Článek
Trh ojetých vozů nám poskytuje mnohem větší možnosti a můžeme spolu srovnávat zdánlivě nesrovnatelná auta. Prostě když stojí stejně, klidně je můžeme proti sobě postavit. Mohli bychom proti sobě postavit třeba i Fabii za 250 tisíc a stejně drahé Audi Q7 se šestiválcem. Už jen pro tu legraci a tabulku srovnání servisních nákladů.
Ale teď vážně. Zatímco mezi novými auty nedávalo srovnávání Passatu s pětkovým bavorákem moc velký smysl, protože jsou to vozy pro odlišné zákazníky (firemní hierarchie obvykle pětkové BMW či třeba Mercedes E a Audi A6 zapovídala těm, kdo mohli mít maximálně služební Passat), mezi ojetinami se na tohle už nikdo neptá.
Zároveň se mezi automobily také stírají technologické rozdíly. Rozdíl mezi pětkovým bavorákem a Passatem už není z hlediska použitých technologií nebo prvků výbavy tak velký, pokud tedy vůbec nějaký je. Přísné emisní limity a spolu s nimi i rostoucí požadavky zákazníků donutily automobilky i do vozů z nižšího cenového spektra instalovat systémy dříve obvyklé jen u luxusních aut.
BMW levnější než Passat? Záleží na stáří a verzi
Oba vozy jsme si už představili v samostatných testech. Připomeneme, že jsme si v Auto ESA k tomuto srovnání půjčili VW Passat Variant 2.0 TDI 140 kW DSG 4Motion z roku 2017, který měl v době testu najeto 160 200 km a prodejce za něj chtěl 429 000 Kč, a BMW 525d Touring xDrive s automatem z roku 2014, jež mělo v době testu najeto 204 000 km a prodejce za něj chtěl 355 000 Kč.
Když budeme hledat kombíky s dieselem, automatem, pohonem všech kol a výkonem přes 125 kW, vypadne na nás z aktuální nabídky webu Sauto.cz přes 200 passatů a asi 65 bavoráků. Ceny začínají někde u 260 000 Kč a do 350 tisíc korun je celkem slušný výběr. Mezi BMW je nejvíce verzí 520xd, ale seženete i skvělý třílitrový šestiválec.
Do 400 000 Kč je docela slušná nabídka šestiválcových 530d, na což už Passat přímou odpověď svou motorovou paletou nemá. Ale když zůstaneme u čtyřválců, logicky je větší výběr mezi passaty. Kdo si může rozpočet navýšit víc, třeba na 450 tisíc, samozřejmě se mu otevřou mladší a méně jetá auta. Dovolte si to nejlepší, co vám rozpočet umožní.
A jsou vůbec tato auta srovnatelná i pohledem bazarů a jejich zákazníků? Odpovídá Filip Kučera z Auto ESA. „Volkswagen Passat a BMW řady 5 se mohou na první pohled zdát jako vozidla cílící na rozdílné segmenty zákazníků. Volkswagen Passat je často považován za praktické, spolehlivé a cenově dostupnější vozidlo, které je oblíbené u fleetových zákazníků a rodin hledajících prostorný a všestranný vůz. Na druhé straně BMW řady 5 je vnímáno jako vozidlo vyšší třídy s důrazem na luxus, výkon a prestiž, což přitahuje manažery a jednotlivce, již hledají prémiové jízdní zážitky. S věkem a nárůstem najetých kilometrů se mohou některé rozdíly mezi fleetovým vozem a prémiovým manažerským automobilem stírat. Hodnota aut klesá a prémiové vozy se stávají dostupnějšími pro širší okruh zákazníků. BMW řady 5 může být náročnější na servis a údržbu v porovnání s Passatem, což je dáno komplexnější technikou a dražšími náhradními díly. Přestože každý model má svou primární cílovou skupinu, existuje určitý průnik zákazníků, kteří hledají kombinaci komfortu, prostoru a kvality. V bazarech najdou větší počet vozů Passat, kvůli jejich popularitě ve flotilách, BMW řady 5 je méně časté.“
Podrobné detaily o obou vozech jsme si již popsali v samostatných testech, takže toto srovnání si rozdělíme na několik částí a pokusíme se přiblížit největší rozdíly mezi oběma auty. Podíváme se také na vnitřní prostor a řekneme si něco o provozních a servisních nákladech. Samozřejmě nemůžeme vynechat ani komentář k dynamice a jízdním vlastnostem. A tím bychom klidně mohli začít.
