Hlavní obsah

Stočené kilometry nejsou jediný strašák ojetin. Alarmující může být ještě jeden údaj, varují odborníci

Foto: carVertical

Při prověřování ojetých aut zjišťují potenciální kupci především stav tachometru, respektive fakt, zda vůz nebyl v minulosti stočen. Experti teď ale poukazují na ještě jedno číslo, které by mohlo znamenat trable.

Článek

Stočené kilometry, předchozí nehody a případná poškození. To jsou věci, na které se kupci aut z druhé ruky nejčastěji soustředí, když si vůz nechávají proklepnout. Zapomíná se však ještě na jeden údaj, který sice nutně nemusí, ale může indikovat budoucí komplikace.

Odborníci ze společnosti carVertival varují před vozy, u nichž se v minulosti až podezřele často střídali vlastníci. „Pokud auto často měnilo majitele, stojí za to pátrat po příčinách. Obvykle je lidé mění po 4 až 6 letech. Ale model, který střídá majitele skoro každý rok, může skrývat vážné problémy,“ varuje Matas Buzelis, vedoucí komunikace společnosti carVertical.

A mezi vozy, které firma od ledna do srpna letošního roku prověřila, najdeme opravdové perličky. Třeba Volvo V50 z roku 2007, které za sedmnáct let měnilo vlastníka hned čtrnáctkrát! Mezi další anomálie patří Jaguar F-Type z roku 2015 nebo BMW řady 5 z roku 2013, u nichž se vystřídalo jedenáct majitelů.

Foto: Archiv Garáž.cz

Problémové je dohledání všech předchozích majitelů hlavně u aut ze zahraničí.

Samostatnou kapitolou je putování aut po různých zemích. I tady statistiky připravují nejedno překvapení. BMW řady 5 z roku 2017 bylo za relativně krátkou dobu registrováno už v šesti státech. Seat Leon (2004) nebo VW Passat (2017) pak mají záznamy z pěti zemí. Tady by se kupci měli mít obzvlášť na pozoru.

Ale teď z jiného soudku. Zajímavý je rovněž pohled na nejdražší v Česku zaznamenané nehody. Tady s přehledem vede Porsche Panamera z roku 2018, u kterého se částka za opravy vyšplhala na 4 150 000 Kč. V závěsu je Jaguar F-Type (2 850 000 Kč) a BMW řady 7 (2 420 000 Kč).

I když stáčení kilometrů považujeme za praktiku devadesátých let, nanejvýš začátku milénia, děje se stále. Rekordmanem prověřeným společností carVertical je Škoda Octavia z roku 2018, z jejíhož nájezdu někdo ukrojil 430 tisíc kilometrů! V závěsu je Mercedes-Benz GL stočený o 383 tisíc kilometrů, nelichotivý bronz bere přes dvacet let starý Nissan Terrano, jenž hlásí minus 367 tisíc kilometrů.

Načítám