoru, dotkla se pouze dvou vozidel vyrobených mezi 20. a 22. červencem 2019.

Foto: Dalibor Žák

Pozor na stav převodovky a spojky. Už to není tak hrozné jako dřív, ale u některých aut nejde řazení ani po relativně nízkých nájezdech moc přesně. U testovaného vozu ale bylo vše v pořádku, takže systémový problém to asi nebude.

Některá vozidla mají špatně umístěný kabelový svazek, který se prodře o kryt baterie. Auto pak nestartuje, případně škube a svítí mu kontrolka motoru. Zpravidla stačí to oblepit a na kryt baterie nalepit třeba kus gumy nebo molitanu. Z mechanických věcí se občas oddělí spodní pouzdro zadního tlumiče od pojistného kroužku a pak to vzadu dělá hluk. Dává se tam podložka za 126 Kč, ale bývá lepší rovnou vyměnit i tlumiče, protože těm starším se poškodí uložení.

První ročníky litrového motoru měly problémy s úniky oleje kolem víka ventilů, kolem krytu rozvodů teče olej spíše přeplňovaným verzím. Rozvody tu zlobí jen lidem, kteří soustavně motor podtáčejí, což platí i o přeplňovaných verzích. Největší hrozbou pro tyto dacie je opravdu pouze soustavné zanedbávání péče a ignorování servisních nezbytností, takže když jednou za rok vyměníte olej a postaráte se o další důležité věci, najede dacia dost na to, aby mohla být považována za slušné a kvalitní auto.

Málo jetých kusů se není třeba bát. Chtějte ale auta se zachovalým interiérem a karoserií a také úplnou servisní historií. Zatím tyto dacie ve velkém nerezaví, ale poškozené plechy jednou hnít začnou, což platí pro všechna auta a nejen dacie. Je také potřeba udržovat odtokové kanálky čisté a exponované části dodatečně ošetřit. Nezakrytovaný spodek je přece jen choulostivější, protože je soli a kamení „na ráně“. Zvažte dodatečnou ochranu podvozku a ošetření již napadených míst, pokud si chcete auto dlouho nechat. Povrchová koroze dílů podvozku je zde bohužel po pěti letech pravidelného provozu už běžná. Pokud jde o zavěšení, vzadu po vyšších nájezdech občas hučí ložiska a vpředu se přirozeně vytvoří vůle, ale obvykle až daleko za 100 000 km. Zajímavostí je konstrukce přední nápravy bez typických táhel stabilizátoru, která na českých „silnicích“ i u robustních podvozků za pár let klepou.

Celkové hodnocení: Ojetá Dacia Logan 1.0 SCE „Junior“

Image „auta pro důchodce“ je pro tuto Dacii trochu nefér, protože je to všelidové a naprosto beztřídní vozidlo, které může používat kdokoli. Samozřejmě tato verze bez komfortní výbavy a se slabým motorem vyžaduje trochu skromného motoristu, ale pokud potřebujete nějaké obyčejné levné druhé auto na krátké trasy do maximálně pár desítek kilometrů a jen občasnou službu, vlastně vám může dávat smysl.

Za 125 tisíc korun dnes už solidní starší ojetinu seženete jen velmi těžko, i dříve jasná volba ve formě Focusu II 1.6 16V začíná smrdět u dvacetiletého auta problémy. Pětiletá Dacia je proti tomu plně akceptovatelné auto na dalších 10 až 15 let jen s běžným servisem.

Jak se říká, v nouzi poznáš přítele. Takže když vám pak zdechne šestiválcový bavorák, budete najednou rádi, že máte jak a čím odjet a nemusíte poníženě na autobus.

Načítám