Za volantem a na silnici
Když se podíváte do tabulky technických údajů níže, uvidíte, že BMW 5 je proti VW Passat o pořádný kus větší a také těžší auto. Když člověk může mezi oběma vozy přesedat, lépe pak vnímá rozdíly. I když obě auta označíte jako spíše pohodlné rodinné kombíky, překvapilo by vás, jak lehkonoze (a snad by se dalo říci i sportovně) Passat proti BMW působí.
Bavorák je prostě bytelné, skoro dvoutunové auto s trochu těžkým a odtažitým řízením, které se nejlépe cítí na dálnici a volných silnicích s větším poloměrem zatáček. Je to určitě dáno i tím, že je tohle auto vyvinuté pro silné šesti- či osmiválce s mnohem důraznější dynamikou. Passat je i ve čtyřkolce s automatem o skoro 150 kg lehčí a také je o něco menší (hlavně je kratší a má výrazně kratší rozvor). Spolu s pocitově lehkým, ale docela komunikativním řízením působí dynamicky a ani v přímce za BMW pocitově nijak nezaostává, i když má o 20 kW a 50 Nm horší parametry.
Passat mnohem ochotněji mění směr a je prostě mrštnější. Řidič v něm ale nemá takový pocit izolace od okolí a lze vnímat, že kolem vás není ta obrovská masa železa jako v bavoráku, což je typický pocit v luxusnějších vozech trojice Audi, BMW a Mercedes (a také v lexusech). I když orientačním měřením hlukoměrem (primitivní aplikací v telefonu) bylo zjištěno, že v obou autech je zhruba stejná úroveň hluku, tak bavorák hučí hlubšími a snesitelnějšími tóny. V Passatu víte slyšíte hukot zezadu, ale není to nic strašného.
Rozhodně se nedá říci, že by byl Passat pomalé a nepohodlné auto, ale jako řidič asi budete mít lepší pocit z bavoráku. Je to ale spíše kombinace faktorů (plynulejší a dynamičtější motor, na zadní nápravu orientovaný pohon, celkově lepší kultivovanost a odhlučnění, sportovnější pozice za volantem). Passat však kontruje lepší ovladatelností v nižších rychlostech, mrštností na úzkých silnicích, je z něj lépe vidět a snáze se s ním parkuje (u obou aut by se ale couvací kamery hodily). A také o trochu lépe filtruje drobné a příčné nerovnosti. To si ale bavorák kazil svými tvrdšími runflaty. Každopádně podvozek bavoráku nebyl rozbředlý stejným způsobem, jaký jsme už zažili u jiných BMW 5 této generace.
V následující tabulce najdete srovnání základních technických parametrů:
BMW 5 | VW Passat | |
---|---|---|
Objem | 1995 cm3 | 1968 cm3 |
Výkon | 160 kW (218 k) | 140 kW (190 k) |
Točivý moment | 450 Nm | 400 Nm |
0-100 km/h | 7,3 s | 7,7 s |
Rychlost | 228 km/h | 228 km/h |
Spotřeba | 5,4-5,7 l/100 km | 5,1 l/100 km |
Spotřeba v testu | 7,3 l/100 km | 6,8 l/100 km |
Objem nádrže | 70 l | 66 l |
Délka | 4907 mm | 4767 mm |
Výška | 1462 mm | 1477 mm |
Šířka | 1860 mm | 1832 mm |
Rozvor | 2968 mm | 2791 mm |
Hmotnost | 1820 kg | 1674 kg |
Užitečné zatížení | 640 kg | 546 kg |
Max. hmotnost přívěsu | 2000 kg | 2200 kg |
Poloměr otáčení | 11,95 m | 11,7 m |
Vnitřní prostor a komfort
I když je BMW řady 5 Touring obrovské vozidlo, tak Volkswagen Passat Variant díky své koncepci s motorem vpředu napříč lépe využívá obestavěný prostor. Bavorák je auto, do kterého se montují šestiválce podélně, takže obrovská kapota zabírá dost místa a uvnitř už ho pak tolik nezbývá. Také se za volantem BMW sedí níže jako ve sportovním autě, Passat má vzpřímenější pozici. Podívejte se do tabulky a možná vás překvapí, o kolik je Passat v některých kritériích prostornější.
Je to ale i vidět, když si do auta sednete. V Passatu se více rozvalíte hlavně vzadu a má o trochu využitelnější kufr. Jeho zavazadlový prostor je objemnější, hlubší, pod plato toho dáte více a naložíte delší předměty po sklopení zadních sedadel. Passat má jen vyšší nakládací hranu a jeho kufr je o trochu užší, ale ne o moc. Víko kufru Passatu se také otevře pořádně a stoupne si pod něj skoro dvoumetrový jedinec. Já se pod víkem bavoráku bouchal do hlavy. BMW 5 má proti Passatu tradiční detail v podobě vyklápěcího zadního okna. I když jsem BMW ve verzi Touring měl, snad jsem to nikdy ani nepoužil. Osobně mi to přijde jako naprostá nepraktická zbytečnost jen zvyšující komplikovanost pátých dveří. Ale pokud vy tohle využijete, prosím.
Vnitřní rozměry jsme měřili se sedačkou nastavenou na stejného řidiče. Prostě jsem si to nastavil podle sebe, jak se mi sedí příjemně. Sedadlo spolujezdce jsme nastavili zhruba podobně, ale je nutno dodat, že v případě potřeby se vždycky spolujezdec může více uskromnit, aby za ním bylo více místa. V bavoráku by to možná bylo potřeba, v Passatu ani moc ne.
Z rozměrů můžete vidět, že BMW 5 má velkorysejší sedadla. Passat je v tomhle až moc obyčejný, a to měl nějaké příplatkové, lepší sedačky. Křesla BMW jsou ale lepší, pohodlnější a příjemnější. A to i vzadu. Trochu matou čísla prostoru na nohy vzadu. BMW má totiž delší podsedáky, které lépe podepřou stehna cestujících. Přední sedačka v BMW je ale opravdu masivní a zabírá za sebou hodně místa. Relativně tenká sedačka řidiče Passatu tolik místa nekrade a i díky tomu je za ní více prostoru. Zatímco v Passatu by se dalo jet vzadu ve třech, prostřední sedátko BMW je vskutku nouzové a reálně nepoužitelné.
V další tabulce je srovnání vnitřních rozměrů. Sedadlo bylo nastavené na řidiče vysokého 180 cm, uvedené délky jsou v milimetrech:
hodnoty v mm | BMW 5 | VW Passat |
---|---|---|
Délka kufru | 1 080 | 1 125 |
Šířka kufru | 1 103 | 1 001 |
Výška kufru po plato | 375 | 482 |
Délka kufru po přední opěradlo | 1 923 | 2 058 |
Výška nakládací hrany | 603 | 651 |
Výška otevření 5. dveří | 1 775 | 1 924 |
Šířka v loktech vpředu | 1 560 | 1 543 |
Prostor na hlavu vpředu | 1 007 | 1 015 |
Délka podsedáku řidiče | 490-540 | 480-522 |
Délka opěradla řidiče | 656 | 633 |
Šířka v loktech vzadu | 1 515 | 1 534 |
Prostor na nohy vzadu | 195 | 285 |
Vzdálenost opěradel sedadel | 740 | 804 |
Prostor na hlavu vzadu | 965 | 1018 |
Délka podsedáku vzadu | 514 | 487 |
Výška podsedáku vzadu | 352 | 351 |
Šířka sedačky vzadu | 344 | 331 |
Šířka prostředního sedadla | 240 | 254 |
Když to tedy shrneme, pokud neměříte přes dva metry, je bavorák jednoznačně komfortnější a pocitově luxusnější auto. Má prostě lepší sedačky, a to i vzadu. Reálně je to ale jen čtyřmístný vůz, Passat je použitelný i v pěti a zdá se univerzálnější, má také objemnější zavazadlový prostor a víc místa na zadních sedadlech.
Spotřeba a provozní náklady
Servisní náležitosti jsme si představili v samostatných testech ojetých vozů, dnes budeme jen srovnávat. Asi nikoho nepřekvapí, že BMW 525xd se svou vyšší hmotností a vyššími jízdními odpory dosáhlo v testu vyšší průměrné spotřeby paliva. Samozřejmě jsme to neměřili přesně a musí nám stačit jen hodnoty na palubních počítačích. Ty jsou ale dnes už docela přesné, navíc zkušenosti majitelů ukazují, že jak volkswageny, tak i BMW obvykle ukazují zhruba o jednu až dvě deci méně, než jaká je realita.
BMW 525xd tak mělo na konci testu na palubním počítači průměr 7,3 l/100 km, Volkswagen Passat 2.0 TDI 4Motion ukazoval 6,8 litru. Berte ale tyhle hodnoty s rezervou. To bychom s vozy museli jezdit třeba půl roku v podobných jízdních profilech. Ony stačí drobné změny ve stylu jízdy a pak to skáče litr sem a tam. Budou lidé, co se s Passatem nedostanou pod osm, zatímco někteří budou umět i s velkým a těžkým bavorákem jezdit za šest a půl.
V následující tabulce uvádíme ceny některých vybraných dílů a servisních prací. Samostatnou hodinovou sazbu v servisech neuvádíme, protože se liší i podle lokality v rámci jedné značky. Také určitě víte, že se na autě provádí vždycky dodatečné práce a nejde generalizovat. V rámci neautorizovaných servisů se pak liší nejen ceny práce, ale i dílů, ovšem rozdíly nemusí být proti značkovým dílnám zas tak velké. Kvalita (a odolnost) některých neoriginálních dílů také může značně zaostávat za originálem.
V další tabulce uvádíme ceny vybraných dílů a servisních úkonů. Berte to ale, prosím, jen orientačně, protože v různých servisech můžete dostat odlišné nacenění, dokonce i v rámci značkových servisů:
BMW 5 | VW Passat | |
---|---|---|
Cena nového (hrubý odhad) | 1 375 000 Kč | 944 900 Kč |
Cena dnes | 355 000 Kč | 429 000 Kč |
Amortizace (hrubý odhad) | 5 Kč/km | 3,22 Kč/km |
Litr oleje | 657 Kč | 700 Kč |
Pravidelný servis (olej, filtry, prohlídka) | 10 148 Kč | 5 621 Kč |
Brzdové kotouče přední (2 ks) | 16 347 Kč | 8 160 Kč |
Přední brzdové destičky (sada) | 6 167 Kč | 3 158 Kč |
Brzdové kotouče zadní (2 ks) | 9 907 Kč | 5 056 Kč |
Zadní brzdové destičky (sada) | 4 667 Kč | 2 743 Kč |
Přední tlumič standardní | 10 293 Kč | 5 773 Kč |
Zadní tlumič standardní | 8 228 Kč | 5 029 Kč |
Přední světlo | 36 985 Kč (bi-xenon) | 12 409 Kč (halogen) |
Přední světlo | 43 643 Kč (adaptivní) | 32 809 Kč (LED) |
Přední světlo | 69 101 Kč (LED) | 47 468 Kč (LED Matrix Beam) |
Přední blatník | 12 550 Kč | 9 502 Kč |
Přední nárazník | 21 137 Kč | 19 116 Kč |
Čelní sklo | 18 170 Kč | 11 061 Kč |
Kapota | 33 063 Kč | 19 625 Kč |
Mimořádný servis | ||
Výměna oleje automat + 4 x 4 | 12-15 000 Kč (není v servisním plánu) | 19 071 Kč (každých 60 000 km nebo tři roky, cena v rámci prohlídky a standardního servisu) |
Výměna rozvodů | Řetězové (výměna vyšší desítky tisíc) | 19 875 Kč (po 210 000 km, cena v rámci prohlídky a standardního servisu) |
Jak můžete vidět, propad ceny u BMW je za těch deset let obrovský a auto ztratilo zhruba milion ze své původní ceny, zatímco Passat ztratil „jen“ asi půl milionu. Samozřejmě je ale potřeba zvážit, že testovaný Passat je o tři roky mladší auto. A také najel méně. Přesto jeho amortizace stála odhadem o skoro dvě koruny na každý kilometr méně. Zatímco v příplatcích Passatu toho už asi moc nebylo, lze jen těžko zpětně dohledat, kolik nakonec byla oficiální tabulková cena testovaného BMW. Vůbec bychom se nedivili, kdyby se všemi příplatky vysoko překročila 1,5 milionu.
Vy si asi říkáte, že jezdit s deset let starým autem do značkového servisu přece nebudete, ale nad tímhle je potřeba se trochu pozastavit. Dnes snad každá značka nabízí různé zvýhodněné programy servisních prací a dílů i pro majitele starších aut po záruce. Tohle je potřeba sledovat, protože jednotlivé akční nabídky se mění a co platí dnes, může být za pár měsíců jinak. Navíc někdy si i značkové servisy nastaví vlastní zvýhodněné programy.
Například Volkswagen má teď akci 1+1 prohlídka zdarma, běží i program předplacených prohlídek. Zároveň platí stále možnost při zákaznické registraci získat 15% slevu na díly, slevy na přípravu na STK a emise, lze získat i například přezutí pneu zdarma v rámci servisu a podobně. U BMW je automaticky na všechny vozy starší pěti let tzv. „Fit servis“ se slevou na díly i práci. A občas nabízejí jednotlivé dílny své vlastní akce (zvýhodněné prohlídky nebo vybrané servisní úkony a podobně).
Jakkoli nechceme snižovat význam nezávislých opraven a servisních specialistů, tak do autorizovaného servisu má smysl na prohlídku a kontrolu občas jezdit i po záruce. Už z toho důvodu, že na konkrétní vůz mohou být vyhlášeny svolávací či dodatečné servisní akce. Zejména u prémiových vozů pak poctivě vedená servisní historie pomáhá udržovat vyšší zůstatkovou hodnotu.
Pokud zůstaneme u konkrétních testovaných aut, tak bavorák jezdil na pravidelné prohlídky do značkové dílny, značková servisní historie testovaného Passatu bohužel končí po dvou letech od uvedení do provozu. Ale to není nic neobvyklého, mnoho aut takto ze značkového servisního plánu po záruce vypadne. Má to ale nevýhodu, další majitel bude jen obtížně ověřovat, které servisní úkony byly provedeny. Pak nezbývá než věřit tomu, co vám prodávající předloží za faktury, pokud vůbec nějaké má.
Když nebouráte, zas tak drahé to nebude
Znovu musíme upozornit, že nelze generalizovat. Oficiální nacenění dílů je jedna věc, ale to, jestli je budete potřebovat, je věc druhá. Pokud bychom ale vzali nějaký modelový příklad klasického „ťukance“ z provozu, tak když rozbijete předek auta, u bavoráku to bude opravdu o dost dražší. Ale ani Passat neopravíte za pár korun, takže si obě auta nemají zase tak co vyčítat. Nepozornost za volantem, kdy nedobrzdíte a rozbijete auto před vámi a svůj předek, může být v obou případech rána za 200 000 korun. A to ani nemusí vyletět airbagy.
Náklady na běžný servis se pak dramaticky neliší, i když spotřební díly a komponenty podvozku vycházejí na Volkswagen o něco levněji. Dnes stejně platíte hlavně práci. I neznačkové dílny si už běžně účtují za hodinu 1 200 korun, někde i víc. Záleží také na typu práce. Doba, kdy byl autorizovaný servis třikrát dražší než neznačkový, je dávno pryč. Přesto můžeme konstatovat, že z dlouhodobého hlediska bude údržba Volkswagenu Passat vycházet levněji než v případě srovnatelného BMW řady 5.
Do celkových kalkulací provozních nákladů pak ale musíte dát i zákonné pojištění, případně si tam dejte i havarijní pojistku či další způsoby krytí. Když si to pak všechno spočítáte, zjistíte, že spotřeba paliva je v celkových nákladech poněkud nepodstatný údaj a stejně tak šetření pár stokorun na servisu. Provoz takových aut prostě stojí dost peněz a je celkem jedno, jestli je to prémiová značka, nebo produkt masové automobilky. Zadarmo nejezdí žádné auto.
Celkové hodnocení: BMW 525xd vs. VW Passat 2.0 TDI 4Motion
Jestli přemýšlíte o penězích, spotřebě, provozních nákladech a zůstatkové hodnotě, kupte si za svých zhruba 400 000 Kč raději ojetý Passat. Je to velmi dobré auto, nabízí velký vnitřní prostor a jezdí dobře. Věříme, že z dlouhodobého hlediska s ním bude i méně problémů a servisní rizika jsou u něj nižší.
Bavorák je prostě právem prémiová značka a tomu odpovídají nejen ceny dílů, ale i práce. V bazarech lze praktický a pohodlný kombík řady 5 koupit levněji než Passat, ale obáváme se, že za pár let se účty za údržbu a opravy přehoupnou v jeho neprospěch. Technická rizikovost je tu prostě příliš vysoká. Umíme si také představit zajímavější motorizaci pětkového BMW, u které by si člověk vyšší provozní náklady snad i sám sobě omluvil. Jenže se čtyřválcem, čtyřkolkou a automatem není bavorák o tolik zajímavější po stránce jízdních vlastností a dynamiky, aby stál proti povedenému Passatu za ta vyšší rizika.
Nakonec ale budou stejně rozhodovat osobní preference a také samozřejmě technický stav a historie vybraných vozů.
Proč chtít raději Passat
Má nižší provozní a servisní náklady, nižší technickou rizikovost, očekáváme u něj vyšší zůstatkovou hodnotu, má prostornější interiér a větší zavazadlový prostor a překvapivě je o něco dynamičtější než velké a těžké BMW se čtyřválcem. A díky své všudypřítomnosti a beztřídní image nikoho neuráží.
Proč chtít raději BMW
Prestižnější logo na kapotě má pro spoustu lidí velký význam, ale také umí polarizovat. Na dlouhé cestování je však tenhle bavorák jednoznačně komfortnější auto. I když je motor ve verzi 525xd dostatečně dynamický, nelze se zbavit dojmu, že k tomuto pocitově bytelnému a trochu těžkopádnému korábu víc sedí silný šestiválec. Těch pár deci spotřeby navíc si rádi připlatíte.